Keynes
Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 05-01-03 23:04

Hej

Jeg stiller spørgsmålet i denne gruppe efter at have postet i forkert
gruppe, nemlig dk.videnskab.historie

Så vidt jeg kan huske, så stammer Keynes' teorier fra efter 2.verdenskrig,
og har noget med markedsregulering at gøre... men jeg har svært ved at
forstå de forskellige ting, der står om ham på hjemmesider som f.eks.
http://www.leksikon.org/art.php?n=1339&t=0

En der kan forklare keynesianismens grundtræk for mig?

På forhånd tak,
Mads

Fra : test

Dato : 06-01-03 20:53

"Mads Holmsgaard Eriksen" <mhe@spam-smartazz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.leksikon.org/art.php?n=1339&t=0
>

> En der kan forklare keynesianismens grundtræk for mig?

Keynes mente at det var/er statens opgave at stimulere markedet gennem
efterspørgsel. Dvs, ved at staten skulle bruge penge (G), dette vil få
indkomsten stige (Y) som vil resultere i stigende efterspørgsel. Det var, i
_grove_ træk, hvad der løftede USA's økonomi efter 1929.
Twinkie

Fra : eOpe

Dato : 07-01-03 03:06

Hej Mads
Jeg vil foreslå du kigger forbi Danmarks Radio hjemmeside. Programmet
orientering lavede i 1997 en
serie udsendelser omkring økonomiske mester hjerner.
Programmerne er let forståelige og giver et godt indblik i de forskellige
kendte økonomers bidrag til den økonomiske
teoris udvikling.

Også kan du bare læne dig tilbage og nyde en kop god varm te i vinterkulden
og lytte. Nemmer bliver det ikke :)

http://www.dr.dk/orientering/sitænk.htm

Hilsen
Martin

Fra : Kim Jespersen

Dato : 07-01-03 04:45

> En der kan forklare keynesianismens grundtræk for mig?

Meget grove grundtræk :
Tidligere økonomisk teori, før 1936, "forbød" staten i at blande sig i
økonomien da den fungerede optimalt som den var.
Da depressionen så kom i USA i 1929 - 1930 kom Keynes (1936) med en
række økonomiske teorier,
blandt andet, at ved at tilføje statsligt forbrug, så kunne man påvirke
efterspørgslen og dermed udbud og gennem det, arbejdsløsheden.
Keynes mente at økonomien uden statslig indblanden ville være ineffektiv.
Keynes havde samtidig en række meninger om hvad der var effektivt for
staten at gøre og hvad der modsat, ikke var.

Du kan læse meget om det i "National Økonomi på Dansk"

mvh
Kim

--
Forslag til SU reklame :
Du lærer mens du lever, men lever ikke nødvendigvis mens du lærer.

Ugens citat :
- Skader det evigheden at slå tiden ihjel? -

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 07-01-03 22:49

Jeg takker dybt for alle svar!

Keynes er en af de personer, som jeg mener man bør kende når man har haft
historie 3 år på gymnasiet, men at kende navnet er vist ikke nok, som det
vist var i mit tilfælde...

Hvorom alt er - tusind tak for hjælpen!