Newbie spørgsmål vedr. date
Fra : Jerome Erik Thorsten~

Dato : 11-09-02 12:45

Hej,
Jeg er ved at lære at bruge Perl. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig
at vide hvordan man overfører systemets dato til en variabel.... Det skal
lige siges at jeg sidder og forsøger på en FreeBSD maskine...(Unix)

Jeg har forsøgt med
$variabel = system("date '+%Y%m%d'");

men det retunere kun "0" til min variabel, - sltaså status for om date blev
eksikveret uden fejl.....

Kan det lade sig gøre unde at skulle til at skrive i en fil ???

På forhånd tak,
Jerome

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-09-02 13:03

"Jerome Erik Thorstenson." <guff_ball@hotmail.com> writes:

> Jeg er ved at lære at bruge Perl. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig
> at vide hvordan man overfører systemets dato til en variabel.... Det skal
> lige siges at jeg sidder og forsøger på en FreeBSD maskine...(Unix)

Se på funktionerne time og localtime. ('perldoc -f time' og 'perldoc
-f localtime')

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Dennis Haney

Dato : 11-09-02 14:05

> [...]

> at vide hvordan man overfører systemets dato til en variabel.... Det skal
> lige siges at jeg sidder og forsøger på en FreeBSD maskine...(Unix)

Peter har allerede svaret på dette.

> Jeg har forsøgt med
> $variabel = system("date '+%Y%m%d'");
>
> men det retunere kun "0" til min variabel, - sltaså status for om date blev
> eksikveret uden fejl.....

Grunden til at du får 0 er at system retunerer den fejlstatus som
kommandoen gav, i dette tilfælde date. 0 som returværdi betyder at alt
gik godt, hvilket jo altid er godt.

Hvis du derimod er interesseret i uddata fra en kommando kan du enten
bruge $var=`date`; eller open(F,"date|")||die$!;

> Kan det lade sig gøre unde at skulle til at skrive i en fil ???

Selvfølgelig.

--
Dennis
I have always thought explanations were overkill when correcting

Fra : Jerome Erik Thorsten~

Dato : 11-09-02 14:37

"Dennis Haney" <davh@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du derimod er interesseret i uddata fra en kommando kan du enten
> bruge $var=`date`; eller open(F,"date|")||die$!;

Det er netop det jeg er
Jeg skal bruge datoen på maskinen, i %Y%M%D formatet, men kan ikke rigtig få
det til at lykkes...
hvis jeg bruger $var='date' får jeg jo kun teksten "date" og ikke andet
Jeg har kigget i det Peter har skrevet, men har ikke forstået indholdet
korrekt i min perldoc, vedr. localtime.....
hvis en eller anden gider at tage de 5 min. det tager at skrive et eksempel,
hvor jeg får uddata fra date i det rigtige format,
vil jeg være meget tak nemmelig....

hilsen,
Jerome

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-09-02 14:42

On Wed, 11 Sep 2002 15:36:34 +0200, Jerome Erik wrote:

> Det er netop det jeg er Jeg skal bruge datoen på maskinen, i
> %Y%M%D formatet, men kan ikke rigtig få det til at lykkes... hvis
> jeg bruger $var='date' får jeg jo kun teksten "date" og ikke andet

Du læser ikke Dennis svar grundigt nok. Tegnet ` og tegnet ' er (slet)
ikke det samme.

> [...]
> anden gider at tage de 5 min. det tager at skrive et eksempel, hvor
> jeg får uddata fra date i det rigtige format, vil jeg være meget tak

Der er da et eksempel i dokumentationen?!

perldoc -f localtime starter med:

localtime EXPR
Converts a time as returned by the time function
to a 9-element list with the time analyzed for the
local time zone. Typically used as follows:

# 0 1 2 3 4 5 6 7 8
($sec,$min,$hour,$mday,$mon,$year,$wday,$yday,$isdst) =
localtime(time);

Mvh.

--
"Ok, so we didn't learn any big lesson. Sue me." Adam Sjøgren
"Live and don't learn, that's us." asjo@koldfront.dk

Fra : Jerome Erik Thorsten~

Dato : 11-09-02 14:48

Kannon.....