| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Fra hekseri til paedofili - en boganmeldel~ Fra : T'abula R'asa | 
  Dato :  26-10-02 13:52 |  
  |   
            ---
 Jan Guillou: " Heksenes forsvarere. En historisk reportage. "
 ---
 
 Guillous djaevelsk gode heksebog handler om hysteri og overtro
 forklaedt som videnskab - ogsaa i vore dage.
 
 -
 
 Det er en djaevelsk god bog Jan Guillou har skrevet om 1600-tallets
 svenske hekseprocesser. Selv kalder han bogen for historisk reportage.
 Det er ikke traditionel akademisk historieskrivning, og hans
 informationer stammer i det vaesentlige fra den svenske hekseekspert
 Bengt Ankerloos grundlaeggende vaerk om svenske trolddomsprocesser
 fra 1971.
 
 Men Guillou har sin egen dagsorden. Hans anliggende er de psykiske
 mekanismer bag det hysteri, der fik hekseprocesserne til at brede sig.
 I denne forbindelse drager han nogle djaevelske paralleller til nutiden,
 hvor paedofilisager i nogle tilfaelde har antaget samme groteske
 karakter.
 
 Den historiske scenografi skifter, men hysteriet er det samme. Og som i
 1600-tallet kan hysteriet foeres tilbage til akademiske eksperter,
 dengang praester, nu om stunder psykologer. Bogen handler derfor ikke
 kun om hekse, det er venstrefloejsrationalistens opgoer med overtro og
 irrationalisme i dens mest ondartede form, nemlig naar den forklaedes
 som videnskab.
 
 I 1660'erne kom de svenske hekseprocesser helt ud af kontrol. I loebet
 af faa aar blev mere end 300 kvinder halshugget og braendt.
 Kaedereaktionen blev sat i gang, da en praest i Dalarna forhoerte en
 spinkel tolvaarig pige om, hvordan hun havde baaret sig ad med at hente
 nogle geder ind til bredden, som var kommet for langt ud i Dalelven.
 
 Praesten mente, at det maatte have oversteget pigens evner og kraefter;
 noget var galt. Ved vidners hjaelp stod det klart, at pigen maatte have
 gaaet paa vandet. Ved at foreholde pigen, at hendes synder ville blive
 tilgivet, hvis hun tilstod, fik praesten lirket ud af den stakkels
 Gertrud Svensdotter, at hendes evner skyldtes, at hun stod i ledtog
 med Djaevelen.
 
 Hun havde vaeret paa Bloksbjerg (paa svensk Blaakulla), hvor hun havde
 moedt andre troldkvinder fra det lille samfund i Dalarna. Nitten
 personer blev angivet, deraf otte voksne. I modsaetning til dem hun
 angav, undgik Gertrud boedlen og baalet. I stedet maatte hun staa til
 skam i kirken tre soendage i traek med et ris i haenderne for derefter
 at blive hudflettet. Strafnedsaettelsen begrundedes med, at hun ved at
 angive andre havde givet dem mulighed for at bekende deres synder.
 
 Det saerlige ved de svenske processer var den rolle, boern spillede som
 vidner. Gertruds fortaellinger udloeste en hel konkurrence blandt boern
 fra Dalarna om at praestere de bedste beretninger fra Bloksbjerg.
 
 En af de store heksejaegere var praesten i Torsaaker, der betjente sig
 af saakaldte visgossar, drenge, der havde evnen til at se heksetegn paa
 forbipasserende, og som derfor blev stillet op i kirkedoeren for at
 iagttage kirkegaengerne. En af dem kom ved en fejl til at angive
 praestens kone, men blev klar over fejlen og undskyldte sig med,
 at han var blaendet af solen.
 
 Det er et uhyggeligt sceneri, Guillou aabner for. oevrigheden var altid
 splittet i sagerne. Adelige embedsmaend stillede sig ofte tvivlende til
 hekseanklager, mens praesterne drev paa. For dem drejede det sig om at
 undgaa, at Sverige blev ramt af Guds vrede. Og den ville man faa at
 foele, hvis ikke man bekaempede Djaevelen og hans slaeng.
 
 Saa laenge han holder sig til den historiske reportage, har Guillou
 godt tag paa sit emne. Derimod er redegoerelsen for de historiske
 forudsaetninger noget forenklet, uden tvivl bogens svageste afsnit.
 Det er rigtigt, at heksesagerne fik et voldsomt omfang i protestantiske
 marginalomraader som Skandinavien og New England.
 
 Forklaringen skal naeppe soeges i en saerlig protestantisk
 fundamentalisme, men snarere i det forhold, at reformationen medfoerte
 et fuldstaendigt brud med fortiden ogsaa juridisk, idet den
 traditionelle kirkeret blev forkastet. Det betoed, at heksesagerne
 faldt i et retsligt vakuum, hvor de verdslige dommere foelte sig usikre
 over for praesternes teologisk-dogmatiske argumentation.
 
 I modsaetning hertil var den katolske kirkeret baseret paa klart
 definerede juridiske principper, der var bestemte krav til
 bevisfoerelsen, de anklagede havde ret til en forsvarer, boernevidner
 var forbudt etc.
 
 Ogsaa i katolske lande tilkom den doemmende magt normalt verdslige
 domstole, men kaettersager, herunder sager vedroerende hekseri, blev
 forberedt af kirkelige jurister, der gennem deres responsa, saakaldte
 ekspertiser, vejledte de verdslige dommere.
 
 Velgoerende er derimod Guillous opgoer med de spekulative forklaringer
 paa hekseprocesserne, som har cirkuleret baade i den serioese
 forskning og populaerlitteraturen. Der tages afstand fra spekulative
 klassekampteorier og fra den i feministkredse yndede paastand om, at
 hekseprocesserne var en sammensvaergelse mod kloge koner for at sikre
 markedsandele for mandlige akademiske laeger.
 
 Eftertiden har fordoemt hekseprocesserne. Men de psykologiske
 mekanismer er fortsat til stede. Guillou tager derfor fat paa en raekke
 moderne incest- og paedofilisager, hvor anklager og paastande er
 hinsides enhver rimelighed.
 
 Vaerst er utvivlsomt sagen fra Bjugn, et lille samfund uden for
 Trondheim, hvor et foredrag i 1992 af en selvlaert ekspert i seksuelle
 overgreb mod boern udloeste anklager og beskyldninger af ufatteligt
 omfang. Symptomer paa overgreb var ifoelge foredragsholderen
 koncentrationsvanskeligheder, sengevaedning, soevnproblemer, hovedpine,
 urinvejsinfektioner, aggressivitet, overdreven kaelenhed, klyngen sig
 til voksne, ondt i halsen og meget mere.
 
 Med et saadant katalog var det klart, at mange flere boern end hidtil
 antaget maatte have vaeret udsat for overgreb. Offentligt ansatte
 psykologer og boernehavepersonale, der hoerte foredraget, tog vaaset
 for paalydende. En af tilhoerene halede ud af sit barnebarn, at hun
 havde set en mandlig paedagogs tissemand, mens foraeldre kunne
 fortaelle om boern, der kom hjem med saed i haaret.
 
 Snart kunne det paa grundlag af boernenes udsagn slaas fast, at
 samtlige 40 boern i institutionen var blevet misbrugt af samme paedagog.
 Oven i koebet skulle han have bortfoert boern til hemmelige
 satanistklubber, hvor de blev lagt i smaa krybber, mens maendene havde
 omgang med faar og kvinderne slagtede lam.
 
 Ganske som i 1600-tallet endte det med, at satanisme og heksesabbat-
 lignende orgier indgik i anklagerne. Et helt bysamfund blev splittet
 af sladder og sludder.
 
 Anklagerne i Bjugnsagen og andre paedofilisager er i vidt omfang
 baseret paa boernevidner, med den begrundelse at boern ikke kan lyve
 om saa alvorlige overgreb, praecis som man for 300 aar siden ikke mente,
 de kunne lyve om heksesabbatter. Guillou paralleliserer derfor
 psykologer, og psykoterapeuters rolle i incest- og paedofilisager med
 praesternes engagement i heksesager for 300 aar siden.
 
 Baade dengang og nu betjente den akademiske ekspertise sig af den mest
 forbloeffende argumentation. Hvis et barn ikke genkender et formodet
 gerningssted og dermed bekraefter psykologens forudfattede mening,
 bliver det med det samme fortolket som en fortraengning. Saadan
 konverteres manglende beviser til uigendrivelige kendsgerninger.
 Men laeren af denne og andre sager er, at mandlige paedagoger goer
 klogt i at undgaa enhver fysisk kontakt med boernene.
 
 Nogle vil sikkert indvende mod Guillou, at hekse er fantasi, mens
 paedofili forekommer i virkeligheden. Hvilket netop er hans pointe.
 Hysteriet goer det umuligt at skelne mellem virkelighed og fantasi og
 goer det svaerere at faa hold paa de tilfaelde, hvor overgreb virkelig
 har fundet sted.
 
 Ansvarsfulde og fagligt bevidste psykologer ved, hvad der staar paa
 spil, og har ikke toevet med at tage afstand fra begreber som
 'recovered memory' og andre former for okkultisme, der er blevet brugt
 i jagten paa formodede incestforbrydere.
 
 Ogsaa i 1600-tallet var der kritiske roester. En praest i Gõvle sagde
 paa praedikestolen, at man i stedet for at lytte til boernenes
 heksehistorier skulle give dem en gang med piskeriset. Ham fik
 fanatikerne mistaenkeliggjort ved at anklage hans kone for hekseri.
 
 Nogle vil sikkert foele sig ramt og anfaegte Guillous synspunkter og
 motiver. Men med sin bog har han placeret sig som en slags bannerfoerer
 i kampen for rationalitet og oplysning mod det moerke og den okkultisme,
 der stadig truer os.
 
 -- 
 
 Anmeldt af Steffen Heiberg.
 
 Kilde: Politiken, 26 okt. 2002.
 Post : Peter S. Winding, T'abula R'asa.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henning (26-10-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  26-10-02 14:06 |  
  |   
            T'abula R'asa wrote:
 > ---
 > Jan Guillou: " Heksenes forsvarere. En historisk reportage. "
 
 Vær venligst on tofic!
 
 Boganmeldelser om hekse har ikke noget med
 sex og samliv at gøre.
 
 MVH
 Henning
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           T'abula R'asa (26-10-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : T'abula R'asa | 
  Dato :  26-10-02 14:35 |  
  |   
            Henning forvildede sig ud i flg.:
 
 > Vaer venligst on topic!
 
 Jeg er skam ethundrede procent " on topic " her.
 
 Hilsener
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           H.O.T (26-10-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : H.O.T | 
  Dato :  26-10-02 15:15 |  
  |   
            Henning, er du sikker på, at du har læst indlægget igennem.......
 
 Henrik
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Henning (26-10-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  26-10-02 16:43 |  
  |   
            H.O.T wrote:
 > Henning, er du sikker på, at du har læst indlægget igennem.......
 
 Ja
 
 Det handlede om hekse og religion og så er det off topic
 se lige fundatsen igennem, hvis jeg skal blive helt fkantet,
 kan en boganmeldelse betragtes som en annonce.
 
 MVH
 Henning
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             H.O.T (26-10-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : H.O.T | 
  Dato :  26-10-02 18:17 |  
  |   
            
 > Eftertiden har fordoemt hekseprocesserne. Men de psykologiske
 mekanismer er fortsat til stede. Guillou tager derfor fat paa en raekke
 moderne incest- og paedofilisager, hvor anklager og paastande er
 hinsides enhver rimelighed.
 
 Vaerst er utvivlsomt sagen fra Bjugn, et lille samfund uden for
 Trondheim, hvor et foredrag i 1992 af en selvlaert ekspert i seksuelle
 overgreb mod boern udloeste anklager og beskyldninger af ufatteligt
 omfang. Symptomer paa overgreb var ifoelge foredragsholderen
 koncentrationsvanskeligheder, sengevaedning, soevnproblemer, hovedpine,
 urinvejsinfektioner, aggressivitet, overdreven kaelenhed, klyngen sig
 til voksne, ondt i halsen og meget mere.
 
 Mener helt klart, at der bliver beskrevet noget,som ikke er off topic....
 
 Bedøm selv....
 Henrik
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           T'abula R'asa (27-10-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : T'abula R'asa | 
  Dato :  27-10-02 00:04 |  
  |  
 
            >> Eftertiden har fordoemt hekseprocesserne. Men de psykologiske
 >> mekanismer er fortsat til stede. Guillou tager derfor fat paa
 >> en raekke moderne incest- og paedofilisager, hvor anklager og
 >> paastande er hinsides enhver rimelighed.
 >> Vaerst er utvivlsomt sagen fra Bjugn, et lille samfund uden for
 >> Trondheim, hvor et foredrag i 1992 af en selvlaert ekspert i
 >> seksuelle overgreb mod boern udloeste anklager og beskyldninger
 >> af ufatteligt omfang. Symptomer paa overgreb var ifoelge
 >> foredragsholderen [...]
 > Mener helt klart, at der bliver beskrevet noget, som ikke er
 > off topic...
 > Bedoem selv...
 > Henrik
 Nej, bogen handler for saa vidt ikke om hekse, men derimod om, hvordan
 fortidens hekseprocesser stadig lever i bedste velgaaende, naar vi ser
 paa misbrugs-industriens ligesaa tvivlsomme og udokumenterede metoder.
 Hvorfor indlaegget paa ingen maade er off-topic, som Henning, maaske
 lidt for hurtigt, postulerede.
 Om jeg begaar en overtraedelse, er det vedr. loven om ophavsret, men
 hvad kan de stille op. Og spoerg om jeg er bedoevende ligeglad.
 Hey derude
 -- 
 Reclaim the Streets, 1. november 2002 - " People. NOT profit. " -
 http://www.ungeren.dk/vis.php?id=119
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bo Warming (27-10-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bo Warming | 
  Dato :  27-10-02 06:31 |  
  |   
            "T'abula R'asa" <tabularasa@nym.alias.net> wrote in message
 news:20021026230410.16898.qmail@nym.alias.net...
 > Hvorfor indlaegget paa ingen maade er off-topic, som Henning, maaske
 > lidt for hurtigt, postulerede.
 >
 > Om jeg begaar en overtraedelse, er det vedr. loven om ophavsret, men
 > hvad kan de stille op. Og spoerg om jeg er bedoevende ligeglad.
 
 Vær ikke alt for elskværdig ved vores hyggelige "folkevalgte", fejlstavende,
 sjuskende  Henning, som kaldte analysen om samliv&seksualitet-justitsmord
 for "off toffee" må have fået chokolade i den gale hals
 
 Ligesom med anklagerne mod mig for ikke at være fundatsoverholdende, er der
 tale om surt opstød, helt uden fundats-relevans.
 
 De dybt uetiske , anti-netikette, mand-ej-bold typer læser slet ikke, hvad
 vi skriver, men ser et navn, de ikke kan lide, og opdigter OT ud af den blå
 luft.
 
 Politikens anmelder, cand.mag Steffen Heiberg fra Frederiksborgmuseet,  der
 skrev om Gillous fremragende hekse&pædofili bog, kan ingen kalde
 "reklamerende" - og da jeg ofte har talt med denne begavede sandhedssøgende
 historiker, kan jeg garantere at der kommer end ikke en venlig mail om at
 det principielt er copyright-brud. Han er _videnskabsmand_. og så hedder det
 CITERING, og alle forskere er glade for at blive citeret.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henning (27-10-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  27-10-02 08:13 |  
  |   
            T'abula R'asa wrote:
 
 
 > Hvorfor indlaegget paa ingen maade er off-topic, som Henning, maaske
 > lidt for hurtigt, postulerede.
 
 Jeg mener helt klart, at boganmeldelser ikke hører hjemme i DSS.
 Ligesom lovgivning omkring børnepornografi, strengt taget hører
 hjemme i jura-grupperne.
 
 Såfremt du ønskede en debat om nutidens syn på pædofile, set i et
 historisk perspektiv, og sammenligner med den mørke middelalders
 heksejagter, kunne du direkte have lagt op til det, med henvisning til
 bogen, og evt lagt et link ind. Som  du gjore i debatten om fiktiv
 børnepornografi..
 
 Jeg arbejder ikke videnskabeligt med sager om pædofili etc. etc.
 men har dog psykologisk viden og indsigt nok til at se, at nogle
 personer ( Psykologer og andre faggrupper i det sociale behandlings
 system )  er alt for dygtige til at finde tegn på incest og pædofile
 overgreb, samt har en større suxse-rate når det gælder at få børn
 til at afslører seksuelle overgreb, end der er egentlig statistisk belæg
 for ( I england 70-80% af børnene i et amt osv)
 En af de mere "moderne" behandlere som Alice Miller, er expert i
 netop at finde det, der underbygger hendes teorier, derfor læser
 jeg ikke hende med skyklapper på.
 
 MVH
 Henning
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jens Bruun (29-10-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  29-10-02 10:57 |  
  |   
            "Henning" <h2m@madsen.mail.dk> wrote in message
 news:apg3lb$7cb$1@sunsite.dk
 > T'abula R'asa wrote:
 >
 >> Hvorfor indlaegget paa ingen maade er off-topic, som Henning, maaske
 >> lidt for hurtigt, postulerede.
 >
 > Jeg mener helt klart, at boganmeldelser ikke hører hjemme i DSS.
 > Ligesom lovgivning omkring børnepornografi, strengt taget hører
 > hjemme i jura-grupperne.
 >
 > Såfremt du ønskede en debat om nutidens syn på pædofile, set i et
 > historisk perspektiv, og sammenligner med den mørke middelalders
 > heksejagter, kunne du direkte have lagt op til det, med henvisning til
 > bogen, og evt lagt et link ind. Som  du gjore i debatten om fiktiv
 > børnepornografi..
 >
 > Jeg arbejder ikke videnskabeligt med sager om pædofili etc. etc.
 > men har dog psykologisk viden og indsigt nok til at se, at nogle
 > personer ( Psykologer og andre faggrupper i det sociale behandlings
 > system )  er alt for dygtige til at finde tegn på incest og pædofile
 > overgreb, samt har en større suxse-rate når det gælder at få børn
 > til at afslører seksuelle overgreb, end der er egentlig statistisk
 > belæg for ( I england 70-80% af børnene i et amt osv)
 > En af de mere "moderne" behandlere som Alice Miller, er expert i
 > netop at finde det, der underbygger hendes teorier, derfor læser
 > jeg ikke hende med skyklapper på.
 
 Du dømmer off-topic og går derefter ind i debatten med fynd og klem. Kan
 du blive enig med dig selv? Er mandens indlæg off-topic, som du først
 giver udtryk for, skal du da ikke efterfølgende tage del i diskussionen,
 som du netop har givet udtryk for bør finde sted i et andet forum.
 
 Enten er du vejleder, og holder dig til det i en konkret tråd, eller
 også er du debattør og lader andre om at vejlede, hvis tråden er
 off-topic.
 
 [FUT: dk.admin.netikette]
 
 -- 
 -Jens B.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Henning (29-10-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  29-10-02 21:28 |  
  |   
            Jens Bruun wrote:
 
 > Enten er du vejleder, og holder dig til det i en konkret tråd, eller
 > også er du debattør og lader andre om at vejlede, hvis tråden er
 > off-topic.
 
 Jeg gav en omfattende vejledning i hvordan det fra at være et off topic
 indlæg, kunne blive et led i en on topic debat.
 
 At jeg vejleder, udelukker ikke at jeg tager del i en given debat, i dette
 tilfælde, vejleder og lægger op til debat omkring syn på det givne emne.
 
 Jeg er ikke enten eller, men både og.
 
 MVH
 Henning
 
 fut news:dk.admin.netikette
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Knutsen (29-10-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Knutsen | 
  Dato :  29-10-02 02:52 |  
  |   
            
 
 T'abula R'asa wrote:
 > 
 > ---
 > Jan Guillou: " Heksenes forsvarere. En historisk reportage. "
 > ---
 
 Det minder mig om Carl Sagans "The Demon-Haunted World" der har
 et eller to kapitler om "repressed memories" og satan-kult
 hysteri i USA. Andersteds i bogen hypoteserer Sagan om at største-
 delen af befolkningen faktisk hyppigt har hallucinationer, som
 de opfatter som værende reelle hændelser. Sagan er mest ude
 efter "alien abduction" historier, men der står altså også ting
 som er meget relevante i forhold til pædofili og andre emner der
 er on-topic herinde.
 
 Meget skræmmende læsning.
 
 > Post : Peter S. Winding, T'abula R'asa.
 
 -- 
 Peter Knutsen
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |