Laspeyres & paasche index
Fra : Kenneth Rasmussen

Dato : 18-10-02 22:33

Hej alle

Jeg har lige et generelt spørgsmål, som omhandler laspeyres og paasche

Jeg skal lave en opgave, hvori der skal indgå et pris- og et mængdeindex.
Det jeg skal udregne er de to index indenfor et specielt erhverv, og dertil
har jeg statistisk tiårsoversigt til hjælp. Der har jeg de to følgende
hovedtal:

Produktionen i basispriser i de enkelte erhverv (årets priser)
Produktionen i basispriser i de enkelte erhverv (1995-priser)

OG

Bruttoværditilvæksten i de enkelte erhverv (årets priser)
Bruttoværditilvæksten i de enkelte erhverv (1995-priser)

Spørgsmålet er derfor:
Kan jeg lave et pris- og mængde-index på baggrund af såvel produktionen, som
bruttoværditilvæksten, eller er det kun muligt at lave et pris og
mængdeindex på baggrund af produktion oplysninger???
Og hvad er mest rigtigt og giver de bedste tal, hvis man skal beskrive en
økonomisk vækst???

MVH

Kenneth