egenkapital?
Fra : tdn

Dato : 10-09-02 13:21

Hej,

Kan nogen forklare mig hvad begrebet egenkapital er?

Mvh
Thomas

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 10-09-02 13:56

d. 10/09/02 14:21 skrev tdn på merlin@sprex.dk i artiklen
3d7de2f5$0$27667$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Hej,
>
> Kan nogen forklare mig hvad begrebet egenkapital er?

Balancesum - gæld eller samlede aktiver - samlet gæld.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-02 14:02

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> Balancesum - gæld eller samlede aktiver - samlet gæld.

Hvor har du den ide fra?

Egenkapital er den kapital ejerne har investeret i firmaet.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 10-09-02 14:12

d. 10/09/02 15:01 skrev Carsten Riis på cr@carben.dk i artiklen
3D7DED2C.830ABA7C@carben.dk:

> Hvor har du den ide fra?

Elementær regnskabslære. Du kan jo prøve at finde et regnskab frem og kigge
på det.

> Egenkapital er den kapital ejerne har investeret i firmaet.

Det er ikke helt rigtigt. Noget af den investerede kapital er forhåbentlig
brugt til at drive virksomheden, og udover den investerede kapital fra
ejerne, består egenkapitalen også af evt. akkumulerede hensættelser fra
tidligere års overskud.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-02 14:16

> [...]
> brugt til at drive virksomheden, og udover den investerede kapital fra
> ejerne, består egenkapitalen også af evt. akkumulerede hensættelser fra

Ja, alle de ting du nævner kan du sammenfatte som "den kapital som
ejerne har investeret i firmaet".

Du taler her om, hvordan egenkapitalen bliver brugt eller forøget.

fx
Jeg har et firma, som jeg skyder 200k ind. I løbet af et år har jeg et
overskud på 20k som jeg lader være i firmaet (hensætter). Dvs at jeg nu
har skudt 220k i firmaet, da jeg ikke har trukket de 20k ud som jeg
kunne gøre hvis det var det man ville.

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-02 14:06

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> Balancesum - gæld eller samlede aktiver - samlet gæld.

ok, det er minus. jeg læste det først som tankestreger.
Beklager misforståelsen.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 10-09-02 14:14

d. 10/09/02 15:05 skrev Carsten Riis på cr@carben.dk i artiklen
3D7DEE36.37871C76@carben.dk:

> ok, det er minus. jeg læste det først som tankestreger.
> Beklager misforståelsen.

OK. Jeg kunne ikke få øje på andre minus'er på mit tastatur.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-02 14:19

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> d. 10/09/02 15:05 skrev Carsten Riis på cr@carben.dk i artiklen
> 3D7DEE36.37871C76@carben.dk:

> OK. Jeg kunne ikke få øje på andre minus'er på mit tastatur.

- kan være tankestreg eller minus. Og det er jo også det samme tegn.

Personlig bruger jeg tegnet med stregen kun som tankestreg i sætninger
eller også gør formatterer jeg afsnittet tydligt som en formel fx

Egenkapital = Balancesum - gæld
eller
Egenkapital = samlede aktiver - samlet gæld

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-02 14:07

tdn wrote:

> Hej,
>
> Kan nogen forklare mig hvad begrebet egenkapital er?

Hvad skal du bruge den til?

Fra : tdn

Dato : 10-09-02 14:17

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal du bruge den til?

almen viden

Fra : Tomas

Dato : 10-09-02 21:20

Kære Thomas

Egenkapitalen er en residualsum. Det er en teknisk størrelse, der beregnes
residualt - det vil sige til sidst, når alle de andre poster er på plads. I
balancen har du først en opgørelse over alle virksomhedens aktiver. Det vil
sige rede penge, værdipapirer, varelagre, maskiner, bygninger mv. Alt dette
værdisættes og udgør tilsammen virksomhedens aktivsum, eller balance om du
vil.
På passivsiden har du finansieringen. Det vil sige alle former for gæld. Det
er både korte og lange lån. Bank og kreditforeninger. Men det er også
hensættelser til udskudt skat og den slags. Altså en gæld til skattevæsenet.
Forskellen på dine aktiver og disse gældsposter er pr. definition
egenkapitalen. Egenkapitalen kan altså opfattes som de penge virksomheden
har lånt af sine ejere.
I en almindelig virksomhed vil egenkapitalen derfor være ejernes oprindelige
indskud (aktiekapitalen) plus/minus de overskud og underskud virksomheden
har haft i årenes løb. I praksis er det nu ikke helt så simpelt. For hvis en
post stiger eller falder på aktivsiden, så vil egenkapitalen følge med. Hvis
en bygning falder i værdi, ja så er de samlede aktiver mindre værd og
egenkapitalen bliver mindre.
Håber det hjalp på forståelsen.

Mvh.
Tomas.

Fra : carl munk

Dato : 11-09-02 23:06

"Tomas" <diverse@trashcan.dk> wrote in message news:<3d7e53e0$0$30489$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> en bygning falder i værdi, ja så er de samlede aktiver mindre værd og

Tomas det er sku for svært for almindelige at forstå !
Tænk på at spørgeren er en mindre begyndervirksomhed, privat om du vil.
Lad være med det holdingfis til A/S, jeg ved sku godt hvor'den det laves,
så man ikke kommer til at betale skat til Told&Skat Danmark

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 12-09-02 13:40

"Tomas" skrev:

> Egenkapitalen er en residualsum.

He he - jeg gad godt se dig fordele en residualsum på bl.a.

- selskabskapital
- overkurs
- henlæggelser (ikke at forveksle med hensættelser)
- overført resultat

:)

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-09-02 18:15

Kenn Gerdes wrote:

> [...]
>
> - selskabskapital
> - overkurs
> - henlæggelser (ikke at forveksle med hensættelser)

He he - jeg gad godt se dig fordele det ovenstående i en generel
opgørelse af egenkapital

Og så mangler du iøvrigt :

Opskrivninger
Nedskrivning af opskrivning
Særlig forudhenlæggelser
Risikobehæftede henlæggelser
Kursrisikohenlæggelser
osv.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 12-09-02 20:38

"Erik G. Christensen" skrev:

> He he - jeg gad godt se dig fordele det ovenstående i en generel
> opgørelse af egenkapital

You wish :)

> Og så mangler du iøvrigt :
>
> Opskrivninger
> Nedskrivning af opskrivning
> Særlig forudhenlæggelser
> Risikobehæftede henlæggelser
> Kursrisikohenlæggelser
> osv.

Henlæggelser har jeg med. De er bare ikke udspecificeret som du har gjort
:) - i øvrigt er der ingen grund til at stille for store krav.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : test

Dato : 24-09-02 16:55

> [...]
> --
> Intet er som bekendt mere befordrende
> for kreativiteten og produktiviteten end

Øhh - har læst lidt økonomi, og jeg synes ikke at have mødt residualsum
før!? Hvad er det? Har dog stødt på ordet i statistik..
/Test

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 24-09-02 18:25

"test" skrev:

> Øhh - har læst lidt økonomi, og jeg synes ikke at have mødt residualsum
> før!? Hvad er det? Har dog stødt på ordet i statistik..

Hvis du ikke er stærk i regnskabsteknik synes jeg ikke du skal bekrymre dig
mere om det :)

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : KGB

Dato : 28-09-02 17:22

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du ikke er stærk i regnskabsteknik synes jeg ikke du skal bekrymre
dig
> mere om det :)

Sikke et luset popsmart svar at give.
Høh, høh ... hvis du ikke fatter hvad klågeåge her prøver at sige, så er du
heller ikke klog nok til at skulle forstå det. ??

Eller mon ikke det er dig der ikke er klog nok til at kunne give en
forklaring af ord du går og slynger om dig ?? I såfald er det da dig der
ikke er klog nok. Mon ikke jeg også kan finde nogle ord du ikke forstår ?

> Med venlig hilsen
> Kenn Gerdes

PS: Jeg kan ikke selv forklare residualsum, for det er jeg ikke klog nok
til.

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB