Idræt ud af skolen
Fra : Per Rønne

Dato : 15-02-03 11:04

I forbindelse med det nye gymnasieskoleforlig, spiller Ulla Tørnæs nu ud
med at idræt skal fjernes fra skolen.

Man må virkelig sige at hun har skudt kaninen. Hendes forslag vil ikke
alene forværre folkesundheden. Den vil også give eleverne et dårligere
resultat af den øvrige undervisning, da det jo netop vides at en god
form også holder indlæringsevnen oppe.

Mon ikke vi snart kan se et tilsvarende forslag for grundskolens
vedkommende? Så slipper vi jo også for debatter om muslimske pigers
bedeforhæng og lange frakker, fordi de andre piger ikke må se for meget
af dem.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 09-04-03 16:31

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> alene forværre folkesundheden. Den vil også give eleverne et dårligere
> resultat af den øvrige undervisning, da det jo netop vides at en god

Ifølge Jubii i dag, så skal den obligatoriske latinundervisning nu også
fjernes. Så er det da farvel til den sproglige indlæring, men nå ja -
sproglig og matematisk linie skal jo også nedlægges.
Dette beviser endnu en gang, at vi har en undervisningsminister, som er dum
som en dør.

Idræt væk, latin væk, geografi væk. Hvad skal man så have? 30 timers
samfundsfag om ugen?

mvh
Mads

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-03 19:11

Mads Holmsgaard Eriksen <mhe@fjernsmartazzspam.dk> wrote:

> Ifølge Jubii i dag, så skal den obligatoriske latinundervisning nu også
> fjernes. Så er det da farvel til den sproglige indlæring, men nå ja -
> sproglig og matematisk linie skal jo også nedlægges.

Absurd. Man burde i stedet oprette flere linier [nysproglig,
klassisksproglig, samfundsfaglig, biologisk og matematisk-fysisk], altså
med start direkte efter grundskolen.

Og så lægge »introforløbet« i - 9. klasse.

> Dette beviser endnu en gang, at vi har en undervisningsminister, som er dum
> som en dør.
>
> Idræt væk, latin væk, geografi væk. Hvad skal man så have? 30 timers
> samfundsfag om ugen?

Læg mærke til hendes uddannelsesbaggrund.

Efter nysproglig studentereksamen fra Århus, har hun gået et år på en
fransk gymnasieskole. Derefter er hun startet på fire forskellige
universitetsuddannelser, uden at have fået så meget som en bachelorgrad
;-(.

Læg i øvrigt mærke til kronikken om danskfagets fremtid, som fornylig
blev bragt i Berlingske Tidende. Litteraturundervisningen,
litteraturhistorien, skal ud, og i stedet skal vi ind med
»kommunikation«; hvor mange regner man egentlig med skal være
studieværter?
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-04-03 19:23

Per Rønne wrote:

> [...]
> litteraturhistorien, skal ud, og i stedet skal vi ind med
> »kommunikation«; hvor mange regner man egentlig med skal være

Ligner grangiveligt en forstenet gymnasielærers felttog for at
forandringer kun må ske på andres områder, ellers skal det være
efter egen mening,
da jeg ikke er student, skal jeg kun vurdere effekten ved videre-
udannelse, og her giver det mere mening,
verden er jo ikke -alene- gymnasiet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-03 20:11

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
> efter egen mening,
> da jeg ikke er student, skal jeg kun vurdere effekten ved videre-
> udannelse, og her giver det mere mening,

Du synes måske at det er helt rimeligt at erstatte gymnasieskolens
Oehlenschläger og Holberg med et kursus i - studieværtteknik?

Hvor mange studieværter tror du egentlig samfundet har brug for?
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-04-03 20:51

Per Rønne wrote:

> Du synes måske at det er helt rimeligt at erstatte gymnasieskolens
> Oehlenschläger og Holberg med et kursus i - studieværtteknik?
>
> Hvor mange studieværter tror du egentlig samfundet har brug for?

Næ, kurset hed vist "kommunikation", og det har jeg da selv måttet
lære på den direkte måde, ved udtalelser til aviser og TV,
med både negativ og positiv kritik efterfølgende, men jeg anede ikke
en brik om det, før det var aktuelt.
og det ville jeg da gerne have haft nogle kundskaber i, før jeg var
på.

Og ærlig talt,
jeg har mange oplevelser personligt ved at læse om fortiden, og jeg
er helt sikker på, at det beriger min personlige tilværelse, men det
er altså møj lidt jeg har haft gavn af dine nævnte forfattere til andet
end at besnære intellektuelle Q, underholde mig selv på et tilpas
udfordrende niveau, og dog,

når jeg skal finde grundlaget for mine klienters handlinger, der
betinger at de handler som de gør uden egentlig at tænke over det,
så er alene tidligere erfaringer, evt. fra tidligere generationer,
og her er historiekendskab virkelig godt.

Nå alt her skrevet er udfra en økonomisk synsvinkel, til skabelse
af merværdi, og sådan er livet jo ikke alene, men skal gymnasiet
bidrage til andet ?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-04-03 06:41

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> wrote:

> Nå alt her skrevet er udfra en økonomisk synsvinkel, til skabelse
> af merværdi, og sådan er livet jo ikke alene, men skal gymnasiet
> bidrage til andet ?

Ja, det skal give eleverne /almen dannelse/. Og give dem
forudsætningerne for at tage en /tertiær uddannelse/.

I øvrigt er det tanken at ændre danskfaget totalt, således at det bliver
en politisk spydspids i multikulturalismens kamp mod danskheden. Lad mig
citere fra undervisningsminusteriets »masterplan for fremtidens
danskfag«:

Bud 8: Det »er ikke fagets opgave at artikulere en dansk kultur, men at
være mødested for alle de kulturer, som findes i Danmark ...
kulturbegrebet er under alle omstændigheder under hastig ralativering og
dynamisering.«

I Jyllandsposten 4.3. kan man i øvrigt se Dansklærerforeningens Søren
Peter Hansen udtale, at eleverne skal læse Koranen sammen med ældre
danske retstekster, så de kan se hvordan det hele bare går ud på det
samme.

I øvrigt henviser jeg til Bodil Foghs kronik i Berlingske Tidende 5.
april:

http://www.berlingske.dk/kronikker:aid=311384/

Samt til Louise Freverts debatindlæg i samme avis. I dag.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 10-04-03 14:33

> Du synes måske at det er helt rimeligt at erstatte gymnasieskolens
> Oehlenschläger og Holberg med et kursus i - studieværtteknik?
>
> Hvor mange studieværter tror du egentlig samfundet har brug for?

Det er virkelig udtryk for total dumhed, gymnasiet kan ikke længere være et
alment dannende undervisningssted hvis man fjerner hele danskfagets
grundlag. Der er jo en grund til, at folk vælger handelsskole, teknisk
skole, gymnasie eller andre uddannelser. Det er fordi der eksisterer en
forskellighed. Ved at indsætte IT og kommunikation som en væsentlig del af
gymnasiet, forsvinder basis for gymnasiet, og gymnasiet bliver således ikke
andet end et plagiat af handelsskolen. Naturligvis skal der være mere brug
af IT i gymnasiet, men på et ordentligt niveau.

Jeg selv var (og er) stadig sprogligt orienteret. Jeg valgte det sproglige
gymnasium for at få sprog. Der findes mange som mig, som har sproglige
kompetencer, men som måske ikke er så god til alt det andet. Hvor skal folk
som mig nu tage hen når det reformerede gymnasium baserer sig på IT,
matematik, samfundsfag, kulturfag etc...?

Godt man ikke selv skal have noget med det at gøre.

mvh
Mads

Fra : Per Rønne

Dato : 10-04-03 19:11

> [...]

> andet end et plagiat af handelsskolen. Naturligvis skal der være mere brug
> af IT i gymnasiet, men på et ordentligt niveau.

Som cand.scient. med hovedfag i datalogi kan jeg kun sige, at det vil
være helt vanvittigt at indsætte edb /på brugerniveau/ i gymnasiet. Det
vil jo dreje sig om et kursus i en Office-programpakke!

Ej heller kan jeg se nogen grund til at sætte datalogi,
programudvikling, som et obligatorisk fag. Ikke-edbfolk er tilbøjelige
til at overvurdere betydningen af edb ganske betragtelig.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 10-04-03 19:57

> Som cand.scient. med hovedfag i datalogi kan jeg kun sige, at det vil
> være helt vanvittigt at indsætte edb /på brugerniveau/ i gymnasiet. Det
> vil jo dreje sig om et kursus i en Office-programpakke!

Helt enig.
Oftest _kan_ eleverne det godt, men i de tre år jeg har gået på gymnasiet,
har brugen af EDB været yderst lille. Man kunne godt bruge noget mere
introduktion til internetsøgning og således. At bruge timer på at lære at
lave fed skrift og halvanden linieafstand ville ikke bare være spild af tid.
Det ville også være ubrugeligt.

> Ej heller kan jeg se nogen grund til at sætte datalogi,
> programudvikling, som et obligatorisk fag. Ikke-edbfolk er tilbøjelige
> til at overvurdere betydningen af edb ganske betragtelig.

Den fornemmelse har jeg også. Det er for mig at se fint, at datalogi
eksisterer som valgfag, men også kun som valgfag - for selv i den form kan
man få en indgang til faget, som kan gøre, at man vil læse det videre på
universitetsniveau.

mvh
Mads