matematisk problem
Fra : Henrik Hansen

Dato : 11-04-03 13:19

I forbindelse med løsning af eksamensopgaver er jeg stødt på et, lille
banalt problem. Jeg er kommet i tvivl om et grundlæggende matematisk udtryk.
Ligningen hedder:
40+0,8(Y-(-100+0,5Y))+50+0,1Y-5i+260

Det der er problemet er ledet der hedder (Y-(-100+0,5Y))

Hvorledes kommer jeg frem til løsnignen som er, Y = 860 - 10 i

Jeg håber at der er nogle som kan hjælpe med dette grundlæggende matematiske
problem.

MVH

Henrik

Fra : Louise Fogt

Dato : 11-04-03 14:22

> Det der er problemet er ledet der hedder (Y-(-100+0,5Y))

Du opløser først den inderste parantes:

- og - giver +
- og + giver -

Du har så en parantes der hedder (Y+100-0,5Y).

På hvert led i parantesen skal du så gange 0.8 så du ender med:

40+0,8Y+80-0,4Y+50+0,1Y-5i+260.

Men mangler du ikke et = tegn i den "ligning" du skrev op? Og så ser det ud
som om du mangler nogle i'er også for ellers kan du ikke få -10i.

Vh. Louise

Fra : Anders Kruse Olesen

Dato : 11-04-03 15:46

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.dkFJERN> wrote in message
> [...]
>
> Det der er problemet er ledet der hedder (Y-(-100+0,5Y))
>
> Hvorledes kommer jeg frem til løsnignen som er, Y = 860 - 10 i

Ikke Y = 10i - 860 ?

Med venlig Hilsen,
Anders Olesen

Fra : Kim

Dato : 11-04-03 16:59

Resultatet er : Y = - 860 + 10i
Ganske som Anders skrev.

Når der er minus foran en parates, så ændrer du fortegnet inde i
parantesen og ganger derefter værdien udenfor ind.
Du starter med andre ord, med den inderste parantes.

0,8(Y-(-100+0,5Y))
0,8(Y + 100 - 0,5Y)
0,8Y + 80 - 0,4Y

Så sætter du den tilbage i ligningen :
40 + 0,8Y + 80 - 0,4Y + 50 + 0,1 Y - 5i + 260

Så sætter du ligningen lig med 0 og flytter Y'erne om på den ene side af =
- 0,8Y + 0,4Y -0,1Y = 40 + 80 + 50 + 260 + 5i

mvh
Kim