Merudgifter
Fra : Henrik Holm-Hansen

Dato : 25-01-03 12:28

Hej allesammen,

Der er jo kommet en ny bekendtgørelse om nødvendige merudgifter efter
servicelovens paragraf 84. Hvordan kommunerne vil bruge den er endnu uvist,
men jeg har netop sendt en ansøgning til min Gentofte kommune. Til
orientering og forhåbentlig inspiration har jeg lavet min ansøgning således:

Mvh
Henrik

Da jeg er blevet bekendt med, at der pr. 1. januar d.å. er kommet ny
lovgivning:

Bekendtgørelse om nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse efter
servicelovens § 84

skal jeg hermed venligst i henhold til ovennævnte bekendtgørelse ansøge om
at få dækket mine merudgifter, der er som følger:

Kørsel:

Jeg træner nu på hold tre gange om ugen, mandag, tirsdag og torsdag.
Transporten dertil foregår i min egen bil. Afstanden ifølge Krak er på 9,8
km. Ifølge FDM er vedligeholdeslsesomkostninger på min bil på 32 øre pr.
kørt kilometer. Jeg har forudsat, at jeg træner 45 uger om året.
Benzinprisen har jeg sat til kr. 8,50 pr. liter. Min bil kører i bykørsel
ca. 9,8 km. på en liter.

Mine ekstraudgifter bliver således følgende:

9,8 km. * 2 ture pr. træningsdag * 3 gange pr. uge * 45 uger = 2.646 kørte
ekstrakilometer - benzinudgiften er på kr. 2.246 og vedligehold er på kr.
847 - årlig ekstraudgift er kr. 3.093.

Fodterapeut:

Da jeg har den her svære spasticitet, og da min venstre arm overhovedet ikke
fungerer er det helt umuligt at klippe negle selv, så jeg går til en
autoriseret fodterapet en gang om måneden, og får klippet negle på både
fødder og hænder. Prisen er på kr. 270 pr. gang. Årlig ekstraudgift på kr.
3.240.

Medicin:

For at modvirke endnu en hjerneblødning, får jeg medicin for højt blodtryk.
Derudover får jeg i perioder medicin mod min spasticitet. Årlig udgift efter
medicintilskud anslået ca. kr. 3.000.

Diverse:

Derudover har jeg pga. min manglende fysiske kunnen ekstraudgifter til
diverse hjemmeopgaver - lampeopsætning, ophængning af hylder etc.,
snerydning, havearbejde, vinduespudsning.

Beløb hertil er svære at prisfastsætte, men nogle tusinde kroner på årsbas
bliver det nok til.

Så alt i alt har jeg årlige ekstraudgifter på ca. 12-15.000 kr. og falder
derfor klart ind under denne lovbekendtgørelse. At jeg tillige har ansøgt om
invaliditetsydelse efter de gamle regler fra før 1. januar d.å. er uden
betydning - se paragraf 1 stk. 4.

Så vidt jeg kan læse af bekendtgørelsen skulle jeg være berettiget til en
månedlig støtte på kr. 1.500 i henhold til paragraf 6, stk. 2.

Jeg ser herefter frem til at du hurtigst muligt får iværksat denne støtte,
og gerne fra 1. februar d.å.