Internet, netkort, ovs
Fra : Arne Jensen

Dato : 06-09-02 13:34

Hejsa

Først og fremmest vil jeg takke for den store hjælp jeg har modtaget
både her og i netmail..

Jeg vil gøre en lang historie meget kort.. Den lange version kan i
altid få.. Den kan måske hjælpe andre..Når det fungere:)

Jeg har via nicpak fået mit netkort op, og det kommer fint med 10 mbs
half duplex
så vidt ingen problemer!
Jeg har fulgt de råd jeg har fået her, og det er 100 procent sikkert
at jeg har kontakt til tdc, idet de kan se at jeg er "på", men det er
så stort set også det..
Jeg kan intet foretage mig overhovedet, og nettet består af min
computer!
Sagt på en anden måde: Hvis jeg pinger min egen adresse (den tdc har
oplyst mig) får jeg lynhurtigt svar, hvis jeg forsøger noget på nettet
får jeg intet svar overhovedet.
Hvis jeg er et vrøvlehoved er det nok fordi jeg ikke har sovet i 24
timer:)
Har i nogle ideer til hvad der kan være galt?

Venligst
møffe

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-02 14:10

Arne Jensen wrote:

> [...]
> får jeg intet svar overhovedet.
> Hvis jeg er et vrøvlehoved er det nok fordi jeg ikke har sovet i 24

Det kan ske for den bedste.

> Har i nogle ideer til hvad der kan være galt?

Jeg er ikke helt med på, hvad du har forsøgt på nettet. Kan du sende og
modtage mail, eller er det kun hjemmesider, det kniber med. Hvis det
sidste er tilfældet kan det være en forkert opsætning af DNS. Det er
sandsynligvis tilfældet, hvis du kan komme ind på denne side:
http://209.202.221.20

Hvis du ikke kan hente mail eller komme ind på ovenstående side (det er
forøvrigt Wired.com), har du sikkert ikke forbindelse til nettet. At du
kan pinge din egen adresse kan måske skyldes, at du har en router? (kun
et gæt, jeg bruger ikke selv router).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Arne Jensen

Dato : 06-09-02 16:35

On Fri, 06 Sep 2002 15:09:30 +0200, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

>Det kan ske for den bedste.
Ja og nu er det snarere 26 timer, og der går sikkert en hel del tid
inden barnet er puttet og konen ligeså.. Nej jeg er ikke drukken, men
har natarbejde, og kommer normalt hjem ved 4 tiden om fredagen.. Det
gjorde jeg ikke helt idag, og da konen/barnet var stået op, så gik
tiden hurtigt.. Nå totalt off topic!

> [...]
>sidste er tilfældet kan det være en forkert opsætning af DNS. Det er
>sandsynligvis tilfældet, hvis du kan komme ind på denne side:

Jeg har ifølge et andet klogt hoved (og det var bestemt ikke ment
negativt) her i gruppen en dhcp opkobling til tdc.. Korriger mig bare
hvis jeg har misforstået noget.. Og det korte af det lange er at jeg
har haft nogle problemer med mit netkort.. OS/2 kunne ikke finde det
ovs.. Det er nu løst med stor tak til de hjælpsomme mennesker her i
gruppen..
Problemet er i bund og grund at jeg overhovedet ikke kan komme i
kontakt med inet fra os/2.. Hvis jeg går ind og ser på tcp/ip
indstillinger viser den mig ipadresser og noget med opasia.dk.. Jeg er
derfor ret sikker på at der er "hul igennem", idet jeg ikke har oplyst
noget som helst i den retning..
Jeg sidder iøvrigt med en ganske almindelig adslforbindelse uden
router ovs.. Derfor er det sikkert en hel banal fejl jeg gør, der gør
at det ikke virker!

Venligst
Møffe

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-02 17:08

Arne Jensen wrote:

> Jeg har ifølge et andet klogt hoved (og det var bestemt ikke ment
> negativt) her i gruppen en dhcp opkobling til tdc.

Du svarede ikke på mine spørgsmål: Kan du sende og modtage mail, og kan
du komme ind på ovenstående adresse?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Arne Jensen

Dato : 07-09-02 09:04

On Fri, 06 Sep 2002 18:07:45 +0200, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

>Du svarede ikke på mine spørgsmål: Kan du sende og modtage mail, og kan
>du komme ind på ovenstående adresse?

Jeg ved ikke omjeg kan sende og modtage mail, da jeg ganske enkelt
ikke har forsøgt.
Men jeg kan i hvert fald trace den ipadresse, både du og Peter har
oplyst her.
Se evt. opfølgning til Peter..

Venligst
Møffe

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-09-02 09:42

Arne Jensen wrote:

> Men jeg kan i hvert fald trace den ipadresse, både du og Peter har
> oplyst her.

Så er det et DNS-problem. Du kommer ikke i kontakt med TDCs navneserver,
og kan derfor ikke få oversat en tekstadresse (som for eksempel
wired.com) til IP-adressen.

Jeg bruger en anden OS/2 version (WSeB), og mener den adskiller sig fra
Warp 4 med hensyn til DNS-opsætning, så jeg håber, Peter eller en anden
kan hjælpe dig med at få rettet opsætningen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : peter volsted

Dato : 06-09-02 17:04

hi Arne

godt at høre fra dig igen. Du er på vej

> Jeg har via nicpak fået mit netkort op, og det kommer fint med 10 mbs
> half duplex så vidt ingen problemer!

hvilket output får du fra: netstat -an ?

> Jeg har fulgt de råd jeg har fået her, og det er 100 procent sikkert
> at jeg har kontakt til tdc, idet de kan se at jeg er "på", men det er
> så stort set også det..

har du talt med dem, set det på regningen, eller har du modtaget noget
elektronisk fra dem?

> Sagt på en anden måde: Hvis jeg pinger min egen adresse (den tdc har
> oplyst mig) får jeg lynhurtigt svar

Er det en adresse i tdc's bredbåndsdomæne (80.xxx.xxx.xxx)? - eller er det en
'intern' adresse (ex. 192.xxx.xxx.xxx. & 10.xxx.xxx.xxx) ?

Hvis det ikke er en intern adresse, kan du så traceroute (tracerte)? hvis ja
så prøv med: tracerte www.wired.com. Går det ikke så: tracerte 209.202.221.20.
Går den sidste, men ikke den første mangler din opsætning - som Kim foreslår -
kendskab til en nameserver. (Det kan tracerte -d www.wired.com osse fortælle)

jeg har beklageligt nok glemt hvilken Warp-version, FP og tcpip du kører?
Hvad står der i: ibmcom\protocol.ini og mptn\bin\setup.cmd ?
har du i %etc% filerne: resolv2 & hosts ?, hvis ja, hvad står der i dem?

> Hvis jeg er et vrøvlehoved er det nok fordi jeg ikke har sovet i 24
> timer:)

Det kan du nå, hvis du bliver gammel Iøvrigt er det såmænd meget
forståeligt.

--
good luck

peter

Fra : Arne Jensen

Dato : 07-09-02 09:15

On Fri, 06 Sep 2002 18:04:02 +0200, peter volsted <pvolsted@image.dk>
wrote:

>hi Arne
>
>godt at høre fra dig igen. Du er på vej
Det hjælper da:)

>hvilket output får du fra: netstat -an ?

>har du talt med dem, set det på regningen, eller har du modtaget noget
>elektronisk fra dem?
Jeg talte i telefonen med en supportmedarbejder..

>Er det en adresse i tdc's bredbåndsdomæne (80.xxx.xxx.xxx)? - eller er det en
>'intern' adresse (ex. 192.xxx.xxx.xxx. & 10.xxx.xxx.xxx) ?
Det er en adresse i bredbåndsdomænet.. 80.197.56.114

>Hvis det ikke er en intern adresse, kan du så traceroute (tracerte)? hvis ja
>så prøv med: tracerte www.wired.com. Går det ikke så: tracerte 209.202.221.20.
Som skrevet til Kim, så kan jeg godt traceroute til 209.202.221.20,
men jeg kan ikke til www.wired.com

>Går den sidste, men ikke den første mangler din opsætning - som Kim foreslår -
>kendskab til en nameserver. (Det kan tracerte -d www.wired.com osse fortælle)
Den kan slet ikke komme i forbindelse med den adresse!

>jeg har beklageligt nok glemt hvilken Warp-version, FP og tcpip du kører?
Jeg har Warp ver 4 FP level 15.
Tcpip ver ved jeg faktisk ikke, men er da begyndt at spekulere på om
jeg muligvis skal have opdateret ddp også.
I lokal tcpip indstilinger står der under nameservere:
193.162.153.164
194.239.134.83
Den første af dem er tdc's sekundære dns-server.
>Hvad står der i: ibmcom\protocol.ini og mptn\bin\setup.cmd ?
Protocol:
[PROT_MAN]

DRIVERNAME = PROTMAN$

[IBMLXCFG]

tcpip_nif = tcpip.nif
rtl8139_nif = rtl8139.nif

[tcpip_nif]

DriverName = TCPIP$
Bindings = rtl8139_nif

[rtl8139_nif]

DriverName = RTSND$
MEDIUM = "_AUTO"
Resolv2:
route -fh
arp -f
REM ifconfig lan0
REM ifconfig lan1
REM ifconfig lan2
REM ifconfig lan3
REM ifconfig lan4
REM ifconfig lan5
REM ifconfig lan6
REM ifconfig lan7
dhcpstrt -i lan0
REM ifconfig sl0
ipgate off

>har du i %etc% filerne: resolv2 & hosts ?, hvis ja, hvad står der i dem?
%etc% filer?
JEg har glemt meget omkring opsætning af OS/2 i den tid jeg ikke har
brugt den!

Fra : peter volsted

Dato : 07-09-02 13:54

hi Arne

> Jeg talte i telefonen med en supportmedarbejder..
> Det er en adresse i bredbåndsdomænet.. 80.197.56.114
godt, hvad sagde SM'eren til OS/2?

> Som skrevet til Kim, så kan jeg godt traceroute til 209.202.221.20,
> men jeg kan ikke til www.wired.com

> Den kan slet ikke komme i forbindelse med den adresse!
min tankeløshed; skulle have været tracerte -d 209.202.221.20; sorry.

> Jeg har Warp ver 4 FP level 15.
> Tcpip ver ved jeg faktisk ikke
'inetver' vil fortælle dig det, hvad siger den?

> men er da begyndt at spekulere på om jeg muligvis skal have opdateret ddp også.
lidt af hængigt af din HW, men nok ikke en dårlig ide. dd har været
'selvstændig' siden FP9 i - SVJH - 1999

> Protocol:
> [PROT_MAN]
>
> DRIVERNAME = PROTMAN$
>
> [IBMLXCFG]
>
> tcpip_nif = tcpip.nif
> rtl8139_nif = rtl8139.nif
>
> [tcpip_nif]
>
> DriverName = TCPIP$
> Bindings = rtl8139_nif
>
> [rtl8139_nif]
>
> DriverName = RTSND$
> MEDIUM = "_AUTO"

den mangler oplysninger om [rtl8139_nif] NetAddress og om [tcpip_nif] IfType,
som tegn på, at du ikke har kørt tcpcfg og mpts.exe korrekt, se nedenfor.

> Resolv2:

Din %etc%\resolv2 (NB! i config.sys: SET ETC=C:\MPTN\ETC) bør hedde:
Domain ns3.inet.tele.dk
nameserver 193.162.153.164
nameserver 194.239.134.83
(det er en 'ren' tekstfil)

> route -fh
> arp -f
> REM ifconfig lan0
> REM ifconfig lan1
> REM ifconfig lan2
> REM ifconfig lan3
> REM ifconfig lan4
> REM ifconfig lan5
> REM ifconfig lan6
> REM ifconfig lan7
> dhcpstrt -i lan0
> REM ifconfig sl0
> ipgate off

du har ikke konfigureret mpts-delen af tcpip, som dermed ikke ved hvilket
interface, den skal snakke med. lan0 og l0 (= loopback) skal konfigureres. Da
din protocol.ini osse mangler lidt, er den nemmeste vej via: Programs - TCP/IP
Internet (LAN) - TCP/IP Configuration (Local). Alternativt kan du klare det
ved at starte: ibmcom\mpts.exe.
Som sammenligningsmodel her min mptn\bin\setup.cmd:
@echo off
route -fh
arp -f
ifconfig lan0 inet 192.168.1.2 netmask 255.255.255.0 metric 1 mtu 12288
ifconfig lo inet 127.0.0.1 netmask 255.255.255.0 metric 1 mtu 12288
route -v add default 192.168.1.1 -hopcount 1
ipgate off

PS. med fast IP-adresse fra tdc, tror jeg ikke du har glæde af at køre DHCP.
Jeg har i stedet i config.sys: SET USE_HOSTS_FIRST=1 ; samt i %etc%hosts
oplysninger om IP-adresser, jeg vil kunne konnekte direkte (uden om
nameserver) med. Det er en ren tekstfil med formatet: ip.no [TAB] navn [TAB]
alias [NL].
Min indeholder: Tiscali's 2 nameservers, min bankforbindelse, min 'udvendige'
IP, min 'indre' IP, min routers IP og min loopback IP (127.0.0.1).

Prøv osse: netstat -an
held og lykke og lad høre hvordan det går

--
good luck

peter

Fra : Arne Jensen

Dato : 07-09-02 23:08

On Sat, 07 Sep 2002 14:54:09 +0200, peter volsted <pvolsted@image.dk>
wrote:

Hej Peter
Og iøvrigt tak for den foreløbige hjælp!

>godt, hvad sagde SM'eren til OS/2?
Det bliver altid så underligt tavse når amn siger os/2:)

>min tankeløshed; skulle have været tracerte -d 209.202.221.20; sorry.
Tracerte -d 209.202.221.20 giver samme resultat som uden -d:
0 * * *
1 * * *
2 * * *
3 * * *
4 * * *
ovs

>'inetver' vil fortælle dig det, hvad siger den?
Inet version 4.00e

>lidt af hængigt af din HW, men nok ikke en dårlig ide. dd har været
>'selvstændig' siden FP9 i - SVJH - 1999
Det meste af min HW skal jeg have drivere til andet steds så?!

> [...]
>som tegn på, at du ikke har kørt tcpcfg og mpts.exe korrekt, se nedenfor.

>Din %etc%\resolv2 (NB! i config.sys: SET ETC=C:\MPTN\ETC) bør hedde:
Der står netop det der i Resolv2 nu bortset fra
Domain opasia.dk

> [...]
>Internet (LAN) - TCP/IP Configuration (Local). Alternativt kan du klare det
Jeg har været inde i lokalkonfigurationen af Tcpip mange gange, og kan
ikke umiddelbart finde noget der er galt der.
Jo umiddelbart var der noget med loopback, men det er rettet nu (tror
jeg)
netstat så sådan her ud inden jeg fik enablet loopback:
[C:\]netstat -an
interface 0 DIX+802.3
physical address 004095306cc9 MTU 1500

speed 10000000 bits/sec
unicast packets received 0
broadcast packets received 2
total bytes received 706
unicast packets sent 0
broadcast packets sent 74
total bytes sent 4204
packets discarded on transmission 0
packets discarded on reception 0
received packets in error 0
errors trying to send 0
packets received in unsupported protocols 0
addr 80.197.56.114 interface 0 mask ffffff00 broadcast
80.197.56.255

Efter loopback er der tilføjet en linje om dette med 127.0.0.1

> [...]
>ifconfig lo inet 127.0.0.1 netmask 255.255.255.0 metric 1 mtu 12288
>route -v add default 192.168.1.1 -hopcount 1
Jeg prøvede for sjov at indsætte nogeet tilsvarende med en anden ip
adresse.. der gik den i hvert fald sukkerkold.. Maskinen nægtede at
boote. Hvad er det iøvrigt for en ipadresse du skriver ind der?

> [...]
>Min indeholder: Tiscali's 2 nameservers, min bankforbindelse, min 'udvendige'
>IP, min 'indre' IP, min routers IP og min loopback IP (127.0.0.1).
Hvordan skal jeg så konfigurere det hvis jeg ønsker at kører uden dhcp
Er det bare den ene linje i konflikt sys også ellers ligge nameserver
adresserne i hosts?
Jeg har iøvrigt prøvet at ligge www.wired.com ind i hosts, og så fik
jeg samme resultat som ved ipadressen.
Jeg kan ikke hitte ud af hvad der er galt!
Kan det være fordi mit netkort kører halfduplex? Det står så vidt jeg
kan gennemskue til auto!

Du kan lige et lille udsnit af min config.sys så ved jeg ikke om du
kan se om der er noget galt der?

SET NLSPATH=C:\MPTN\MSG\NLS\%N;c:\tcpip\msg\enus850\%N;
SET ETC=C:\MPTN\ETC
SET I18NDIR=C:\IBMI18N
SET TMP=c:\tcpip\tmp
DEVICE=c:\tcpip\bin\vdostcp.vdd
DEVICE=c:\tcpip\bin\vdostcp.sys
RUN=c:\tcpip\bin\VDOSCTL.EXE
rem DEVICE=C:\IBMCOM\MACS\IBMEANDI.OS2
CALL=C:\IBMCOM\PROTOCOL\NETBIND.EXE
RUN=C:\IBMCOM\LANMSGEX.EXE
DEVICE=C:\MPTN\PROTOCOL\SOCKETS.SYS
DEVICE=C:\MPTN\PROTOCOL\AFOS2.SYS
DEVICE=C:\MPTN\PROTOCOL\AFINET.SYS
DEVICE=C:\MPTN\PROTOCOL\IFNDIS.SYS
RUN=C:\MPTN\BIN\CNTRL.EXE
CALL=C:\OS2\CMD.EXE /Q /C C:\MPTN\BIN\MPTSTART.CMD >NUL
DEVICE=C:\IBMCOM\MACS\RTSND.OS2

Venligst
Møffe

Fra : H. P. Holm

Dato : 07-09-02 23:37

Arne Jensen skrev:

[...]
> Jeg har været inde i lokalkonfigurationen af Tcpip mange gange, og kan
> ikke umiddelbart finde noget der er galt der.

Jeg kan svagt huske noget snak om DHCP klienten i Warp4 der ikke var
helt kompatibel med moderne Internetudbydere. Jeg sidder offline, men
prøv at søge på "dhcp" i nyhedsgruppen comp.os.os2.bugs på
http://groups.google.com/advanced_group_search?hl=da og se om der ikke
dukker noget op. - Der ligger vistnok en opdateret DHCP klient i en af
tcpip opdateringerne hos IBM, men det er en jungle at finde rundt i...

Warp Server for e-business kørte problemfrit med TDC's bredbånd hos mig
sidste år uden opdateringer, så Warp4 kan også bringes til at virke.

--
Hans

Fra : peter volsted

Dato : 08-09-02 05:28

hi Arne

> Inet version 4.00e

Den version 4.00 bør opdateres, husker jeg ret siger den seneste version
4.00y.
Her <http://www.warpupdates.mynetcologne.de/> finder du Oliver Rick's meget
grundige oversigt over tcp/ip - og OS/2 - opgraderinger med links til de
nødvendige file. Sitet taler både tysk og engelsk.

> Det meste af min HW skal jeg have drivere til andet steds så?!
Du skal have ddpak02, Oliver har link.

> Der står netop det der i Resolv2 nu bortset fra
> Domain opasia.dk

nslookup 193.162.153.164 siger ellers at tdc kalder nameserveren:
ns3.inet.tele.dk, så du bør nok rette; unøjagtigheder er af det onde

> netstat så sådan her ud inden jeg fik enablet loopback:
> [C:\]netstat -an
> interface 0 DIX+802.3

Siger tdc, at du skal bruge DIX+802.3 ? (protokoller du har valgt i
mpts-opsætningen; men det er muligt, at det er din tcpips default-værdier)
min siger tilsvarende:
Interface 0 Ethernet-Csmacd

> physical address 004095306cc9 MTU 1500
kortets fysiske adresse, det er altså fundet og kendt. Men det fungerer jo
osse med ICMP-protokollen (ping og ufuldstændig traceroute)

> [...]
> adresse.. der gik den i hvert fald sukkerkold.. Maskinen nægtede at
> boote. Hvad er det iøvrigt for en ipadresse du skriver ind der?

80.197.xxx.xxx er adresser i det 'offentlige' internet registreret til tdc
bredbåndsadsl-net. 192.168.xxx.xxx registreres ikke som 'offentlige' adresser,
og bruges derfor i meget udstrakt grad som 'private' indre- eller
intranetadresser. Jeg har fra Tiscali en router, som de har sat op med indre
adresse 192.168.1.1. Jeg har som du kan se i min setup.cmd konfigureret mit
lan0 (NUL - ikke O!)-interface med IP 192.168.1.2. Routeren modtager
protokolpakker fra internettet til min 'ydre' IP-adresse 213.237.9.209, sender
accept til afsenderen med den ydre adresse som afsender og videresender
pakkerne til min 192.168.1.2-nic og dermed til OS/2.
OS/2 sender alle pakker den ikke kender hostadresse på til routeren, der
videresender til internettet med ydre IP som afsender, men 'husker' at den har
sendt, og ekspederer derfor svar på pakkerne til OS/2.

> Er det bare den ene linje i konflikt sys også ellers ligge nameserver
> adresserne i hosts?
ja, samt REM dhcpstart i setup.cmd

> Jeg har iøvrigt prøvet at ligge www.wired.com ind i hosts, og så fik
> jeg samme resultat som ved ipadressen.
Tror det er resultatet af DIX+802.3.

> Kan det være fordi mit netkort kører halfduplex?
Det tror jeg ikke, mit kører osse kun ½-duplex.

> Det står så vidt jeg kan gennemskue til auto!
Skulle vist være OK.

> Du kan lige et lille udsnit af min config.sys så ved jeg ikke om du
> kan se om der er noget galt der?

----- snip
håber du har glemt at kopiere:
DEVICE=C:\IBMCOM\LANMSGDD.OS2 /I:C:\IBMCOM /S /P
DEVICE=C:\IBMCOM\PROTMAN.OS2 /I:C:\IBMCOM

har du dem ikke kunne det måske forklare visse af problemerne. lanmsgdd.os2
tager sig bl.a. af at skrive ibmcom\lantran.log ved hvert boot med eventuelle
fejlmeddelelser vedrørende netkortets binding til tcpip-komplekset.
protman.os2 bestyrer blandt det korrekte indhold i ibmcomprotocol.ini.
Jeg har iøvrigt sat et /V efter næsten alle netkommandoer - og drivere - i
config.sys. Det gør, at de 'fortæller' hvordan det går under boot. Jeg kan
lide at vide, at det er i orden; men booter nu heller ikke hver uge

Kig en gang her: <http://www.deltasys.org/tcpip.html> Der er glimrende
screenshots af tcpip-opsætning.

Klø modigt på, du skal nok få 'forbindelse', omend det kan forekomme drøjt
lige nu.
Fortæl endelig hvordan det går, og spør bare.

--
good luck

peter

Fra : Arne Jensen

Dato : 13-09-02 12:26

Hej Peter!

> [...]
>grundige oversigt over tcp/ip - og OS/2 - opgraderinger med links til de
>nødvendige file. Sitet taler både tysk og engelsk.
Jeg har været inde og kigge en del på det site, og har for så vidt
også fundet de updates der er nødvendige.. Det eneste problem er at
der kræves brugernavn og kodeord for at hente de seneste ddp.fixpaks.
Jeg har efter at have rodet en del rundt på Ibm's hjemmesider, fået
registreret mig selv og for at det ikke skal være løgn virker det
stadigvæk ikke:(
Personligt syntes jeg Ibm's hjemmeside er noget frygteligt rod, og
meget uoverskueligt.. Det kan da godt være jeg er mærkelig..
Jeg fatter iøvrigt ikke at der skal password til at hente en fixpak..
Hvem skulle have glæde af den hvis ikke de har OS/2?!
Jeg har dog i Email kontakt med en hvor jeg henter en stor pakke
(366MB) med offentlige tilgængelige fixpaks ovs iaften via FTP, så det
kan være det ligger der imellem.
Jeg tager det oppe fra og ned, og ser hvad der sker.

>Du skal have ddpak02, Oliver har link.
Ja med Password.. Fedt når IBM ikke vil acceptere mit brugernavn og
password!

>nslookup 193.162.153.164 siger ellers at tdc kalder nameserveren:
>ns3.inet.tele.dk, så du bør nok rette; unøjagtigheder er af det onde
Har prøvet at ændre det, men OS/2 ændre det selv tilbage, såå:)

(Snip)

> [...]
>videresender til internettet med ydre IP som afsender, men 'husker' at den har
>sendt, og ekspederer derfor svar på pakkerne til OS/2.

Men det er det ikke:)
Jeg har snakket med en fra Tdcadsl-hotline idag, og det forklare
faktisk en hel del af problemerne.. Faktisk er du selv inde på det her
(måske) uden at vide det:)
Jeg har fra anden kilde fået fortalt at OS/2's DHCP ikke fungere
specielt godt sammen med TDC's DHCP (Hvem sagde standarder), og
vedkommende kører med en Router.. Det kan jeg se at du også gør...
Well gutten ved TDC fortalte mig at de kører RENT DHCP, også selv om
man har fast IP adresse.. Så derfor fungerer de ting du har fortalt
mig altså ikke her, da det skal omkring DHCP serveren under alle
omstændigheder.. Så alt i alt er gode råd faktisk rådne:)
Jeg har fra en tredie person fået et mptsfix der bare ikke vil
installeres her... Måske mig der skal bruge lidt mere tid på at sætte
mig ind i det..
Måske jeg skulle prøve at ringe til IBM og se hvad de har at sige til
det!
Jeg er bare lidt meget træt af FP og DDP og disketterytteri og jeg
skal komme efter dig pt.
Det er den ondeme længe siden jeg har brugt en diskette.. Indtil jeg
begyndte at rode med OS/2 igen! DOH

>----- snip
>håber du har glemt at kopiere:
>DEVICE=C:\IBMCOM\LANMSGDD.OS2 /I:C:\IBMCOM /S /P
>DEVICE=C:\IBMCOM\PROTMAN.OS2 /I:C:\IBMCOM
Jo de er der godt nok!

Well.. Nu er jeg da heldigvis så sur på det at jeg vil ringe til IBM,
og se hvad de har at sige til det!

Hvis ikke de kan forklare problemet, så tager jeg nok konsekvensen og
laver en permanent dataudveksling mellem os/2 og W98.. Det er trods
alt kun for sjov os/2 er blevet installeret igen.

Men rent bortset fra det.. W98 med flere (i den familie) har godt nok
et problem med hensyn til hastighed i forhold til OS/2!

Venligst og med ønske om en god week-end
Møffe

Fra : peter volsted

Dato : 13-09-02 15:03

hi Arne

----- snip

> Ja med Password.. Fedt når IBM ikke vil acceptere mit brugernavn og
> password!

Du har forsøgt at hente XR_D03 og konstateret, at det er rigtigt når Oliver i
notes om Requirements skriver: "Software Subscription for a valid licence"
Du kan frit hente XR_D02, link hos Oliver i boksen lige under 03.
Historien bag er, at IBM fra januar dette år ikke længere understøtter W4. Den
fortsatte OS/2-udvikling er forbeholdt abonnenter på deres Software Choice og
andre soft og/eller HW-abonnementer.

----- snip
> Jeg er bare lidt meget træt af FP og DDP og disketterytteri og jeg
> skal komme efter dig pt.
> Det er den ondeme længe siden jeg har brugt en diskette.. Indtil jeg
> begyndte at rode med OS/2 igen! DOH

Forståeligt. Der kan du glæde dig til din adsl og OS/2 kører. For ca. 5 år
siden 'moderniserede' IBM FP-installationen, som kan foretages online. jeg har
med stor fornøjelse installeret de sidste 7 basisFP's & 3 DD FP's på denne
måde. En del af løsningen er på din hd at skrive et bibliotek med
hjælpeprogrammel og aktuelle FP i et format, som efterfølgende lader sig
installere både på det 'primære' system, men osse på alle andre systemer, du
måtte have. Du kan ved lejlighed læse om det her:
   <http://ps.boulder.ibm.com/pbin-usa-ps/getobj.pl?/pdocs-usa/softupd.html>
'Nyheder' om fixpacks finder du her:
   <http://ps.software.ibm.com/pbin-usa-ps/getobj.pl?/pdocs-usa/fixnews.html>
Aktuelt er denne side dog senest opdateret 20. maj i år, og dermed lidt bagud.
NG'en comp.os.os2.bugs diskuterer ret livligt det seneste nye; ofte med
deltagelse af aktive og tidligere IBM'ere.
----- snip
> Well.. Nu er jeg da heldigvis så sur på det at jeg vil ringe til IBM,
> og se hvad de har at sige til det!
God ide. Håber du har held til at finde en, der kender OS/2
----- snip
> Well gutten ved TDC fortalte mig at de kører RENT DHCP, også selv om
> man har fast IP adresse.
Sagde han virkelig, at du skal slå op i telefonbogen selvom du kender nummeret
udenad?
- og at IBM's DHCP ikke er RENT? Det tyder i mine ører ikke på, at hans
indsigt i emnet var særlig dyb.
Selvom din adsl-forbindelse er en del defekt er tiden måske alligevel inde til
en pakkeanalyse af hvad du udveksler med tdc med ping.
Du åbner et OS/2-vindue, cd'er til et lille/tomt bibliotek, f.ex. temp og
skriver: iptrace [Enter]. OS/2 svarer:
"
iptrace
lan0: tracing enabled
lo: tracing enabled
"
- i hvert fald hos mig, siger din noget andet, skriv det så ned.
Uden at foretage dig andet i dette vindue, åbner du et andet OS/2-vindue og
skriver:
ping 194.239.134.83 56 5
Når den har afsluttet med "round-trip (ms) min/avg/max = 20/24/30" går du til
iptrace-vinduet og trykker [Ctr]-C. en dir vil nu vise dig, at der er gemt en
iptrace.dmp-fil. Vil du nu læse, hvad du og tdc sagde til hinanden, skriver
du: ipformat -h | more. Da det måske ligner græsk for dig, må du gerne sende
mig den vedhæftet en mail.
----- snip
> Har prøvet at ændre det, men OS/2 ændre det selv tilbage, såå:)
Jeg gætter på, at du vil finde den oplysning - indført af dig - i tcp/ip's
Setting Notebook på Host-siden, hvis jeg husker ret

Held og lykke med forehavendet, fortæl gerne hvordan det går og ha' selv en
god weekend.

--
good luck

peter