danis506 - ny version giver nedbrud
Fra : The Amazing Grace

Dato : 26-01-03 20:57

Hej,

jeg har lige hentet DaniATAPI v. 0.3.13 og DaniS506 v. 1.6.1

Diskydelsen er steget helt utroligt i forhold til DaniS506 v. 1.3.3

Med 1.3.3 får kopierer jeg med 1500 KB/sek, men jeg får 20 MB/sek med v.
1.6.1.

Så jeg ville jo gerne køre med den nye version , MEN Netscape v. 4,61
hænger når jeg prøver at åbne min mail.

Den hænger kun når jeg bruger v. 1.6.1 (også 1.6.0) - men virker fint
med 1.3.3

Motherboard er et Asus A7N8X med Nvidia2 chipsæt.

Alle ideer modtages...

Mads Hansen
--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 28-01-03 21:24

On Sun, 26 Jan 2003 20:57:26 +0100, The Amazing Grace wrote:

> [...]
>med 1.3.3
>
>Motherboard er et Asus A7N8X med Nvidia2 chipsæt.

Sker det samme hvis du disabler BusMaster ?? ( "/v /A:0 /!BM /A:1 /!BM" osv)
??
(De 1.5MB/s 1.3.3 kører med kunne umiddelbart godt tyde på at den kører
PIO-mode, mens 161 der AFAIR har experimentel NForce2 support benytter UDMA)

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I am as bored as a pacifists pistol!

Fra : The Amazing Grace

Dato : 04-02-03 22:15

Peter Jespersen wrote:

> [...]
> PIO-mode, mens 161 der AFAIR har experimentel NForce2 support benytter UDMA)

Tak for dit svar, og undskyld forsinkelsen. Problemet "udviklede" sig
til et regulært nedbrud, og jeg har først nu fået sat min reservemaskine
ordentligt op...

Indtil videre står det hen i det uvisse om det løser problemet at
disable busmaster, for af uransaglige årsager nægter eCS nu fuldkommen
at boote. Dette skete efter jeg havde skiftet frem og tilbage mellem
flere forskellige versioner af Dani-drivere samt de oprindelige
IBM-drivere.

Jeg har geninstalleret den et hav af gange, på flere forskellige diske
og med og uden bootmanager.

Intet hjælper. Mønsteret er præcis det samme hver gang: Bootmanager
kommer op, men vælger man eCS, får man bare en sort skærm med blinkende
markør i øverste venstre hjørne. C-A-D virker ikke, kun reset fungerer.

Dette er uanset om jeg bruger eksisterende partitioner, eller starter
med en helt blank disk.

PC DOS 7 booter derimod fint, også gennem bootmanager, på de samme
diske.

eCS installations-CD'en booter i øvrigt uden problemer, og
installationen forløber fejlfrit indtil første gang maskinen skal
genstarte.

Jeg vil prøve at se om min gamle Warp4 har samme problem, men det når
jeg ikke i aften.

Nå, det blev langt, ideer modtages med megen taknemmelighed...

Mads

Fra : steen

Dato : 05-02-03 12:57

The Amazing Grace wrote in a message to Peter Jespersen:

> [...]
TAG> kommer op, men vælger man eCS, får man bare en sort skærm med
TAG> blinkende markør i øverste venstre hjørne. C-A-D virker ikke, kun

Såvidt jeg husker ligner det mit scenario fra jeg inst. W4 på en frisk
maskine i 2000. Min løsning var at remme "BASEDEV=IBMINT13.I13" ud i
<config.sys> - senere kunne jeg enable den igen, uden der dog er brug
for den.

DANI har forresten en parameter til at disable int13 kald.

pøjpøj
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : The Amazing Grace

Dato : 06-02-03 00:22

steen wrote:

> [...]
> for den.
>
> DANI har forresten en parameter til at disable int13 kald.

Ja, jeg tror du har fat i noget dér.

Hvad er det liiige int13 har betydning for?

DOS ville f.eks. ikke starte før jeg slog "Stealth Frame" fra i
Quarterdeck EMM - kunne det også have at gøre med int13?

Nå, jeg vender tilbage i morgen, for hvis jeg giver mig til at rode med
computer nu, er klokken pludselig 3 før jeg kommer i seng!

Mads

Min DOS gik også i dørken med et gungrende knald hver gang QEMM begyndte
at loade - indtil jeg disablede noget "stealth frame" snask.

(Og Suse Linux 7.0 brokkede sig over memory

Fra : steen

Dato : 06-02-03 10:21

The Amazing Grace wrote in a message to steen:

TAG> Hvad er det liiige int13 har betydning for?

Fra DaniS506.DOC

One user reported a boot failure in a particular situation which
involved SCSI and ATA/ATAPI units. The solution was to avoid BIOS INT13
calls. The driver asks the BIOS about the geometry properties of the
ATA drives. Ingeneral, this information is not required because the
most authorative source of the geometry info is the drive itself (by
inspecting the MBR and BPBs). This implies that no BIOS INT13 calls are
required in almost any scenario. The only exception is if your disk is
completely blank, and you want to partition this blank disk by OS/2
FDISK with a geometry compatible to the BIOS one.

So, if you prefer to deny the driver calling the BIOS, add the option
/!BIOS. When doing so, the "strange" VDM seen with some process
management utilities is gone as well.

Hygge
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : The Amazing Grace

Dato : 06-02-03 22:30

Tja, nu har jeg fået skidtet op at køre igen.

Ikke at jeg er blevet meget klogere af løsningen: Jeg stillede
motherboardet tilbage til fabriksindstillinger. Og er tilbage til lav
disk-hastighed, men lige nu er jeg glad bare eCS booter...

Jeg vil prøve at ændre BIOS-indstillinger én ad gangen og så se, hvornår
det går galt. Måske ligger fejlen f.eks. ikke i den nye Danis506, men i
en eller anden obskur BIOS-indstilling...

Tak til Peter og Steen for Jeres idéer. Jeg tror stadig at Jeres forslag
var gode, og vil melde tilbage, når og hvis jeg finder et mønster i
fejlen...

Mads

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.