HF vs HH
Fra : Ukendt

Dato : 17-06-03 21:45

Hej Gruppe

Hvis det ikke er den rigtige gruppe, henvis mig gerne til en anden :)

Nu har jeg en bekendt, som gang på gang hævder, at en 2 års HF uddannelse er
lige så svær som en 3 års HH uddannelse, altså at man har de 3 år fra HH på
kun 2 år.. Jeg mener at det ikke passer!

Løgn eller passer det? Hvori ligger forskellen, altså sværhedsmæssigt.

/Anders

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 18-06-03 03:58

"Anders Matthiessen" <webSNABELAdioder.dk> posting:

>Nu har jeg en bekendt, som gang på gang hævder, at en 2 års HF uddannelse er
>lige så svær som en 3 års HH uddannelse, altså at man har de 3 år fra HH på
>kun 2 år.. Jeg mener at det ikke passer!

Groft sagt: Hvis man ser på de "normale" "gymnasiefag", så
indeholder HHx vel kun 2 år til disse(?) ~= de to HF-år, eftersom
man jo kan tage en 1-årig HHx med alle de handelsmæssigefag.

Så vidt jeg kan se på
http://www.r-u-e.dk/minvej/Hhx_hoejere_handelseksamen.htm
http://www.r-u-e.dk/minvej/hf_hoejere_forberedelseseksamen.htm
er der ingen større forskel.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-03 12:54

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> [...]
> indeholder HHx vel kun 2 år til disse(?) ~= de to HF-år, eftersom
> man jo kan tage en 1-årig HHx med alle de handelsmæssigefag.

Sådan kan man altså ikke se på det.

Jeg vil til enhver tid anbefale en HH fremfor en HF. HF er ganske
simpelt den ringeste af de gymnasiale uddannelser.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 18-06-03 15:47

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Sådan kan man altså ikke se på det.

Men så er det jo godt, du så siger, hvordan man så rent faktisk kan
se på det.

>Jeg vil til enhver tid anbefale en HH fremfor en HF. HF er ganske
>simpelt den ringeste af de gymnasiale uddannelser.

Hvorfor?

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-03 16:35

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

> Men så er det jo godt, du så siger, hvordan man så rent faktisk kan
> se på det.

Det kan man heller ikke, med mindre man har gået på en sådan skole -
eller undervist der.

> Hvorfor?

Jeg har faktisk undervist HF-elever. Som GLer møder jeg i øvrigt mange
der underviser på alle de fire gymnasiale uddannelser.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 18-06-03 19:56

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Det kan man heller ikke, med mindre man har gået på en sådan skole -
>eller undervist der.

Hvorfor?

>Jeg har faktisk undervist HF-elever. Som GLer møder jeg i øvrigt mange
>der underviser på alle de fire gymnasiale uddannelser.

Du svarede ikke på mit spørgsmål.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-03 20:23

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

> Hvorfor?

Det giver vel sig selv. Eller tror du naivt på at man kan se noget
sådant ud fra officielle målsætninger?

> Du svarede ikke på mit spørgsmål.

Jov jeg gjorde. Jeg gjorde nemlig opmærksom på min egen erfaring,
kombineret med hvad jeg får at vide af andre medlemmer af
Gymnasieskolernes Lærerforening.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 18-06-03 21:43

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Det giver vel sig selv. Eller tror du naivt på at man kan se noget
>sådant ud fra officielle målsætninger?

Skal det forstås sådan, at der ikke findes et officielt/fastlagt
pensum? Eller skal det forstås sådan, at underviserne i flok på
forhånd danner sig en negativ mening om hf og dermed giver
undervisning af anden rang?

>Jov jeg gjorde. Jeg gjorde nemlig opmærksom på min egen erfaring,

Ja, et ikke-svar. Men fint nok, at du vil ikke formidle din
/konkrete/ erfaring på det område.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-03 02:03

> [...]

> pensum? Eller skal det forstås sådan, at underviserne i flok på
> forhånd danner sig en negativ mening om hf og dermed giver

Det skal forstås på den måde at når politikerne kalder et bestemt niveau
for A-niveau, så svarer det ikke nødvendigvis til A-niveau på andre
gymnasiale uddannelser. Der er ganske simpelt forskel på formelle og
reelle kompetencer.

> Ja, et ikke-svar. Men fint nok, at du vil ikke formidle din
> /konkrete/ erfaring på det område.

Min konkrete erfaring er at HF-elever ikke kan klare datalogi på samme
niveau som gymnasieelever kan. De er ganske simpelt ikke gode nok til
matematik.

Mine mere generelle erfaringer fra samtaler med andre lærerere er at det
gælder i alle fag. Historie er /kun/ samtidshistorie, matematik er kun
regning, og generelt vil jeg sige at den bedste metode en HF-eksamen kan
opgraderes til en studentereksamen, er ved at gå to år på
studenterkursus. Det der mangler i fagene er nemlig spredt ud over det
hele.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 19-06-03 02:38

> [...]

>for A-niveau, så svarer det ikke nødvendigvis til A-niveau på andre
>gymnasiale uddannelser. Der er ganske simpelt forskel på formelle og

Og dette er politikkerne for dumme til at se? At bogstavindelingen
mht. niveauer slet ikke udtrykker det, det er meningen -- nemlig
sammenlignenlighed på tværs af uddannelser?

>Min konkrete erfaring er at HF-elever ikke kan klare datalogi på samme
>niveau som gymnasieelever kan. De er ganske simpelt ikke gode nok til
>matematik.

Har du et konkret eksemple på, hvad de ikke kan klare?

At de ikke er gode nok til matematik siger vel ikke nødvendigvis
noget om den uddannelse som sådan, men mere om eleverne. Så vidt jeg
husker ligger gennemsnittet for en hf-elev også 1 under en gym.elev.

Der er vel en sammenhæng mellem det image, folk giver en bestemt
uddannelse, og søgningen til den -- og vel med selvforstærkende
virkning.

>studenterkursus. Det der mangler i fagene er nemlig spredt ud over det
>hele.

Hvis der ikke er større kravsforskelle på ens niveauer, så kan jeg
ikke se, hvordan dette skulle være logisk muligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-03 04:03

> [...]

> mht. niveauer slet ikke udtrykker det, det er meningen -- nemlig
> sammenlignenlighed på tværs af uddannelser?

Hvis man ser på aftalen i det nye gymnasieforlig, så virker det i hvert
fald sådan. Sikke en bunke klichéer. Som i deres løsninger virker
kontraproduktive.

Men der blev spurgt om noget konkret som jeg så svarede på. Jeg ser
ingen grund til at deltage i en længere debat.

--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 19-06-03 17:27

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>ingen grund til at deltage i en længere debat.

Du nåede aldrig at nævne /konkrete/ faglige problemer.

Fra : BN

Dato : 19-06-03 11:38

NEJ

En HF er oprettet for folk, der har forladt skolesystemet, hvor man har i
princippet har givet merit for livserfaring. I dag giver 10.kl. adgang til
HF.
I dette forår er der været en del diskussion om HF, af den simple grund af
HF'er på de videregående uddannelser har en MEGET høj andel af folk der
hopper fra, og mange der fuldfører har et lavere snit.

Kan ikke lovteksten, men i den reform MENER jeg at man strammer reglerne om
optagelse og strammer op om niveauet. I praktisk vil det betyde at mange
mindre gymnasier nok ikke vil få tilslutning nok. Det er en anden
diskussion.

Den største forskel på HH og det almene er, at man i det almene har fag som
idræt, oldtidskundskab, geografi, naturkendskab og på mat-fys også fysik og
kemi*. Mens man på handelsgymnasiet har de erhvervsøkonomiske fag istedet,
IT, erhvervsøkonomi** og afsætning samt international økonomi og en meget
vigtig en; erhvervsret.
Ser man på de andre fag såsom matematik, samfundsfag og, sprog fagene er det
på SAMME niveau

HH er den store fordel, at bliver du skoletræt i uddannelsesforløbet, kan du
få en elevplads med en HH. Så er personen i tvivl om havd vedkomemnde vil
bruge studentereksamen til, så vælg HH.

Lige fortiden er der en stor diskussion om eksamens reform på det almene
gymnasium. For at gøre det meget godt: så er alt det man snakker om på det
almene gymnasium allerede indført på HH. Dvs. meget gruppearbejde,
tværfaglige projekter OG eksamen. Samt projekt eksamen. Eksamensmateriale på
CD-rom. Altså al det nye.

* Har man disse interesser kan HTX anbefales.
** ved godt at man vælge erhvervsøkonomi C på det almene.

Kommentar: Jeg er selv fra almene gymnasium med en mat. studentereksamen og
er blevet cand.merc og i dag underviser på HH. Før end jeg startede havde
jeg holdningen, når ja HH. Mine venner fra den tid, har stadigvæk den
holdning. Men det ry stammer fra 80'erne hvor det var en overbygning til det
daværende EFG. Idag er der ingen tvivl om at HH og det almene er
ligeværdige.
I foråret var der en lille artikle hvor man havde set på mellemledere under
30 år. Der var et overtal af folk fra erhvervsuddannelser på over 50% , selv
de kun udgår 25-30%.

mvh
Cand.Merc og adjunkt Brian Nielsen

Anders Matthiessen <webSNABELAdioder.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eef7dc1$0$83066$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-03 13:25

BN <brn@nielsen.mail.dk> wrote:

> Cand.Merc og adjunkt Brian Nielsen

Når du nu underviser og endda har den akademiske grad [cand.merc.] burde
du vide at m'et i merc er med lille.
--
Per Erik Rønne

Fra : BN

Dato : 19-06-03 15:32

Jeg er gudske takke og lov ikke en sproglærer

BR BN

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1fwt1ck.v5gludvxu7bdN%per.ronne@invalid.dk...

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 19-06-03 17:27

"BN" <brn@nielsen.mail.dk> posting:

> [...]
>optagelse og strammer op om niveauet. I praktisk vil det betyde at mange
>mindre gymnasier nok ikke vil få tilslutning nok. Det er en anden

Så vidt jeg har set, har der også været snakket om helt at fjerne hf
fra gymnasierne og over til et mere passende miljø, VUC-systemet.