$streng i mange linier & hente fra fil
Fra : Michael Andreasen

Dato : 08-05-03 14:57

Her er 2 små "hurtige" Håber det er ok, kan se der ikke er så mange
indlæg i denne gruppe?

1: Kan man (som i PHP) gøre følgende:
$flerelinier=<<< EOF
linie
linie $var2 $var3
EOF;

2: Hvis man gerne vil samle/grupere nogle resultater, f.eks. antal forkomne
email adresser i en fil, således at man har en løkke hvor man har

$1=email@test.com;

Hvordan lægger man det nu ind i en gruppe for sig, og tæller 1 op hvér gang
$1=email@test.com eller hvad det nu måtte være?

Hvis nogen kunne guide mig i hvilken retning jeg skal søge med dette
spørgsmål, så er jeg taknemmelig :)

--
Med Venlig Hilsen
Michael

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 08-05-03 15:18

Michael Andreasen wrote:
> Her er 2 små "hurtige" Håber det er ok, kan se der ikke er så mange
> [...]

Ja, det hedder et here-doc:

my $ost = <<'HEST';
Ting
og
sager
HEST

Du kan også skrive:
my $ost =
'Ting
og
sager';

Læg mærke til at der er forskel på:
my $ost = <<"HEST";
og
my $ost = <<'HEST';

De svarer til at bruge hhv: '' og "" til at quote med.

> 2: Hvis man gerne vil samle/grupere nogle resultater, f.eks. antal forkomne
> email adresser i en fil, således at man har en løkke hvor man har

Eh? Det fatter jeg ikke helt, men mon ikke dette her gør det du gerne vil?:

my %count;
while (<>) {
   $count{$_}++;
}

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 08-05-03 15:22

Flemming Frandsen wrote:

> while (<>) {

Jeg glemte at sige at <> er lettere magisk, den vil returnere alle
linier fra STDIN og derefter alle linier fra alle de filer du har givet
til programmet som parametre, det betyder at du kan køre scriptet som:

cat datafil | ./counter

eller:

../counter datafil

Du har måske lyst til at bruge chomp til at fjerne linieskiftet i
slutningen af hver linie, men det kommer jo an på hvad du skal bruge
resultatet til.

Fra : Michael Andreasen

Dato : 08-05-03 16:59

"Flemming Frandsen" <ff-news.tiscali.dk@partyticket.net> wrote in message

> Eh? Det fatter jeg ikke helt, men mon ikke dette her gør det du gerne
vil?:
> my %count;
> while (<>) {
> $count{$_}++;

Set i bakspejlet kan jeg godt se det var *ret dårligt* formuleret jeg
undskylder og prøver på en anden måde

Jeg har en fil som jeg læser linie efter linie. Der står egentligt kun en
email adresse i $1. f.eks. kan filen se sådan ud

anders@email.dk
peter@email.dk
stine@email.dk
stine@email.dk
stine@email.dk

Jeg ønsker nu at få det gruperet eller samlet således at når løkken er
færdig så har en sammentælling af *antal forkomster af den enkelte e-mail
adresse*

1 anders@email.dk
3 stine@email.dk
1 peter@email.dk

Jeg kunne smide det ind i Sql og så kunne jeg nok relativt nemt, lave denne
sammentælling. Men jeg tænker det er måske lige i overkanten at skulle tilgå
en database for det

Jeg kender iøvrigt ikke e-mail adresserne på forhånd.

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt videre. Jeg har prøvet at læse lidt om
Hashes, man kan ikke rigtigt lige overskue om det er det jeg skal bruge til
dette.

Mvh
Michael

Fra : Christian Laursen

Dato : 08-05-03 17:23

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Jeg ønsker nu at få det gruperet eller samlet således at når løkken er
> færdig så har en sammentælling af *antal forkomster af den enkelte e-mail

Den ovenstående kode, som blev postet som muligt forslag, gør netop det.

Christian Laursen

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 08-05-03 17:30

Christian Laursen <xi@borderworlds.dk> writes:

> Den ovenstående kode, som blev postet som muligt forslag, gør netop det.

Med:

for (keys %count) {
print "$count{$_} $_\n";
}
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."