Gennemsnit
Fra : Anders

Dato : 16-12-02 23:41

Hey!
Når man nu skal fra gymnasiet og videre på universitetet, så er der følgende
krav til mig:
* Matematik B
* Fysik B
* Kemi C
Mit spørgsmål er så:
Der står, at på kvote 1 er det udelukkende gennemsnittet, der tæller. Er det
så gennemsnittet i disse fag, eller er det gennemsnittet i _alle_ fag man
har?

//Anders

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 17-12-02 10:48

"Anders" <gregersen@adslhome.dk> writes:

> [...]
> så gennemsnittet i disse fag, eller er det gennemsnittet i _alle_ fag man

Det er gennemsnittet i alle fag (det gennemsnit, der står på dit
eksamensbevis). Niveaukravene er særlige ekstrakrav, som er
uafhængige af karakteren. Visse fag kan dog såvidt jeg husker også
kræve minimumskarakterer i særlige fag, men der er bare en enten-eller
grænse og har ikke betydning i forhold til hvem der får pladserne,
hvis der er begrænsning. Dette går såvidt jeg ved udelukkende i
rækkefølge efter samlet karaktergennemsnit.

På kvote 2 er der forskellige kriterier for forskellige fag, og her
kan karaktergennemsnittet godt være vægtet efter fag.

   Torben

Fra : emil

Dato : 17-12-02 11:23

Ja, årskarakteren tæller. Hvis du komme op i f.eks. historie i 3. G.
så tæller din årskarakter lige så meget som din eksamenskarakter. Har
du 8 i årskarakter og får 10 til eksamen så svarer det til to
9-taller. Var du ikke kommet til eksamen i det, var din årskarakter
overført til eksamenskarakteren og du havde fået hvad der svarer til
to 8-taller.
Hilsen Emil
NB: Du skal være opmærksom på at man ikke kan komme til eksamen i
f.eks. obligatorisk idræt og derfor tæller den kun én gang. Men i de
fag hvor du kan komme til eksamen vil der altid være to betydende
karakterer.

Fra : Ole Tranberg

Dato : 17-12-02 11:24

"Anders" <gregersen@adslhome.dk> skrev:

> [...]
> så gennemsnittet i disse fag, eller er det gennemsnittet i _alle_ fag man

Jeg er ret sikker på at gennemsnittet er i alle fag, medmindre der
udtrykkeligt står at det kun er disse tre fag.
Det er meget normalt at man skal have et gennemsnit for alle fag, samt
at man skal have nogle fag på bestemte niveauer.

Men ellers kan jeg da nok endnu bedre anbefale at spørge
studieadministrationen eller studievejledningen fra det relevante
universitet. Det plejer at være ret let at finde telefonnummer og
e-mail på deres hjemmesider.

--
Mvh,
Ole Tranberg

Fra : emil

Dato : 17-12-02 20:42

Jeg fik ikke lige svaret på det med kvote 1 og 2. Anders har ret, på
kvote 1. er det dit gennemsnit i ALLE fag der tæller. Som du skriver
er der ofte nogle niveaukrav knyttet til bestemte fag og nogle gange
er det specificeret at du skal have min. 7 i f.eks. mat. fys. og kem.
Dette vil dog helt klart fremgå. På kvote 2 ser man ikke på dit
gennemsnit. Dog vil man ofte se et vejledende gennemsnit, der viser
hvordan de studerende lå året før. Det er dog kun vejledende så man
bliver ikke afvist hvis man har et lavere snit.
Hilsen Emil