| 
 "Per Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
 news:1fj9pzb.1e9ekjf1vqjdjeN%serse@diku.dk...
 > I dagens Jyllandspost er der på:
 
 > Nu er der ganske vist tale om et frikvarter men forløbet synes i
 øvrigt
 > at indicere nogle problemer. Og, ja, i år har jeg som ikke-fastansat
 > gymnasielærer fået et job som vikar i en folkeskole ...
 
 Tænk, er du virkelig kommet ud i det virkelige liv? Det var s'gu' på
 tide.
 Så kunne det være at du for alvor oplever hvordan verden er i
 folkeskolen - hvor det drejer sig om børn, som ikke er små voksne og som
 ikke uden videre reagerer forudsigeligt som voksne.
 
 AT der findes etniske konflikter i klasseværelset skyldes ofte
 forældrenes reaktioner - for nogle af børnene er det stadig et følsomt
 område, og de reagerer som medierne eller de voksne reagerer. Og da de
 voksne ikke er særlige gode forbilleder for deres børn i sådanne
 sammenhænge, hvor også mange følelser er i klemme hos de voksne, så kan
 man sagtens opleve sådanne reaktioner.
 
 Jeg håber for børnenes skyld, at du forsøger at indse, at de lærer på
 andre måder end på gymnasiet, at man har særlige hensyn at tage i
 forbindelse med opdragelse og undervisning end i gymnasiet og særlige
 omsorgshensyn at tage - som vikar vil du typisk blive kastet fra den ene
 klasse til den anden, og da du samtidig ikke selv har børn, vil mange af
 børnenes reaktioner formentlig undre dig - ligesom roen i klasserne ikke
 altid er som på gymnasierne. Måtte det give dig stof til eftertanke, når
 du nu skal tage hensyn til både de svageste og de mindre svage, når du
 kan gennemgå et stofområde og opdage at de hverken altid er opmærksomme
 eller forstår selv simple ting, som du kan opstille for dem.
 Du kan sagtens opleve en spredning i en klasse på flere klassetrin,
 selvom de har samme alder, og disse ting skal du tilgodese samtidig med
 at du skal tage udgangspunkt i den enkelte elevs situation.
 Desuden er det slut med at være ansvarsfri i forhold til
 gymnasieeleverne: du skal have gårdvagt, du skal forudse, hvilke ulykker
 de kan rende ind i og gribe ind før det sker, du skal kunne vurdere,
 hvordan du kan irettesætte selv store elever med en adfærd på
 børnehaveklassestadiet, uden at du roder dig ud i frustrationer af den
 grund, du skal opleve at der er børn, der meddeler at "det gider vi ikke
 at lære" og alligevel få dem til at deltage i undervisningen, du skal
 tage hensyn til elever, der har problemer på hjemmefronten etc. etc. - i
 virkeligheden er det mere en opgave, der indbefatter pædagogik,
 børnepsykologi, socialrådgivning etc.
 
 Når du så efter et skoleår -hvis du holder så længe - ser tilbage på
 året, der gik, vil du måske (forhåbentlig) være mindre kry og bastant i
 dine synspunkter omkring folkeskolen, de krav vi som lærere kan stille
 til eleverne og hvordan det er at være lærer - og det er så mit håb at
 du så en dag medgiver at det at være lærer er bestemt ikke så enkelt som
 du gør det til- samtidig kan det være at du forlader de Helmuth
 Nyborgske forestillinger og indser umuligheden i at dele børnene op i
 "de kloge og de mindre kloge" på en retfærdig måde: det er ikke kun
 bogligheden, der skal være i højsædet i folkeskolen, men også
 kreativiteten og dens bidrag til styrkelse af de øvrige fag - og du vil
 indse, at mange børn er mindre optaget af stofindholdet i læseplanerne
 end de er optaget af, hvornår de "får fri".
 Og prøv en gang at gå ind i en dansk-time og sig: nu tager vi historie i
 stedet for - og bemærk så reationen.
 
 Forhåbentlig vil du være en hel del klogere på folkeskoleområdet end du
 hidtil har givet udtryk for - og det vil da sikkert kvalificere dine
 pædagogiske indlæg.
 >
 > Af de tre vikarer er vi to magistre og en seminarieelev.
 
 To "magistre"? er du magister fordi du er cand.scient.? JA, der kan man
 bare se - jeg troede at betegnelsen "magister" var forbeholdt
 mag.art.'er - men man lærer jo noget hver dag - i så fald er jeg jo også
 magister (jf. min signatur), men jeg har nu aldrig opfattet det sådan.
 
 Og en seminarieelev? Tja, der er i det mindste en, der har en chance for
 at lære noget væsentligt i forhold til sin fremtid.
 --
 Med venlig hilsen
 Arne H.Wilstrup
 overlærer,cand.pæd.pæd.
 
 
 
 
 
 
 
 |