Privatisering af uddannelse
Fra : Bo Warming

Dato : 04-05-03 10:22

Privatisering af uddannelse

Selvfølgelig vil det være til gavn for alle.

Hvis man tror de svage børn gavnes af "15 min berømmelse" pr
studentereksamen, så vil privatisering være skadelig.

Det vil ikke sikre nuværende lighed.

Men det vil gavne samfundet ved at velstimulerede børn med ambitiøse
forældre får større chance for at konkurrere med tilsvarende overklassebørn
fra udlandet.

Her er debatten som vedr utilitarisme og sundhed - der er ikke tale om at de
svage ofres til fordel for de stærke.

Georg Brandes var begejstret for Nietzsche-overmenneske-moral, som jo giver
gavnlige udfordringer også for de svage.

Han argumenterede at "når een person opfinder cyklen, har millioner gavn af
den."

Nietzsche blev straks efter sin embedseksamen ansat som professor og lærer
og gik meget op i fremtidens forbedrede uddannelse, hvilket fremgår af
nedenstående citater:

"Den moderne kulturs hovedoptave består i at udbrede lysten til l
æsningt Vilhelm Grønbech

" Fra moderen: Enhver bærer et billede på kvinden i sig fra
moderen: af dette bliver han bestemt til i det hele taget at højagte
kvinderne eller ringeagte dem eller i almindelighed være ligegyldig overfor
dem. " Nietzsche

" Great learning and great shallowness go together very well under one hat.
NietzscheHOLBERG

" Hvad er den højere uddannelses opgave? At gøre en mand til en maskine.
Hvilke er de anvendte midler? Han lærer at finde sig i at kede sig. Hvordan
opnås det. Gennem begrebet pligt. Hvem er dets forbillede herfor. Filologen
han lærer at pukle. Hvem er det fuldkomne menneske. Statsembedmanden.
Hvilken filosofi leverer den højeste formel for statsembedsmanden? Kants.
Statsembedsmanden som ting i sig selv, opstillet som dommer over
statsembedsmanden som fremtrædelse.
Nietzsche

" It is because of teachers that so little is learnt, and that so badly.
Nietzsche

" Nothing that is worth knowing can be taught. Oscar Wilde Hvad er den
højere uddannelses opgave? At gøre en mand til en maskine. Hvilke er de
anvendte midler? Han lærer at finde sig i at kede sig.Nietzsche

"rVerden består af de døde og de levende, og at være menneske betyder også
at høre hvad de døde siger. Dorothea Sölle

" Statens moral perfektioneres af filosoffer, prækes af præster,
håndhæves af politiet, og interpes af skolemestre. I begyndelsen kniber det
måske, at få det originale menneske drejet til en figur, men det går af sig
selv, når man har gjort sin lykke. Vilhelm Grønbech

" The education of the masses cannot be our aim, rather the education of
the few picked men for great and lasting works. Nietzsche

" We should study only what we feel we should like to imitate. What is
really wanted is a progressive canon of the ideal. Nietzsche

" When a father gives to his son, both laugh; when a son
gives to his father, both cry Jewish
ProverbAnonymous Saying of Jewish Origin.

"a Vil du lære dine børn at regne, så giv dem lommepenge, men ikke lige
meget til alle i søskendeflokken! . Mark Twain

" Den, der er bidt af en slange , er bange for selv skyggen af et
reb.
Arabisk ordsprog .

"g At være god er ædelt, men at undervise andre i, hvordan de skal være
gode, er ædlere - og mindre besværligt.Mark Twain

" Ensformig påvirkning er nødvendig a ved dannelsen af vaner b
vedindskærpelse af pligter, c ved grundlæggelse af stemninger.
Oscar Hansen

" A child is not a vase to be filled , but a fire to be lit. Fr.
Rabelais

" A teacher who can arouse a feeling for one single good action,
for one single good poem, accomplishes more than he who fills our memory
with rows and rows of natural objects, classified with name and form.
Goethe

" An educator never says what he himself thinks, but only that which
he thinks it is good for those whom he is educating to hear.
Nietzsche

" Det man har lært at forstå, frygter man ikke længere. Marie
Curie

" Don't limit a child to your own learning, for he was born in
another time. Rabbinical saying

" Every child is an artist. The problem is how to remain an artist
once he grows up. Pablo Picasso

" For at et træ kan blive stort, skal det sno hårde rødder om hårde
klipper. Nietzsche

" Hvad er ungdom? En drøm. Hvad er kærligheden? Drømmens indhold.
Søren Kierkegaard

" Hvis stenalderbørnene havde lytte til deres forældre,så havde vi
stadig befundet os i stenalderen. Arthur Christensen

" Jeg er altid villig til at lære, selv om jeg ikke bryder mig om at
blive undervist. Winston Churchill

"i Jeg tror, det er en kendsgerning, at hvad man ikke kan lære
hurtigt, kan man slet ikke lære. Cicero

" Man må overvinde ungdommen i sig, hvis man vil blive barn på ny
Nietzsche

" Nothing that is worth knowing can be taught. Oscar
Wilde

" The irritating thing about ungoverned children is that they often make
as orderly and valuable men and women as do the other kind. Mark Twain

" Ved at advare eleven imod sig selv, viser læreren sin menneskelighed.
Nietzsche

" Vi bør kun studere det, som vi har lyst til at efterligne Det vi virkelig
har brug for et en fremadskridende kanon af idealerne Nietzsche

" Vi er alle genier,til vi fylder ti.
Aldous Huxley.

" We should study only what we feel we should like to imitate. What
is really wanted is a progressive canon of the ideal.
Nietzsche

". Vor sociale personlighed skabes af de andres tanker.
Marcel Proust

" Kvinder som elsker vil omslutte deres objekt som en horisont Er han
journalist, vil hun være hans eneste nyhed. Logan Pearsall Smith

" Opdragelse er eksempel og kærlighed, intet andet.
Friedrich Fröbel

" `If the Aborigine drafted an IQ test, all of Western Civilization
would presumably flunk it Stanley Garn

" By cautioning his pupils against himself, a teacher shows his
humanity. Nietzsche

" Cauliflower is nothing but cabbage with a college education. Mark Twain
(S.L.Clemens)

" Education is first an foremost obedience an submission to the
discipline of genius. Nietzsche

" Education: essentialla means of ruining exceptions in favour of the
rule. Culture: essentially a means of directing taste against the exceptions
in favour of the mediocre.

" En uddannelse, der går ud på at huske ting blot for at svare på
folks spørgsmål, kvalificerer ikke en til at være lærer.
Kung-Fu-Tse

" Hvorfor gå i skole når man kan spise madpakken hjemme Foragt for
magt - graffitiernes billedbog Lone Steensig

" Jeg har den dybeste medlidenhed med den som kun har fantasi til at stave
et ord på een mådeMark Twain

" Opdragelse har til formaal at faa den fornøjelse af sine børns
liv,som man ikke fik af sit eget.Fordi ens forældre prøvede selv at faa det.
Soya

" Reading is sometimes an ingenious device for drugging thought.
Sir Arthur Helps

" The philistine detests all education that makes for loneliness, has an
aim above money-making, and requires a long time. Nietzsche

" Ved at advare imod sig selv, viser læreren sig human. Nietzsche

" Følg mig ikke. Nietzsche

" Ved eksaminer får man folk til at slide, ligesom de sibiriske hunde
til at trække, ved at hold en fisk foran dem. Sådan bringes de fleste
nordboere til at studere. Poul Martin Møller

" Vi indplanter en ny vane, et nyt instinkt, en anden natur, så at den
første natur visner hen. Nietzsche

" Det siger, at vi er bedre uddannet end vore forældres generation.
Hvad de mener er, at vi har gået længere i skole. Det er ikke det samme.
Douglas Yates

" Hypoteser er vuggeviser, som læreen luller sine elever i søvn med;
den tænkende, nøjagtige iagtager lærere mere og mere at kende sin
begrænsning; han ser, at jo mere vor viden breder sig, des flere problemer
dukker der op. Goethe

" It is because of teachers that so little is learnt, and that so
badly. Nietzsche

" En mand, som ikke har fået nogen uddannelse, kan godt finde på at
stjæle varer fra en jernbanevogn. Men har han fået en ordentlig uddannelse
stjæler han hele jernbanen. Carnegie

" To teach is to learn twice. At undervise er at lære to gange.
Joseph Joubert

" En god forfatter har både sit eget intellekt og sine venners. Nietzsche

" Opdragelse er eksempel og kærlighed, intet andet. Friedrich
Fröbel

" If children grew up according to early indications, we should
have nothing but geniuses. Goethe

""Unresolved dissonances in the relation of the character and disposition
of the parents, continue to reverberate in the nature of the child, and
constitute his inner suffering. Nietzsche

" Trusting in our feelings simply means obeying our grandfater and
grandmother more than the god within us: our reason and experience.Nietzsche

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : sm telekommunikation

Dato : 09-05-03 11:08

Kravl ned i din fars nosser - og bliv der!
Bo Warming <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aX4ta.52180$H17.50224@fe08.atl2.webusenet.com...