En tanke til en jeg kender...
Fra : Louise

Dato : 16-02-03 14:54

Går i øjeblikket på et kursus, hvor jeg arbejder med alle de problematikker
jeg har i mig. sorg, svigt osv..

I fredags fortalte en af kursisterne om hendes afdøde datter der døde i en
ulykke...

Lovede at sende hende en tanke i dag, da det er hendes afdøde datters
fødselsdag...

Håber du kommer igennem din sorg... Både for din families skyld men også for
din egen...

Vil alle jer der læser denne besked ikke sende en lille tanke til alle de
der har mistet og går i den dybe sorg?

Louise

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 16-02-03 19:10

"Louise" <lojahe@msn.com> wrote in message

Hej Louise

> Går i øjeblikket på et kursus, hvor jeg arbejder med alle de
problematikker
> jeg har i mig. sorg, svigt osv..

Ok, held og lykke med forehavendet.

> [...]
> fødselsdag...
> Vil alle jer der læser denne besked ikke sende en lille tanke til alle de

JO, vil sende hende en tanke..

Du kan foreslå hende at læse bogen " den evige livsspiral" af Birgit Klein -
sidste halvdel af bogen handler netop hvorfor børn dør.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Louise

Dato : 18-02-03 17:18

> Du kan foreslå hende at læse bogen " den evige livsspiral" af Birgit
Klein -
> sidste halvdel af bogen handler netop hvorfor børn dør.

Det vil jeg helt sikkert gøre...

Louise

Fra : Bjarne Christiansen

Dato : 16-02-03 22:59

--
"Louise" <lojahe@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> din egen...
>
> Vil alle jer der læser denne besked ikke sende en lille tanke til alle de

Degnevænget 11 1. tv
6300 Gråsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-02-03 14:08

Louise wrote:

> Går i øjeblikket på et kursus, hvor jeg arbejder med alle de problematikker
> jeg har i mig. sorg, svigt osv..

Jeg håber, at du kan bruge dette indlæg til noget på dit kursus.

> Vil alle jer der læser denne besked ikke sende en lille tanke til alle de
> der har mistet og går i den dybe sorg?

Jep, og så kan man jo lige gribe telefonrøret og ringe til vedkommende.

Selve det, at du tænker på hende kan hun ikke bruge til noget* medmindre
du handler samtidig (fx ringer eller kommer forbi).

*: Udover at du selv får bearbejdet nogle følelser og tanker omkring den
andens sorg.

Det er vældig sødt med alle tanker og følelser som folk har omkring
dødfald.
Tilgengæld er det ret irriterende (i mangel af bedre ord) at få at vide
fx Jeg tænkte på at ville sende blomster men jeg lod være + en eller
anden forklaring.

Enten handler man eller også holder man bare sin kæft med det man ville
handle om. Som sørgende har man sgu ikke brug at vide hvad andre ville
gøre, men undlod at gøre pga. et eller andet.
Så hellere snakke om noget andet og slet ikke komme ind på den slags
ting.

Det samme med, når man har sagt ja til at gøre et eller andet (fx tjekke
om man nu har fået slukket for strygejernet eller tømme post eller hvad
det så end kan være man kunne finde på at sige ja til) for den som
sørger.
Så nævner man ikke engang de ubehageligheder man har haft ved at udføre
det man har sagt ja til (fx brokke sig over busbilletters seneste
prisstigning eller tidsforbruget). Siger man ja, så gør man det man har
sagt ja til. Uden at kny!
Skulle den sørgende nogensinde takke for det man har gjort, så udtrykker
man selvfølgelig, at det ikke var noget problem at udføre det man har
udført for vedkommende.

Og som prikken over í'et:
I ved godt, at man som efter jordfæstelsen står ved siden af graven og
folk så går forbi og kondolerer med håndtryk.
Når man så går hen til dem som står ved graven, så skal man aldrig
nogensinde give sig til at gætte sig til, hvem der nu er hvem fx bytte
om på sønner vs. svigersønner (særlig når der ikke er nogen
svigersønner).
På jævnt dansk: Er man i tvivl om hvem der hvem blandt de sørgende, så
holder man sig til høflighedsfraserne "Det gør mig ondt..." eller "Jeg
kondolerer". Eller også holder man sig helt væk fra det med
håndtrykkene.

Desværre alt sammen noget jeg har oplevet i forbindelse med min fars
dødsfald.

Det skal så også siges, at jeg har oplevet rigtig mange positive ting i
forbindelse med min fars dødsfald. Mennesker som jeg ikke kendte særlig
godt viste sig lige pludselig også at være en fantastisk støtte eller
Den ven som jeg allermest værdsætter havde mobiltelefonen tændt 24-7 (fx
var han ret ligeglad med at sidde på restaurant, da jeg ringede. Han
ville sgu snakke med mig. Den almindelige etikette om at slukke mobilen,
den var han ligeglad med).

Og heldigvis er det ikke de negative ting som var der flest af.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Louise

Dato : 18-02-03 17:17

> Jep, og så kan man jo lige gribe telefonrøret og ringe til vedkommende.
>
> Selve det, at du tænker på hende kan hun ikke bruge til noget* medmindre
> du handler samtidig (fx ringer eller kommer forbi).

Har fortalt hende at jeg ville sende hende en tanke netop i søndags, og det
blev hun meget glad for da jeg sagde det i fredags.
PÅ kurset har vi gjort det at vi tændte et lys for hendes datter. Det var
hårdt, men gav hende alligevel en form for glæde at hun kunne dele hendes
sorg med os...

Louise