Oprettelse af kursusvirksomhed (ang moms r~
Fra : Thomas

Dato : 27-04-03 16:59

Hej NG.

Min mor vil begynde at afholde kurser og det betyder at hun måske skal
momsregistreres... eller jeg har en lille plan om at hun skal
momsregistreres b.a. for at jeg kan prøve at udfærdige et momsregnskab.
Planen var at registrere et en-mands-firma der altså tilbyder en
serviceydelse i form af afholdelse af kurser. Dette er dog ikke hverken min
mors eller min primær beskeftigelse.

Vi regner dog ikke med en omsætning over 50.000 kr p.a. som så vidt jeg kan
forstå er den grænse der afgøre om man skal momsregistreres eller ej.

jeg har ikke selv nogen uddannelse inden for økonomistyring eller
budgettering men har væbnet mig med nogle bøger og så findes der jo nogle
guide på f.eks. www.toldogskat.dk

Mit spm. er så om jeg sat mig det umulige mål eller om i kan fortælle mig
hvor meget det vil kræve at realisere planen?

Mvh. Thomas

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 27-04-03 20:14

Thomas wrote:

> Mit spm. er så om jeg sat mig det umulige mål eller om i kan fortælle mig
> hvor meget det vil kræve at realisere planen?

Overordentlig dårlig ide, da kurserne bliver 25% dyrere for
kursusdeltagerne hvis det ikke alle er erhvervsvirksomheder,
og i har ikke noget momsfradrag af betydning, herunder ikke på fortæring.

Desuden er der svjh aldrig moms på undervisning, men kun erhvervskurser.
--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Thomas

Dato : 28-04-03 06:24

> [...]
>
> Desuden er der svjh aldrig moms på undervisning, men kun erhvervskurser.

Det skulle jeg måske lige have sagt...: kurserne kommer til at henvende sig
til institutioner og derfor regnede jeg med at de kunne fraregne momsen da
de vist nok også er momsregistrerede!

så igen: er min plan urealistisk?

Mvh. Thomas

Fra : Christian

Dato : 28-04-03 17:09

"Thomas" <ikke@oplyst.dk> skrev i en meddelelse news:b8idsi$414$1@news.net.uni-c.dk...

> Det skulle jeg måske lige have sagt...: kurserne kommer til at henvende sig
> til institutioner og derfor regnede jeg med at de kunne fraregne momsen da
> de vist nok også er momsregistrerede!

Hvis der er tale om kommunale/amtskommunale institutioner er der fradrag for momsen via
kommunemomsordningen art 4.9

Fra : Thomas

Dato : 28-04-03 21:43

hvad betyder det du lige skrev.. undskyld men jeg er ikke så faglig
orienteret på området, men ønsker dog at blive det så belær mig
venligst..

Fra : Christian

Dato : 28-04-03 22:23

"Thomas" <ikke@oplyst.dk> skrev i en meddelelse news:b8k3nj$sra$1@news.net.uni-c.dk...
> hvad betyder det du lige skrev.. undskyld men jeg er ikke så faglig
> orienteret på området, men ønsker dog at blive det så belær mig
> venligst..

http://www.folketinget.dk/Samling/20001/udvbilag/KOU/Almdel_bilag135.htm
skulle give dig svar nok