PC dræber andre PC´er
Fra : Harkonnen

Dato : 22-01-03 01:30

Jeg læste lidt på Critical Hit forum og så denne quote.

"1 out of 4 characters gets killed by another PC"

Når jeg spiller Warhammer Fantasy Roleplay har jeg også været med til at
dræbe en medspiller hvis han har fået nogle chaos mutationer eller han er
pure chaos eller bare generelt ond. Men det er jo også sådan at man høre at
folk bliver meget sure på en og så ender det med at party´et går i
omløsningen og folk vandrer hver deres vej eller de gennem tæsker hinanden
og aften bliver ødelagt.

Har i også oplevet det på samme måde eller hvad er jeres historien?.

Jeg synes at én ud af fire lyder utroligt godt skudt.

Mvh.

Harkonnen

Fra : Wrathchild

Dato : 22-01-03 09:25

Det er ikke en statistik der holder hvor jeg har spillet gennem 17-18 år.
Måske lidt da vi var yngre, men det var hurtigt noget folk holdt op med at
synes var sjovt.

1 ud af 4? Snarere 1 ud af 50 i de snirkler eg har været i.

--
Wrath
-----------------------

Fra : EVoL

Dato : 22-01-03 11:04

> [...]
>
> Har i også oplevet det på samme måde eller hvad er jeres historien?.
>
> Jeg synes at én ud af fire lyder utroligt godt skudt.
I den gruppe jeg spiller nu, havde vi det i starten med at havde PC-Killers.
Det var hovedsageligt to af vores medlemmer (som heller ikke kunne fordrage
hinanden i virkeligenden) som gik i kødet på hinanden... En af dem noet at
rulle fire nye figure på bare en aften...
Vi andre der begyndte at syntes det var lige lovlig lidt sjovt, indførte så
den regl der hed: Slå du nogle fra vores party ihjel, så slår vi dig
ihjel... Efter denne dag, begyndte de langsomt at stoppe med at slå hinanden
ihjel...
I vore dage, har vi ingen af de to med i vores party længere, og jeg tror
ikke vi har haf PCér der har slået hinanden ihjel lige siden

-e.

Fra : Jeppe Møller

Dato : 22-01-03 11:09

I starten da jeg begyndte at spille rollespil oplevede jeg det noget oftere
end jeg gør nu- nu sker det sjældent til aldrig.
Men jeg kom til at tænke på en dværg der var med i gruppen der blev så
frustreret over at spilelt var så gennemført dårligt og useriøst at han
ønskede at begå selvmord- han satte sit sværd fast imellem to sten og
hoppede ned over det. Da jeg ikke ønskede SELVmord rullede jeg et par
terninger og sagde at han missede, så istedet for spiddet dværg blev det
bare en beskidt dværg der lå og tumlede rundt på jorden.
Bare en åndsvag anekdote.
Ang. playerkilling undgår vi det for så vidt muligt for at bibeholde en god
stemning mellem spillerne. Som GM justerer jeg også gerne slag hvis uheldet
endelig er ude.
/JeppeM

Fra : Kuruderu

Dato : 22-01-03 18:22

1 ud af 4 er vildt syntes jeg... det lyder som en meget dysfunktionel
gruppe.

I de grupper jeg spiller til dagligt sker det faktisk ikke... den seneste
episode jeg kan huske var for 3-4 år siden hvor en ny karakter begyndte at
fornærme de 2 bedste krigere i gruppen (AD&D 2nd.) min egen karkarter og en
anden spillers. Det gjorde han så i en 4-5 timer hvorefter vi tævede ham
sønder og sammen med subdual damage. Så holdt han op med det.

jeg har den opfattelse at hvis der forgår pc vs pc kamp så er det udtryk for
at spil lederen ikke gør sit job ordentligt.

--
Kuruderu

Don't confuse luck with skill

Remove BLABLA from my email to reply.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-01-03 08:34

"Kuruderu" <kuruderu@dak.kollegie6400.dkBLABLA> writes:

> jeg har den opfattelse at hvis der forgår pc vs pc kamp så er det udtryk for
> at spil lederen ikke gør sit job ordentligt.

Eller i nogle enkeltstående scenarier, hvor det er meningen, at man
helst skal slå hinanden ihjel (eller i hvert fald slås). Jeg har
prøvet lidt af den slags, og det var såmænd ganske vellykket.

/Rasmus

Is it safe?
Yes, it is perfectly safe - it is us, that are in trouble!
- Hitch Hikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 01-02-03 06:44

"Harkonnen" <nuclear75@hotmail.com> wrote in message
> Jeg læste lidt på Critical Hit forum og så denne quote.
>
> "1 out of 4 characters gets killed by another PC"

DAMN, det lyder grumt...

Jeg har spillet diverse RPGs i 16-17 år, og (hvis man ser bort fra diverse
friendslayer curses, honor-codes, etc.) har jeg ALDRIG oplevet at en spiller
slog en anden ihjel..

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 01-02-03 12:31

"*DrømmeFyren*" <DreamGuy@DreamGuy.dyndns.dk> skrev:

> [...]
>
> Jeg har spillet diverse RPGs i 16-17 år, og (hvis man ser bort fra diverse
> friendslayer curses, honor-codes, etc.) har jeg ALDRIG oplevet at en

Det kommer an på typen af scenarie. Jeg har ofte prøvet at spille "barroom
brawl" scenarier hvor spillerfigurerne bliver udstyret med personlige
missioner der ikke altid kan løses uden at komme i konflikt med andre
spillerfigurer. Dér sker det ofte at spillerfigurer slår andre
spillerfigurer ihjel. I Paranoia forventes det nærmest at det sker.

Man kan jo også godt komme til at slå en spillerfigur ihjel ved et uheld.
Har du aldrig hørt om friendly fire? ("Ups, stod du også inden for radius af
den Fireball?") Eller om at fumle et First Aid-slag?

- Klaus

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 02-02-03 03:32

"Klaus Æ. Mogensen" <klaudius@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> spillerfigurer. Dér sker det ofte at spillerfigurer slår andre
> spillerfigurer ihjel. I Paranoia forventes det nærmest at det sker.

IMHO er det en EXTREMT dårlig GM der laver et scenario/campaign der mere
eller mindre kræver at en PC skal slå en anden PC ihjel.. Var han min GM,
stod han uden spillere første gang han gjorde det...

> [...]
> Har du aldrig hørt om friendly fire? ("Ups, stod du også inden for radius

Nu er fireballs generelt ikke særlig seje.. De kan bare tage mange
targets... Desuden, så er det en Mage's opgave at han IKKE kaster spells før
der er "fri bane" eller han VED at de venner der evt. bliver kan klare
presset..

> Eller om at fumle et First Aid-slag?
Fumbles er ALTID et problem... Men det er ikke "slå ihjel".. Husk der er
forskal på "mord" og "Uagtsomt manddrab".. Jeg tog jo højde for "diverse
friendslayer curses, honor-codes, etc.", herunder også fumbles...

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 02-02-03 13:30

> IMHO er det en EXTREMT dårlig GM der laver et scenario/campaign
> der mere eller mindre kræver at en PC skal slå en anden PC ihjel.
> Var han min GM, stod han uden spillere første gang han gjorde det...

Hvor er du snæversynet. Hvis spillerne ved at et scenarie er af
"alle-mod-alle" typen og er indstillet på det, så er der ikke noget i vejen
for det - det kan faktisk være ret skægt. Det er selvfølgelig ikke noget der
egner sig til lange kampagner, men det har jeg heller aldrig påstået. Det er
fint til con-scenarier og one-shots.

> Nu er fireballs generelt ikke særlig seje

Det kommer da an på hvilket system man bruger. Nogle af os spiller altså
andet end D&D.

> Fumbles er ALTID et problem... Men det er ikke "slå ihjel".
> Husk der er forskel på "mord" og "Uagtsomt manddrab".

Nu kender jeg ikke den oprindelige statistik du henviste til (og man kan
spørge sig selv om hvordan den er lavet), men du citerede at "1 out of 4
characters gets killed by another PC", og ordet "killed" kan altså betyde
både mord og uagtsomt drab.

- Klaus

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 02-02-03 16:05

> [...]
der
> egner sig til lange kampagner, men det har jeg heller aldrig påstået. Det

Nu har jeg aldrig været "one-night-stands", så de eventyr der afsluttes
samme dag de startes, er ikke min kop the.. Jeg har haft min PC ca. 5 år på
nuværende tidspunkt og er godt tilfreds med ham..

> Det kommer da an på hvilket system man bruger. Nogle af os spiller altså
> andet end D&D.

Præcis.. ;) Netop derfor burde du også vide at en FireBall ikke er speciel
sej... Kig fx på RoleMaster som jeg spiller... FB er ikke noget at råbe
hurra af... Men den kan tage mange targets på samme tid.. Det er derfor den
alligevel er anvendelig..

> [...]
> characters gets killed by another PC", og ordet "killed" kan altså betyde

Du kan selvfølgelig have ret.. Men jeg vælger at tolke det hele som at "1 ud
af 4 PC bliver SLÅET IHJEL (altså dræbt, myrdet, osv) af en anden PC"..

Fra : Lars Funck

Dato : 03-02-03 07:58

"*DrømmeFyren*" <DreamGuy@DreamGuy.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> Præcis.. ;) Netop derfor burde du også vide at en FireBall ikke er speciel
> sej... Kig fx på RoleMaster som jeg spiller...

Damn! Det vil sige, at der faktisk er nogle der vitterligt spiller
RoleMaster.

MVH

Funck

"Never attribute to malice that which can be adequately explained by
stupidity."

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 04-02-03 02:28

"Lars Funck" <Funck@DELETEnetworldmedia.dk> wrote in message

> "*DrømmeFyren*" <DreamGuy@DreamGuy.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> Damn! Det vil sige, at der faktisk er nogle der vitterligt spiller
> RoleMaster.

Hvorfor skulle der ikke være det?? Vi har spillet det i ca. 10 år, og har
endnu ikke fundet noget system der bare tilnærmelsesvis når det til
sokkeholderne...

Fra : Martin Schultz

Dato : 04-02-03 11:30

"Lars Funck" <Funck@DELETEnetworldmedia.dk> writes:

> "*DrømmeFyren*" <DreamGuy@DreamGuy.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> Damn! Det vil sige, at der faktisk er nogle der vitterligt spiller
> RoleMaster.

Ja da. Det har jeg da med glæde spillet de sidste 5 års tid.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 03-02-03 10:13

"*DrømmeFyren*" <DreamGuy@DreamGuy.dyndns.dk> writes:

> "Klaus Æ. Mogensen" <klaudius@get2net.dk> wrote in message

> Præcis.. ;) Netop derfor burde du også vide at en FireBall ikke er speciel
> sej... Kig fx på RoleMaster som jeg spiller...

Der også andet og mere end D&D og RoleMaster. I f.eks. Ars Magica kan
en spiller sagtens blive stegt ved at komme for tæt på en fireball.

   Torben

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 04-02-03 02:29

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> wrote in message

> Der også andet og mere end D&D og RoleMaster. I f.eks. Ars Magica kan
> en spiller sagtens blive stegt ved at komme for tæt på en fireball.

Du kan også blive stegt i RM.. Men det er bare ret usandsynligt... ;)

Fra : Martin Schultz

Dato : 03-02-03 11:19

"*DrømmeFyren*" <DreamGuy@DreamGuy.dyndns.dk> writes:

> Præcis.. ;) Netop derfor burde du også vide at en FireBall ikke er speciel
> sej... Kig fx på RoleMaster som jeg spiller... FB er ikke noget at råbe

Fireballs i rolemaster kan nu gøre ret ondt med den rigtige critical.

Martin

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 04-02-03 02:30

"Martin Schultz" <di020172@NO.SPAM.diku.dk> wrote in message

> Fireballs i rolemaster kan nu gøre ret ondt med den rigtige critical.

Problemet er bare at for at få "den rigtige crit" skal man rulde et
Unmodified Roll på 96+

Det ved vi begge hvor tit det sker.. *GG*

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 03-02-03 23:06

> Præcis.. ;) Netop derfor burde du også vide at en FireBall ikke er speciel
> sej... Kig fx på RoleMaster som jeg spiller... FB er ikke noget at råbe
> hurra af...

Jeg har selv spillet en hel del Rolemaster (det var min gruppes foretrukne
spil sidst i 1980erne, før vi opdagede Hero System), og der var ingen nok så
seje figurer der ville bryde sig om at stå i en Fireball. Gennemsnitligt
giver den må ikke så meget skade, men hvis der bliver slået 00 på
critical'en...

Noget tilsvarende gælder HarnMaster og andre spil.

- Klaus

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 04-02-03 02:33

> [...]

> seje figurer der ville bryde sig om at stå i en Fireball. Gennemsnitligt
> giver den må ikke så meget skade, men hvis der bliver slået 00 på

Alle crits er dødelige (pånær en Martial Arts A-crit) er dødelig, når du
ruller briller (dvs. 00).. Men vi skal jo ikke gå efter minioritets-rul.. Vi
skal gå efter det som er realistisk at regne med.. Dvs et jævnt gennemsnit
af alle attacks..

Desuden ruller du jo en seperat crit for hver enkelt target på en FB, og så
er der sgu nok ikke mere end ÉT sæt briller mellem, hvis du fx rammer 10
monsters...

> Noget tilsvarende gælder HarnMaster og andre spil.

Harn... Hmm.. Er det ikek der hvor du designer ALLE spells selv?? Og
"prisen" for at kaste den er derefter??

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 04-02-03 19:04

> [...]
Vi
> skal gå efter det som er realistisk at regne med.. Dvs et jævnt gennemsnit

Som du skriver i en anden mail, skal man op på 96+ for at få de rigtig seje
crits. Det er dog 1/20 chance. Og ellers man skal være heldig for at undgå
mindst en A-critical, som er ganske barsk på 90+. Kald det 1/10 chance for
at blive slået ihjel (øjeblikkeligt eller som følge af kraftige blødninger).
Ikke noget man frivilligt indlader sig på.

> Harn... Hmm.. Er det ikek der hvor du designer ALLE spells selv??
> Og "prisen" for at kaste den er derefter??

Der er 82 detaljeret beskrevne 'standard'-formularer, men der lægges op til
at man selv designer en del spells. Der er detaljerede guidelines for
hvordan man gør det, med deraf følgende 'pris', men ikke et decideret fast
pointsystem som i fx Fantasy Hero.

- Klaus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-02-03 07:13

> [...]

> eller mindre kræver at en PC skal slå en anden PC ihjel.. Var han min GM,
> stod han uden spillere første gang han gjorde det...

Det kommer da an på scenariets karakter. Jeg har spillet
enkeltscenarier (dvs. på con'er ol.), hvor vi har slået hinanden ihjel
- og det har været ganske underholdende alligevel (faktisk nogle
rigtig gode scenarier).

Men det er selvfølgelig ikke sjovt i vedvarende kampagner - der vil
man naturligvis gerne beholde sine figurer.

> Nu er fireballs generelt ikke særlig seje.. De kan bare tage mange

Smag og behag

> targets... Desuden, så er det en Mage's opgave at han IKKE kaster spells før
> der er "fri bane" eller han VED at de venner der evt. bliver kan klare
> presset..

Der er jo ingen tvivl om at de sværeste spells at mestre er de
sjoveste - dem, som bruges sjældnest er dem, der kan have de største
effekter.

> Fumbles er ALTID et problem... Men det er ikke "slå ihjel".. Husk der er
> forskal på "mord" og "Uagtsomt manddrab".. Jeg tog jo højde for "diverse
> friendslayer curses, honor-codes, etc.", herunder også fumbles...

Helt klart. Fumble er et problem, en velsignelse - en nødvendig del af
et rollespil. Kvajer man sig aldrig er det ikke sjovt...

Det er skægt at spille uden regler - men regler er uundværlige. Man er
nødt til at finde en passende mellemvej; så bliver det rigtig skægt!

At PC'ere slår hinanden ihjel holde rikke i lange kampagner. I korte
scenarier, hvor formålet er, at PC'ere skal slå hinanden ihjel, kan
det være en stor success, hvis det sker. Men som sagt - enkeltstående
scenarier og ikke længerevarende kampagner.

/Rasmus

(som burde snorke vældig højt i sin seng)

Military Justice is to Justice, what Military Music is to Music.
-- Groucho Marx