Arbejdsløs datamatiker :(
Fra : Michael Michel Niels~

Dato : 23-01-03 22:49

Hej

Jeg er en af de mange datamatikere uden job (og ikke mindst
erhvervserfaring).

Nu har jeg gået arbejdsløs i 9 mdr. og på den baggrund har AF tilbudt, at
jeg kan få betalt nogle kurser efter eget valg.

Godt så. men hvilke kurser skal jeg vælge?

Ja, jeg ved godt, at man ikke kan "sikre" sig job blot ved, at tage et
kursus i noget bestemt, men hvilke kurser ville være interessante for flest
mulige arbejdsgivere? (hvilket kursus ville I vælge i min situation)

(jeg har selv tænkt på: MSCE eller noget ASP.NET)

Gode forslag er velkomne..

--
Michael Michel Nielsen

(undskyld jeg "krydsposter".. men er lidt i tvivl om gruppen)

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-01-03 23:10

"Michael" == Michael Michel Nielsen <indy@indy.dkNOSPAM> writes:

> [...]

> mulige arbejdsgivere? (hvilket kursus ville I vælge i min situation)

> (jeg har selv tænkt på: MSCE eller noget ASP.NET)

Det gør alle de andre også.

Prøv noget utraditionel som f. eks. embedded C, Siemens S7 (PLC),
eller low-level UNIX programmering. Hvis du ikke har lyst, skal du
ignorere mig. Hvis du har lysten og evnerne, er du meget bedre stillet
end dine "konkurrenter", der kun kan kode med en grafisk debugger i
hånden.

Selv firmaer med ansættelsesstop vil gerne hyre folk der har en
demonstreret evne til at tænke selv, fremfor at lade en Wizard tænke
for dem.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/index.html>

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 24-01-03 09:48

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> Det gør alle de andre også.
>
> Prøv noget utraditionel som f. eks. embedded C, Siemens S7 (PLC),
> eller low-level UNIX programmering.

Helt enig. Godt forslag.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : nilfri [4000]

Dato : 24-01-03 00:02

"Michael Michel Nielsen" <indy@indy.dkNOSPAM> wrote in message
> Hej
> Godt så. men hvilke kurser skal jeg vælge?

Hej Michael,
kig på XML. Kurser/uddannelser og fx. gratis materiale for udviklere kan du
se her hos "hesten selv" http://www.softwareag.com/nordic/ . Der er mange
andre udmærkede sites om XML, også en hjemme i Århus:
http://www.brics.dk/~amoeller/XML/

MSCE er en udmærket idé.

Navision Axapta udviklere (pseudo java) går som varmt brød, omend især de
med erhvervserfaring. Du kan snuse til det her:
http://training.navision.com/

Held og lykke!

mvh Finn

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 24-01-03 09:47

nilfri [4000] wrote:
> kig på XML.

Det kan godt være, at jeg lyder lidt naiv, men tror du virkelig at XML viden
giver et job? Umiddelbart ville jeg anse XML som noget, man lærer efter
ansættelsen og at XML i sig selv ikke er med til at afgøre, om man bliver
ansat eller ej.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 24-01-03 09:40

> [...]

> mulige arbejdsgivere? (hvilket kursus ville I vælge i min situation)
>
> (jeg har selv tænkt på: MSCE eller noget ASP.NET)

En mere langsigtet løsning er at læse videre på universitet og få en
bachelorgrad i datalogi. De fleste universiteter giver ca. 1.5 års
kredit for en datamatikeruddannelse, så du kan blive færdig på ca. 1.5
år. Enkelte steder giver 2 års kredit, så man kan blive færdig på 1
år.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Brian Josefsen

Dato : 26-01-03 00:21

Torben Ægidius Mogensen wrote:
> "Michael Michel Nielsen" <indy@indy.dkNOSPAM> writes:

<cut>

> [...]
> kredit for en datamatikeruddannelse, så du kan blive færdig på ca. 1.5
> år. Enkelte steder giver 2 års kredit, så man kan blive færdig på 1

Du kunne også overveje at gå på datafagtekniker uddannelsen(den lange
udgave af it-supporter og tidl. datamekaniker) så kan du nok få en del
merit, og det vil være attraktivt for en virksomhed at ansætte dig som
lærling da du jo ikke er på bar bund med både datamatiker og en form for
studentereksamen i lommen. Det er forholdsvist svært at få læreplads,
men ud fra min korte analyse af den foreløbige statistik, så skyldes det
i høj grad at virksomhederne ikke ønsker lærlinge der kun lige har
afsluttet en folkeskole. Du er også forholdsvis garanteret job med flere
uddannelser på bagen, men situationen er træg for tiden, jeg er selv
datafagtekniker uden plads og må prostituere mig selv som webkoder.

MVH
Brian Josefsen
Som taler for sig selv men ved hvad han taler om da han er næstformand i
Erhversskolernes Elev-Organisation http://www.eeo.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-03 10:45

Michael Michel Nielsen <indy@indy.dkNOSPAM> wrote:

> Nu har jeg gået arbejdsløs i 9 mdr. og på den baggrund har AF tilbudt, at
> jeg kan få betalt nogle kurser efter eget valg.

> Godt så. men hvilke kurser skal jeg vælge?

Afhængig af din alder og dine forudsætninger [studentereksamen?]:

Den 2-årige meritlæreruddannelse. Så kan du blive folkeskolelærer .
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Alex B. P.

Dato : 12-03-03 10:57

Hvad med at gå imod strømmen ??

Ja, med det tempo som diverse skoler "sprøjter" IT-personale og ny-uddannede
til arbejdsløshed, skulle man måske gå imod strømmen.

Hvad med noget helt andet ....

Jeg sidder selv som udvikler, men nogle gange får man sgu' lyst til at
skifte til en anden branche, når man igen skal hører om nedskæringer, kriser
og andet jammer.

Eks.: Alternativer med fornuftig beskeftigelse: - Tømrer/snedker, Læge,
Tandlæge, Salg & Marketing .... o.s.v.

/Alex

Fra : Henrik Hilskov

Dato : 09-06-03 19:01

hvad med en uddannelse som IT-supporter. Den er da teknisk praktisk...
på teknisk skole..

Fra : Martin Schultz

Dato : 09-06-03 21:06

"Henrik Hilskov" <H.HilskovFJERNDETTE@get2net.dk> writes:

> hvad med en uddannelse som IT-supporter. Den er da teknisk praktisk...
> på teknisk skole..

Ret mig hvis jeg tager fejl men SVJV er IT supporter uddannelsen kortere
end datamatiker uddannelsen og umiddelbart på mig virker den job sikrende.

Martin

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-03 16:11

Hej Michael,

Hvis du har mod på det, så overvej at læse datalogi på universitet. De
fleste universiter giver mulighed for at datamatikere kan blive bachelor på
1-1,5 år via meritoverførsel. Regn med at det er hårdt, da det er noget mere
teoretisk end datamatikeruddannelsen.

IT-Universitet i København (tidligere IT-højskolen) giver vistnok også
datamatikere mulighed for at studere der. Ellers er der f.eks.
IT-diplomuddannelse på ingeniørhøjskolerne. Jeg har fulgt et par kurser på
ingeniørhøjskolen i København, og jeg vil vurdere niveauet til at være på
datamatikerniveau, måske en anelse højere.

Mvh
Jesper

PS: Jeg stod i samme situation som dig i 1994, hvor jeg efter ni måneders
arbejdsløshed som nyuddannet datamatiker valgte (lidt i desperation) at læse
videre på Aalborg Universitet.

Fra : Peter Laursen

Dato : 10-06-03 17:21

"Jesper Korsholm Brogaard" <jkbrogaard(snabel-a)post.tele.dk> wrote in
message news:3ee5f45e$0$24731$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
måneders
> arbejdsløshed som nyuddannet datamatiker valgte (lidt i desperation)

Jeg stod i samme situation for ca 7 år siden. Jeg startede på Århus
Uni datalogi med ca. 1,5 års merit overførsel. Det var selvfølgelig
alle It-fagene jeg fik merit på. Det betød bare lige at de fleste af
mine fag var matematik og så kun lidt datalogi ved siden af. Det var
ikke spor sjovt Droppede ud efter et halvt år. Jeg havde langt
mere held med videreuddannelse som datanom.

Peter

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 11-06-03 08:59

"Peter Laursen" <pl@mail1.remove.this.stofanet.dk> writes:

> [...]
> mine fag var matematik og så kun lidt datalogi ved siden af. Det var
> ikke spor sjovt Droppede ud efter et halvt år.

Hvis du gerne vil videreuddanne dig og stadig have overvejende
datalogiske fag, kan du prøve datalogistudiet på Københavns
Universitet. Her har man det såkaldte "fuldtidsdatalogi", som er en
ren datalogisk bachelorgrad (med nogle få matematiske støttekurser).

En datamatiker får 1.25 årsværk kredit (altså lidt mindre end i
Århus), hvilket dækker dels nogle obligatoriske kurser og dels kredit
for nogle uspecificerede valgfri kurser. De matematiske kurser er på
1/3 årsværk tilsammen, så de resterende 1 5/12 årsværk kan være ren
datalogi.

Endvidere kræver man på KU (endnu) kun matematik på B-niveau, så hvis
man ikke har A-niveau, slipper man for at tage suppleringskurser. Det
betyder dog ikke, at man helt slipper for at bruge matematik. Ud over
de nævnte matematikkurser bruger mange af de datalogiske kurser en
matematisk/teoretisk tilgangsvinkel, så hvis man hader matematik, så
skal man nok holde sig væk.

   Torben Mogensen

Fra : Jochke

Dato : 11-06-03 22:24

> [...]

> matematisk/teoretisk tilgangsvinkel, så hvis man hader
> matematik, så skal man nok holde sig væk.

Ja datalogi og matematik hænger sammen. Så man undgår ikke matematik, hvis
man vil have en højere uddennelse inden for datalogi.

--
/Jochke
---------------------

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-06-03 09:47

"Jochke" <ask@me.com> writes:

> Ja datalogi og matematik hænger sammen. Så man undgår ikke matematik, hvis
> man vil have en højere uddennelse inden for datalogi.

Hvis man på KU har datalogi med bifag kan man nøjes med at have 10 ECTS points
i ren matematik. Det er ca 1/6 årsværk matematik. Dog vil der da også snige
sig matematik ind andre steder.

Martin

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 13-06-03 08:57

> [...]
points
> i ren matematik. Det er ca 1/6 årsværk matematik. Dog vil der da også

Som nævnt af andre, så er det vel mere den matematiske (logiske?) tankegang
der er tilgangvinklen - og ikke selve matematikken.

Fra : /morten

Dato : 13-06-03 03:31

"Henrik Hilskov" <H.HilskovFJERNDETTE@get2net.dk> wrote in message
> hvad med en uddannelse som IT-supporter. Den er da teknisk praktisk...
> [...]

en bekendt har, efter at have gået arbejdsløs som nyuddannet datamatiker i
3/4 år, fået en "jobtræningsplads"
i det offentlige. Hvis du har mod på den slags skal du selv være lidt
opsøgende - så vidt jeg ved får det offentlige
i øvrigt dækket 100% af din "løn" ifm. jobtræning og ikke kun en del af
den...
Det er da en mulighed for at få noget erfaring - og hvis du er god og heldig
kan det måske ende i en fastansættelse...

Alternativt vil det da være stærkt hvis du kan få nogle respektable papirer
på noget .NET-kunnen - herligt udviklings-
miljø og helt sikkert noget med fremtid i...

Held og lykke med det...

mvh.

Morten Olsson

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 13-06-03 09:00

> [...]
papirer
> på noget .NET-kunnen - herligt udviklings-
> miljø og helt sikkert noget med fremtid i...

Jeg kender mange virksomheder der kun ønsker at ansætte folk med en længere
uddannelse (f.eks. datalog eller ingeniør eller lign) da det, i mange
tilfælde, da det sender visse signaler om personen. Mange chefer anser en
datamatiker (eller andre tilsvarende eller lavere uddannelser) som en person
der ikke mente han var god nok til en længere varende uddannelse.

Omvendt kan mange datamatikere jo snildt være mere værd i praksis, da folk
med længere varende uddannelse har en tendens til at skabe familie og blive
meget etableret inden de forlader studie-miløjet.

(Ovenstående skal ikke tolkes super negativt, det er bare et faktum fra den
virkelige verden!)

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 13-06-03 09:01

> [...]
> meget etableret inden de forlader studie-miløjet.
>
> (Ovenstående skal ikke tolkes super negativt, det er bare et faktum fra

hehe, jeg skal da vist snart på sprog-kursus (eller drikke mere kaffe!!)

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 13-06-03 10:17

"Rasmus Christian Kaae" <kaaeHEJ@VENdaimi.au.dk> writes:

> [...]
> datamatiker (eller andre tilsvarende eller lavere uddannelser) som en person
> der ikke mente han var god nok til en længere varende uddannelse.

En af mine venner, som er færdiguddannet datamatiker og nu læser på
KU, har fortalt mig at uddannelsen er farlig fordi man kan komme
igennem med et 6-tal i programmering, men stadigvæk have et godt
gennemsnit. Det betyder at man kan snige sig gennem uden at være
særlig god til at programmere, og derfor ikke være særlig værdifuld
for en virksomhed i sådan en rolle.

Til gengæld siger han også at, hvis man har flair for programmering og
lignende, man kan få meget ud af uddannelsen.

Christoffer Olsen

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 13-06-03 10:50

"Christoffer Olsen" <christofferolsen@ninja.dk> wrote in message

> [...]
>
> Til gengæld siger han også at, hvis man har flair for programmering og
> lignende, man kan få meget ud af uddannelsen.

Jeg synes at studiet, jeg er ikke færdig endnu, indtil videre har været et
godt supplement til min interesse indenfor programmering (dog har en del af
matematikken været trættende og svær at komme igennem). Specielt synes jeg
at den teoretiske tilgang til mange af tingene er rar at have i baggagen.
Tit, når man sidder og laver hobby-projekter, glemmer man måske at finde ud
af hvorfor en given algoritme virker eller hvorfor den er hurtig nok eller
en masse andre baggrundsting, som er ligegyldige for projektet, så er det
rart at være "tvunget" til at sætte sig ind i det. Bagefter kan man tit
bruge det i andre projekter.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 13-06-03 12:39

Christoffer Olsen <christofferolsen@ninja.dk> writes:

> En af mine venner, som er færdiguddannet datamatiker og nu læser på
> KU, har fortalt mig at uddannelsen er farlig

Hvilken af uddannelserne? Datamatiker eller datalogi?

> [...]
> gennemsnit. Det betyder at man kan snige sig gennem uden at være
> særlig god til at programmere, og derfor ikke være særlig værdifuld

Det er også muligt at komme igennem en datalogiuddannelse (på KU, i
hvert fald) uden at være god til at programmere. De store
programmeringsprojekter på de første år laves i grupper, og en mindre
god programmør kan "gemme" sig bag andre ved at lave andre opgaver
(afprøvning, rapportskrivning osv.). Sidenhen kan man vælge projekter
med trivielt programmeringsindhold.

Det er dog helt klart at gøre sig selv en bjørnetjeneste (i den
oprindelige betydning af ordet) at smyge sig udenom ikke-triviel
programmering, hvis man ikke er god til det. Så får man det jo aldrig
lært.

   Torben

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 13-06-03 14:22

torbenm@diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) writes:

> Hvilken af uddannelserne? Datamatiker eller datalogi?

He he, datamatiker er den "farlige".

> Det er også muligt at komme igennem en datalogiuddannelse (på KU, i
> hvert fald) uden at være god til at programmere.
[...]

Ok.

> [...]
> oprindelige betydning af ordet) at smyge sig udenom ikke-triviel
> programmering, hvis man ikke er god til det. Så får man det jo aldrig

Enig.

--
Mvh Christoffer

It's entirely untested, but it looks good and compiles. Ship it!
- Linus Torvalds

Fra : /morten

Dato : 14-06-03 00:07

> [...]
> meget etableret inden de forlader studie-miløjet.
>
> (Ovenstående skal ikke tolkes super negativt, det er bare et faktum fra

Det er sikkert stadig mange virksomheder der foretrækker folk med længere
uddannelse - men jeg tror primært dette er tilfældet ifm. stillinger der
kræver
megen matematisk / teoretisk viden...
Jeg tror tendensen vender efterhånden som det går op for erhvervslivet, at
da-
tamatikere kan udfylde mange af de pladser der p.t. optages af (dyre)
dataloger,
ingeniører o.lign. Eksempelvis blev jeg som nyuddannet datamatiker ansat hos
Accenture - et af verdens største konsulenthuse - dette er noget nyt hos
Accenture,
der ellers før udelukkende ansatte folk med kanidatgrader m.v.
Jeg er, efter eget valg, ikke længere hos Accenture...

Mvh.

Morten Olsson

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 13-06-03 15:54

> [...]
> uddannelse - men jeg tror primært dette er tilfældet ifm. stillinger der

det tror jeg ikke

nogen af virksomhederne jeg kender til er bl.a. indenfor web-udvikling m.m.
de kræver stadig man er højt uddannet...

Fra : /morten

Dato : 15-06-03 07:37

"Rasmus Christian Kaae" <kaaeHEJ@VENdaimi.au.dk> wrote in message

> det tror jeg ikke
>
> nogen af virksomhederne jeg kender til er bl.a. indenfor web-udvikling
m.m.
> de kræver stadig man er højt uddannet...

Nu har jeg jo altså ikke skrevet, at >alle< pludselig hyrer datamatikere i
stedet for dataloger og ingeniører,
men deriomod at jeg mener, at der er en "tendens" til, at folk med korte
videregående uddannelser ansættes i stedet
for dyre akademikere...

At du "kender til" firmaer der foretrækker højtuddannede er jo ikke ligefrem
et modbevis - i øvrigt har man
sjældent brug for en datalog til "webudvikling"...

hygge

/morten

Fra : Flare

Dato : 15-06-03 00:20

> [...]
> men deriomod at jeg mener, at der er en "tendens" til, at folk med korte
> videregående uddannelser ansættes i stedet

Nu tror jeg ikke at det er en tendens at man hyre en "mindre" udannet til
webudvikling som koster måske 22 K istedet for en højte uddannet til > 35 K.
Alt andet ville være dumt.

Anders

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 15-06-03 08:25

> [...]
> men deriomod at jeg mener, at der er en "tendens" til, at folk med korte
> videregående uddannelser ansættes i stedet

Det er nok ikke der jeg ville satse alle mine sparepenge. F.eks. kan mange
virksomheder få slaveprogrammøre (det job som en datamatiker typisk vil
udføre i en virksomhed) til discount-priser i udlandet, dog med den forskel
at de har kandidat grader fra universiteter mm. Så at datamatikere overtager
datalogernesjob er nok ikke lige inde i mine fremtidsvisioner

> At du "kender til" firmaer der foretrækker højtuddannede er jo ikke
ligefrem
> et modbevis - i øvrigt har man
> sjældent brug for en datalog til "webudvikling"...

At du postulerer på baggrund af egen mening uden at inddrage konkrete
eksempler underbygger jo heller ikke ligefrem din side af sagen.

Fra : /morten

Dato : 15-06-03 19:27

"Rasmus Christian Kaae" <rasmusHATHAT@3kingsHATHAT.dk> wrote in message

> [...]
>
> At du postulerer på baggrund af egen mening uden at inddrage konkrete
> eksempler underbygger jo heller ikke ligefrem din side af sagen.

Nu har jeg jo altså også postuleret på baggrund af et eksempel - navnlig at
jeg, som
nyuddannet datamatiker, blev ansat i et firma der ellers udelukkende har
ansat kandidater
osv...

hygge

/morten

Fra : Martin Kofoed

Dato : 15-06-03 22:54

Rasmus Christian Kaae wrote:

> nogen af virksomhederne jeg kender til er bl.a. indenfor web-udvikling
> m.m. de kræver stadig man er højt uddannet...

Så er de da for dumme og helt og aldeles selv ude om, at de betaler
overpris for den samme ydelse. Men ok, nogle mennesker GØR bare den
slags... :)

--

Martin

Fra : Martin Christensen

Dato : 13-06-03 19:57

Fra : Martin Christensen

Dato : 16-06-03 14:33

Fra : /morten

Dato : 17-06-03 03:12

> [...]
>
> Men ser man på webbets tilstand i dag, kunne man dog godt ønske sig
> lidt mere af den idealisme, man oftere ser i højtuddannede end i
> 'håndværkere' (sådan kan man vel godt betegne datamatikere). De fleste
> datamatikere, jeg har mødt, er afgjort pragmatikere, og når over 90%
> af kundebasen bruger Internet Explorer, så springer de over hvor
> gærdet er lavest koder de direkte til Internet Explorer i stedet for
> at holde sig til standarderne og dermed kode til samtlige browsere.
> Jeg vil gætte på, at en hel del dataloger vil gøre det samme, men nok

Det har ikke noget med idealisme at gøre - det er business. Hvis der er et
krav om understøttelse af w3-standarder gør man dét - er der ikke gør
man måske noget andet...

hygge

/morten

Fra : Martin Christensen

Dato : 16-06-03 20:53

Fra : /morten

Dato : 17-06-03 16:06

"Martin Christensen" <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> wrote in message

> [...]
> i henhold til standarderne, end det er at tilsidesætte dem. Desuden
> synes jeg, at det er meget dårlig 'business' at sende kunderne en
> implicit besked om, at der gøres forskel på folk på noget så banalt
> som deres valg af browser. Hvis i stedet man fulgte standarderne,
> kunne vi allesammen være her, og det ville faktisk også være en del
> lettere at være webmaster. I praksis er det dog inkompetence og
> bagstræberi der gør, at vi teknologimæssigt næsten ikke har rørt os ud
> af flækken siden '98.
>
> Martin, der ikke har meget til overs for mange såkaldte webmastere

Du mener, at det er lettere at holde sig til w3c og således fravælge en
mængde
perifære teknologier og muligheder ? Jeg taler naturligvis ikke om
almindelig
wellformed html - det regner jeg sgu med, at de fleste magter...

hygge

/morten

Fra : Martin Kofoed

Dato : 17-06-03 17:34

Martin Christensen wrote:

> [...]
> synes jeg, at det er meget dårlig 'business' at sende kunderne en
> implicit besked om, at der gøres forskel på folk på noget så banalt

Man er også gået væk fra de beskeder. Nu optimerer man bare til IE uden at
skrive noget om det (hvilket efter min mening er 100 gange værre).

Er du på arbejdsmarkedet? Så ville du vide, at det ER business, fordi at
marketingafdelingerne styrer en stor del af forretningen. De gider altså
for det meste ikke at høre om banale ting som understøttelse af et
browsersegment på under 5% ... Og igen må jeg sige "desværre".

> I praksis er det dog inkompetence og
> bagstræberi der gør, at vi teknologimæssigt næsten ikke har rørt os ud
> af flækken siden '98.

Aehm .. DEN er vi nu ikke helt enige om. Nej, der er ikke kommet afgørende
nyt i Word version 22 (eller hvad pokker den er nået til efterhånden - who
cares), men på netfronten kommer der næsten nye ting hver måned. Web
Services var vel ikke defineret i '98. Portlets var heller ikke (ok, de
kommer også først som standard i næste J2EE iteration som Portlet API 1.0).
Hvis man ikke kan se nye tendenser efter 1998, har man vist været fanget
under en sten .. ;)

> Martin, der ikke har meget til overs for mange såkaldte webmastere

Enig - der er ikke SÅ meget pondus i den titel mere .. :)

--

Martin

Fra : Martin Christensen

Dato : 17-06-03 08:57

Fra : Jacob Atzen

Dato : 17-06-03 12:13

Martin Christensen <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> writes:

> Kig dig lidt omkring. Det gør de ikke altid, og gyldig HTML er en
> dicideret truet dokumentart. Sider lavet efter W3C's anbefalinger om
> anvendelse af HTML (dvs. HTML angiver sidens struktur, mens CSS
> håndterer alt layoutmæssigt) er store sjældenheder.

Dette kan muligvis skyldes, at korrekthed og overholdelse af
standarder betyder mindre end "pixelkorrekt layout" for dem der
betaler for websites. Så længe browserne ikke giver samme uddata er
det svært at overbevise "pengemændene" om at korrekthed er vigtigere
end layout.

- Jacob Atzen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 18-06-03 08:06

Martin Christensen <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> writes:

> Næh, det skulle man ikke mene. Der skal trods alt ikke den helt store
> kædestrammereksamen til, for at skrive gyldig HTML.

Næh, men et solidt content management system hvor præsentation og
indhold og distribution er sepereret i moduler med basis i forskllige
standarder i et design der vil overleve de næste mange web-teknologier
ville måske have interesse for en datalog.

Men hvis det gælder om at klaske et eller andet op på chefens PC i en
fart uden tanke på diversitet nu eller fremtiden tror jeg det vil være
svært at få en datalog til at tage stillingen. Desuden vil
datamatikeren kunne fås billigere.