mat. på HTX >< mat. på gym
Fra : emil

Dato : 21-06-03 22:38

Hej.
Er der nogen der kan fortælle hvilke forskelle der er i materiale,
metode og pensum på de to uddannelsers matematikundervisning. Bygger
det mat. gym. f.eks. mere på bevisførelse end HTX? Fokusere HTX mere
på anvendt matematik? Hvad er forskellene sådan mere overordnet i de
kompetencer som eleverne ender ud med?

Med venlig hilsen Emil

NB: Alle svar har interesse men skriv gerne med hvilken baggrund i
udtaler jer.

Fra : ml

Dato : 22-06-03 02:01

"emil" <emilpaulsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> det mat. gym. f.eks. mere på bevisførelse end HTX? Fokusere HTX mere
> på anvendt matematik? Hvad er forskellene sådan mere overordnet i de

HTX B-niveau har emner som f.eks. integralregning. Disse er så vidt jeg
husker ikke på gymnasiets B-niveau. HTX har også tekniske tegninger med
forskellige mål, der skal beregnes. Og de er svære.

--
ml, Tidl. HTX og gymnasieelev

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-06-03 07:33

"emil" skrev:

> [...]
> det mat. gym. f.eks. mere på bevisførelse end HTX? Fokusere HTX mere
> på anvendt matematik? Hvad er forskellene sådan mere overordnet i de

Hvis det er på samme niveau (ex. A eller B) skulle man gerne nå de samme
mål, eller i hvert fald det samme standpunkt. Det er mit indtryk at
undervisningen på HTX i højere grad retter sig mod anvendt matematik, og er
en anelse mere tværfaglig. Jeg tror dog ikke man har mindre bevisførelse på
HTX.
Der er selvfølgelig også forskel fra sted til sted. Men under alle
omstændigheder kommer du til at anvende matematikken i andre fag på HTX
også, og derfor kommer den måske til at sidde bedre fast.

/kristan
tidl. HTX (el-teknisk)

Fra : Jochke

Dato : 22-06-03 17:36

emil wrote:
> Hej. og en masse andet

Jeg selv har lige fået den marineblå hue på, og haft matematik på A.
Efterfølgende er en vurdering ifølge min forlovede der lige er blevet
matematisk student og har haft mat på A stjerne.
A stjerne (2 årig mat A) kan man ikke få på HTX.
Når jeg ser tilbage på vores opgaver og undervisning er de meget
forskellige. HTX er som nok de færreste ved, en uddannelse der er meget
projekt- og anvendelses orienteret, til forskel fra det almene gymnasie der
er mere teoretisk. Derfor er undervisningen og opgaverne meget forskellige.
F.eks. har vores hjemmeopgaver altid været med udgangspunkt i
problemstillinger man kan blive udsat for i det virkelige liv. Mens min
forlovedes opgaver var de klassiske fra folkeskolen.
En anden stor forskel er de projekter man på HTX skal lave. På mat A skulle
vi lave 6 projekter (som også tog udgangspunkt i virkelige
problemstillinger) hvor dette projekt indgår i den mundtlige eksamen. I gym
er det kun et bevis de kommer op i til den mundtlige eksamen.
Mat B på HTX er der også den store forskel at du kan tage en IT projekt
eksamen i stedet for en alm. 4 timers prøve. Det går ud på at man får et
projekt, man så får (mener) 3 uger til at færdiggøre. Undervejs, må man
selvfølgelig få al den hjælp man vil have. Til sidst skal man forsvare den
mundtligt. Denne mulighed har du ikke på gym.
Desuden har vi meget gruppearbejde i matematik på HTX, som gym desværre
mangler.
MathCad og andre matematik programmer var inddraget i undervisningen hos os.
Hvor min forlovede intet anede om dem.

>Hvad er forskellene sådan mere overordnet i de
>kompetencer som eleverne ender ud med?

Groft sagt, og måske ikke helt forkert, så vil jeg sige at gymnasieelever er
mere teoretiske og let kan løse specifikke opgaver du stiller dem. Mens en
HTX'er er bedre til det matematik man møder i det virkelige liv, da han er
vant til det igennem hjemmeopgaver og projekter. Samtidig er samarbejdsevnen
også en styrke.

Men det er jo også det man vil til at dreje gymnasiet hen imod. Noget som
egentlig længe har været på HTX.

--
/Jochke
---------------------

Fra : Johannes Clausen [64~

Dato : 19-07-03 01:15

On Sun, 22 Jun 2003 18:35:42 +0200, "Jochke" <ask@me.com> wrote:

>Men det er jo også det man vil til at dreje gymnasiet hen imod. Noget som
>egentlig længe har været på HTX.

Ja, man vil f.eks. kæde matematik og fysik bedre sammen. Jeg er selv
lige blevet matematisk student og har haft 2-årigt mat A, fys A og
kemi A. Pga. mine valgfag har jeg fået meget brug for matematikken og
vores fysiklærer viste da også hvordan f.eks. integraler bruges ude i
det virkelige liv. De bruges altså ikke kun til at finde arealet under
grafer - afvigelseshastigheden på jorden samt energien i en
kondensator. Derfor har jeg et rimeligt godt tag på matematikken

Et stort problem med gymnasiet er at man ikke behøver at have mat A
for at have fys A. På vores hold var der én ud af 26, som ikke havde
mat A...
Dette er nærmest fatalt, da der faktisk ikke må kræves af eleverne at
de mestrer ting som integraler og vektorer! Normalt læres dette først
på 1-årigt A niveau. Jeg lærte det i 2g. I fysikbøger skrives en
vektor da også med fed skrift istedet for med en pil over. Skørt. Og
gæt hvad fysikundervisningen på A-niveau bygger mest på: integraler og
vektorer :O

Det, at gymnasiet er teoretisk, synes jeg ikke er noget problem. Når
først teorien er i orden kan man sagtens begynde på det praktiske. Jeg
synes at man skal opretholde teorien og måske tilbyde mere praktiske
fag.

Mvh
Johannes Clausen

Fra : BN

Dato : 22-06-03 23:11

Min chef (der er kommende uddanelseschef for både HHX og HTX) bekræfter at
niveaet på HTX er højere. Som en nævnte er ting der indgår i HTXs B stof,
der fx. først læses på A niveau.

Var jeg 17, igen og skulle vælge ud fra dette kriterie, så valgte jeg nok
HTX:

NB: har IKKE noget med HTX at gøre, udover at have en chef, der kender til
begge.

emil <emilpaulsen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:665eaf40.0306211337.4e4c6d70@posting.google.com...

Fra : Johannes Clausen [64~

Dato : 19-07-03 01:31

On Mon, 23 Jun 2003 00:11:20 +0200, "BN" <brn@nielsen.mail.dk> wrote:

>Min chef (der er kommende uddanelseschef for både HHX og HTX) bekræfter at
>niveaet på HTX er højere. Som en nævnte er ting der indgår i HTXs B stof,
>der fx. først læses på A niveau.

Ja, det er korrekt og derfor har man i gymnasiet lavet 2årigt
højniveau, som jeg selv har haft. Efter 1g kommer man på dette hold
hvor man lærer flere ting og i en anden rækkefølge. Integralregning og
vektorer læres inden at man evt. skal bruge det i fys i 3g. 2 årigt
mat A er generelt mere teoretisk end 1 årigt A.

Grunden til dette er at flere og flere vælger gymnasiet. Og de ekstra
er jo ikke dem, der er bedst til matematik. Derfor har man været nødt
til at sænke kravene i den obligatoriske matematikundervisning. Det
har resulteret i at niveauet er faldet og derfor har man oprettet det
2 årige forløb, hvor de matematik-interesserede kan gå.

Nu har jeg jo aldrig gået på HTX, så jeg kan ikke udtale mig om om
gymnasiets niveau er højere end HTX's eller omvendt. Jeg tror dog at
HTX's obligatoriske niveau er højere end gymnasiets. Folk, der vælger
HTX, er generelt interesseret i matematik, mens der er flere
forskellige grunde til at folk vælger en matematisk studentereksamen -
det er ikke nødvendigvis for matematikkens skyld. Nogle drenge vælger
jo også gymnasiet frem for HTX fordi der er flere piger på
gymnasiet... det er oftest den type der bare skriver sine afleveringer
af.

Mvh
Johannes Clausen