Hvordan kommer jeg i gang med mod_perl?
Fra : Morten Guldager

Dato : 30-04-03 06:35

Hejsa,

Jeg er en rimelig habil perlprogrammør som nu gerne skulle
kunne udvikle web-sider.

Altså er det oplagt at kigge på mod_perl.

Er der nogen der kan anvise gode "start vinkler"?

Skal jeg købe mig en bog, eller læse en howto?

Brugerinterfacedesign har jeg styr på, det er kun det
tekniske jeg skal hjælpes med.

/Morten

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 30-04-03 09:33

Morten Guldager wrote:
> Jeg er en rimelig habil perlprogrammør som nu gerne skulle
> kunne udvikle web-sider.
> Altså er det oplagt at kigge på mod_perl.

Yepper, mod_perl er din ven, men der er en del kompeksitet som du selv
skal håndtere når du bruger mod_perl direkte.

Hvis du vælger at bruge mod_perl direkte vil jeg anbefale at du alierer
dig med et godt template modul så du ikke får alt for meget html i din kode.

Det kan godt ske at du i virkeligheden har lyst til at bruge et
framework som f.eks. HTML::Mason (som er bloated og langsomt, men let at
bruge)

> Skal jeg købe mig en bog, eller læse en howto?

O'Reilly har en del rigtigt gode bøger, bla. denne:
http://modperl.com:9000/ Jeg har ikke selv læst den, selv om jeg har
skrevet en hel del kode der kører direkte under mod_perl.

Fra : Vlad Tepes

Dato : 01-05-03 00:24

> Hejsa,
>
> Jeg er en rimelig habil perlprogrammør som nu gerne skulle
> kunne udvikle web-sider.
>
> Altså er det oplagt at kigge på mod_perl.

Ja. En annen ting du kan kikke på er fastcgi (http://www.fastcgi.com).
Script laget for fastcgi kan også kjøres på andre servere enn apache.

> Er der nogen der kan anvise gode "start vinkler"?

Apache::Registry lar deg kjøre vanlige CGI-programmer under mod_perl.
Dokumentasjonen for modulen forteller også hvordan Apache skal
konfigureres.

Det er lurt å bruke maler for å lage websidene, sjekk

www.perl.com/lpt/a/2001/08/21/templating.html

for en oversikt over hva som er tilgjengelig.

--
Vlad