TI-83 Plus
Fra : Christopher Tracy

Dato : 09-09-02 15:07

Hej

Sidder med et (måske stort) problem med min TI-83 plus lommeregner, vi har i
øjeblikket om "Løsning af ligninger med flere ubekendte" i matematik, men
jeg kan ikke finde ud af hvordan man gør på lommeregneren, jeg har ellers
været manualen igennem flere gange, men synes ikke jeg kunne finde det
rigtige.

Et ligning kunne fx. se sådan ud:

I) 2x + 2y = 15
II) 7x + 3y = 38

Håber der én (eller flere) der kan fortælle hvordan man gør' - evt. hvor i
manualen der stå hvordan.

Mange tak på forhånd
/C.,T.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 10-09-02 10:32

"Christopher Tracy" <goldartist@yahoo.com> writes:

> [...]
> jeg kan ikke finde ud af hvordan man gør på lommeregneren, jeg har ellers
> været manualen igennem flere gange, men synes ikke jeg kunne finde det

Det behøver man virkelig ikke en lommeregner til:

1) Gang op, så koefficienten for y er den samme i de to ligninger:

6x + 6y = 45
14x + 6y = 76

2) Træk den første ligning fra den anden:

6x + 6y = 45
8x = 31

3) Gang op så koefficienten for x er den samme i de to ligninger:

24x +24y =180
24x = 93

4) Træk den anden ligning fra den første:

24y = 87
24x = 93

Altså er x = 93/24 = 31/8 og y = 87/24 = 29/8.

Metoden med at gange op svarer til at finde fællesnævner for to brøker.

Det eneste lommeregneren kan hjælpe med er de simple multiplikationer
og additioner vist herover samt hvis man gerne vil have resultatet som
kommatal i stedet for brøk. Metoden (som hedder Gauss-elimination)
generaliserer nemt til mere end to variabler og ligninger.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)