Gymnasiereform
Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-03 18:11

I følge Politiken på:

betyder den kommende gymnasiereform også konsekvenser på parallelle
uddannelser:

• HF skal målrettes til mellemuddannelser, hvor der tidligere var adgang
med en realeksamen. Det vil sige sygeplejerskeskoler, lærerseminarier
m.v. Det vil også sige, at HF ikke længere skal være adgangsgivende til
universiteterne.

• Den 1-årige Højere Handelseksamen for studenter afskaffes. Børn i 9.
klasse skal gøre et endeligt valg, og skulle de i stedet have været på
handelsskole, så må de fremover efter studentereksamen tage fat helt på
linie med dem der kommer direkte fra grundskolen.

Det ligger naturligvis i ovenstående, at man slet ikke er villige til at
indføre en 1-årig HTX for studenter.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kasper Tofte

Dato : 04-02-03 21:43

I følge den nye gymnasie reform Kapitel 2.1.3 Højere forberedelses eksamen
skal Hf stadig være kompetence givende til alle vidergående uddannelser, men
vil typisk have sigte mod de korte og mellemlange uddannelser.
Det vil altså stadig være muligt at vælge en længere uddannelse selvom man i
9. klasse regner med at skulle have en
kort-/mellemlang uddannelse og derfor vælger Hf.

Ifølge den nye gymnasie reform Kapitel 4.3 bliver den 1. årige Hhx
uddannelse rigtig nok nedlagt, men til gengæld kommer et nyt "gymnasielt
suppleringssystem" i reformen omtalt som "GFK"
Regeringen foreslår i reformen følgende kriterier for til GSK:
"1. Adgang bør fortsat være betinget af, at en adgangsgivende gymnasial
eksamen er bestået.
2. Der er adgang til alle fag og niveauer, som er krævet som led i
adgangsbetingelserne til vidergående uddannelser og dermed
indgår i adgangsbekendtgørelsen.
3. For Hf'ere gives en ny og særskilt adgang til suppleringsforløb, som
rummer 2-3 fag på A-niveau med henblik på at styrke den
generelle studiekompetence, samt eventuelle specifikke suppleringer, jf.
pkt. 2.
4. GSK-forløbet skal gennemføres i ummidelbar forlængelse af den
adgangsgivende eksamen, hvis det skal være vederlagsfrit."

I hele reformen lægges der op til at studievejledningen skal forbedres
betydeligt, og at et evt. fejl-valg skal kunne "rettes op" hurtigt og uden
tab af tid.

Da jeg ikke har kunne finde den nye gymnasie reform nogen steder på nettet
(ikke en gang på undervisningsministeriets hjemmeside) er her ikke noget
link til den.

Kasper Tofte
Søndersø

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 04-02-03 23:57

On 04/02/03 18:11, in article 1fpvb9n.1g3f62m1m5tzhtN%per@ronne.invalid,
"Per Rønne" <per@ronne.invalid> wrote:

> Det ligger naturligvis i ovenstående, at man slet ikke er villige til at
> indføre en 1-årig HTX for studenter.

En 1-årig HTX ville nok ikke kunne lade sig gøre, men studenter med en
eksamen fra et konventionelt gymnasium har i lang tid kunnet tage et
(vistnok) 1-årigt adgangskursus til en del af de uddannelser, der ellers
kræver en HTX.

/kristian

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-03 00:52

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> [...]
> eksamen fra et konventionelt gymnasium har i lang tid kunnet tage et
> (vistnok) 1-årigt adgangskursus til en del af de uddannelser, der ellers

Men en lige nøjagtig bestået student ville nok have mere gavn af en
1-årig HTX efterfulgt af en læreplads ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-02-03 00:58

On 05/02/03 0:51, in article 1fpvta0.plwz251lizt4nN%per@ronne.invalid, "Per
Rønne" <per@ronne.invalid> wrote:

> Men en lige nøjagtig bestået student ville nok have mere gavn af en
> 1-årig HTX efterfulgt af en læreplads ...

Jeg håber (og tror) ikke at du hermed mener at HTX er nemmere at gennemføre
end gymnasiet, så en "dårlig" student kan få større succes her.

Man kan vel godt få en (håndværker-)læreplads uden en HTX.

/kristian

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-03 06:22

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> Jeg håber (og tror) ikke at du hermed mener at HTX er nemmere at gennemføre
> end gymnasiet, så en "dårlig" student kan få større succes her.

Det var ikke det jeg skrev. Men det naturlige for ham ville være enten
at tage den 1-årige HHx, eller den ikke eksisterende 1-årige HTx, for
derefter at tage en læreplads.

> Man kan vel godt få en (håndværker-)læreplads uden en HTX.

Skal de ikke normalt have været et år på teknisk skole? For studenter
ville en 1-årig HTx være det relevante; selv for de dårligste studenter
ville det normale år direkte efter 9. klasse være en absurditet. Mig
bekendt bekræftet ved forsøg.

Jeg ser snarere holdningen til 1-årig HHX og HTX som et udslag af den
snævertsynede utilarisme, der tilsiger tidlige valg, der helst ikke
gøres om.
--
Per Erik Rønne