PHP og Sendmail
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-03-03 16:06

Er der nogen der har erfaringer med at få PHP til at virke sammen med
sendmail?

Jeg har prøvet med forskellige færdige scripts (jeg kan ikke selv lave
den slags), men ingen af dem vil sende mails. Jeg går ud fra, at det
skyldes en opsætningsfejl - at PHP ikke kan finde sendmail eller noget i
den stil.

--
Mvh. Kim ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-03-03 20:42

Jeg har fået indsnævret problemet. Det viser sig, at det er sendmail,
den er gal med. Programmet er så langsomt til at svare, at php tror, at
det ikke er der. Er der nogen der har tjek på configurationen af
sendmail?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-03-03 04:00

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg har fået indsnævret problemet. Det viser sig, at det er sendmail,

Ak, det viste sig, at min tcp/ip var i udu. Sendmail havde problemer med
at sende og gav sig selv en pause på et minut, inden den prøvede igen.
Hver gang jeg rettede i tcp/ip-indstillingerne gik de tilbage til de
forrige indstillinger, uanset om jeg gjorde det manuelt eller via
konfigurerings-programmet. Løsningen var at fjerne tcp/ip og så
installere det igen.

Nå, om ikke andet fik jeg dagen og en del af natten til at gå med det,
og vi er nu oppe på hele tre indlæg inden for en måned - store sager!

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : H. P. Holm

Dato : 19-03-03 11:34

Kim Ludvigsen skrev:

> Ak, det viste sig, at min tcp/ip var i udu. Sendmail havde problemer med
> at sende og gav sig selv en pause på et minut, inden den prøvede igen.

Tak for info, det var en spøjs fejl. Jeg var ude i at spekulere på
switche til EMX runtime, path til PHP og den slags, men kunne ikke få
det til at passe med problemet.

Hvis du ikke har gjort det allerede, så kan det godt betale sig at
sætte Sendmail til at afslutte linjer efter Postfix's standard så
posten når frem til dem også. - Det har tilsyneladende ingen ulemper
overfor andre servere.

Stop Sendmail
Find linjen i sendmail.cf som starter med Msmtp
Tilføj ,E=\r\n til slut i den linje
Eksempel:
Msmtp, P=[IPC], F=mDFMuX, S=10, R=0, A=IPC $h ,E=\r\n
Start Sendmail

Nogle postsystemer nægter at modtage mail fra dialup og ADSL kunder,
og Sendmail giver i standardopsætningen ingen tydelige alarmer om at
afleveringen er kikset. Man skal selv holde øje med deadlet.ter og
sendmail.err filerne en gang imellem. Den kan garanteret sættes op til
at sende et mail til admin ved fejl, men det meste af sendmail.cf er
sort magi for mig.

> Nå, om ikke andet fik jeg dagen og en del af natten til at gå med det,
> og vi er nu oppe på hele tre indlæg inden for en måned - store sager!

--
Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-03-03 13:34

H. P. Holm wrote:

> Tak for info, det var en spøjs fejl. Jeg var ude i at spekulere på
> switche til EMX runtime, path til PHP og den slags, men kunne ikke få
> det til at passe med problemet.

Øv, nu er det lige gået i udu igen, efter jeg installerede Perl -
sikkert et tilfælde, eller i forbindelse med at jeg har bootet.
TCP/IP-indstillingsbogen er simpelthen tom, og skriver jeg noget i den,
huskes det ikke. Samtidig slettes domænet og dns sættes til
192.168.254.1 i resolv-filen, og så kan jeg kun få sendmail til at sende
til mit eget domæne. Ny geninstallering af TCP/IP, suk!

> Hvis du ikke har gjort det allerede, så kan det godt betale sig at
> sætte Sendmail til at afslutte linjer efter Postfix's standard så

Det er hermed gjort, tak. Den configurationsfil er ellers noget
langhåret!

--
Mvh. Kim Ludvigsen