Merconom / HD
Fra : Dan MOrtensen

Dato : 18-11-02 22:27

Hej.

Jeg er ny i denne gruppe, og håber at emnet ikke er helt malplaceret.

Jeg har fået tilbud om at mit firma, vil koste en
"teoretisk"-uddannelse på mig, som skal være noget merconom/HD
indenfor IT.

Hvad kan man "få", og hvad består en sådan uddannelse af?
Er der adgangskrav?
Hvor længe - det skal tages udenfor normal arbejdstid.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 20-11-02 21:15

Jeg har taget merkonom-uddannelse på Købmnadsskolen i Odense. Et fag tager
en aften om ugen i et år, og du skal bestå 6 fag for at kalde dig merkonom.

Men jeg vil anbefale dig at kontakte din lokale handels- eller
købmandsskole, de har studievejledere der kan give dig den bedste
vejledning. Måske kan du tage en examen eller to som selvstuderende og måske
har du erhvervserfaring eller anden baggrund så du kan gennemføre din
uddannelse lidt nemmere.

--
Mvh. Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Dan MOrtensen <dd@bagggesen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rjmitu8n2bugg23lenepse3vmm1qjkl0dl@4ax.com...

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 21-11-02 20:29

On Wed, 20 Nov 2002 21:15:17 +0100, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>har du erhvervserfaring eller anden baggrund så du kan gennemføre din

Orv, det var længe...

Men jeg har masser af erhvervserfaring, både som selvstændig og som
lønmodtager.

Jeg må se at se efter en vejleder.

Tak for svaret.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 29-11-02 14:01

"Dan MOrtensen" <dd@bagggesen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der adgangskrav?
> Hvor længe - det skal tages udenfor normal arbejdstid.

Jeg tog to merkonom-linier på 3 år, men jeg startede også ud med en HH.

Merkonom og HD er ikke sammenlignlig.

Merkonom består af 6 fag. Man burde kunne tage to af gangen. Men efter
eksamnen var den en blindgyde. Der er ikke nogen offentlige anerkendte
overbygninger, men via et medlemskab af en bestemt fagforening kan man købe
sig til nogle ekstra bogstaver bagved.

Man arbejder på at passe den ind i internationale systemer. Desværre er der
en tendens med at den bliver katagoriseret ind for lavt. Det har efter
overklassens mening været pøblens uddannelse og anses ikke for at være noget
værd i disse kredse.

HD kræver 2 år på 1.del og 2 år på anden del. Desværre kræver den også
ubetinget støtte af ens arbejdsplads og ens private bagland. Der er ikke for
ingen ting at det kaldes skilsmissestudiet.

Den kræver nok også at man bor i en af de større byer. Jeg boede i Næstved
og var ofte på udflugt i Sørbymagle / Slagelse med det offentlige
transportsystem efter arbejde. Det løb ikke rundt, da mit arbejde ofte
sluttede så sent at jeg ikke kunne nå toget fra København.

Men en HD kan man bygge videre på og den nyder megen respekt blandt
arbejdsgivere.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 29-11-02 23:49

On Fri, 29 Nov 2002 14:00:49 +0100, "Carsten Overgaard"
<info@carstenovergaard.dk> wrote:

>Men en HD kan man bygge videre på og den nyder megen respekt blandt
>arbejdsgivere.

Ja, det bliver nok den alligevel. Jeg skal have en snak med vores
"uddannelses-afd." i næste uge. Så må jeg se hvad vi finder ud af.

Jeg er "lidt" betænkelig ved en "højere" uddannelse, da jeg aldrig ved
hvornår jeg har fri fra arbejdet. Desuden bor jeg langt fra Aalborg
(hvor jeg forhåbentlig kan "studere"), så det skal helst passe med
arbejdet, så jeg ikke skal køre frem og tilbage flere gange om dagen.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Henrik Hansen

Dato : 02-12-02 19:00

> [...]
> transportsystem efter arbejde. Det løb ikke rundt, da mit arbejde ofte
> sluttede så sent at jeg ikke kunne nå toget fra København.

Man behøves ikke at bo i en større by. HD udbyde både i byer som Hillerød
samt Roskilde.
Er de geografiske forhold en hindring er der mulighed for at vælge
fjernstudie.

Jeg læser selv HD i regnskab, og ja det er et hårdt studie som kræver meget
tid. Men som du selv siger belønnes
det også i en jobsituation. Du har ikke kun en studiemæssig kompetence, men
også udvist at du er lavet
af noget specielt stof. For det kræver det at gennemføre en HD

MVH

Henrik

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 03-12-02 07:54

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> også udvist at du er lavet
> af noget specielt stof. For det kræver det at gennemføre en HD

Det er rart at se at teknologien har forbedret situationen siden starten af
90'erne. Men det ændrer ikke på at bor du ikke selve i Hillerød eller
Roskilde og er uden egen køretøj, så bliver det svært at få til at hænge
sammen, når bustiderne skal synconiseres med studiet.

Det tog faktisk en lille times tid med med landbussen. (Det var inden man
opfandt IC-busser.)

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : renelarsen

Dato : 05-01-03 20:06

Der er kommet en ny merkonomuddannelse som hedder Akademimerkonom, og
den afløser den nuværende merkonom. Niveauet er hævet en del, og den
giver merit (godkendelse til) HD studiets anden del. Det vil nok være
en god løsning for dig, hvis du tvivler på hvor akademisk din
uddannelse skal være.

Mvh

René C. Larsen

Viborg Handelsskole