Bootmanager - igen
Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 07-11-02 22:17

Nu _skal_ det ske. Jeg skal have lagt Warp4, (og senere eCS), ind på min
snart 1 år gamle WinXP PC.

Nuværende WinXP konfiguration:
80 MB HD med C: = primary NTFS, D: =logical NTFS og E: =logical Fat32.
(Disse indstillinger vil jeg helst ikke røre).
Dog har jeg nu frigivet plads til en Bootmanager i starten af disken.

Kommende tilføjelse:
En ekstra 40 MB HD med logiske partitioner til Warp4, eCS og data.

Men, nu er jeg kommet i tvivl om Bootmanager installationen. Det er for
mange år siden, at jeg har leget med dette
PartitionMagic's BootMagic siger bl.a.:

> IMPORTANT! BootMagic must be installed to a FAT or FAT32 primary
> partition on the first hard disk. You must also boot from your first
> hard disk when installing BootMagic, or it will not work properly.

D.v.s., at jeg først skal oprette en primary FAT partition i den nu
frigivne plads.
Men, så rykker mine logiske drevbogstaver jo? Og dette vil vist ikke være
sundt for WinXp.

Er der noget, jeg har overset?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Allan

Dato : 08-11-02 02:30

On Thu, 7 Nov 2002 21:16:45 UTC, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk> wrote:

> Nu _skal_ det ske. Jeg skal have lagt Warp4, (og senere eCS), ind på min
> snart 1 år gamle WinXP PC.

Det er da snart osse på tide, Kjeld

> [...]
> (Disse indstillinger vil jeg helst ikke røre).
> Dog har jeg nu frigivet plads til en Bootmanager i starten af disken.

Rigtig god ting !

> Kommende tilføjelse:
> En ekstra 40 MB HD med logiske partitioner til Warp4, eCS og data.

Lyder som den nemeste måde at gøre det på !

> Men, nu er jeg kommet i tvivl om Bootmanager installationen. Det er for
> mange år siden, at jeg har leget med dette
> PartitionMagic's BootMagic siger bl.a.:

Jeg har ikke prøvet Partition Magic's boot-børge - men
OS/2 bootmanager burde kunne håndtere denne situation uden problemer.

Hvis du har gjort plads i starten af dit boot-drev (kræver 1 cylinder),
så finder OS/2 bootmanager automatisk derind, når du vil installere den.

OS/2's egen bootmanaer er vist en nødvendighed, hvis du osse vil
forsøge dig med eCS, så det er nok den bedste løsning for dig.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : John Faurholt

Dato : 08-11-02 07:12

On Thu, 7 Nov 2002 21:16:45 UTC, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk> wrote:

> Kommende tilføjelse:
> En ekstra 40 MB HD med logiske partitioner til Warp4, eCS og data.

Mener du ikke 40 Gb ? Ellers tror jeg da du får problemer da Warp 4.5 vil have
mindst 130 Mb

John Faurholt

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 08-11-02 09:15

Den 08/11-2002 klokken 06:12, skrev john@jfmoulding.dk (John Faurholt) i
<QuOedG0c98FC-pn2-YdvhPux9Y4pd@localhost>:

> Mener du ikke 40 Gb ? Ellers tror jeg da du får problemer da Warp 4.5
> vil have mindst 130 Mb

Doh..., jo selvfølgelig skulle der have stået 40 GB
Gælder også den besående HD, som er 80 GB.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 08-11-02 09:33

Den 08/11-2002 klokken 02:30, skrev allan2@warpspeed.dyndns.dk (Allan) i
<YEdw17zDmnZd-pn2-vBUp4GXeyzs0@garfield>:

> Det er da snart osse på tide, Kjeld

Heri kan jeg kun give dig ret. Jeg er meget sløv

Der skulle selvfølgelig have stået 80 *GB*

> [...]

> Hvis du har gjort plads i starten af dit boot-drev (kræver 1 cylinder),
> så finder OS/2 bootmanager automatisk derind, når du vil installere den.

Ah, den med 1 cyl. havde jeg glemt. Huskede det som 1 MB.
Jeg har frigjort 8 MB, og det er vist i underkanten af 1 cyl. Jeg vil
lige forøge størrelsen, og se, om det så virker.

I øjeblikket viser min OS/2 Fdisk:

Startable C:Primary HPFS 695 MB
None :Primary Type F 30514 MB

Og dette har jo intet med virkeligheden at gøre.
(Der har fx. aldrig været HPFS partitioner på denne HD).

Går ud fra, at det er fordi OS/2 Fdisk ikke kender NTFS og FAT32
partitioner. Derfor troede jeg, at brugen af denne Fdisk var udelukket i
dette tilfælde.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Allan

Dato : 08-11-02 20:41

On Fri, 8 Nov 2002 08:33:01 UTC, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk> wrote:

> Der skulle selvfølgelig have stået 80 *GB*

:)

> Ah, den med 1 cyl. havde jeg glemt. Huskede det som 1 MB.
> Jeg har frigjort 8 MB, og det er vist i underkanten af 1 cyl. Jeg vil
> lige forøge størrelsen, og se, om det så virker.

Jeg mener det plejer at være omkring 8MB, der passer; men måske er det
større ved en 80GB disk. Partition Magic kan dog fortælle dig det præcist.

> I øjeblikket viser min OS/2 Fdisk:
>
> Startable C:Primary HPFS 695 MB
> None :Primary Type F 30514 MB
>
> Og dette har jo intet med virkeligheden at gøre.
> (Der har fx. aldrig været HPFS partitioner på denne HD).

Det er sådan set rigtigt nok. NTFS og HPFS bruger samme partition ID,
så man kan ikke se forskel ud fra ID alene. OS2 antager (naturligvis), at
det er HPFS
Primary Type F er en af Partition Magic (og Win's) nyeste fejltagelser.
Det er blot ensbetydende med en extended partition; men da disse altid
har haft Type 05, så kan OS/2's bootmanager ikke forstå den. Der findes
programmer, der kan rette denne detalje; men da du jo alligevel ikke skal
have OS/2 på denne disk (så vidt jeg husker), har det ikke den store betydning.
(Ikke for installationen i hvert fald.)

> Går ud fra, at det er fordi OS/2 Fdisk ikke kender NTFS og FAT32
> partitioner. Derfor troede jeg, at brugen af denne Fdisk var udelukket i
> dette tilfælde.

OS/2 vil godt nok ikke kendes ved FAT32; men det er ikke ensbetydende med
at den generer. Så lang tid man ikke piller ved den, er der ingen problemer.

Hivs du skal installere Warp4, så hust at få hentet de senest opdaterede boot-
disketter fra IBM, og en frisk udgave af DANI's hdd driver bør du nok osse lægge
på, for at være sikker på, at den kan acceptere din 80GB disk.

Husk at Warp4 skal installeres indenfor de første 1024 cylindre.

Fra : The Amazing Grace

Dato : 08-11-02 23:09

Allan wrote:

> Jeg mener det plejer at være omkring 8MB, der passer; (snip)

Jep. På min 80 GB disk fylder BM 7 MB.

VH

Mads Hansen

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 08-11-02 23:18

Den 08/11-2002 klokken 20:40, skrev allan2@warpspeed.dyndns.dk (Allan) i
<YEdw17zDmnZd-pn2-DhjlXTXMd4WM@garfield>:

> Jeg mener det plejer at være omkring 8MB, der passer; men måske er det
> større ved en 80GB disk. Partition Magic kan dog fortælle dig det
> præcist.

Jeg endte op med 7 MB til Bootmanageren.

Og, tak for de gode forklaringer. Så er jeg mere rolig.

> [...]
> disketter fra IBM, og en frisk udgave af DANI's hdd driver bør du nok
> osse lægge på, for at være sikker på, at den kan acceptere din 80GB

Det var også det, der var problemet ned Bootmanager installationen. Jeg
fandt 2 opdaterede disketter på nettet hos IBM, og så virkede det.

> Husk at Warp4 skal installeres indenfor de første 1024 cylindre.

Ja, set fra starten af den fysiske disk, ikke?
Er der samme krav til eCS?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-11-02 08:17

"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> wrote in message
> Ja, set fra starten af den fysiske disk, ikke?

Ja...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Allan

Dato : 09-11-02 15:19

On Fri, 8 Nov 2002 22:18:12 UTC, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk> wrote:

> Ja, set fra starten af den fysiske disk, ikke?

Jo.

> Er der samme krav til eCS?

Nej, eCS burde kunne installeres på hele disken. Nogle få har dog problemer;
men det skyldes som regel bios'en på maskinen.