Glucosamin
Fra : Peter Baun

Dato : 09-06-03 09:23

Herhjemme kan man få det meget omtalte Glucosaminsulfat, men i Sverige
skulle man kunne købe glucosaminhydroklorid, som skulle være bedre, men
endnu ikke er frigivet herhjemme. Er der nogen som har kendskab til dette?

---

Fra : Mogens

Dato : 09-06-03 11:30

"Peter Baun" <bech-baun@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Herhjemme kan man få det meget omtalte Glucosaminsulfat, men i Sverige
> skulle man kunne købe glucosaminhydroklorid, som skulle være bedre, men
> endnu ikke er frigivet herhjemme. Er der nogen som har kendskab til dette?

Glucosamin HydroChlorid (HCl) er ikke bedre end Glucosamin Sulfat - eller
rettere det er der ingen der på noget grundlag p.t. er i stand til at udtale
sig kvalificeret om. HCl er det produkt man får i første udvinding fra
krabbe/hummer-skaller, og man kan herefter videreforædle dette til Sulfat
ved at tilsætte natrium chlorid.

Det er en fordyrende proces at lave Sulfat fremfor HydroChlorid, så hvis dit
postulat var korrekt burde alle vel egentlig udbyde HCl varianten. Det man
dog kan sige er at HCl indeholder maksimalt 83% af det aktive stof
Glucosamin, medens Sulfaten kun indeholder 63%. Sulfaten er vandopløselig og
er dermed - påstår nogle - lettere optagelig i den menneskelige organisme,
så det mindre indhold af Glucosamin skulle opveje den lavere
Glucosaminprocent (bemærk lige at disse procenter er indholdet i 100%'s rene
varianter af HCl / Sulfat, så hvis nogen påstår at de har 100% Glucosamin i
deres Sulfat er det ikke korrekt - det er en fysisk umulighed).

At du på markedet i dag næsten udelukkende finder Sulfat, er nok historisk
snarere end videnskabeligt betinget. Det intalienske frma "Rotta" som i 1960
lancerede Glusosaminen, gjorde nemlig det at de videreforædlede HCl til
Sulfat formen. Og siden da har stort set alle udbydere holdt fast ved
Sulfaten.

At det svenske produkt Artrox skulle være bedre er noget Karsten Jørgensen
fra Lægemiddelstyrelsen på ganske ukvalificeret vis har udtalt. Der findes
ingen videnskabelige undersøgelser der støtter denne udtalelse. Men jeg kan
da nævne at vi for at imødekomme evt. ønsker om HCl varianten også fører
denne i vort sortiment.

Vil du have en kvalificeret rapport omkring Glucosamins effekt, så bestil
Lancet rapporten på vores hjemmeside www.Urtemedicin.com. Det er den til
dato bedst dokumenterede videnskabelige undersøgelse af Glucosamin, og den
rapport hvor man videnskabeligt påviste at Glucosamin virker. Og det
fantastiske er at Glucosamin vel stort set er det eneste produkt hvor man er
istand til at sige at der ingen bivirkninger findes!

--

Venlig hilsen
Mogens

www.urtemedicin.com
Glucosamin, MSM og Chondroitin, samt et bredt udvalg af urtemediciner.
Farmaceutiske kvalitetsprodukter til Danmarks laveste priser.