Netværk m.m
Fra : Arne Jensen

Dato : 16-09-02 06:32

Hej Alle

Så lykkedes det langt om længe.
OS/2 er online og det virker bare!

Det VAR nogle opdateringer der manglede primært af TCPIP, men sikkert
også DDP 02. Desuden har jeg opdateret mpts. Stor tak til alle dem der
har hjulpet mig igennem denne hurdle.
Isæt til Bent nielsen for at ligge de mange drivere og opdateringer
tilgængeligt for mig.. Det var meget nemmere at finde der end via både
IBM og Olivers hjemmesider:)

Godt der stadigvæk er nogle der brænder for OS/2, ellers havde det
faktisk været umuligt at få det til at spille.. Selv om jeg godt kan
se hvor hurtigt (og stabilt) det er i forhold til W98, så vil jeg idag
ikke anbefale nogen at give sig i kast med OS/2 med mindre de har en
indsigt i PC'ere noget over bruger niveau... Jeg mener i al
beskedenhed at mit et niveau ligger et godt stykke over den
"almindelige" bruger, men kan også godt se der er mange her i gruppen
jeg slet ikke når til sokkeholderne:)

for at fortælle lidt om min henvendelse til IBM. Det var nemlig om
ikke informativt, så i hvert fald morsomt:)

IBM goddag!
Davs: Jeg skulle gerne tale med en der har noget forstand på OS/2!

DYB TAVSHED.. Øh lige et øjeblik, så skal jeg se om jeg kan finde en.

Hallo: Drejer det sig om noget teknisk eller om køb?

Noget teknisk!
Øhhh.. Lige et øjeblik.
Efter lang tids venten:
Der skal du tale med Ravenholt computing!

Hos Ravenholt talte jeg så med en mand der helt sikkert havde en del
forstand på OS/2, men dog uden at det gav meget meget brugbart.
Han fortalte iørigt også at det eneste man får med Software choice
(for godt 1000 kroner AFAIK) er et brev!
Desuden fortalte han at IBM er rigtigt gode til at sende henvendelser
videre.. Han havde selv henvendt sig til IBM med nogle spørgsmål, og
havde fået af vide han skulle kontakte en medarbejder ved Ravenholt
computing... Eneste kommentar han kunne have til det var vel meget
rimeligt: Ja det er mig:)

Men som sagt: Tusind tak for hjælpen med at få det til at virke!

Venligst
Møffe

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-09-02 10:04

Arne Jensen wrote:

Dejligt at læse, at det endelig lykkedes!

> [...]
> ikke anbefale nogen at give sig i kast med OS/2 med mindre de har en
> indsigt i PC'ere noget over bruger niveau.

Nu skal du også tænke på, at det ikke er den nyeste OS/2, du har
installeret. På mine to seneste computere har det faktisk været lettere
at få OS/2 til at virke (gled lige på) end at få en multiboot til at
virke med henholdsvis Win98 og NT 2000 på min 1999-computer og Win98 og
XP på den nyeste fra december.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : John Faurholt

Dato : 16-09-02 16:12

On Mon, 16 Sep 2002 09:03:56 UTC, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> wrote:
> [...]
> at få OS/2 til at virke (gled lige på) end at få en multiboot til at
> virke med henholdsvis Win98 og NT 2000 på min 1999-computer og Win98 og

OK! Når det så er installeret og virker som det skal, så kommer: web sider du
ikke kan se, links til plugin du bare skal klikke på for så opdage det ikke er
til OS/2, filer du ikke umiddelbart kan læse(*doc *pdf m.m.) Dette bare få ting
der hurtigt dukker op i min beskedne husker. Jeg holder meget af mit OS/2
system, men jeg giver Arne ret i at det ikke er noget man opfordre andre til at
bruge, medmindre man er interesseret i at holde dem lidt i hånden, når lokummet
brænder af og til.

John Faurholt

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-09-02 17:37

John Faurholt wrote:

> OK! Når det så er installeret og virker som det skal, så kommer: web sider du
> ikke kan se, links til plugin du bare skal klikke på for så opdage det ikke er
> til OS/2

Det er nu ikke så slemt, i hvert fald ikke på de hjemmesider, jeg
besøger. Det mest brugte plug-in er Flash, som virker udmærket på OS/2 -
faktisk så godt, at jeg flere gange har overvejet at slå det fra. De
#¤%¤"# reklamer!

> filer du ikke umiddelbart kan læse(*doc *pdf m.m.)

Pdf virker sådan set udmærket. En sjælden gang oplever jeg, at en
pdf-fil indeholder en funktion som den gamle Acrobat Reader til OS/2
ikke understøtter, man kan dog normalt sagtens læse pdf'en alligevel.
Doc kan nemt klares med diverse tekstbehandlere, jeg plejer dog at læse
doc-dokumenter i e.exe, som ikke har problemer med selve teksten. Kun
doc-dokumenter med flere billeder eller andet gøgl kræver et mere
avanceret program (jeg har sådan et, men gider normalt ikke starte det
for at læse en doc-fil. Folk må lære at sende i et mere åbent format).

> [...]
> bruge, medmindre man er interesseret i at holde dem lidt i hånden, når lokummet

Helt klart, der er ting som OS/2 er håbløst langt bagefter med. Jeg har
prøvet at skifte flere gange, men hver gang har irritationen over fejl
eller uhensigthedsmæssigheder i det nye styresystem fået mig til at
kravle tilbage til OS/2 (her har jeg trods alt vænnet mig til fejlene).

Der sker dog også stadig nye ting på OS/2 fronten, ikke mindst vore
russiske venner er med til at hale os op på Windows' niveau på for
eksempel videoområdet. Og ODIN gør det muligt at afvikle en hel del
32-bit Windowsprogrammer.

Men vi kan nok hurtigt blive enige om at OS/2 ikke er fremtidens
styresystem. Om ikke andet bliver vi nødt til at forlade skuden ved
overgangen til 64-computere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : John Faurholt

Dato : 16-09-02 18:22

On Mon, 16 Sep 2002 16:36:30 UTC, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> wrote:

> [...]
> eller uhensigthedsmæssigheder i det nye styresystem fået mig til at
> kravle tilbage til OS/2 (her har jeg trods alt vænnet mig til fejlene).

Jeg mener nu ikke OS/2 er bagefter, ikke til mine behov

> [...]
> russiske venner er med til at hale os op på Windows' niveau på for
> eksempel videoområdet. Og ODIN gør det muligt at afvikle en hel del

Det er ikke noget for alm. PC brugere at fidle rundt i den jungle, men jeg
holder også af at der kvalificerede mennesker der arbejder seriøst med "Vores"
OS (for få år siden var det en alm. opfattelse at Russerne var dummere end
andre)

> Men vi kan nok hurtigt blive enige om at OS/2 ikke er fremtidens
> styresystem. Om ikke andet bliver vi nødt til at forlade skuden ved
> overgangen til 64-computere.

Jeg har svært ved at fantasere mig til hvad fremtiden bringer på den front, den
udvikling der har været på området hidtil, handler kun om hurtig profit, der
spildes efter min opfattelse enorme recourser på manglende standarder, it
kompetance m.m. specielt inden for det offentlige, hvor vi selv er med til at
betale.

John Faurholt

Fra : Bent Nielsen

Dato : 16-09-02 19:25

Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
> russiske venner er med til at hale os op på Windows' niveau på for
> eksempel videoområdet. Og ODIN gør det muligt at afvikle en hel del

Jeg vil da sige at hvis der skal bruges windows programmer, så køb VPC/2
og opdate den til den seneste ver. og du kan køre det Windows32 som du
helst vil med lyd scanner og adgang til at share filer og drev hd
netkort med egen IP på den maskine som køre i sandkassen. Har Linnux
Mandraken, OS2 4.50, Windows, og andre til at køre under OS/2.
Jeg vil foretrække at bruge VPC/2 og ikke odin.
Ja jeg ved det er en dyre løsning, men jeg mener også det er den bedste
hvis der skal køre windows98/ME/XP programmer i OS2.

--
Mvh.
Bent Nielsen

Http://Box2000.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-09-02 20:20

Bent Nielsen wrote:

> [...]
> helst vil med lyd scanner og adgang til at share filer og drev hd
> netkort med egen IP på den maskine som køre i sandkassen.

Jeg har såmænd også VPC/2 installeret. Jeg har ikke dykket ned i
dokumentationen, så hvis du kan give en kort beskrivelse af, hvordan man
sætter lyden til, vil jeg være meget glad (lydkort: SBLive). Scanneren
har jeg ikke kunnet få til at virke (det er vel kun, hvis den også
virker under OS/2?).

Og så er der andre problemer. Hvis jeg for eksempel bruger et
ftp-program fra Windows under VPC, går maskinen i slowmotion (jeg havde
brug for et program, der kunne resume en upload). Og hvis jeg minimerer
Windows-vinduet, er der også dømt slowmotion.

Et andet problem, som du måske kan hjælpe mig med: Uanset hvilket
brugernavn jeg bruger på Windows-"computeren", får jeg at vide, at en
anden computer på netværket allerede bruger det navn. Jeg får derfor
ikke adgang til resten af netværket - kun værtscomputeren. Oplever du
også den fejl?

Ellers må jeg sige, at det er et fortræffeligt program, hvis man er nødt
til at køre Windows! En af de helt store fordele for mig (jeg lever
hovedsageligt af at skrive om Windowsprogrammer), er at man kan kopiere
de virtuelle Windows-installationer, så det er ret nemt at have et
standardsystem, hvor man så installer programmer til afprøvning på en
kopi. En Ghost-funktion uden Ghost.

Trods VPCs fortræffeligheder vil jeg dog foretrække ODIN, hvis jeg blot
skal køre et enkelt Windowsprogram til eget brug - hvis det ellers kan
køre under ODIN. Det trækker ikke så hårdt på systemresourcerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 17-09-02 22:48

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> anden computer på netværket allerede bruger det navn. Jeg får derfor
> ikke adgang til resten af netværket - kun værtscomputeren. Oplever du

Har du installeret "Vitual Switch" driveren? Uden den fungerer Windows
netværket ikke rigtigt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-02 23:02

Mikkel C. Simonsen wrote:

> Har du installeret "Vitual Switch" driveren? Uden den fungerer Windows
> netværket ikke rigtigt.

Ja, jeg har da heller ingen problemer med at dele drev på
værtscomputeren eller få adgang til internettet via værtscomputeren, der
har adgang til nettet via min anden computer - jeg kan blot ikke få
adgang til drev på den anden computer. Det er nu heller ikke fordi det
betyder så meget (der er ikke noget på den anden computer, jeg skal
bruge), jeg undrede mig bare. Og så er det også lidt irriterende at få
vist en fejlmeddelelse, hver gang jeg starter en VPC-Windows.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Elmo Jensen

Dato : 16-09-02 22:04

I indlæg <3D86220A.846E1FE0@x2000.dk>,
skrev postmaster@x2000.dk .....

> Jeg vil da sige at hvis der skal bruges windows programmer, så køb VPC/2
[....]

Er der en hjemmeside med tech specs, priser etc.?

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[Problemer med opsætning af Argosoft Mail Server?? Så download dette:]
[ www.ddibbsystem.dk/ams-vejl.doc ][Hjælpefilen er i Word2000 format!]

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-09-02 22:40

Elmo Jensen wrote:

> I indlæg <3D86220A.846E1FE0@x2000.dk>,
> skrev postmaster@x2000.dk .....

> Er der en hjemmeside med tech specs, priser etc.?

http://www.innotek.de/index.html

Ud over de problemer jeg nævnte i mit tidligere indlæg kører det faktisk
fint. OS/2 mærker ikke noget specielt, til at der kører en eller to
Windows i baggrunden, men Windows-udgaverne er dog ikke lige så hurtige,
som hvis de kørte "rent". Win 98 kører i et rimeligt tempo, Win XP kører
kun rimeligt, hvis man ikke kører programmer på det.

Jeg har en AMD 1800+ med 512 MB ram. Man kan afsætte hvor meget ram de
enkelte virtuelle styresystemer skal have, og her har jeg generelt sat
Win 98 til 128 MB og XP til 180. Jeg har kun én gang oplevet at bruge
min swapfil på OS/2 - det var da jeg havde to vinduer med henholdsvis
Win 98 og XP kørende samtidig med at Mozilla slugte ram.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-09-02 23:14

Kim Ludvigsen wrote:

> http://www.innotek.de/index.html

En lille teaser:

http://80.196.130.137/virtual.jpg

--
mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Elmo Jensen

Dato : 17-09-02 10:56

I indlæg <3D864FA2.517A@mail.dk>,
skrev ludvig@mail.dk .....

> http://www.innotek.de/index.html

Ahh... det ser jo godt ud, men desværre er det jo osse en pris der er til
at tage og føle på.

Hvordan er VPC/2 sammenlignet med ex.vis Odin. Jeg tænker her bl.a. på
hvordan stabiliteten af windows programmernes afvikling er og hvor nem
installationen af de forskellige programmer er.

Jeg har jo set at der faktisk er mange win9x programmer som er bragt til at
virke under Odin, så hvis man ikke stiller de helt store krav er det måske
et udmærket alternativ?

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-02 12:34

Elmo Jensen wrote:

> I indlæg <3D864FA2.517A@mail.dk>,
> skrev ludvig@mail.dk .....

> Ahh... det ser jo godt ud, men desværre er det jo osse en pris der er til
> at tage og føle på.

Ja, og så skal du endda have licenser til diverse andre styresystemer
ved siden af.

> Hvordan er VPC/2 sammenlignet med ex.vis Odin. Jeg tænker her bl.a. på
> hvordan stabiliteten af windows programmernes afvikling er og hvor nem
> installationen af de forskellige programmer er.

VPC/2 er den ægte vare. Alle programmer, som kan køre under Windows, kan
køre i et VPC-Windowsvindue. Og de virker fuldstændigt som på en
almindelig Windows, både med hensyn til installation og afvikling.

Der er dog et par forbehold. VPC/2 emulerer hardwaren, og understøtter
ikke al hardware. Derfor kan programmer, der er afhængig af speciel
hardware have problemer - for eksempel spil, der kræver 3d-acceleration
af skærmdriveren. Lydkortet virker heller ikke som udgangspunkt, da der
kan være kompatibilitetsproblemer. Man kan dog slå det til, omend jeg
ikke har prøvet dette endnu.

> Jeg har jo set at der faktisk er mange win9x programmer som er bragt til at
> virke under Odin, så hvis man ikke stiller de helt store krav er det måske
> et udmærket alternativ?

Hvis et ønsket program virker under ODIN, så foretrækker jeg den
løsning. Men det er desværre langt fra alle programmer, der virker under
ODIN. Som du kan se på det billede, jeg tidligere har linket til, er der
ingen problemer med at afvikle Word under VPC/2.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Elmo Jensen

Dato : 17-09-02 16:59

I indlæg <3D871335.2099@mail.dk>,
skrev ludvig@mail.dk .....

> Ja, og så skal du endda have licenser til diverse andre styresystemer
> ved siden af.

Det er nu ikke det store problem, for jeg har licens til DOS 6.22, Win3.x,
Win95, Win98, WinNT 4.0 Server og Win2000pro

Der ud over har jeg da selvfølgelig de forskellige versioner af OS/2 fra
og med 2.x (kan ikke lige huske x) og til og med Warp 4 for E-business.

> VPC/2 er den ægte vare. Alle programmer, som kan køre under Windows, kan
[....]
Jeg kan forstå det således, at hvis man har meget Windows software som ikke
kan køre på den indbyggede 3.x platform, og man _skal_ med djævlens vold og
magt bruge disse programmer, så investerer man i VPC/2, ellers...

> Hvis et ønsket program virker under ODIN, så foretrækker jeg den
[....]
....så prøver man først om de enkelte Windows programmer man har brug for
kan køre under Odin, og hvis det er tilfældet, så bruger man den model i
stedet for VPC/2.

Iøvrigt har jeg f.eks. den originale Office 4.3 pakke med f.eks. Word 6.0
og den kører jo som bekendt på Win3.x, så selv om det selvfølgelig er en
ældre udgave af Office, så er det jo stadig en god kontorpakke og den kan
jo så kører direkte under Win-OS/2

Nå men jeg må se hvad jeg finder ud af.... foreløbig tak for info!

Med venlig hilsen
Elmo Jensen