Værste rollespilsoplevelse.
Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 18-03-03 14:22

Hvad er folks værste oplevelser med rollespil?
Generelt har jeg været heldigt stillet med de folk jeg har spillet
bordrollespil med, men har da oplevet et par ting til noget larp som har
været ret tvivlsomme, heldigvis dog kun i udførelsen--ikke noget med
personlige ubehageligheder, så derfor vil jeg heller ikke udbasunere det
her, for ikke at såre nogen.
Men jeg har da hørt om ret grimme ting, såsom en GM der lod sin kvindelige
spillers kvindelige karakter voldtage konstant (er det her i gruppen at jeg
har hørt om den??).
Er der andre der har haft lignende grimme oplevelser?

Jakob

Fra : Wrathchild

Dato : 18-03-03 17:15

Der er et par gange hvor jeg har oplevet at diskussioner i gruppen blev
meget personlige, bogstavelig talt med gråd og tænders gnidsel til følge -
men en stor del af det var at det blev svært for spilleren at holde sig
adskilt fra spilpersonen. Men stadigvæk, det var ikke så sjovt.

Vi har dog været forskånet for nogen værre.

--
Wrath
-----------------------

Fra : Jeppe Møller

Dato : 19-03-03 12:10

> [...]
> men en stor del af det var at det blev svært for spilleren at holde sig
> adskilt fra spilpersonen. Men stadigvæk, det var ikke så sjovt.

Jeps, den har vi også været igennem et par gange.

> Vi har dog været forskånet for nogen værre.

Tja...
så var der dengang da...
vores spillemester havde blæret sig med at han havde brugt så og så lang tid
på at forberede sig til spilleaftenen så vores forventninger var kørt helt i
vejret...
og det viste sig at vi skulle spille igennem Dragonlance krønikerne...
Ja, den aften var der ikke meget der kunne overraske os spilllere.
Det var nok det kedeligste jeg nogensinde har oplevet.

Og spillemesteren der 'ville prøve det nye system af på os'
hvilket betød at han ikke havde forberedt sig overhovedet og der blev
bladret i bøger i 4 timer uden reelt rollespil
- spild af tid.

Haha,
det var en lam aften, men meget sjovt
at da vi angreb minotauren og knaldede den i gulvet med en ren 20'er (AD&D),
så blev den så SUR at den fik et dobbelt angreb, hahahaha....
ja, jeg ville nok have ligget og pebet i gruset, men hva'!

/JeppeM

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 19-03-03 14:04

"Jakob Medgyesi" <nexREMOVE@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er folks værste oplevelser med rollespil?
<Snip>
> Er der andre der har haft lignende grimme oplevelser?

Jeg har da oplevet et par stykker, men mest af alt har de dårlige oplevelser
været på grund af uengagerede GM eller spillere.

På FBO Spiltræf:
Skulle spille AD&D Ravenloft med start kl 00.00 natten mellem fredag og
lørdag. Først og fremmest kom vores GM 25 minutter for sent, da han også var
turneringsleder, og lige skulle fordele spillere, og finde reserver til de
andre hold. Dernæst startede ham med at fortælle hvor godt et scanerie det
var, og at de var blevet færdige med det sent torsdag nat, og at han ikke
havde sovet de sidste 60 timer, da han havde haft travlt med at lave dette
scanarie perfekt.

To spillere spillede totalt paranoide, på trods af at deres spilpersoner
absolut ikke havde nogen grund til dette, det var udelukket baseret på at
spillerne vidste at det var et Ravenloft scenarie, og derfor måtte alle vi
mødte enten være vampyrer, varulve eller det der var værre.

Omkring kl. 2 sidder GM pludselig og nikker med hovedet. Jeg gør ham
opmærksom på at det nok ikke er så smart at falde i søvn, men han insistere
på at han bare lige skal blunde i 10 minutter. En halv time efter forlod jeg
lokalet. GM sov stadig, to spillere rullede terninger mod hinanden, 2
snakkede om et andet scanarie og en sad og læste i en bog...

På et andet FBO Spiltræf:
Skulle for først gang prøve larp. Asta Wellejus havde shanghaiet mig, og på
trods af at jeg egentligt ikke havde lyst, så tog jeg med. Vi blev klædt på
i FBO's lokaler, og gik ned i gården for at træne. Jeg var sammen med en
flok Københavnere, som allesammen slog igennem med deres slag, for som de
sagde... "de er jo polstrede", og "man skal jo kunne mærke lidt".

Da vi var klare blev vi ført ud til Odense Å, hvor scenariet begyndte. Ved
første overfald, tabte en eller anden lygte, som smadrere totalt, og en
spiller kom tilskade. Han blev kørt hjem, medens kampen blev flyttet til et
sted med lidt bedre belysning. Vi tampede mosntrene, og fik tildelt skade af
GM. Herefter rejser en af monster-spillerne sig, går direkte over til mig,
og proklamere "Hvis du en gang til slår så hårdt, så slår jeg dig ihjel".
Det viste sig at i Odense markere man kun signe slag, medens man i København
slog igennem, og gik ud fra at polstringen tog det værste. Jeg meldte ud at
jeg faktisk ikke synes at dette var særligt sjovt, og derfor ikke agtede at
spille med længere. eg kørte tilbage til skolen med Malik Hyltoft, og midt i
et lyskryds, begyndte nogle fullerikker at slå og sparke til Maliks bil,
hvorefter Malik kørte over for rødt... Siden den gang har jeg ikke, og agter
ikke, spillet larp.

Lars

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 19-03-03 19:44

Mr. Timewarp.

Vi var unge og uerfarne. Iblandt os var en spiller, her kaldet Mr. Timewarp,
som i sandhed var en powergamer. Og sjovt nok også en bangebuks. Nå, men
hans super figur fik en dag høvl, Mr. Timewarp rejser sig op og går ind i et
andet rum, uden at sige et ord. En halv time senere, kommer han ud igen og
bekendtgør at der er sket en fejl, og at hans figur ikke er død. Han
gennemgår nu hele kampen segment for segment, og hans argumentation er så
velforberedt (han har også arbejdet på den i en ½ time) og situationen så
absurd, at en målløs migselv giver ham ret i at hans figur ikke er død.

Siden hen raffinere han denne teknik, og det sker således tit at vi bliver
ringet op og får at vide at dette eller hint ikke er sket i vores spil,
sommetider fordi Mr. Timewarp selv har begået en fejl, som han efterfølgende
har afdækket. Fælles for alle disse historieomskrivninger er naturligvis at
de er til Mr. Timewarps figurs fordel, men ofte kan de være til gene for
andre, han afdækker sjovt nok aldrig en fejl som er til skade for ham.

Ak, hvor er du nu Mr. Timewarp?

Mads Jakobsen