Stort begyndelsesbogstav i ordet "Du"?
Fra : Rapper

Dato : 29-12-02 16:14

Hej!

Jeg ved ikke om jeg poster det rigtige sted, så henvis mig lige til den
rigtige NG hvis det er forkert :)

Jeg ville høre om nogen kan fortælle om ordet "Du" skal skrives med stort
begyndelsesbogstav under tiltale eller i andre situationer (udover i starten
af en sætning selvfølgelig)? Ord som "I" skal jo? Mener nemlig at jeg i
folkeskolen fik at vide at "Du" skulle skrives med stort under tiltale, men
husker jeg forkert?

På forhånd tak.

--
God jul og godt tub'år! *<:D~
ICQ# 54047619

Fra : Mille

Dato : 29-12-02 18:20

"Rapper" <unvalid@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
Hej selv!!
> Jeg ved ikke om jeg poster det rigtige sted, så henvis mig lige til den
> rigtige NG hvis det er forkert :)
Det er nok nærmere dk.kultur.sprog du skal hen i, men nu du er her, kan jeg
da svare..

> [...]
> af en sætning selvfølgelig)? Ord som "I" skal jo? Mener nemlig at jeg i
> folkeskolen fik at vide at "Du" skulle skrives med stort under tiltale,

Ja, du gør. Til gengæld skal ordet De staves med stort D ved tiltale.
F.eks.: Ville De købe de æbler?..

> På forhånd tak.

Selv tak

> God jul og godt tub'år! *<:D~
> ICQ# 54047619

Hilsen Mille

Fra : Rapper

Dato : 30-12-02 17:03

"Mille" <bente_beks@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Hej selv!!
> Det er nok nærmere dk.kultur.sprog du skal hen i, men nu du er her, kan

Mange tak for det :) Har "flyttet" til dk.kultur.sprog.

--
God jul og godt tub'år! *<:D~
ICQ# 54047619

Fra : Kurt Lund

Dato : 30-12-02 13:38

Rapper skrev:

> Hej!
>
> Jeg ved ikke om jeg poster det rigtige sted, så henvis mig lige til
> den rigtige NG hvis det er forkert :)

Der findes en NG, der passer perfekt til sproglige spørgsmål:
dk.kultur.sprog

> [...]
> Mener nemlig at jeg i folkeskolen fik at vide at "Du" skulle skrives
> med stort under tiltale, men husker jeg forkert?

Mille har svaret dig, så det vil jeg undlade.

--
Kurt Lund