Hjemmelavet rpg
Fra : Jacob

Dato : 09-04-03 18:37

Jeg postede for lang tid siden omkring et hjemmelavet rollespil jeg er igang
med at lægge ind..
Jeg holdt pause i noget tid, men er begyndt at opdatere på siden igen.. Har
bl.a. opdateret designet en smule.. og flyttet til min tiscali adresse så
man slipper for alle popupperne fra tripod..
Al feedback er velkommen.. og husk der mangler stadig en masse... ideen er
at lave et rpg som ikke drukner i terningeslag, bare man nyser eller skal på
wc.. heh

http://home.tiscali.dk/6x106545/

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 10-04-03 18:15

Det ser ud til at dit spil er et gamist rollespil / wargame. Jeg skriver ser
ud, fordi du jo ikke har lavet nogen designer noter.

Generelt ved jeg egentligt kun det om denne genre, som jeg har læst i Age of
Heroes designer noter, så du kan ligeså godt læse dem selv (det er også et
spil hvor manøvre er væsentligt, og et spil med klasser og racer). Age of
Heroes fås gratis her: http://home.attbi.com/~b.gleichman/AoH/AoH.htm

Et andet gamist rollespil / wargame der sætter standarden nu om dage er the
Riddle of Steel. Du kan finde en gratis miniudgave på deres hjemmeside:
http://www.theriddleofsteel.net/support/ . tRoS er nok især interessant for
dig fordi du indikere at du vil have enkle regler.

Mere specifikt:

Din vision for fantasy vil næppe slå verden med undrende ærefrygt. Der er
ikke meget mytisk epik over: . Det er så også fint nok, hvis det er det du
vil.

Dine klasser har et problem: du blander dig direkte i hvordan man skal
spille sin figur, f.eks. at ALLE soldater er autoritetstro, og ALLE barbarer
er gryntene hulemænd. Klasser er altid klicher, og det skal de også være,
men der findes fede klicher og der findes ufede klicher.

Som nævnt har du ingen designer noter. Det er ellers en god ide, om ikke
andet så for at du selv kan gøre dig klart hvad det er du vil. Som eksempel
kan du finde designer noter i mit eget spil Konflikt, fås her:
ingen måde om dit).

Du nævner i din post at du ønsker lette regler. Jeg må indrømme at jeg
tvivler på at du vil nå dette mål sådan som du arbejder nu. Du har lavet en
samling af klasser, og begyndelse til et kampsystem. Inden du får lavet
resten af klasserne, racerene, magisystemet, resten af kampreglerne,
chargen, plus det løse (regler for at flyve, svømme og falde ned i lava
osv.) så tror jeg du vil få et pænt stort system.

Hilsen Mads

PS: pæn webside.

Fra : Jacob

Dato : 10-04-03 18:48

"Mads Jakobsen" <caltropp@yahoo.dk> wrote in message
> [...]

> chargen, plus det løse (regler for at flyve, svømme og falde ned i lava
> osv.) så tror jeg du vil få et pænt stort system.

Tak :)

Min ide er måske lidt utopisk og går nok en del imod de DM's som selv vil
bygge hele deres univers op.. og det er heller ikke sikkert jeg nogensinde
bliver færdig med det.. hehe

Jeg har fået en smule inspiration fra lidt ældre warhammer regler mht
karakteropbygning og så tilføjet level'ing.. der skal muligvis tweakes ved
evt. prøvespil..

Hvad jeg mener med simple regler er måske lidt overdrevet.. du har
selvfølgelig ret mht de mærkelige situationer.. men ideen er at lave et rpg
med lande, byer, monstre osv med simplicitet som et udvidet hero's quest..
hehe.. ok, det er også at overdrive, men det er jo også bare en ide.. hehe

Men det er nok en god ide med designer noter, selvom det er svært at
udtrykke lige præcis hvor jeg vil hen med spillet.. hehe.. det vokser
langsomt mens jeg får nye ideer til forskellige ting..

klasse-opdelingen bliver også udvidet endnu mere.. jeg tænkte bare at det
kunne være sjovt med de rigtigt opdelte personligheder.. så folk kan prøve
at spille med den type de vælger og prøve at opføre sig som der står i
klasseinformationen..

Jeg var lige inde og læse lidt om dit rpg .. meget interessant :) og jeg kan
se at det ligger tæt på det helt modsatte af mit.. lol.. hvor dit foregår i
nyere tid, er åbent og nyskabende, så er mit gammeldags, klassisk og ret
regelbundet.. hehe

Tak for kommentarene :)

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 10-04-03 20:55

[...]

Det vil ikke være sjovt, medmindre dit spil er et hurtigt chips og cola
spil, hvor figurene skal være rene papbrikker.

Hilsen Mads

Fra : Jeppe Møller

Dato : 10-04-03 19:20

> [...]
eksempel
> kan du finde designer noter i mit eget spil Konflikt, fås her:

Nå, ja,
det fik jeg aldrig spurgt om...

Jeg har tidligere været forbi og kigge på den side, men da det ikke fremgår
hvad spillet går ud på, opgav jeg nogensinde at melde mig ind.
Ville det ikke være en god ide med en præsentation af dit spil under
beskrivelsen?

VH
/JeppeM

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 10-04-03 20:26

Det kan du have ret i.

Konflikt! har en universel regel kerne, med de udvidelser som det falder mig
ind at lave. Kort sagt struktureret som GURPS.

Hilsen Mads

Fra : Jeppe Møller

Dato : 10-04-03 23:38

> Konflikt! har en universel regel kerne, med de udvidelser som det falder
mig
> ind at lave. Kort sagt struktureret som GURPS.

Se- det lyder interessant, jeg tror sgu jeg melder mig ind og ser hvad der
sker!

/JeppeM

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 10-04-03 20:19

Ups, der skulle have stået:

"Din vision for fantasy vil næppe slå verden med undrende ærefrygt. Der er
ikke meget mytisk epik over:

Elver: -1 til M, -1 til S, +1 til B, +1 til AF.

Dværg: -1 til B, -1 til AF, +1 til M, +1 til H.

Alf: -1 til NF, -1 til M, +1 til B, +1 til AF.

Det er så også fint nok, hvis det er det du vil."

Hilsen Mads

PS: En elver og en alf er den samme arketype.

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 11-04-03 06:39

"Mads Jakobsen" <caltropp@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Alf: -1 til NF, -1 til M, +1 til B, +1 til AF.
>
> Det er så også fint nok, hvis det er det du vil."
>
> PS: En elver og en alf er den samme arketype.

Det kommer vel an på hvordan elver og alf defineres. På ganske almindelig
dansk er de det samme, men jeg kunne da sagtens forestill mig et rollespil,
hvor der er væsentlig forskel på de to.

Elvere kunne være som i de fleste rollespil, medens alfer f.eks. kunne være
nogle mere fe-agtige væsener.

Selvom vi nok også alle sammen ved hvad et trold er, så er der jo f.eks.
meget forskel på en D&D Troll og en Shadowrun Troll. Jeg mindes selv da jeg
startede på Shadowrun, og min første tanke var: "Man kan da ikke spille en
Troll, de er alt for seje." Men sådan er det heldigvis ikke i Shadowrun.

At man ikke kan se forskel på en elver og alf i Jacob's rollespil, skyldes
måske netop at der mangler noget af det væsentlige (beskerivelserne), uden
at jeg har læst Jacobs regler.

Lars

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 11-04-03 18:39

> Det kommer vel an på hvordan elver og alf defineres.

Det var derfor jeg skrev arketype, og ikke "elver og alf er det samme".

Hilsen Mads