og barnet skal hedde...
Fra : Jeppe Møller

Dato : 18-02-03 18:23

Jeg sidder i øjeblikket og lægger sidste hånd på et brædtspil- i
arbejdstitlen har det heddet
'Judge or Dread?'

Er der nogen problemer i at kalde spillet det? Jeg lægger i spillet i skjul
på at være inspireret (og bruger elementer fra) tegneserien 'Judge Dreed'
spillet vil blive freeware

Håber at der er nogen der kan hjælpe med svar.
Alternativet vil jo være at jeg omdøber det og ændrer visse delelementer i
spillet.

Spillet vil til sin tid komme til at ligge på
http://www.utopi.webbyen.dk/

mvh
/JeppeM

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-02-03 19:13

Jeppe Møller wrote:
> Jeg sidder i øjeblikket og lægger sidste hånd på et brædtspil- i
> arbejdstitlen har det heddet
> 'Judge or Dread?'

Brætspil diskuteres i < news:dk.spil.andre-emner >, herinde snakker
(/skændes) vi om rollespil.

Jeg har derfor sat XFUT til < news:dk.spil.andre-emner >.

> Er der nogen problemer i at kalde spillet det? Jeg lægger i spillet i skjul

Tjohnæ... Jeg synes du skal prøve at spørge i < news:dk.videnskab.jura
>. Prøv evt. også i < news:rec.games.design >. Men det er ikke
sikkert at du får svar.

> på at være inspireret (og bruger elementer fra) tegneserien 'Judge Dreed'
> spillet vil blive freeware

I princippet har det ingen betydning, om et spil er freeware eller på
nogen måde kommercielt, hvis det benytter sig af andre folks IP
(Intellectual Property).

I praksis har der i årtier eksisteret freeware computerspil, såkaldte
roguelikes, baseret på J.R.R. Tolkiens Middle Earth, med navne stjålet
direkte fra hans verden, som Moria og Angband. *Uden* at der er sket
noget.

Måske fordi rettighedsindehaverne aldrig er blevet opmærksomme på de
pågældende spil... Måske kender de dem godt, men er ligeglade, netop
fordi det er freeware...

Desværre har jeg læst, at firmaer *skal* forsvare deres varemærker,
elers mister de dem. Engang var der en børnehave, hvor børnene havde
malet Disney-figurer på væggene. Disney sendte advokater derud for at
bede pædagogerne om at fjerne figurerne. Ikke fordi Disney er onde
(det *er* de, men det er ikke derfor!), men fordi at hvis de lader
børnehavebørn bruge deres IP, så bliver det svært for dem (eller måske
ligefrem umuligt) at protestere en anden gang, når andre bruger deres
IP, også selv om det ikke i anden omgang skulle være børnehavebørn.

> Håber at der er nogen der kan hjælpe med svar.
> Alternativet vil jo være at jeg omdøber det og ændrer visse delelementer i
> spillet.

Prøv i hvert fald at undgå, at de mennesker der optræder i spillet, er
klædt ligesom Dredd og de andre dommere. Giv dem noget futuristisk og
barskt udseende tøj på, bare sørg for at det er ganske forskelligt fra
det i tegneserierne, lidt mht. snit men især farvemønstre.

Hvis du kan, så brug andre udtryk. "Law Enforcers" (hvis du forkorter
det, i daglig brug, til "Enforcers", så bliver det osse lidt sjovt på
en satirisk måde) i stedet for "Judges". Undgå udtryk som er særegne
for Judge Dredd-verdenen.

Naturligvis er der mange udtryk, sågar formuleringer, som man ikke kan
undgå. Lad være med at være paranoid, eller kaste dig ud i vilde
sproglige krumspring, så bliver det bare ubehageligt at læse
spillereglerne.

Titlen er sjov, men hvis ordet "Judge" indgår i titlen, så bliver du
jo næsten nødt til også at bruge ordet i spillereglerne. Og det kan
give problemer. Så prøv at finde på noget andet.

Mit kendskab til jura er ikke så stort, som jeg kunne ønske det var,
og jeg kan derfor kun opfordre dig til at spørge i de to
nyhedsgrupper, jeg har peget på.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-02-03 19:37

On Tue, 18 Feb 2003 19:12:40 +0100, Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>
wrote:

> [...]
>ligefrem umuligt) at protestere en anden gang, når andre bruger deres
>IP, også selv om det ikke i anden omgang skulle være børnehavebørn.

Bare for at afklare dette punkt: Der er forskel på ophavsret og
trademarks/varemærker. Så ovenstående historie lader til at være skabt
på baggrund af sammenblanding af begreber.

http://www.templetons.com/brad/copymyths.html punkt 5 omhandler det
nærmere.

(evt. videre i dk.videnskab.jura for denne dels vedkommende)

--
- Peter Brodersen