Hjælp! Oversættelse af engels
Fra : Pernille Chapman

Dato : 11-09-02 12:54

Jeg har med glæde set, at én af mine kolleger før har fået hjælp her,
så jeg håber, at jeg er ligeså heldig...
I forbindelse med bremsetyper på en kørestol er jeg stødt på
udtrykkene "scissor" og "push" eller "pull". Jeg forstår godt, hvordan
den type bremser virker, men er der nogen, der ved, om de hedder noget
bestemt på dansk? På forhånd 100000 tak for hjælpen.

Mange hilsener
Pernille

Fra : Sverre Stokke

Dato : 11-09-02 21:14

pl.chapman@virgin.net writes:
> [...]
>udtrykkene "scissor" og "push" eller "pull". Jeg forstår godt, hvordan
>den type bremser virker, men er der nogen, der ved, om de hedder noget

'sakse-bremsen' er nok en fælgbremse. Og enten skubber man eller så
trækker man.

>På forhånd 100000 tak for hjælpen.

1.000 plejer ellers at være taksten her

Hilsen Sverre.

Fra : Pernille Chapman

Dato : 12-09-02 08:47

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message news:<fc.0073fb6b047642413b9aca004484cc31.4764283@net.dialog.dk>...

> 'sakse-bremsen' er nok en fælgbremse. Og enten skubber man eller så
> trækker man.

> 1.000 plejer ellers at være taksten her
>
> Hilsen Sverre.

Jamen, når man har deadline i morgen, så er 100000 slet ikke for
meget! Endnu en gang tak...
Pernille

Fra : lars mjaaland

Dato : 11-09-02 22:24

Pernille Chapman wrote:

> [...]
>den type bremser virker, men er der nogen, der ved, om de hedder noget
>bestemt på dansk? På forhånd 100000 tak for hjælpen.

scissor=bremse
push=skub
pull=træk
1/2 Lars

=

Fra : Pernille Chapman

Dato : 12-09-02 08:50

lars mjaaland <lars@mjaaland.dk> wrote in message news:<3D7FB46B.3030504@mjaaland.dk>...

> scissor=bremse
> push=skub
> pull=træk
> 1/2 Lars
>
> =

Mange tak! Jeg går ud fra, at man så kan sige "skubbebremse" og "trækkebremse"?
Pernille

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-09-02 19:43

lars mjaaland skrev:
> scissor=bremse

Scissor = saks = bremse der sidder under sædet og virker på begge hjul
samtidigt - fungerer udmærket...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Leonard

Dato : 12-09-02 22:26

"Søren C. Fischer" <scf@image.dk> skrev:

>Scissor = saks = bremse der sidder under sædet og virker på begge hjul
>samtidigt - fungerer udmærket...

Tjah, det ville jeg ikke kalde den.
I min begrebsverden er en saksebremse en der sidder under sædet og kun
er synlig når den er ibrug. Jeg kan ikke li' dem, da det er ret nemt
at få fingrene klippet, deraf navnet 'saks'.
En enhåndsbremse, som jeg kun har set på Panthera-stole virker noget
anderledes, men er for mig en af de nemmeste bremser at betjene.

En 'push' må være en bremse der skal skubbes på for at den bremser, de
fås i forskellige afskygninger og er nok sammen med 'pull' hvor
betjeningen bare er vendt så der trækkes, de mest almindelige.

Jeg har ikke set fælgbremser på kørestole, kun på cykler, til gengæld
har jeg set navbremser i 2 tilfælde på kørestole.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i RYK
http://ryk.dk

Fra : Pernille Chapman

Dato : 13-09-02 09:59

dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk (Leonard) wrote in message news:<3d8104d2.18308881@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>
> Jeg har ikke set fælgbremser på kørestole, kun på cykler, til gengæld
> har jeg set navbremser i 2 tilfælde på kørestole.

Tusind tak for den uddybende forklaring! Jeg endte med at skrive
"bremse med saksefunktion" og "bremse med skub/trækfunktion" - måske
er det at stikke hovedet i sandet, men i det mindste er det et ret
bredt udtryk. Godt at vide, hvor man kan få hjælp, når det kniber.

Mange hilsener
Pernille