Afskrivning af udstyr
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-05-03 16:42

Hejsa.
Vedr. reglen om afskrivning.
Hvis jeg nu køber en bærbar computer til under 10000 kr. så kan den
afskrives på et år.
Men kan jeg bare blive ved med at købe udstyr til under 10000 og så afskrive
det på 1 år?
Eks. hvis jeg nu køber et digitalkamera?

Mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Kim

Dato : 03-05-03 18:43

Martin Jørgensen
> [...]
> det på 1 år?
> Eks. hvis jeg nu køber et digitalkamera?

Småsaldigrænsen (bagatelgrænsen) er 10100,-, hvilket betyder at udstyr
under denne grænse må afskrives øjeblikkeligt (indeværende
regnskabsperiode).
Når det kommer til teknologi ved jeg ikke hvor meget du vinder ved at
holde dig under denne grænse, da et indkøbstillæg på 50% oftest vil
forlænge anlægssaktivets levetid ret væsentligt, hvis der vel at mærke
er tale om en ny ting og ikke brugt.
Men ja, indtil afskrivningsloven ændres, så må du og denne regel mener
jeg vil fortsætte, da det er ret omkostningsfyldt at tjekke alle
afskrivninger og netop derfor har en bagatelgrænse.

Du må købe et digitalkamera, hvis du kan dokumentere virksomhedens behov
for en sådan, men den skal afskrives over den periode hvor den indgår i
virksomhedens anlægsaktiver. (dog må bagatelgrænsen benyttes)
Vær opmærksom på at ved at udnytte bagatelgrænsen, så ændrer du
virksomhedens reelle værdi.
Ved at have et kamera i virksomheden som er færdigafskrevet, giver ikke
et retvisende billede af virksomhedens sande værdi.

mvh
Kim

Fra : alexbo

Dato : 03-05-03 19:48

"Martin Jørgensen skrev

> Men kan jeg bare blive ved med at købe udstyr til under 10000 og så
afskrive
> det på 1 år?

Ja, det er ikke sådan at du kun har 10.000 til straksafskrivning.
Du kan købe lige så mange ting vil til under grænsen.

Du afskriver med det samme, dvs at det indgår som udgift på
faktureringsdagen.
Ikke over året.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-05-03 17:01

"Martin Jørgensen @heidiogmartin.dk>" <Martin<fjerndette> skrev i en
meddelelse news:3eb3e329$0$52093$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
afskrive
> det på 1 år?
> Eks. hvis jeg nu køber et digitalkamera?

Jeg takker for jeres svar.
De gav mig svar på det jeg søgte

hygge
MArtin