No Rules til kg osv ??
Fra : Poul

Dato : 30-01-03 06:43

Hvor mange kg vil sige at en standard fra en fantasy verden/nutidens verden
kan løfte i kg?. Skal man bare sige en 1/3 del af ens vægt. Så hvis en alm
mand på ca. 75 kg vil kunne løfte 25 kg.

Ellers skal man sige på denne måde at en (Tænker på det man kan bære på
ryggen uden problemer):

Svag mand: 20 kg
Standard mand: 30 kg
Stærk mand 45 kg
Meget stærk mand: 60 kg
Hulk Liked: 75 kg

Hvad synes i ?.

Poul

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 30-01-03 09:40

"Poul" <mester_jack@hotmail.com> writes:

> [...]
> mand på ca. 75 kg vil kunne løfte 25 kg.
>
> Ellers skal man sige på denne måde at en (Tænker på det man kan bære på

Det afhænger af hvad du mener med "uden problemer". Og det afhænger
også af hvordan vægten er fordelt på ryggen.

Hvis "uden problemer" betyder "uden mærkbar nedsættelse af løbefart
eller udholdenhed", så er tallene for høje. Hvis du mener "kan bære i
almindelig gangfart i flere timer", så er de nok O.K. Hvis du mener
"kan bære over korte afstande uden risiko for at falde omkuld", er de
for lave.

   Torben

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 01-02-03 06:42

"Poul" <mester_jack@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> mand på ca. 75 kg vil kunne løfte 25 kg.
>
> Ellers skal man sige på denne måde at en (Tænker på det man kan bære på

Well.. Du kan jo bruge nogen af de guidelines militæret bruger...

Oppakning, som man kan gå "ubegrænset" distance med: 40 KG (Det forventes
rent faktisk af rekrutter fra første dag man er værnepligtig, selv de
kvindelige rekrutter)
Båre-fræs (løbe med en båre, hvorpå der ligger en mand med oppakning): 0,5 x
egenvægt
Hjælp mand i felten, ved at slæbe ham ud: Egenvægt + 10KG

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-02-03 10:58

*DrømmeFyren* wrote:

> [...]
> egenvægt
> Hjælp mand i felten, ved at slæbe ham ud: Egenvægt + 10KG

Det virker sikkert ganske udmærket for en stor del af befolkningen.
Jeg tør ikke sige om det virker for 20% af den mandlige befolkning,
eller 75% af befolkningen uanset køn, eller et sted i mellem.

Men der hvor man *rigtig* har brug for regler, det er jo når man
*forlader* det normale. Vægtløftere. Profesionelle flyttemænd. en 45
år gammel viking der har været på 30-40 togter og kan løbe hurtigt med
en sprællende pige under hver arm. Eller for den sags skyld mennesker
med dværgvækst, piger med Turners syndrom. Hobbitter. Heste og andre
pakdyr.

Hvis man begrænser sig selv til kun at operere med normale, altså at
*alle* PCer og NPCer skal være af normal størrelse, styrke,
intelligens, opfattelsesevne ossevidre, så kan man klare sig rigtig
godt uden nogen som helst regner, simpelt hen ved at GM afgør
konflikter ud fra sin egen erfaring.

Men det er kedeligt og hamrende urealistisk, så det skal man *ikke*.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-02-03 10:57

Poul wrote:
> Hvor mange kg vil sige at en standard fra en fantasy verden/nutidens verden
> kan løfte i kg?. Skal man bare sige en 1/3 del af ens vægt. Så hvis en alm
> mand på ca. 75 kg vil kunne løfte 25 kg.

For enkelt. Du har en indbygget antagelse om hvor stor en del af
personens vægt der er muskelmasse. Muskler vejer noget, men det gør
fedt også, derfor kan du udmærket godt have en mand på 120 kilogram
der ikke kan bære specielt meget, og en mand på 60 kilogram der kan
bære overraskende meget (nemt det samme som ham på 120). Bortset fra
overvægt, så har du også personer der bare har store knogler. Det
skulle efter sigende give en god basis for at opbygge store muskler,
men indtil man har gjort dette, har man bare ekstra vægt at slæbe
rundt på. Bæreevne kan derfor ikke udledes af kropsvægt.

> Ellers skal man sige på denne måde at en (Tænker på det man kan bære på
> ryggen uden problemer):
>
> Svag mand: 20 kg
> Standard mand: 30 kg
> Stærk mand 45 kg
> Meget stærk mand: 60 kg
> Hulk Liked: 75 kg
>
> Hvad synes i ?.

Uacceptabelt! Der er meget stor variation inden for vores art, og dit
system tvinger alle til at være ens.

Jeg har sjusset mig frem til nogle værdier i mit homebrew system
(FFRE), både mht. hvordan en persons vægt udledes (på basis af Size,
Strength og grad af over-/undervægt) og bæreevne. Det er næppe særligt
gode værdier, men det åbner for en stor variation (hvilket er
nødvendigt da spilverdene ellers vil føles urealistisk), og formlerne
til at udleve værdierne kan ændres efter playtest eller præferencer.

--
Peter Knutsen