Windows XP
Fra : Carsten

Dato : 03-04-03 09:30

Jeg har eksperimenteret med Windows XP, men har nu fået
brug for at installere OS/2 igen.
Desværre har Windows har gjort noget ved harddisken så
den ikke kan bruges til OS/2 mere.
Jeg kan ikke markere partitionen så der kan
installeres på den.
Disken (20 GB Maxtor) har før været brugt til OS/2.
Jeg har prøvet at bruge MaxBlast fra Maxtor til
at slette alt på Harddisken.

Er der nogle der har gode ideer

Carsten

Fra : H. P. Holm

Dato : 03-04-03 11:13

Carsten skrev:

> [...]
> Desværre har Windows har gjort noget ved harddisken så
> den ikke kan bruges til OS/2 mere.
> Jeg kan ikke markere partitionen så der kan

OS/2 skal installeres på en partition som ligger indenfor de første
1024 cylindre, set fra bios. Prøv at oprette en partition på nogle
få GB i starten af harddisken og se om den kan sættes installerbar?

--
Hans

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 08-04-03 12:05

On Thu, 03 Apr 2003 10:13:12 GMT, H. P. Holm wrote:

> OS/2 skal installeres på en partition som ligger indenfor de første
> 1024 cylindre, set fra bios.

Hvis bare bootmanageren er der, så kan OS/2 godt startes selv om den er
placeret ud over de første 1024 cylindere (BIOS starter så bootmanager, der
godt kan finde ud af at loade OS/2 ud over cylinder 1024).

/\/\\ads Orbesen Troest

Fra : Elmo Jensen

Dato : 03-04-03 21:49

"Carsten" <no-mail@beas.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle der har gode ideer

Det er måske fordi XP som default formatterer installationsdrevet som NTFS
partition. Prøv at bruge din fdisk til at fjerne non-dos partitions med og
prøv så igen.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
MSN: netmeeting@ddibbsystem.dk
ICQ: 125572551

---
Udgående epost er certificeret Virus Frie.

Fra : Allan

Dato : 04-04-03 01:39

On Thu, 3 Apr 2003 08:30:26 UTC, Carsten <no-mail@beas.dk> wrote:

> Jeg har eksperimenteret med Windows XP, men har nu fået
> brug for at installere OS/2 igen.
> Desværre har Windows har gjort noget ved harddisken så
> den ikke kan bruges til OS/2 mere.

Den indlysende ide er, at du ved boot fra OS/2's installationsdisketter
først sletter alt på disken, og derefter opretter nye partitioner, så skal
det nok virke.
Hvis der er noget på disken du vil beholde, så må du komme med
nogle flere oplysninger omkring partitioneringen.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 04-04-03 23:41

Carsten wrote:

> [...]
> installeres på den.
> Disken (20 GB Maxtor) har før været brugt til OS/2.
> Jeg har prøvet at bruge MaxBlast fra Maxtor til

opdatere din boot disk eller bruge en nyere warp 4.5

Fra : Carsten

Dato : 08-04-03 14:50

Jeg har faktisk prøvet alt det i forslår, Det ser ud til at
XP har µndret noget ved disken. Normalt snyder bios ved at oplyse
225 hoveder så antallet af cylindere kommer ned i et rimeligt tal
men nu opgiver bios kun 16 hoveder (sikkert det rigtige antal) og derfor
er antallet af cylindere meget stort. Så for mig ser det ud til at XP
kan ændre noget fundamentalt ved harddisken som det ikke lige er
til at lave tilbage igen .

Carsten

Fra : Elmo Jensen

Dato : 09-04-03 22:25

"Carsten" <no-mail@el-automatik.dk> skrev i en meddelelse

[....]
> kan ændre noget fundamentalt ved harddisken som det ikke lige er
> til at lave tilbage igen .

Når du står inde i OS/2's FDisk og ser på harddisken, kan du så ikke se den
del af harddisken som tidligere har været brugt til XP?

Eller kan du godt se den men ikke gøre noget ved den?

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Carsten

Dato : 10-04-03 08:44

> [...]
> del af harddisken som tidligere har været brugt til XP?
>
> Eller kan du godt se den men ikke gøre noget ved den?

XP partitionen er fjernet fuldstændigt fra disken.
Jeg kan godt arbejde med disken Lave partitioner mm, Jeg kan bare ikke
mærke den valgte partition installerbar.
(Jeg bruger OS/2 Ver. 4.5).
Jeg har muligvis fundet en løsning, Hvis jeg stiller diskdypen til
LBA så skriver den at der er 255 hoveder, og antallet af cylindere
kommer ned i et rimeligt niveau. Jeg har ikke været inde og ændre på
BIOS indstillingerne. og den har hele tiden stået til AUTO og det har
virket udmærket, så hvorfor det pludseligt er et problem det kan
man undre sig over. Når jeg har haft tid at eksperimentere med det
giver jeg lyd fra mig. Det kunne dog være interessant at høre hvordan
jeres BIOS er indstillet.
Carsten

Fra : peter volsted

Dato : 10-04-03 11:19

hi

> Carsten wrote:
>
> XP partitionen er fjernet fuldstændigt fra disken.
> Jeg kan godt arbejde med disken Lave partitioner mm, Jeg kan bare ikke
> mærke den valgte partition installerbar.

Husker jeg ret skal du først markere partionen 'startable', derefter
lukke fdisk. ved næste kørsel af fdisk kan du nu markere den
installerbar.

--
good luck

peter

Fra : Allan

Dato : 12-04-03 00:54

On Thu, 10 Apr 2003 07:44:23 UTC, Carsten <no-mail@el-automatik.dk> wrote:

> XP partitionen er fjernet fuldstændigt fra disken.

Skal det forstås sådan, at disken er fuldstændigt tom ?
I så fald kan det anbefales at køre et lowlevel format program
(Maxtor har et). Ikke for at reparere noget; men mest for at få slettet
AL information fra disken.

> Jeg kan godt arbejde med disken Lave partitioner mm, Jeg kan bare ikke
> mærke den valgte partition installerbar.

Hvis disken er tom, og du booter fra disketter eller CD, så kan du evt vælge
at sætte BIOS tile NONE. Derved bruger OS/2 sin egen måde at detektere
disken på, og så er du nok bedre garderet mod at det vil virke.

> (Jeg bruger OS/2 Ver. 4.5).
> Jeg har muligvis fundet en løsning, Hvis jeg stiller diskdypen til
> LBA så skriver den at der er 255 hoveder, og antallet af cylindere
> kommer ned i et rimeligt niveau.

OS/2 vil normalt osse vælge en indstilling med 255 hoveder.

> [...]
> man undre sig over. Når jeg har haft tid at eksperimentere med det
> giver jeg lyd fra mig. Det kunne dog være interessant at høre hvordan

Jeg kører normalt osse AUTO - hvilket normalt medfører 255 i alt andet end
cylindre

Fra : peter volsted

Dato : 12-04-03 01:17

hi

> [...]
>
> OS/2 vil normalt osse vælge en indstilling med 255 hoveder.

> Jeg kører normalt osse AUTO - hvilket normalt medfører 255 i alt andet end

Jan v Wijk's DFSee - http://www.dfsee.com (men osse på Hobbe's) - er
værktøjet; udviklet til OS/2 med senere tilføjet funktionalitet
under Dos, Win & NT.
I dfsee-support@yahoogroups.com foregår en livlig diskussion af
problemer som dette.
Programmet har utrolig mange nyttige funktioner og lærekurven er ret
stejl; men Jan V Wijk er meget hjælpsom ved problemer.

--
good luck

peter

Fra : Bent Nielsen

Dato : 14-04-03 22:20

Carsten wrote:

> Jeg har eksperimenteret med Windows XP, men har nu fået
> brug for at installere OS/2 igen.
> Desværre har Windows har gjort noget ved harddisken så
> den ikke kan bruges til OS/2 mere.

Ok nu har denne tråd kørt en tid.

Hvis jeg støder ind i en disk som ikke kan med nogle os mere, bruger jeg
PTSDOS 2000 fdisk til at slette alt på disk selv om den ikke kan læse
store disk, og så bruge warp 4 opdate boot disk med fdisk/newmbr og så
kan alle OS LÆSE DEN IGEN. (PTSDOS kan hentes som demo)