Forklaring til betegnelserne.
Fra : Jochke

Dato : 22-05-03 09:54

Håber det er den rette NG.

Hvad betyder bachelor, kandidat og Ph.D. Hvad er det der gør at man får en
af de titler? Længden på uddennelsen?

Kan man sætte lighedstegn mellem bachelor og diplom(ingeniør) og mellem
kandidat og civil?

Findes der andre former for betegnelser som jeg ikke lige har nævnt?

/Jochke

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 22-05-03 14:29

"Jochke" <ask@me.com> writes:

> Håber det er den rette NG.
>
> Hvad betyder bachelor, kandidat og Ph.D. Hvad er det der gør at man får en
> af de titler? Længden på uddennelsen?

Mere eller mindre. En bachelorgrad gives for en treårig
fuldtidsuddannelse på universitetsniveau. En kandidatgrad er en
toårig overbygning på en bachelorgrad og en phd er en toårig
overbygning på en kandidatgrad. Nogle steder kan man efter en
bacheloruddannelse starte direkte i et fireårigt phdforløb, uden at få
en kandidatgrad midt i forløbet.

> Kan man sætte lighedstegn mellem bachelor og diplom(ingeniør) og mellem
> kandidat og civil?

Civilingeniøruddannelsen svarer til en kandidatgrad, men jeg kender
ikke den præcise status af diplomingeniøruddannelsen.

> Findes der andre former for betegnelser som jeg ikke lige har nævnt?

En kandidatgrad kaldes også en "masters degree", men nogle
uddannelsessteder skelner mellem en kandidatuddannelse og en
masteruddannelse. Niveauet burde være det samme, men der kan være
strukturelle forskelle. F.eks. kan masteruddannelsen være en
efteruddannelse på deltid mens kandidatuddannelsen er rettet mod
fuldtidsstuderende.

Derudover findes en del forældede titler såsom "exam scient",
"licentiat" (tidligere betegnelse for det, der nu hedder "phd").

   Torben Mogensen

Fra : Jochke

Dato : 22-05-03 14:45

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> wrote in message

Tak for et fyldigt svar. Det satte nogle ting på plads. :)

/Jochke

Fra : Per Rønne

Dato : 22-05-03 17:22

> [...]

> universitetsniveau. En kandidatgrad er en toårig overbygning på en
> bachelorgrad og en phd er en toårig overbygning på en kandidatgrad.

Men en medicinsk kandidatgrad er vist stadig normeret til 6,5 år. En
humanistisk kandidatgrad var indtil Bertel Haarder normeret til seks år,
mens en naturvidenskabelig var normeret til 5,5 år.

Min cand.scient. grad [med bifag i engelsk] er samlet normeret til seks
år.
--
Per Erik Rønne

Fra : Esben Vedel-Larsen

Dato : 23-05-03 22:29

[snip]

> Men en medicinsk kandidatgrad er vist stadig normeret til 6,5 år. En
> humanistisk kandidatgrad var indtil Bertel Haarder normeret til seks år,
> mens en naturvidenskabelig var normeret til 5,5 år.

En medicinsk kandidatgrad er normeret til 6 år, skal man være læge skal man
dog på turnus i 1,5 år oven i.

[snip]

Esben

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-05-03 20:07

"Jochke" <ask@me.com> mælte sligt:

>Håber det er den rette NG.

Det må det være.

>Hvad betyder bachelor, kandidat og Ph.D.

Du specificerer ikke, hvad du mener med "betyder" - om det er titlernes
anvendelse i dag eller deres sproglige betydning, du spørger til.

Først anvendelsen:
Det er kandidater, som kan erhverves ved studier på højre læreanstalter.
Normalt fås en bachelor efter tre år og en kandidatgrad efter fem år, men på
nogle studier kan de være normerede til et år mere. Ph.d. er en grad, som man
tildeles efter at have fuldført en treårig forskeruddannelse, som forudsætter
en tidligere bestået kandidatgrad eller tilsvarende.

Bachelor og ph.d. er relativt nye grader i det danske uddannelsessystem og er
indlånt fra det engelsk-amerikanske system. Tidligere havde man to titler -
exam.art./exam.scient. og lic.mag./lic.scient. (licentiatgrad) som groft
svarede til de nuværende bachelor og ph.d.

Dernæst den sproglige betydning:
Bachelor er indlånt fra engelsk, der har det fra senlatin "baccalaris", hvis
betydning grundlæggende er "ung mand".

"Kandidat" er den danske udlægning af forkortelsen "cand.", der egentlig er
latin og står for "candidatus", der betyder "ansøger til et embede" - egentlig
oprindeligt "en person klædt i snehvid toga" ("toga candida").

Titlen ph.d. er som sagt indlånt fra engelsk, hvor den skrives "Ph.D." og står
for Philosophiae Doctor - "doktor i filosofi", idet "filosofi" tidligere
opfattedes som omfattende alle humanistiske fag og derfra er titlen
generaliseret til at blive en generel titel, der bruges på folk fra et hvilket
som helst fagområde. Sjovt nok har man på dansk også graden "dr.phil.", der
står for "doctor philosophiae", der betyder det samme som ovenfor, men
"dr.phil."-graden er en ganske anden størrelse, som man normalt først vil
erhverve sig mange år efter, at man har fået en ph.d.

>Hvad er det der gør at man får en af de titler? Længden på uddennelsen?

Både længden og uddannelsens natur. Du kan også tage lange uddannelser uden
for universitetsverdenen, hvor de ikke leder til disse grader. F.eks.
handelshøjskolernes grader HA og HD.

>Kan man sætte lighedstegn mellem bachelor og diplom(ingeniør) og mellem
>kandidat og civil?

Det kender jeg alt for lidt til ingeniøruddannelserne til at kunne sige, men
de synes at være nogen lunde lige lange. Min ordbog fortæller mig, at
civilingeniører også kaldes ved betegnelsen cand.polyt., hvilket må stå for
"candidatus polytechnicae" ("kandidat i polyteknik") eller noget i den stil.

>Findes der andre former for betegnelser som jeg ikke lige har nævnt?

Ja, der findes en hel hær af dem: cand.phil., cand.art., cand.jur., mag.art.,
mag.scient., cand.pæd., dr.scient., dr.pæd., exam.pæd., cand.rer.soc.,
cand.ling.merc., cand.scient.adm., cand.scient.san.publ., cand.scient.bibl.,
dr.agro. osv. De kan som regel slås op i et leksikon eller en fyldig ordbog.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Oder war es eine Predigt des Todes, dass heilig hiess,
was allem Leben widersprach und widerrieth?

Fra : Jochke

Dato : 23-05-03 17:18

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:k46qcv05j5n90c2t9idjlv2ulqh3dciu2k@4ax.com...
> "Jochke" <ask@me.com> mælte sligt:

> Det må det være.

Tak for et fint svar. Nu hentydede jeg ikke til betegnelsernes etymologi.
Men det er da rart også at få dem på plads.

Jeg er stadig interesseret, hvis der er nogen der har uddybende forklaring
på diplom og civil ingeniør.

/Jochke

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 23-05-03 18:22

"Jochke" <ask@me.com> posting:

>Jeg er stadig interesseret, hvis der er nogen der har uddybende forklaring
>på diplom og civil ingeniør.

§ 12. En diplomingeniøruddannelse og en eksportingeniøruddannelse
giver ret til betegnelsen henholdsvis diplomingeniør og
eksportingeniør og til bachelorgraden B.Sc. Ved oversættelse til
engelsk er titlen henholdsvis Bachelor of Science in Engineering og
Bachelor of Science in Export Engineering.

§ 13. En civilingeniøruddannelse giver ret til betegnelsen
civilingeniør og til betegnelsen cand.polyt. (candidatus/candidata
polytechnices). Ved oversættelse til engelsk er titlen Master of
Science in Engineering.

--<http://www.videnskabsministeriet.dk/cgi-bin/doc-show.cgi?doc_id=104870&leftmenu=LOVSTOF>

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : ml

Dato : 24-05-03 20:38

"Christian Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
> "Jochke" <ask@me.com> posting:

Jeg har hørt at en diplomingeniøruddannelse ikke på så højt niveau som en
BA-udd. på Københavns universitet, da den bl.a. ikke er
forskningsorienteret. Dvs. underviserne forsker ikke (altid). Ved ikke om
det er rigtigt.

En folkeskolelæreruddannelse er jo også en professionsbachelor, men niveauet
er ikke så højt som på universitetet. Det sidste har jeg fået at vide af en
uddannelsesforsker.
--
ml

Fra : ml

Dato : 24-05-03 20:40

"Jochke" <ask@me.com> wrote in message
> [...]
> kandidat og civil?
>
> Findes der andre former for betegnelser som jeg ikke lige har nævnt?

Mag. art. der er en 6-årig uddannelse. Forskellen til cand. er at specialet
udvides til 1år og der skal undervises i 1/2år.
--
ml