Medievidenskab
Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 28-03-03 15:44

Hej,

Min kæreste skal til på en videregående uddannelse, og har netop fået øje på
medievidenskab, der lyder fantastisk spændende idet hun er ret kreativ. Hun
har selvfølgelig læst hvad der er at læse om det i den bog man kan få fra
SDU.

Hun kan betjene en computer, deriblandt photoshop - dog på et forholdsvis
lavt niveau - men er bange for at studiet alligevel er for teknisk for
hende.

Er der nogle her der kort kan fortælle om uddannelsen, samt hvor teknisk
betonet den er... Oplysninger omkring jobmuligheder mm. er naturligves
velkomne :)

-Peter

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 30-03-03 20:59

Peter Skjelbo, eaid.dk skrev:

> [...]
> øje på medievidenskab, der lyder fantastisk spændende idet hun er ret
> kreativ. Hun har selvfølgelig læst hvad der er at læse om det i den

Jeg går ud fra, at hun har tænkt sig at læse medievidenskab på SDU så?
Medievidenskab findes jo også på universiteterne i Københavns og Århus,
og Aalborgs humanistisk informatik har mange lighedspunkter med
medievidenskab. Uddannelsen i Odense er mig bekendt helt ny, så der er
ingen færdiguddannede endnu, der kan fortælle om jobmuligheder m.m.

Jeg har selv læst min bachelor i Aalborg og er i gang med overbygningen
på Københavns Universitet - så jeg kender lidt til faget. Jeg ved ikke,
hvilken model SDU lægger sig tættest op ad, men så vidt jeg kan bedømme
hjemmesiden, så ligner det en kombination af Københavns og Aalborgs
facon.

I Århus og København ligger vægten på det teoretiske, og de praktiske
kurser (specielt inden for computermedier) lader noget tilbage at ønske.
I Aalborg er computermedierne i højsædet, men det går til gengæld ud
over tv- og filmmediet.

Kirsten Drotner, der har banket uddannelsen i Odense op, kommer fra
Københavns Universitet, men hendes bøger er grundstof på de andre
uddannelser. Hun har udtalt, at hun vil lægge vægt på en god balance
mellem teori og praksis, hvilket lyder meget fornuftigt. Hun bliver
afgjort et plus for uddannelsen.

> Hun kan betjene en computer, deriblandt photoshop - dog på et
> forholdsvis lavt niveau - men er bange for at studiet alligevel er
> for teknisk for hende.

Den frygt skal hun glemme. Hun vil vokse med opgaven, og /rigtigt/ mange
af de nye studerende kommer i øvrigt uden forudsætninger overhovedet.
Der vil stensikkert blive taget hånd om alle, selvom det måske bliver
hårdt den første tid.

Ønsk hende held og lykke med en spændende uddannelse - hvor
jobmulighederne desværre ikke er så gode, som man kunne ønske ...

--
Mvh. Peter
"Kan du forestille dig, at man har opfundet et fint ord som 'hekto' til