Funktionsligning for parabel ud fra 3 punk~
Fra : info@jsas.dk

Dato : 22-01-03 07:23

Er der nogen der kan hjælpe mig med en beregningsmetode til at finde
funktionen f(x)=ax + bx + c (Parabel), ud fra de to skæringer med
X-aksen og skæring med Y-aksen.
På forhånd tak for hjælpen
JSAS

Fra : Casper

Dato : 04-03-03 03:26

<info@jsas.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan hjælpe mig med en beregningsmetode til at finde
> funktionen f(x)=ax + bx + c (Parabel), ud fra de to skæringer med
> [...]

Hej...

Først må jeg lige rette det til at en parabel/andengradsligning hedder
f(x)=ax^2+bx+c !

Du skal se det som 3 ligninger med 3 ubekendte!

Du har dine kendte værdier som x1, x2 og y1 ! Dermed kan du opstille
følgende:

#1: f(0)=y1
#2: f(x1)=0
#3: f(x2)=0

Nu skal du sådan set bare løse dem, reducere og indsætte i hinanden. Så
kommer du frem til parablens funktion

(lidt ekstra hjælp: Løs #1 for y1 og du finder c. Sæt c ind i #2 og løs for
a. Sæt a ind i #3 og løs for b. Sæt derpå b ind i #2 for at finde a. Så
skulle du gerne være kommet frem til f(x)=ax^2+bx+c)

Håber det hjalp. Mvh. Casper