Dragonlance the movie
Fra : Exile

Dato : 13-09-02 11:17

Hejsa,

Ville bare lige informere alle de Dragonlance fans der sidder ude i det
danske land, om at Margaret Weis har for nyligt fortalt at der er et
filmselskab der har kontaktet hende omkring at lave en eller flere
Dragonlance film. Der findes desværre ikke mange informationer om det
endnu...........

Hvad synes folk om at der måske kommer en Dragonlance film? Er det en fed
ide? eller er det syndt?

Hilsen
Raz aka Exile

Fra : Bong

Dato : 13-09-02 13:06

Det er da kanon fedt, så længe at Margaret Weis er med til at lave den eller
har noget indflydelse på den vil jeg tro at det kunne blive meget spændene!
Men der vil jo gå et par år inden der kunne være en færdig film på plads..
men en fed ide.

Fra : Jakob B.

Dato : 13-09-02 14:09

"Exile" <raz@pc.dk> wrote in message

> Hvad synes folk om at der måske kommer en Dragonlance film? Er det en fed
> ide? eller er det syndt?

Så længe den er bedre end "D&D - The Movie" er det en fin ide. Jeg håber
bare de skriver en ny historie specielt til filmen, fremfor at bygge den på
en af de eksistrende bøger.

Fra : Jungo

Dato : 14-09-02 16:27

Det er da ALT for cool!!!

Husker tydeligt da et par kammerater og jeg sad og "fantasy draftede" folk
til de forskellige roller for 7-8 år siden, hvem kunne være cool som
Raistlin Majere, hvem kunne spille en overbevisende Tanis Half-Elven etc.
Med filmatiseringen af LOTR, må man sige, at man sagtens kan lave en god
roman om til en snart lige så god film. Jeg synes det kunne være genialt at
lave Cronicles som en film - dog skulle den nok vare mindst 5-6 timer, for
at fange bare lidt af essensen fra bøgerne. Men jeg tror sku at den vil
kunne ramme det brede publikum, nu da fantasy genren er midt i et korstog i
biografer verden over, i form af f.eks. Harry Potter til de unge, LOTR til
de unge/ældre...nå ja, og så B-produktionerne: D&D, Dragejægerne...(need I
say more?).

Som I sikkert alle ved, findes der en DragonLance NG, hvor Weiss, Hickman og
de andre DragonLance folk også deltager i debatten. Lad os finde ud af noget
mere om denne filmatisering...HVEM SKAL SPILLE RAISTLIN???

Exile, meget god nyhed! Wehee !!

-x- Jungo -x-

Fra : Henrik Grønnemark Je~

Dato : 14-09-02 22:53

Nu må vi jo huske på at det bare er rettighederne til en Dragonlance film
der er solgt (eller hvad man nu kalder det), det er selvfølgelig en god
nyhed, men det er langfra sikkert at der bliver lavet en Dragonlance
film.... D&D filmen skuffede nok mange..
Men hvis Forgotten Realms Serien bliver en success, er der vel større
chancer....

Fra : Jeppe Møller

Dato : 15-09-02 16:58

> [...]
noget
> mere om denne filmatisering...HVEM SKAL SPILLE RAISTLIN???

Eller endnu mere vigtigt!
HVILKEN ROLLE TILFALDER ROSEANNE BARRS!! (tidl. Roseanne Arnold) ???

/JeppeM

Fra : Martin_P

Dato : 16-09-02 06:39

On Sun, 15 Sep 2002 17:57:50 +0200, "Jeppe Møller"
<jeppem@groenjord.dk> wrote:

>og
>noget

HELT klart Julian Sands - vi så ham i Warlock filmene, og han er
tilpas kold og kynisk til at kunen spille Raist. Og så har han
allerede det hvide hår...

Martin_P

Fra : Preben Pedersen

Dato : 14-09-02 19:20

"Exile" <raz@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad synes folk om at der måske kommer en Dragonlance film? Er det en fed
> ide? eller er det syndt?

Jeg ved godt, at spørgsmålet var henvendt til fans, men jeg vil nu deltage
mig alligevel!

Jeg synes ikke at en Dragonlance-film er en specielt fed ide. På den anden
side er det da helt klart et godt tidspunkt at lave en film over bøgerne.
Ringenes Herre har jo for en gangs skyld åbnet verden for fantasy-film.
Det bedste er, at jeg ikke vil gå og være nervøs for udfaldet, i modsætning
til f.eks. Ringenes Herre. Der går næppe skår af min glæde, hvis filmen
bliver et flop. Og bliver filmen god, så er det da dejligt.

Der er masser af plotelementer i Chronicles, men jeg så da helst at det blev
Legends, der blev omsat til film. Det er en langt bedre historie. Desværre
forudsætter den jo at man kender en del af personerne i forvejen. Fordelen
ved Chronicles er, at mange af plotelementerne ikke er strengt nødvendige og
det vil derfor være meget nemmere at barbere historien ned til noget, der
kan klares på film (hvis man da ikke går efter en trilogi - eller mere).

Under alle omstændigheder bliver det spændende at se, hvordan man tackler
filmen. Historierne er umiddelbart for lange til en enkelt film og der er
alt for mange hovedpersoner med. På den anden side er der muligvis ikke helt
så mange fanatikere, som der var ifm. Ringenes Herre, så man kan muligvis
tillade sig at ændre en del mere på historien i Dragonlance. Specielt hvis
Margaret Weis er med til at ændre historierne.

Ydermere bliver det interessant at se, hvem skuespillerne bliver (jf.
Jungo's svar). TSR har jo brugt megen tid på at sikre at personerne var
genkendelige i de forskellige billeder i både bøger og rollespil.
Spørgsmålet er om man forsøger at finde nogen, der ligner tilstrækkelig
godt, eller man vælger at se igennem fingre med dette. Hvis man gør det
første, så må Larry Elmore jo optræne et skuespillertalent, da han jo så er
selvskrevet til rollen som Tanis (ok - han er nok efterhånden ved at være
for gammel, men så kan det jo være han har en søn).
Det sværeste bliver sikkert at finde skuespillere, der er forskellige nok,
til at spille de mere 'simple/jævne' personer: f.eks. Tanis, Riverwind,
Gilthanas og Berem. Jeg synes ikke de er så voldsomt forskellige, hverken i
personlighed eller udseende - sådan ca.: unge, pæne, velproportionerede
mænd, samt seriøse, velovervejede og rolige.

Til sidst er vel kun at sige, at det kunne være skægt, hvis de valgte
Christopher Lee til rollen som Raistlin. Ok! Han er alt for gammel, men han
var jo heller ikke smuk/klog/elveragtig nok til at spille Elrond. Han burde
til gengæld være tilstrækkelig 'skummel' og udspekuleret til rollen som
Raistlin.
Og så kunne man jo give Arnold Schwarzenegger rollen som Caramon - eller
måske skulle man vælge Dolph Lundgren han har mørkere/længere hår.
--

Venlig hilsen
Preben Pedersen

Fra : Preben Pedersen

Dato : 14-09-02 20:29

> [...]
burde
> til gengæld være tilstrækkelig 'skummel' og udspekuleret til rollen som

Av av! Forget it! Jeg har ikke skrevet ovenstående! Aldrig!
Jeg mente jo ikke Christopher Lee. Jeg er skidt til det med navne. Jeg havde
faktisk Hugo Wallace Weaving i tankerne. Sorry!
Resten er dog stadig korrekt.
--

Venlig hilsen
Preben Pedersen

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 14-09-02 21:44

"Preben Pedersen" <ppd@get2net.dk> skrev:

> Jeg synes ikke at en Dragonlance-film er en specielt fed ide.

Jeg giver dig helt ret. Der er mange andre fantasy-romaner der egner sig
meget bedre til filmatisering - både hvad angår bedre historie og bedre
film-egnethed. Med det sidste mener jeg bl.a. en ikke alt for lang og
indviklet historie der skal kunne forstås uden lange, forklarende monologer.

Nogle fantasy-bøger der kunne blive til glimrende film (alfabetisk efter
forfatter):

Robert Holdstock: Mythago Wood
Robert E. Howard: The Hour of the Dragon (men det er vist ved at ske)
Fritz Leiber: Ill Met in Lankhmar (Fafhrd & the Gray Mouser)
Patricia McKillip: The Forgotten Beasts of Eld
Michael Moorcock: Elric of Melniboné
Micheal Reaves: The Shattered World (ideen er noget så visuel)
Jack Vance: The Dying Earth (et sammenkog af flere af historierne)
Janny Wurtz: Sorcerer's Legacy

Der er mange bøger af samme og andre forfattere som jeg holder mere af, men
de er ikke så filmegnede som disse.

- Klaus

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 16-09-02 14:42

"Klaus Æ. Mogensen" <klaudius@get2net.dk> writes:

> Jeg giver dig helt ret. Der er mange andre fantasy-romaner der egner sig
> meget bedre til filmatisering - både hvad angår bedre historie og bedre
> film-egnethed.

Jeg er også enig, men man skal ikke undervurdere marketingseffekten af
at mange allerede kender Dragonlance.

> Nogle fantasy-bøger der kunne blive til glimrende film (alfabetisk efter
> forfatter):
>
> Robert Holdstock: Mythago Wood

Måske er historien for indviklet/metafysisk.

> Patricia McKillip: The Forgotten Beasts of Eld

Jeg husker den dårligt, men den er vist O.K. Riddlemaster bøgerne vil
nok være bedre, med det vil kræve en serie (eller en kraftig
forkortelse).

> Michael Moorcock: Elric of Melniboné

Hmm. Måske, den har genkendelighedsfordelen, men Elric er nok ikke
heroisk nok. Der er måske andre Moorcockhistorier, der er bedre
filmegnede. Hvad med Ice Schooner? Eller The Jewel in the Skull?

> Micheal Reaves: The Shattered World (ideen er noget så visuel)

Joh, men historien er nok for lang.

> Jack Vance: The Dying Earth (et sammenkog af flere af historierne)

Det ville blive noget rod.

De øvrige har jeg ikke læst, så jeg vil undlade at kommentere. Andre
forslag:

Poul Anderson: The Broken Sword.

Edgar Rice Burroughs: A Princess of Mars (eller en ny historie
baseret på Burroghs' Mars).

Phillip Pullman: Ravkikkerten, Det Gyldne Kompas, Skyggernes Kniv.

Af rollespilsrelateret materiale kunne man vælge Castle Falkenstein.

   Torben