Emner til Na/tek. modtages med tak.
Fra : Lise Bisgaard

Dato : 23-01-03 02:31

Jeg står i den uheldige situation, at jeg som nyuddannet lærer har en 6.
klasse i natur/teknik. Jeg er fuldstændig "blank" på området, og har dybest
set ikke skyggen af forudsætninger for at varetage undervisningen. Indtil nu
har jeg fokuseret på emner der relaterer til geografi og biologi.

Mit problem er, at jeg ikke er i stand til at undervise i emner der vedrører
fysik, kemi og matematik...Jeg forstår det simpelthen ikke selv, og kan
derfor ikke formidle det videre!!

Det er enormt utilfredstillende, at forsøge at stykke undervisningsforløb
sammen, som man selv er klar over, langt fra er optimale.

Det ville derfor glæde mig overordentligt, såfremt nogle af jer, havde
erfaring med uv. forløb, der tilgodeser fagformålets krav til faget, og
stadigvæk tilgodeser lærerens manglende evner indenfor området...

Forslag modtages med tak...

Mvh. Lise

Fra : itgrafen

Dato : 23-01-03 07:25

Hej Lise,

ville ønske at jeg kunne hjælpe dig,
men bliver nød til bare at skrive at jeg syntes at det er stærkt af dig at
søge hjælp.

vh
dorthe - itgrafen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 23-01-03 08:43

"Lise Bisgaard" <lise.bisgaard@mail.dk> writes:

> [...]
> erfaring med uv. forløb, der tilgodeser fagformålets krav til faget, og
> stadigvæk tilgodeser lærerens manglende evner indenfor området...

Du kan jo starte med at kigge i lærebøger for nat/tek for
6. klassetrin. Der er sikkert lærerhæfter til nogle af dem, og der
vil du kunne finde vejledning i undervisning i emnerne.

Hvis du føler dig meget usikker med hensyn til faget, foreslår jeg, at
du læser bøgerne for nat/tek for alle klassetrin igennem - også for
højere klassetrin end dem, du skal undervise. Læs gerne flere
bogsystemer og fortsæt evt. også med fysik/kemi/biologi for
gymnasiet. Det kan lyde som en stor mundfuld, men bøgerne for
folkeskolen er meget let læste og dem for gymnasiet er ikke meget
værre.

Undersøg evt. muligheder for efteruddannelse i nat/tek fagene.

   Torben

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 23-01-03 14:31

torbenm@diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) posting:

>6. klassetrin. Der er sikkert lærerhæfter til nogle af dem, og der
>vil du kunne finde vejledning i undervisning i emnerne.

Eller http://pub.uvm.dk/1998/bog3/ fundet på, ja undervisningsmin.s
site.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-02-03 21:14

Lise Bisgaard wrote:

> Jeg står i den uheldige situation, at jeg som nyuddannet lær har en 6.
> klasse i natur/teknik. Jeg er fuldstæig "blank" p?mr?t, og har dybest
> set ikke skyggen af forudsæinger for at varetage undervisningen. Indtil nu
> har jeg fokuseret på emner der relaterer til geografi og biologi.

Du må gå ned til inspektiøren og kræve hjælp.
Der er noget galt med systemet på skolen.
Der er nok lærermangel på skolen,
fordi de knækker halsen på alle de nye lærere.

Sådan det må det dedste være at skifte job,
da du bare bliver ved med at få den samme typpe problemer på den skole.