Shadowrun i KBH området.
Fra : Lasse Jacob Mark Ped~

Dato : 26-01-03 18:56

Jeg er en rimelig erfaren Shadowrun "gamemaster" (har dog ik spillet i et
par år, men nu er lysten og tiden tilbage).

Jeg søger spillere med en hvis modenhed, mine campaigns drejer sig om
temmelig meget mere end at nakke ting og suge karma. Bunker af hand-outs,
massere af legwork, forventer en god portion viden om "verdenen", da jeg
bruge denne meget i mit spil.

Jeg ændrer regler som det passer mig, jeg gider ikke lange diskussion under
spillet om hvor vidt en spiller kan gøre det ene eller det ander, eller
hvilken side i hvilken regelbog der siger dette. For at bevare en stemning
tager jeg hurtige beslutninger som jeg indtil videre har været fair med.

Jeg forventer spillere som er klar til at arbejde med deres runners, og er
indstillet på at en stor del af hvordan spillet forløber også er deres
ansvar. Jeg levere ikke løsninger på et sølvfad, eller lader dem rulle en
terning når som helst. Jeg har mere end en gang kørt at par timer uden
terning slag (inklusiv kamp scener), enten kan man lide det, eller os kan
man ikke.

Kort sagt kræver det at man gider tænke når man spiller rollespil, ikke
hænger sig for meget i regler, og har eller er parat til at læse diverse
sourcebooks / noveller (nej ikke kun våben bøgerne *G*)

Jeg håber at komme til at spille omkring et par gange om måneden, måske mere
alt efter hvad vores respektive liv tilbyder, og formentlig i weekender
eftersom jeg bedst kan lide lange sessions.

Svar på email ljmp@tdcadsl.dk hvis detter lyder som noget du er intresseret
i.

Lasse Mark Pedersen

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 26-01-03 21:33

Ikke for at være pernittengryn, men hvis du har et afslappet forhold til
regler, hvorfor i alverden bruger du så Shadowrun?

Som jeg husker det så er det et meget indviklet spil, hvor de beslutninger
man tager i chargen hellere må være de rigtige, og hvor enhver improviseret
ændring af reglerne vil buttfucke en eller andens figur.

Shadowrun verdenen er sjov nok, men reglerne er en elefant.

MJ.

PS: lyder spændende i øvrigt. Spillermedindflydelse er alle tiders.

Fra : Lasse Jacob Mark Ped~

Dato : 27-01-03 13:09

Well, jeg kan lide verdenen det forgår i, som andre produkter FASA har været
bag så er det en detaljeret verden, med noveller, sourcebooks, og meget
andet.

For mig er reglerne i et rollespil mindre vigtige, jeg spiller ROLLESPIL,
ikke REGELSPIL, derfor skipper jeg simpelthen de besværlige regler med
mindre de betyder en masse for spillet, med en fair gm er der ingen grund
til at rulle terning hvert tredje minut, det handler om flow i spillet, at
have en steming, at dele oplevelser og ligemeget hvilket regelsystem du
bruger så hæmmer det rollespillet, hvis du ikke er istand til at se forbi
reglerne og køre spillet så du opnår en god flydende stemning så er det
faktisk ligemeget hvilket system du bruger.

Mvh
Lasse Mark Pedersen

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 27-01-03 19:09

Nå, det bliver vi nok ikke enige om. Jeg er solidt plantet i "SYSTEM DOES
MATTER" lejren.

M.J.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-01-03 23:34

Mads Jakobsen wrote:
> Nå, det bliver vi nok ikke enige om. Jeg er solidt plantet i
"SYSTEM DOES
> MATTER" lejren.

Systemet er modvægt til GM som ofte er så ivrig efter at styre
"historien" i en bestemt retning (en der er æstetisk, tematisk
og/eller moralsk korrekt) at han kommer til at ignorere selv markante
evner hos rollepersonerne, f.eks. meget høje skills eller attributes,
som reelt usandsynliggør at "historien" kan udvikle sig i den retning
som GM ønsker det, hvorved deltagernes WSoD lider voldsom skade.

F.eks. kan vi have en PC som har en så høj Bow skill, måske på 11
("Brilliant Master+", hvilket giver ret til at rulle 12 terninger,
medregnet dén ekstra terning man får for specialty, som typisk vil
være i Longbow). Det er bydende nødvendigt for den "historie" som GM
ønsker fortælle, at den pågældende PCs bueskud skal ramme ved siden
af. Men med en skill på 11 (reel skill 12) er chancen for at ramme ved
siden af meget lille: 99.79% chance for at opnå mindst 1 Success (mod
RD 6, et almindeligt menneske der bevæger sig). Her har vi så den
evige konflikt, mellem GMs ønske om at noget bestemt skal ske, og den
naturlige tendens, som er at en ultra-dygtig bueskytte (ikke Robin
Hood-niveau, men lidt under) stort set altid rammer. En systemløs GM,
eller en GM som har givet sig selv lov til at ignorere terningerne når
de falder "ubelejligt", vil derfor resultere i at usandsynlige ting
sker for tit, hvilket er uacceptabelt.

Desuden fungerer regelsystemt som smørelse, sådan at man undgår
ubehagelig friktion mellem deltagerne. Eksempelvis kan debat om
hvorvidt en rolleperson med en bestemt kombination af evner er
acceptabel, helt undgås, hvis rollepersonerne skabes efter et
pointsystem såsom i Big Eyes, Small Mouth (BESM2), eller mit eget
hjemmebryggede system. Hvis prisen på rollepersonens evner ligger
inden for den af GM fastsatte ramme (det kunne være 40 eller 50 points
i BESM, det dobbelte eller lidt mere i mit "homebrew") så er
rollepersonens kombination af evner lovlige. I systemer, der ikke er
konstureret sådan, kan man forestille sig, at både GM og de andre
spillere vil protestere, hvis en enkelt spiller ønsker at spille en
rolleperson som har uortodokse evner, og det kedelige resultat er at
utraditionelle rollepersons-typer ikke bliver udforsket.

Systemet definerer også i høj grad hvad spillet vil handle om. Hvis
man skal spille Hero, så ved man godt at det handler om at gi' tæsk og
være superstærk og superhurtig, og ikke ret meget andet. Hvis man
spiller GURPS, FFRE (mit homebrew) eller til en vis grad BESM2, så bør
man forvente en blandet oplevelse, noget kamp men også meget af andre
typer konflikt, f.eks. snige sig rundt uden at blive opdaget, indgså i
komplekse sociale konflikter, og lignende.

Regeltekster kan også styre rollespillet i forskellige retninger,
f.eks. har jeg flere gange hørt at det er alle forklaringerne og
eksmplerne der "redder" Vampire regelsættet fra at blive hack'n'slash.
Lidt det samme agter jeg at gøre med FFRE, idet teksten vil banke ind
med syvtommersøm at der gælder samme regler for PCere og NPCere, og at
det er idiotisk at forsøge at fortælle historier, og at man skal
spille sin rolleperson sådan som han er, uanset om det så indebærer at
han ender med at slå en anden PC ihjel. På grund af sidstnævnte, som
mange anser for uønskværdigt, er det også nødvendigt at fremhæve
vigtigtheden af at lave gode rollepersoner som er egnet til at blie
medlemmer af et "adventuring party" (idet de fleste
rollespilskampagner handler om "advnnturing") og samarbejde.

Så er der know-what-you-are-gonna-get-ability. Ars Magica er et godt
eksempel. Her er det helt op til GM at bestemme hvor sjældent vis er.
Naturligvis er det sjældent, men præcis hvor sjældent? Det er vigtigt
at vide, fordi vis i mange sammenhænge bruges til at forstærke magi,
og til at gøre magi permanent, og der er nogle karaktertyper der er
stærkt afhængige af vis (Verditus især, og laboratorierotter i
almindelig grad), mens andre karaktertyper har mindre brug for vis.
Hyppigheden af vis afgør altså hvor sjovt det er at spille visse
karaktertyper. Men da man ikke kender hyppigheden før man er langt
inde i kampagnen, kan man ikke træffe et klogt valg mht. karaktertype.
I mit eget system har jeg valgt at begrænse permanent magi på en anden
måde, som har en høj know-what-you-are-gonna-get-ability faktor. Her
handler det om Life Force, som er noget der udledes af ens attributes,
og som altså er medfødt og aldrig kan stige. Man ved hvad man har, og
kan derfor ved at læse & forstå reglerne finde frem til, om man vil
have sjov med at spille en Enchanter, eller en anden karaktertype der
har brug for Life Force.

Kampagner med "rules light" (eller "fudge-heavy" som jeg insisterer på
at kalde det), eller sågar "rules free", magi er et andet eksempel på
problemet med know-what-you-are-gonna-get-ability. Hvor surt er det at
spille en troldmand? Det er reelt umuligt at finde ud af, i en
"fudge-heavy" eller "rules-free" kampagne, bortset fra ved at prøve
det. I andre systemer, GURPS, Quest FRP, FFRE, er der derimod klare
regler for præcis hvor surt det er at blive ramt af en kastepil, mens
man er ved at kaste en formular. Derfor kan man, i den slags systemer,
træffe en intelligent beslutning mht. om man har lyst til at lave en
rolleperson som primært er spell caster, eller ej.

Med en perfekt GM, og perfekte spillere (der må ikke være en eneste
ikke-perfekt spiller) har man ikke brug for et system.

Desværre har jeg *aldrig* mødt en eneste perfekt rollespiller. Jeg har
aldrig mødt en GM som har formået at være 100% neutral og lade tingene
ske sådan som de bør ske (slip en tung genstand, og den falder til
jorden - naturligt hændelsesforløb i alle tilfælde) uden at forsøge at
styre hændelserne i unaturlig retning, i større eller mindre grad.

Derfor er jeg varm tilhænger af terninger og regler.

--
Peter Knutsen

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 25-01-03 23:56

"Lasse Jacob Mark Pedersen" <ljmp@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3e3440b7$0$209$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg er en rimelig erfaren Shadowrun "gamemaster" (har dog ik
spillet i et
> par år, men nu er lysten og tiden tilbage).
<Snip>

Damn, det er sgu' en skam at du ikke bor i Sorø, ellers havde jeg
været solgt med det samme, men med kone, tre børn og et mere end
fuldtidsarbejde må jeg desværre takke nej.

Shadowrun verdenen er sgu' noget af det bedste der nogen sinde er
lavet, og jeg har allerede brugt alt for mange penge på bøgerne
på trods af at jeg heller ikke har spillet i et par (eller mere)
år.

Lars

Fra : downloading

Dato : 29-01-03 16:13

> Svar på email ljmp@tdcadsl.dk hvis detter lyder som noget du er
intresseret
> i.
>
> Lasse Mark Pedersen

Hej Lasse

jeg kan ikke få din mail-adresse til at virke ...
Måske er der et bogstav forkert ?

MVH
Kristoffer

Johndoe2@jubiimail.dk