Favoritrollespil
Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 12-03-03 09:07

Hvad er egentlig folks favoritrollespil herinde?
Mit eget må være Warhammer Fantasy Roleplay (selvom andre kommer tæt på).
Regelsystemet er (på trods af et par fejl) dejligt ligetil, mens universet
er noget af det mest gennemførte jeg har set--der er virkelig givet dark
fantasy for alle pengene, tilsat et godt glimt i øjet.
Ydermere behøver man faktisk ikke andet end grundbogen, i modsætning til de
fleste andre spil. Udvidelserne gør spillet mere interessant, men er ikke
strengt taget nødvendige.

Jakob

Fra : KGA

Dato : 12-03-03 09:52

Jeg har haft adskillige favoritspil i løbet af min tid som rollespiller.
Først havde jeg vel Dungeons & Dragons tilbage i tiden med den røde kasse
(på dansk). Det spillede jeg vel et par måneder før en af gutterne i gruppen
fik en stabel AD&D bøger i julegave, så stod den på AD&D.

Efter AD&D kom der en sværm af rollespil, men det spil jeg holdt mest af var
da Shadowrun udkom. Det spiller jeg faktisk stadig, omend First Edition
naturligvis for længst er lagt på hylden. Det er uden tvivl Shadowrun hvor
jeg har udviklet mig mest som rollespiller og gamemaster.

I dag har jeg vel over 80 rollespil stående på hylderne og jeg har prøvet
endnu flere. Af alle dem har jeg haft de bedste rollespilsoplevelser med SLA
Industries, RuneQuest: Slayers og Shadowrun Second Edition. At afgøre
hvilket af mine rollespil jeg mener er det bedste vil hurtigt blive farvet
af de gode oplevelser, men jeg mener egentlig jeg har mange favoritter. Går
jeg efter særlig stemning og et lidt anderledes fokus på spilpersonerne, så
synes jeg SLA Industries eller Exalted gør et godt arbejde. Feng Shui hører
også hjemme her, omend intensiteten er en anden. Er det regler jeg leder
efter kan jeg godt lide Legend of the Five Rings, 7th Sea eller Deadlands,
de tre spil formår at blande genre, baggrund og regler så det bliver en
fornøjelse at opleve. Regler der ikke er forbundet med det specifikke spil
har i min bog ikke en særlig høj stjerne, de generelle rollespil fejler alt
for ofte i detaljerne, og kun HERO system har givet mig gode spiloplevelser.
Earthdawn havde også et sæt regler som hængte meget sammen med miljøet, men
var alligevel ikke rigtig godt.

I øjeblikket må jeg sige at RuneQuest: Slayers er mit yndlingsspil p.g.a.
Glyph systemet og p.g.a. de gode oplevelser jeg har med min nuværende
spiller-duo.

Venlig hilsen,

Klaus Green-Andersen

Fra : morten lund

Dato : 12-03-03 11:47

Min absolutte favorit er og bliver Theatrix fra Backstage press. Det er
desværre en smule hemmeligt, men er klart det bedste bud jeg har set på
terningeløst rollespil, og hvis man ikke vil spille terningeløst, har det en
ganske fantastisk mekanik for task resolution også. Princippet i Theatrix er
at vi er her for at fortælle gode, interessante historier, så alting bør
indrettes efter det. Det betyder også at spillerne har muligheder for
direkte at påvirke historien -læs spillederens ideer- ved at bruge
plotpoints (de kan osse andre ting). plotpointsne optjenes så ved at spille
sin spilperson godt, og få hele personens egenskaber i spil. Theatrix har
givet mig de mest interessante (ikke nødvendigvis saje) spilpersoner, fordi
der er et stort fokus på personligheden.

Alt i alt er Theatrix på een gang super simpelt og rimelig svært at spille.
det kræver man lige "ser lyset", men efter det er der ingen vej tilbage

Der er ikke nogen officiel setting, selvom Berkman og co. oprindelig satte
sig for at lave systemet til Star Trek.

Hvis der er nogen der vil vide mere, giver jeg gerne en demonstration på
Fastaval; Spørg efter mig i info'en

Okay, i svagere øjeblikke er jeg også meget glad for:

Milleniums End, fantastisk setting, de bedste sourcebooks i universet, og et
ok kampsystem.

Gurps; det allestedsnærværende; Jeg bruger det dog kun til vores Special Ops
kampagne -ellers bruger vi sourcebooks'ne til vores theatrixkampagner

/Morten

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 12-03-03 12:59

"Jakob Medgyesi" <nexREMOVE@post.cybercity.dk> writes:

> Hvad er egentlig folks favoritrollespil herinde?

Tjah. Det er svært at sige, for der er flere spil, som jeg kan lide
på hver sin måde. Det er vel lidt som at blive bedt om at vælge
mellem sine børn.

Her er et par gode spil og hvorfor jeg kan lide dem:

1) HarnMaster: En meget detaljeret og gennemtænkt spilleverden med et
system, der passer til. Systemet er til tider lidt vel
kompliceret, men det er ikke urimeligt i andenudgaven.

2) Sovereign Stone (ikke d20-versionen). Et meget simpelt, men
alligevel fleksibelt system. Spilleverdenen er dog lidt
run-of-the-mill, så efter de gik over til d20 systemet, er der
ikke meget spændende ved det længere.

3) Star Wars (West End Games vesionen). Et simpelt system, som endda
fanger stemningen fra filmene godt.

4) Talislanta (4. udgave). En interessant verden og regler, der
understøtter den, bl.a. med et fleksibelt magisystem.

Jeg er iøvrigt ikke tilhænger af generiske systemer. Jeg foretrækker,
når regler og spilleverden understøtter hinanden. Alle de ovenstående
eksempler bruger regler, der er lavet specielt til verdenen.

   Torben

Fra : Wrathchild

Dato : 12-03-03 19:06

Mit favoritsystem at fortolke settings igennem er så klart GURPS. Jeg ligger
meget på den modsatte fløj af dem der mener at regler og setting behøver at
være skrevet til hinanden, i al venskabelighed .

Men regler _uden_ setting gør jo ingen helhed.

Mine favorit settings er pt. den gamle Rolemaster-verden Shadow World (som
jeg aldrig har brugt med Rolemaster - jeg kender stort set ikke Rolemaster)
fra Iron Crown Enterprises, specielt by-settingen Sel-Kai/Eidolon, når der
snakkes Fantasy, og (ok - den er så faktisk Powered by GURPS - ikke helt
skrevet til GURPS, meeeen tæt på) Transhuman Space, som er fra Steve Jackson
Games, når der snakkes SciFi.

Jeg har tidligere været meget optaget en magisk/mytologisk version af vores
egen verden, i en nær-fremtids fortolkning, men det kunne næsten lige så
godt have været nutid plus det overnaturlige. Den var inspireret fra mange
forskellige sourcebooks, men byggede også meget på min egen research - det
var rigtig spændende.

--
Wrath
------------------------------------

Fra : morten lund

Dato : 12-03-03 20:49

Jeg må sige at Gurps passer godt på mit billede af dig
-sagt i al venskabelighed

Regler og system skrevet til hinanden kan være fantastisk, som det er i
MegaTraveller og Starwars

Men generiske systemer giver mig friheden til at bruge et system, der ikke
er gearet imod at det f.eks. skal være sajt at spille Jedi, fordi det ofte
vil give et mere balanceret regelsæt.

/Morten

Fra : Wrathchild

Dato : 12-03-03 22:25

> Regler og system skrevet til hinanden kan være fantastisk, som det er i
> MegaTraveller og Starwars

MegaTraveller var jeg ret vild med - både setting og system. De centrale
bøger er stadig en del af samlingen.

Og jeg har altid hørt pæne ting om d6-StarWars, men har aldrig selv haft
lejlighed til at spille/lede/eje det.

--
Wrath
-------------------

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 12-03-03 20:13

L5R. Høj pick up and play værdi, fed fantasy, fyldt med muligheder.

Earthdawn. Fantasy Superheroes, dungeons der giver mening.

Dying Earth. Perfekt emmulering af Jack Vances fantasy stil. Geniale Regler.

Ars Magica. Fabulerende magi... GEEKGASM!

2300 AD. Hard Sci-Fi. Den franske fremmedlegion i rummet. Trist at reglerne
sutter.

.... men som regel laver jeg mine egne regler til lejeligheden.

Hilsen Mads

Fra : Henrik Grønnemark Je~

Dato : 12-03-03 21:07

D&D3e

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 12-03-03 23:48

"Jakob Medgyesi" <nexREMOVE@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er egentlig folks favoritrollespil herinde?

Som så mange andre har jeg flere favoritrollespil:

Shadowrun (SR): Den bedste setting, men ikke de bedste regler. De fungere
dog (undtagen decking/hacking/matrix, men det gør de heller ikke i andre
rollespil) og er faktisk OK når man har brugt dem siden 1989, selvom jeg
dog er gået over til 3rd ed.

Call of Cthulhu (CoC): Mit favorit rollespil når der skal introduceres
rollespil til almindelige mennesker. Reglerne er så simple at de kan
forklares på under 10 minutter, og verdene behøver de ikke at kende noget
til i forvejen. I lange kampagner er der dog tendens til at spillerne
efterhånden ved for meget om baggrunden.

Legend of the Five Rings (L5R): Kun prøvet en enkelt gang på sidste
Viking-Con, men det virkede rigtigt godt.

Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP): Simpelt og godt, og god dyster baggrund,
som absolut er et modstykke til AD&D.

Viking: Vores eget danske rollespil. Jeg har stadig alt for meget til
Viking, som venter på at blive brugt igen, og igen, og igen. Folk bliver
sgu' så nostalgiske når man lader dem spille i deres eget land. Reglerne er
OK, minder lidt om SR, men er simplere.

D&D: Som mit første rollespil, holder D&D/AD&D stadig nogle gode minder.
Spillet hvor man skal være nogle rigtige fantasy-helte, slå drager ihjel,
redde prinsessen, og måske også verdenen. Jeg tror dog ikke at jeg kunne
finde på at spille en kampagne i systemt igen, og jeg har ikke prøvet 3rd
ed., og har heller ikke lyst til det.

For Fairy, Queen & Country: En anderledes baggrund der vil noget. Magi
system der er radikalt anderledes. Aldeles interessant.

og mange andre...

Lars

Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 13-03-03 01:13

> For Fairy, Queen & Country: En anderledes baggrund der vil noget. Magi
> system der er radikalt anderledes. Aldeles interessant.

Har du nogle links om dette? Foregår det i victoriatiden?

Jakob

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 14-03-03 00:28

> Har du nogle links om dette?

Næh, jeg kan ikke finde noget på nettet.

Men hvis nu jeg havde stavet det rigtigt kan jeg sagtens finde noget. Det
hedder nemlig: "For Faerie, Queen & Country", og her er et link:

http://www.pen-paper.net/rpgdb.php?op=showbook&bookid=1090

Og lidt sakset fra diskussionsgrupper:
I was fortunate enough to acquire a used copy of "For Faerie, Queen &
Country"". I remember Steffan O'Sullivan's endorsement of FFQC's
magic system, and would like to adapt it to FUDGE.

Since FFQC seems to use a percentile system, some modifications are
necessary. For example, each difficulty multiplier ( x 1 ) could be
translated into a linear increment ( + 1 ). Or, perhaps the Scale
table would give more plausible results. Also, it is not possible to
make fine distinctions between the difficult levels for the various
actions when converting the numbers to FUDGE
I had some comments about the For Faerie Queen & Country" magic system. The
basics had to do with putting too much game system into the magic system.
A spell is a lot harder to do if it even indirectly results in a death, for
example. I suppose if you propose that the world is resistant to magic
causing death, then the spell might be harder, but you have to allow the
resistance to work against a cause backwards in time. Other parts were
similar, like the things that were supposed to reduce the difficulty of
casting by making the stuff the caster has to do harder, but they seemed
abitrary, and too game-system-related.

Der er også en del diskussion på nogle grupper rundt omkring, her er et
langt link til googles gruppe søgning for FFQ&C, husk at sætte det sammen
igen:
http://groups.google.com/groups?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=%22For+Faerie%2C+Q
ueen+%26+Country%22&sa=N&tab=wg&lr=

> Foregår det i victoriatiden?

Ja i 1870'erne og så langt fremefter du har lyst.

Der er heldigvis kun udgivet en bog, så man behøver ikke at købe sig fattig
i udviddelser, moduler, sourcebooks og så videre.

Det bedste er som sagt magi-systemet. Der er ingen spelllister eller
lignende. Spillerne kommer selv op med deres magiske effekter. Jo større og
hurtigere effekt, jo sværrere er det at gøre. Alle spells består af
følgende:
(Agent) + Action(s) + Target + (Effect) + (Condition) + (Taboos). Alt i
paranter er frivilligt.
Agent: Er den eller det der gør det (I..., This Item... My familiar...)
Action: Curse, enchant, bewilder, transform, compel, etc.
Target: Den eller det der påvirkes. Levende er sværre end dødt, større er
sværre end småt.
Effect: Hvad der sker, jo mere præcis, skadende eller effektfulde, jo
sværre.
Condition: Hvor lang tid effekter varer ved. Jo længere jo sværrere.
Taboo: Begrænsninger som gør det nemmer at udføre effekten (Virker kun ved
fuldmåne, i grønt tøj og med en glamende hund i det fjerne) nedsætter
sværhedsgraden.

F.eks er det sværre at udføre: "I transform you into a pig" end: "I change
you at this full moon's time, In feature forever remain a swine." Alene det
at det skal være et rim, gør at det er nemmer at udføre.

Lars

Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 14-03-03 00:29

> [...]
det
> at det skal være et rim, gør at det er nemmer at udføre.

OK - Det alene lyder alt, alt for lækkert

Jakob

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 14-03-03 20:09

"For Fairy, Queen & Country" var et supplement til TSRs Amazing Engine. Det
forgik ganske rigtigt i Victoria tiden, og jeg vil gætte på det har fungeret
som et krys mellem Changerling og Space 1889. Jeg har ikke selv læst det,
men jeg tror der er et eksemplar i Avalons bibliotek.

Hilsen Mads

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 18-03-03 20:26

"Mads Jakobsen" <caltropp@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> "For Fairy, Queen & Country" var et supplement til TSRs Amazing Engine.

Næh det var en af de mange Universer Books der blev designet til Amazing
Engine reglerne. AE reglerne kunne i praksis ikke bruges uden en tilhørende
Universe Book, da AE reglerne kun indeholdte regler for hvordan man
designede sin basis person, samt de mest simple regler. Hver verden
tilføjede regler der gjorde AE til et spil.

Universe bøgerne, som i de senere udgave indeholdt regelbogen, kunne dog i
langt de fleste tilfælde sagtens bruges som baggrundsbøger til andre
systemer.

> Det forgik ganske rigtigt i Victoria tiden, og jeg vil gætte på det har
> fungeret som et krys mellem Changerling og Space 1889.

Der er knap så meget teknologi som der er i Space 1889. FFQ&C er mere
realistisk, lige bortset far alle nisserne, alferne, troldene, vandhestene
osv, og så magien. Teknologisk er det som en rigtig 187X verden.

> Jeg har ikke selv læst det, men jeg tror der er et eksemplar i Avalons
> bibliotek.

Jeg har nu ellers købe mit eksemplar af Erebor, og det har stadig både
klistermærket med biblioteksnummeret, samt den daværende kasserers
underskrift på at det er solg til mig.

Lars

Fra : Michael Christensen

Dato : 13-03-03 13:29

Hmmm... Mine favoritter...

Jow..
Twillight:2000 Dejligt system... WW3, der er noget over det..
WFRP.... Ja, mam !!
D&D 3ed. Det r bare lækkert..

Og så er jo sidst men ikke mindst Vampire..... Assamite 4EveR

Fra : Jeppe Møller

Dato : 13-03-03 16:18

WOD
Du har kun brug for 10-sidede terninger. Simpelt og overskueligt. Genialt
univers der genopbygger verdenen med en ny orden (vamp/wraith/etc...)

AD&D2nd
Well- hvad skal jeg sige- det var her vi blev rigtig seriøse. Skær alt det
overflødige væk og behold den 20-sidede samt skadesterningerne, og så er du
på skinner! Mange helte er blevet skabt her.

SAGN OG SAGA
Fordi det er simpelt, realistisk og spillevenligt.

/JeppeM

Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 13-03-03 16:25

> Hvad er egentlig folks favoritrollespil herinde?
> Mit eget må være Warhammer Fantasy Roleplay (selvom andre kommer tæt på).

Et par af disse andre må være:

CoC - har haft mange gode oplevelser her, og hvordan kan man ikke elske et
rollespil hvor skurken kan have skill i "Evil Laughter"

Earthdawn - utroligt velskrevet univers og velfungerende--omend noget
kompliceret--og gennemtænkt regelsystem.

Jakob

Fra : JackPie

Dato : 13-03-03 18:32

SR på en klar første plads. Verdenen er for fed.

Derefter Earthdawn.

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 15-03-03 13:46

"Jakob Medgyesi" <nexREMOVE@post.cybercity.dk> skrev:

> Hvad er egentlig folks favoritrollespil herinde?

Det kommer an på så mange ting. Nogle favoritter er:

HERO System: Et utroligt fleksibelt generisk system i én bog. Meget mere
flexibelt end GURPS uden brug af zillioner af supplementer. Kan være lidt
svært at sætte sig ind i på grund af de mange muligheder, men kan så bruges
til at. Ny udgave lige udkommet. Har enkelte ubalancer (fx er Strength lidt
for billig), men det kan man nemt justere.

MERP: Måske ikke det mest Tolkien-egnede system, men til generisk fantasy er
det et glimrende alternativ til D&D. Fleksible klasser og kampresultater der
er meget mere interessante end "du tager 6 hits skade". Er berygtet for sine
mange tabeller, men tabellerne er faktisk nemme at bruge og indeholder en
masse "skjult" mekanik såsom hvilke våben der er gode mod hvilke rustninger
og hvilken slags skade de giver (fx giver stumpe våben oftere brækkede
knogler end skarpe våben, som til gengæld oftere giver blødende sår).

HarnMaster: Som Torben var inde på, et system der er knyttet utroligt godt
til sin verden. Figurer bliver genereret med en del personlig baggrund såsom
fødeby, familierelationer og herkomst. Detaljeret kampsystem giver spændende
og realistiske kampe.

Og så er der en række spil med meget interessante verdener, men mindre
perfekte systemer der har afholdt mig fra at spille dem: Agone, Skyrealms of
Jorune, Castle Falkenstein, Fading Suns.

- Klaus