Vi bringer en anbefaling
Fra : Mads Jakobsen

Dato : 07-05-03 18:17

Jeg fandt første udgave af Unknown Armies, af Greg Stoltze og John Tynes, i
Fantasks brugt afdeling, til den beskedne sum af 100 kr.

Spillet er et moderne okkult spil, ligesom Call og diverse World of Darkness
spil. Men Unknown Armies har sin egen helt egen mytologi og metafysik. I UA
fungere magi via de ting der betyder noget for moderne mennesker, så som
sex, sprut og selvpineri. Så man kan være en sprutmager eller en
pornomancer, en kræfttroldmand eller en skralde shaman. Alt magi er drevet
af charges som troldmænd skal samle: en spruttroldmand får f.eks. charges
ved at drikke sig fuld, og bryder han sin skoles tabu (og bliver ædru) så
mister han alt sin energi, og må starte forfra.

UA ligger genremæssigt tættest på Twin Peaks og Clive Barkers bøger: moderne
weirdness. For de fleste mennesker er verden normal, men enkelte falder
igennem virkelighedens sprækker, og opdager en forunderlig og grufuld
skyggeside.

Reglerne er vel nærmest en stærkt opdateret version af Call. Alle rul er
således % rul. Der er også et "sanity" system, men det er langt mere
nuanceret end Calls, uden at være mere indviklet.

UA gav mig umiddelbart lyst til at lave en mechanomancer eller en
cenobitagtig flesh mage. Og det er som regel det bedste spørgsmål til at
vurdere et rollespil: "Får jeg lyst til at lave en figur med det samme?".
Jeg vil dog ikke bruge det direkte som spilleleder; jeg har masser af
moderne weirdness / gru ideer, men de passer ikke med UAs univers og
metafysik - men jeg vil nok plyndre spillet for gode påfund.

Jeg kan kort sagt anbefale UA: den er fyldt med gode ideer og inspirerende
at læse.

Hilsen Mads