Krise i vores forhold, hvor.........
Fra : mig

Dato : 05-11-02 17:32

Ved nogen hvor jeg kan henvende når vi har krise i vores forhold og jeg
ønsker at komme ud af det, men den ene part nægter at flytte og den anden
part ikke kan få noget at bo i. Det er svært når man har børn. Det jeg søger
er et ellers andet sted man kan gå hen og søge hjælp og tale med nogen som
kender til dette? Det er så ødelæggende!

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 05-11-02 20:07

hej Mig
"mig" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er et ellers andet sted man kan gå hen og søge hjælp og tale med
nogen som
> kender til dette? Det er så ødelæggende!

Du kan altså opsøge din sagsbehandler på kommunen - og der få både
råd og vejledning om hvor du videre kan gå hen og finde hjælp.

Du er velkommen til at maile mig, hvis du har brug for nogen at
"snakke" med her og nu.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : dkwM327

Dato : 06-11-02 02:23

"mig" skrev d. 05-11-02 17:32 dette indlæg :
> [...]
som
> kender til dette? Det er så ødelæggende!

Ja, det er synd for dig, at det er så ødelæggende.
Men det er endnu mere synd for dine børn !
Jeg vil råde dig til at gøre en meget stor indsats for at få dit
parforhold bragt på fode igen.
Jeg ved at det kan være en stor opgave, men det er besværet værd, både
for dig, din partner og i særdeleshed for jeres børn, uanset om det er
fælles børn eller hvad det er.
Uanset om du kan få din partner med på ideen - at gøre en effektiv
indsats - så bør du gøre noget selv !
Du skal søge hjælp ved en person, som virkelig er indstillet på at
hjælpe dig til SELV at løse problemet, og uden at det koster det hvide
ud af øjnene.
Så ønsker du f. eks. at jeg skal hjælpe dig - hvilket jeg gerne vil,
såfremt du har - eller vil forsøge - at opbygge tillid til mig, så send
mig en mail på adr.
steen.hansen@dk2net.dk

m.v.h.
Steen

http://www.kandu.dk/

Fra : parispigalle

Dato : 06-11-02 10:51

> [...]
som
> kender til dette? Det er så ødelæggende!

Du skriver ikke noget om, om I har prøvet at få jeres forhold til at
køre. Det er i hvert fald meget vigtigt, at man har prøvet, især når der
er børn indblandet. Jeg har selv været ude i en kolonorm krise i mit
forhold, men ved fælles hjælp og indsats fik vi det til at køre, og i
dag har vi det bedre end nogensinde (vi har også et barn).
Det er lidt svært at komme med gode råd/tips, når du ikke skriver, hvad
der er gået forud for, at du vil "skilles", men et tip kunne være at
læse bogen "Mænd er fra Mars, Kvinder er fra Venus". Den brugte vi. Den
kan selvfølgelig ikke bruges som en opskrift, men mere som inspiration
til, hvordan man kan gøre noget (hver især) for at få et forhold til at
køre. Det er vigtigt, at I begge læser bogen, hvis det skal gavne noget.
Jeg vil sige, at det kan være kampen værd at prøve at få forholdet til
at køre, og hvis det alligevel mislykkes, trods store anstrengelser, så
kan man i hvert fald sige, at man har gjort et forsøg!
Ved ikke om ovenstående evt. kan hjælpe, men her var så mine tanker til
dig.
Held og lykke og mail gerne, hvis du ønsker yderligere oplysninger
(parispigalle@hotmail.com).
Hilsen Parispigalle.

http://www.kandu.dk/

Fra : mig

Dato : 06-11-02 12:59

Ok, jeg har prøvet i årevis og til hudløshed at få det til at fungere, men
lige lidt hjælper det og nu søger jeg altså hjælp gennem et eller andet
anerkendt i systemet evt. et sted man kan gå hen og henvende sig i et sådan
tilfælde, når man nu kan se man ikke ene og alene kan bære mere. Tiden føler
jeg ikke er til det mere, ej heller tid til at læse diverse bøger, nu må jeg
snakke med nogle instanser om det på en eller anden måde. Man bliver jo
slidt op af det her.Tak i øvrigt til de som tilbyder mig at skrive til dem!

Fra : Janus

Dato : 12-11-02 00:24

"mig" <zarh@ofir.dk> wrote in

> [...]
> diverse bøger, nu må jeg snakke med nogle instanser om det på en eller
> anden måde. Man bliver jo slidt op af det her.Tak i øvrigt til de som

Det er ikke klart hvad du ønsker at komme ud af.
Krisen eller ægteskabet.....

Men hvis du har besluttet at blive skilt:

kan du tage kontakt til statsamtet.
Deres advokater behandler rutinemæssigt skilsmissesager.

Den part der ikke har børnene boende fast betaler jo et lovmæssigt
børnebidrag til den forælder der har børnene boende.
Dette er uafhængigt af forældre myndigheden.
Betales børnebidraget ikke - lægger kommunen ud og opkræver bidraget
igennem løntilbageholdelse. (vist nok)

Har du ingen indtægt, evt. på understøttelse er der også penge at hente i
hustrubidraget. Ja nu går jeg ud fra at du er pigen der vil flytte men ikke
har råd. Vil manden ikke betale er det en overskuelig sag at tage det op i
en retssag. Også her kan statsadvokaten fortælle hvilke beløb du kan få
manden dømt til at betale.

Har du spurgt på din kommune om de vil hjælpe med sikkerhed på et lån til
indskud på en lejlighed.

Du kan også søge om forhøjet børnecheck som enlig med børn.

Besøg evt. http://www.familieadvokaten.dk/ skriv dem et brev og få gratis
hjælp og råd den vej.

Eller find pengene og brænd 1500,- af på en time med en advokat.

Blev selv separeret for få måneder siden.
Genkender lidt af egen situation, hvilket dog er ligegyldigt.
Instanserne er jo de samme.

--
Med venlig Hilsen
Janus13

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-11-02 20:10

> Har du ingen indtægt, evt. på understøttelse er der også penge at hente i
> hustrubidraget.

Det kræver at man har været gift i mindst 15 år, at man ikke i denne periode
har haft erhvervsindtægt (og altså heller ikke
bistand/understøttelse/pension) og at manden (eller konen) har en indtægt
pænt over normalen. Sidstnævnte er der en grænse for, men jeg kender den
ikke. Og hvis partneren er lidt fiks, så står der bare at der skal betales
underholdsbidrag, hvis konen (manden) ikke kan forsørge sig selv, hverken
ved offentlig midler (bistandshjælp/understøttelse/Pension) eller ved
arbejde. Det giver i praksis meget få fraskilte kvinder (mænd), der kan få
lov til at leve af den tidligere ægtefælles penge. Og det er vist også godt
nok i vores samfund.

Mvh Maria

Fra : Janus

Dato : 13-11-02 23:59

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> [...]
> periode har haft erhvervsindtægt (og altså heller ikke
> bistand/understøttelse/pension) og at manden (eller konen) har en

Jeg var i statsamtet for et par måneder siden for at blive separeret fra
min kone gennem 12 år. Hun ryger ned på understøttelse, jeg fortsætter med
min ingeniørløn. (Muligvis en indtægt pænt over normalen)
Statsadvokaten oplyste at hvis min kone forlangte det, var hun berettiget
til, og ville sansynligvis efter endt retssag, som skulle til, få tilkendt
at jeg skulle betale yderligere 3000,- i hustrubidrag udover det forhøjede
børnebidrag på ca. 3500,-. Betaling ville løbe i 5 år hvorefter den trappes
ned over nogle år til 0 kr.
Problemet er at dette beregnes af bruttolønnen uanset om der er fradrag
m.m. og uanset at min kone som enlig mor oveni sin indtægt modtager
fordoblet børnecheck, rabat i børnehaven, boligstøtte, etc.

> Det giver i
> praksis meget få fraskilte kvinder (mænd), der kan få lov til at leve
> af den tidligere ægtefælles penge. Og det er vist også godt nok i
> vores samfund.

Om hustrubidrag er rimeligt eller ej i vores samfund, vil jeg være usagt,
det var ikke en del af spørgerens spørgsmål.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-11-02 16:55

> Om hustrubidrag er rimeligt eller ej i vores samfund, vil jeg være usagt,
> det var ikke en del af spørgerens spørgsmål.

Næ, det har du ret i. Jeg bliver bare så harm, når kvinder forlanger
ligestilling og så vil have hustrubidrag.

Men hvornår er grænsen ændret? Den var 15 år i begyndelsen af 90'erne.

Mvh Maria

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-11-02 20:21

Maria Frederiksen wrote:

> Næ, det har du ret i. Jeg bliver bare så harm, når kvinder forlanger
> ligestilling og så vil have hustrubidrag.
>
> Men hvornår er grænsen ændret? Den var 15 år i begyndelsen af 90'erne.

Næ, den har været individuelt ansat, når ægteskabet havde været af en
vis varighed svjh, bl.a. for at tage et hensyn til samboende, der først
efterfølgende blev gift,
men ellers er grundreglerne, at hver ægtefælle selvstændigt kan bidrage
med en selvforsørgelse på 15 - 18 Kkr pr måned, er der forskel derudover
er ægtefællebidrag en 1/3 af forskellen, alt før skat.
Og som udgangspunkt i samme periode, som ægteskabet har varet, derfor
kan der være forskel på ellers sammenlignelige forhold.

Men der er dog musefæller, skal en ægtefælle på offentlig forsørgelse,
kan der (også fra det offentlige kræves yderligere..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Ralph Køster

Dato : 22-01-03 08:43

Ud fra "mig"'s brev fremgår det ikke om det er en kvinde eller en mand det
her handler om, men i jeres svar syntes jeg at i konkluderer at det er en
kvinde.....

Hmm.......

Fra : dkwM327

Dato : 17-02-03 01:24

Hej "parispigalle"

Jeg er helt enig med dig, at så længe man intet konstruktivt har gjort,
så eksistere problemet stadig, men der findes da heldigvis konstruktive
løsninger, men det forudsætter du at mindst den ene er villig til at
gøre den nødvendige indsats,
altså som Dorthe på et tidspunkt har skrevet:

DET ER IKKE FORDI TING ER VANSKELIGE, AT VI IKKE TØR.
- DET ER FORDI, VI IKKE TØR, AT TING ER VANSKELIGE!

m.v.h.

Steen

http://www.kandu.dk/