Fallout Eventyr
Fra : chk

Dato : 13-04-03 19:15

Jeg har ikke været gamemaster i en pænt stykke tid, men skal nu tager over
igen da vores alm. GM er ved at være en smule træt og vil gerne have at jeg
tager over igen. Det er skam også i orden, men det er en pæn stykke tiden
siden jeg sidst har været det. Det er vel godt og vel ca. et ½ års tid vil
jeg tror. Så nu sidder jeg og skal igang med at lave en eventyr til Fallout
PnP version. Jeg har snakket med mine spiller og synes også at det kunne
være okay at prøve sådan et modul. Vi har i længere tid spillet med d20
Dungeon & Dragons selv om det ikke er min kop te, men pyt det er jo sjovt
alligevel. Jeg har tænkt på at bruge ca. op til måske 35-48 timer på at lave
en temmelig svær eventyr - en mini campagin til dem og der kunne jeg godt
bruge en smule hjælp.

Årstallet er ikke helt præcis endnu, men det kommer jeg til.

Jeg har tænkt på at gruppen starter sammen en del af The Hub National Guard
(Hører sammen med The Hub Police force) og de skal et ondskabsfuld angreb på
Necropolish, deres nabo by og smadre deres waterpump system som forsyner
ders hub med frisk vand og på dem måde gør at byen bliver tvunget til at
købe frisk vand af The hub. Det er lidt af en ond eventyr, men det ved
spiller ikke noget om og det er også The Hub Merchant Guild og The Hub
National Guard Major som er de onde NPC, selvom de ikke udgør en trussel for
spillerne. Men spiller starter med at være udruste med mindre håndvåben og
en enkelt shotgun og autovåben og letter rustning, men mangler ammo som bare
pokker. De starter eventyret med at de er begyndt at angribe Necropolish og
de møder hård modstand fra The Ghouls som forsøger at forsvare ders hub og
spillerens Humm Vee bliver smadret.

Så de ligger hårdt med med en klassisk zombie raid hvor fjenden har unlitmed
Ghouls og det bliver et kapløb med deres ammo som allerede er meget lavt.
Men når de er næsten løbet tør, mistede ca. 1/3 af deres hitpoints og
begyndt at bruge nærkampsvåben er deres ikke flere Ghouls i deres område
eller sektor. De ved ikke helt hvad deres mission er, så de for lov til at
løbe lidt forvildet rundt i byen indtil de møder en anden squad som er hårdt
såret og har brug for hjælp. Det er så op til spillere om de hjælpe dem og
give halvdelen af deres udrustning for at hjælpe dem (Lots of xp) og gå
videre ind i byen. På vejen bliver de angrebet igen af mindre Ghouls enheder
og de ender med møde en af The Hub National Guard ammo trucks, men desværre
er den blevet plyndret og de soldater advarer nu spillerne om at indbygger i
Necropolish nu har lige så tunge våben som dem selv og masse af ammo. De
joiner så sammen med spiller og finder så en mindre deling af deres soldater
og sammen skal de lave en angrib på en Hotel hvor der er en større gruppe
Ghouls som holder til. Efter de har renset huset rejser de videre og møder
så Necropolish police som er svært beskyttet. Spiller for at vide at de skal
begynde at rense kloak systemet så de ikke kan flygte via denne vej og de
andre soldat vil forsøge at rense huset.

Det lykkes også for spillere at rense kloak og komme op i denne anden dele
af byen hvor de finder en smadret Medic truck for de kan få Stimpacks som de
mangler hårdt på det tidspunkt. Og kort efter kommer captain for angrebet og
giver dem order på at smadre the water pump og angribe Vault 12 direkte.
Lige på det punkt er jeg så ikke kommet længere.

Men det er så min plan at det lykkes for spiller at smadre the water pump og
kamp bliver vundet med større tab på begge sider. Spiller tager en næsten
tom Humm Vee og kører hjem til The Hub og de bliver nød til at tanke på en
tank station og der bliver en mindre overfald der også før de vender tilbage
til The Hub.

Da de kommer tilbage begynder sådan set hovedet plottet, eller begyndelse på
det, da The Hub har fået nys om at NCR har hørt deres angreb på Necropolish
og har derfor sendt en squad til byen (The Hub) for at få det afklaret,
spiller for til opgaven at smadre denne squad og få det til at ligne et
raider attack. Det lykkes at nedkæmpe denne squad og får også fat i en
holodics som de tager med hjem til The Hub og viser den til deres major.

Men, det viser i stedet for at NCR Ranger Squad er på en helt andet mission
da de undersøgt holodics i byen computer. Det er nemlig "noget" som styret
ca. 50 km fra The Hub og denne gruppe er den 2nd squad som er på vej dertil
da den anden gruppe ikke har givet svar og nu vil The Hub Major have at
spillerne skal undersøge dette.

Det viser så at det som er styret ned er en kæmpe rumstation - nemlig ESA
som er blevet ombygget utrolig meget til at være en selvstændig rumbyen. Men
efter 3 verdenskrig er rumstation crew dræbt og stations computer har taget
over. Station egn forsvar system har dræbt den første NCR squad der kom
dertil og udsendt drone for at beskytte den temmelig smadret rumstation. På
det tidspunkt er drone også temmelig smadret og i mindre tal da NCR ranger
har kæmpet til sidste blodsdråbe. Men rumstation gemmer en skummel stykke
information...........på det punkt er jeg så ikke kommet længere.

Men da de for undersøgt skibets log viser det sig at en drone er blevet sat
på en misson og taget en holo disc med sig og nu skal spillerne så efter
denne drone. Det er ikke svært at følge drones spor da den har efterlagt sig
en spor af olie, og de finder den i en hule som også er beboret af Death
Claws, de mindre og der møder de står modstand og det ender til sidst at de
finder og nedkæmper drone og får fat i dens holo disc som de så aflæser med
deres pipboy. Det viser sig at drone var på vej til en hemmelig radar
station som der ligger ikke så lagt væk fra ground zero (altså rumstations
ground zero). Det er så op til spiller at de selv skal søge op til radar
station som i midlertidig er blevet indtaget for flere år siden af en gruppe
raiders og her skal spiller så selv kortlæg et angreb på denne installation.
Men efter at de kommer igennem deres forsvar og tvunget adgang til radar
anlægget computer anlæg og brugers drones holodics hemmelig kode for de så
information om endnu en hemmelig militær anlæg i USA. Det er så menig at
gruppen tager jeg til The Hub og giver dem det udstyr de skal bruge,
nogenlunde udrustning og automatvåben og så skal de give sig på vej til
denne anlæg og finde svarerne på hele gården. Og så er jeg ikke kommet
længere med det

Det hele går kort ud på at den hemmelig militær anlæg er blevet aktiv igen
og affyret en temmelig stor missil med rumstation som er blevet skudt ned og
stations computer forsvar betragter det som en angrib og vil nu tage hævn.
Derfor sender den en drone ud da radar anlæget var med til at guide missilet
kurs med rumstation og dette kunne rumstation computer åbenbart se. Drone
skal så finde en vej til den større militær anlæg hvor missilet kom frem og
så sende en besked til rumstation computer forsvar så dem kan lave et større
angreb derpå selvom at den næsten ikke forsvar drone har tilbage efter
styret og angrebet fra NRC rangers. Plottet med Necropolish er plot en
sub-plot som kun hænger sammen med NCR recon party som er blevet sendt ud
for at se hvad der skerte med den første squad.

Men det som er sket med USA hemmelig mililtær anlæg er at drone på denne
station har udbygget deres anlæg i flere år og endelig fået deres system op
og forsvar op at kører og de har en direkte forbindelse til den gamle radar
anlæg, og raiders som bor der ved intet om det, de bruger kun bygning som
bolig. men computer system på det større militær anlæg har efter krigen
stadigvæk haft order til at smadre alt modstand og da radar kommer til at
virke og den for signaler fra ESA rumstation skyder den med det samme en
missil imod den og bagefter betragter mission som en success. Men rumstation
overlevet missil angrebet og nedstyret og er temmelig sur nu. Rumstation har
efter krigen været in-aktiv og passer sig selv og dens endste mission er kun
at beskytte den egns overlevelse og efter styret har den ikke meget fremtid
og derfor HÆVN.

Det hele har lidt udgang med at computer er dumme og naiv og tror at krigen
stadigvæk er i gang og vil stadigvæk beskytte USA. ESA er blevet overtager
af EU, men da krigen begyndte blev rumstation erklæret selvstændig og den
har også været i stand til at klare sig selv, indtil at madforsyning slap
op, selvom at station har haft hydrofarms og været i stand til at fremdyrke
deres eget mad i op til flere år efter atombomberne faldt. Men station
computer anlæg havde masse af strøm fra solceller og var i stand til at
udføre mindre skade på sig selv og på den måde klaret sig selv i utrolige
mange år indtil at USA militær anlæg bliver aktiv og opdager at der blevet
skudt en missil imod den. Den forsøger at skyde den med dens egn laser
missil som er blevet monteret i tifælde af farlige astrorider som kunne
ramme anlæget. Men det slår fejl, og bliver ramt begynder at styrte ned. Da
rumstation er på vej ned tager den en grusom besluttet (nemlig hævn), da den
ved at dens dage er talt og solceller aldrig kommer til at virke mere og at
nødbatteri kun giver den kort tid at live i. Den bruger den retro rocket til
at for den til at styrte så tæt på det radar anlæget som har guide det
fjendtlige missil og derfor lave et counter-attack på jordens med dens
drone. Den styrer som sagt og resten har jeg skrevet om.

The Hub National Guard: De er onde på den måde at de angriber Necropolish
for at tvinge byen Ghouls til at købe frisk vand i The Hub. Captain og Major
i byen er på en måde lidt gode, men de har deres order. The Water Merchant
er edentlige dem som giver order og er temmelige onde, men de kan ikke røres
da de giver en masse af deres penge til byens forsvar og politistyrker.

NCR: er gode i spillet og vil endtlige bare vide hvad der sker, selvom de
ikke har hørt om nogle angreb på Necropolish og kun set at rumstation er
styret og vil undsøge det. Da de ikke hører fra deres første gruppe sende de
én gruppe ud mere og mere hører man så ikke om dem i eventyret.

Necropolish og ghouls er neutral og vil gøre alt for beskytte deres by,
indbygger og waterpump selvom det koster mange af dem i kampen. Men efter
angribet indser de at de har tabt kampen og de er i stand til at lave en
større angrib på The Hub, efter at The Super Mutant har smadret det meste
for nogle år siden og nu har The Hub også jordet dem. Så nu bliver de nød
til at købe vand fra The Hub og det er The Water Merchant så glade for. lidt
ondt

US Secret Military Base. Den mega onde computer system tror stadigvæk at
krigen er i gang og vil stadigvæk kæmpe videre og vil nedkæmpe alt
ikke-amerikanske for at beskytte sig selv og udser så rumstation som en
farlig modstander som hænger over sig. Men militær anlægget vil kun have
militær personale i på området så den skyder også den nye civil befolkning i
USA, selv the brotherhood of steel skal ikke regne med at bleve set med gode
øjne. Computer Anlægget er en del af The Calculator eget computer netværk,
men er blevet selvstændig og siden blevet bygget om. Hvis en drone fra The
Calculator kom til basen vil den med det samme lave kontakt med deres anlæg
og slutter sig til det og fører krig sammen med den, men lige nu fører den
krig med egne styrker.

ESA space station: Rumstation computer er faktisk good og vil faktisk passe
sig selv, men efter angribet bliver den ond og betragter alt i USA som
fjendtlig og vil gøre alt for hævn.

Men det er lidt hvad jeg tænkt på at arbejde med i de næste par uger og lave
en kanon eventyr ud og derfor kunne jeg godt tænke mig at hører jeres menig
og give en vurdering af det. Det er lidt hack, n slash da det er del kampe i
eventyr, men spillerne blivet presset til det sidste og de mangler hele
tiden hitpoints, ammo og gode våben. Men de skal udfører deres mission for
deres leder, ellers #¤#%#. Efter deres angreb på Necropolish begynder det
mørke og dyster at vinde frem og da de begynder at undsøge rumstation går
bliver det meget mere undersøgelse da rumstation er meget stor. Jeg er
Teknisk Designer har tænkt på at lave rigtige computer tegninger over
hvordan den skal se ud. En form for rumby, ESA er blevet ombygget flere
gange og ligner overhovedet ikke sig selv mere. Eventyr skal fortælle at
computerne er blevet så intelligent og smarte at de næsten kan tænke som
mennesker, men er så subborn, dumme, naive og vil følge deres mission til
sidste ende lige meget hvad. For det amerikanske anlæg vil det udfører deres
sidste order til sidste printkort og ESA vil bevarer sig nuværende stilling
i rummet indtil den evt. for nye order fra EU. Selvom det aldrig vil lykkes.

Men vær søde at skrive jeres holdning om det og hvad det kan udbygges med og
hvad deres kunne laver om. Jeg har tænkt at det skulle kunne holde måske
10-12 aftern hvor man stiller 8-10 timer hver gang. Og hvis folk har
interesse i det færdig materiale vil jeg godt lave en pdf fil på arbejde med
tegninger og det hele og ligge det på ud internet. Men bare husk at min
stavning er mega skod, sorry, men jeg er bedst til tegne og ikke
tekstbehandlig.

med venlig hilsen

christian

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 13-04-03 19:30

"chk" <nuclear75@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
lave
> en temmelig svær eventyr - en mini campagin til dem og der kunne jeg godt
<Snip>

> [...]
lave
> en kanon eventyr ud og derfor kunne jeg godt tænke mig at hører jeres

Damn, hvis du virkelig forbereder det så meget i detaljer, hvorfor har du så
spillerne med?

Hvad gør du hvis spilleren vælger at gå til højre der hvor du havde
forventet at de gik til venstre?

Hvor er det lige at dine spillere kan påvirke spillet? Hvad gør du hvis de
prøver at forhandle med nogle af deres modstandere, frem for at skyde efter
dem? Det kan jo være at de ikke løber tør for ammo.

Hvad hvis du på direkte i nærkamp med dine ghouls? Holder der så op med at
komme flere? Har spillerne så ikek alligevel ammo til sidst hvor de helst
skulle være løbet tør.

Jeg synes du planlægger alt for meget i detaljer. Lav en setting, hav nogle
får semi-planlagte encounters, men lad for guds skyld være med at lave så
mange detaljer.

Du risiker at bruge 50+ timer på at planlægge noget som spillerne ikek
engang gider at bruge 5 minutter på.

Lars

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 14-04-03 19:00

Jeg vil give Lars ret, dette er railroading. Det er der nogen der kan lide,
og andre der hader. Du kender dine spillere, jeg gør ikke. Du må tage dine
chancer. Men jeg ville få spat af det scenarium.

Mit spørgsmål er: hvad handler historien om? Du har skrevet en farlig masse
om folk der tager frem og tilbage, tilfældige overfald, og ". nu begynder
plottet først rigtigt". Det er ikke en historie, det er bare en masse ting
der sker. En historie skal kunne opsummeres på 1½ sætning. Eks:

Hovedpersonen er fanget i en bygning som er overtaget af terrorister.
Terroristerne har hans kone.

Hovedpersonerne vises en kirkegård hvor alle der begraves genopstår. Så
bliver en slægtning dræbt.

Hovedpersonen opdager at han har særlige kræfter, og tager kampen op mod
(indsæt ond kraft).

(Derefter vælger man detaljer som stemning, genre osv.)

Jeg ved egentlig ikke hvad jeg ellers skal sige.

Hilsen Mads

Fra : Nichlas Hummelsberge~

Dato : 21-04-03 16:35

chk wrote:
[CUT]
> med venlig hilsen
>
> christian

Min ide: Lad være med at tænke på det du har skrevet som
historien/scenariet, men se det som én af de mange måder det kunne
foregå på.

Jeg kan se du har en masse gode idéer, men det lader desværre ikke til
at spillerene har ret meget at sige.

Sørg for at dit plot ikke afhænger af hvilke valg spillerene foretager
sig, eller forbered dig på forskellige ekstra muligheder.

Specielt skal du passe på med at planlægge efter at "her skal
spillerene hjælpe den og den" og "her skal de miste ca. 30% af deres
hitpoints" Det kommer under alle omstændigheder ikke til at foregå som
du har planlagt det.

Spillerene skal gå rundt i den illusion at de har alverdens muligheder
og at der ikke, unaturligt, bliver lagt et bånd på dem. en af de fede
ting ved at være spiller er jo også når man finder på noget fedt, der
bærer spillet videre.. du skal kun bruge dine idéer i tilfældet af at
spillet går i stå.

En sidste ting: Det du har fremlagt her må ikke være din campaign, men
en idé til hvad der kan ske. Vær åben overfor at ændre selv de største
plot-sammenhænge for at forbedre spillet :)

Det var mine .02¥