Maximum RAM?
Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-09-02 14:54

Hvor meget RAM kan OS2 warp 4 bruge?

Lars

Fra : Søren Grønning

Dato : 05-09-02 15:05

On 05/09/02 15:54, in article 3d77627e$0$10683$4d4eb98e@news.dk.uu.net,
"Lars Stokholm" <lars@iconmedialab.dk> wrote:

> Hvor meget RAM kan OS2 warp 4 bruge?
>
> Lars

Lige så meget du skulle kunne proppe I maskinen :)

Søren Grønning

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-09-02 15:39

"Søren Grønning" <sgi@designskolenkolding.dk> wrote in message
> Lige så meget du skulle kunne proppe I maskinen :)

Det er vist rent teoretisk.
Har aldrig oplevet OS/2 som nogen særlig RAM-sluger.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-09-02 16:13

Jesper G. Poulsen wrote:

> "Søren Grønning" <sgi@designskolenkolding.dk> wrote in message
>
> Det er vist rent teoretisk.
> Har aldrig oplevet OS/2 som nogen særlig RAM-sluger.

Heldigvis har vi Mozilla-folkene til at rette op på denne mangel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-09-02 18:40

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> wrote in message
> Heldigvis har vi Mozilla-folkene til at rette op på denne mangel.

Hvor stort er det leak ?

Der er et mindre leak i Win32-udgaven af Mozilla.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-09-02 19:20

Jesper G. Poulsen wrote:

> "Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> wrote in message
>
> Hvor stort er det leak ?

Det er ikke et leak som sådan. Problemet er blot, at uanset hvordan jeg
sætter mine cacheindstillinger, bliver Mozilla ved med at fortære af
hukommelsen.

Jeg har nogle sider, som jeg har sat til at opdatere sig selv automatisk
med korte mellemrum, og selvom de ikke fylder specielt meget, er
hukommelsesforbruget efter nogle timer oppe på nogle hundrede MB (RAM
cache er normalt sat til 4096 KB, mens disk cache er sat til 5000 KB).
Hukommelsen frigives først, når jeg lukker for Mozilla.

Jeg har lavet et lille forsøg, hvor jeg prøvede at regne ud, hvor mange
MB jeg henter, og hvor meget RAM Mozilla sluger. Det viste sig, at
browseren sluger cirka det dobbelte af hvad jeg henter. Jeg har prøvet
at skrive om fænomenet i Mozillas OS/2-nyhedsgruppe, men interessen har
været lig nul - måske fordi det ikke er et decideret leak, og måske
fordi det er en platformsuafhængig ting (jeg har kun Mozilla/2
installeret).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 05-09-02 15:58

On Thu, 5 Sep 2002 13:54:29, "Lars Stokholm" <lars@iconmedialab.dk>
wrote:

> Hvor meget RAM kan OS2 warp 4 bruge?

I teorien, så meget som din arkitektur kan addressere.

Dog har der på visse bundkort været problemer med, at OS/2 ikke kunne
"se" RAM over 64MB grundet en udbredt ændring af et ellers oprindeligt
standard BIOS kald til detektion af RAM. På mange BIOS'er er der en
"OS select for DRAM >64MB: OS/2 / non-OS/2" af samme grund. Længe
siden jeg har oplevet problemet, men man bør lige teste OS/2 på en ny
maskine at den nu også rent faktisk ser al rammen. Jeg havde engang
problemet på en ældre maskine hvor BIOSen heller ikke gav denne
mulighed. Her hjalp et fix (hmm, hack ;) Daniela Engert har lavet af
OS2LDR så den brugder den anden metode til at spørge BIOSen med i
stedet.

Endvidere har der indtil nyeste kernel revision (kan ikke huske W4 FP
niveauet, men Aurora/eCS er i hvert fald over) været den begrænsning,
at hver enkelt process ikke kunne addressere mere end 512MB
(udelukkende grundet en snedig og nu om dage ret ligegyldig måde,
hvorpå man kunne lave "thunking" for at OS/2 og virtualle DOS
sessioners addressering let kunne konverteres mellem hinanden). Denne
begrænsning eksisterer ikke længere, men man skal dog sætte nogle
Config.SYS værdier for at slå det til (fx VIRTUALADDRESSLIMIT=3072 og
DLLBASING=OFF).

... /\/\\ads Orbesen Troest <mads@troest.NEVERMORE.dk>

(Please remove NEVERMORE from address when replying via email...)

Fra : peter volsted

Dato : 05-09-02 17:50

hi

----- snip

> Endvidere har der indtil nyeste kernel revision (kan ikke huske W4 FP
> niveauet,
13, men bedre med 15.

> man skal dog sætte nogle Config.SYS værdier for at slå det til (fx
> VIRTUALADDRESSLIMIT=3072 og DLLBASING=OFF).
jeg har følgende i min 'kommenterede' config.sys:
"rem set java_high_memory=1 ophæver 384 MB grænsen forudsat 1024<=
VIRTUALADDRESSLIMIT <3072 - det er MB!"
DLLBASING=ON or OFF er som jeg har forstået det ikke en forudsætning for at
udnytte 'meget' memory, men forskellige måder at loade dll's på, som har
betydning for brugen af hhv. private og shared memory.
jeg bruger w4.5 FP16 OS2KRNL v. 14.091b

--
good luck

peter

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 05-09-02 22:10

> [...]
> udnytte 'meget' memory, men forskellige måder at loade dll's på, som har
> betydning for brugen af hhv. private og shared memory.

Det har betydning for hvor meget "shared memory" man kan allokere; uden
denne switch kunne man risikere at løbe tør for "shared memory" tidligere,
uanset den fysiske mængde RAM.

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 06-09-02 01:02

Mads Orbesen Troest wrote:

> [...]
> standard BIOS kald til detektion af RAM. På mange BIOS'er er der en
> "OS select for DRAM >64MB: OS/2 / non-OS/2" af samme grund.

Den BIOS indstilling skal kun bruges til OS/2 2.x. Mit Warp 4 system kan
ikke starte op hvis jeg sætter indstillingen til OS/2...

Det med det ændrede BIOS kald kom meget senere end OS/2 / non-OS/2
indstillingen.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-09-02 19:07

On Fri, 06 Sep 2002 01:02:19 +0100, Mikkel C. Simonsen wrote:

> [...]
>ikke starte op hvis jeg sætter indstillingen til OS/2...
>
>Det med det ændrede BIOS kald kom meget senere end OS/2 / non-OS/2

Det var som sædvanligt Redmond der pressede bundkortfabrikanterne til at lave
dette nummer, simpelthen fordi Windy på det tidspunkt var det eneste OS der
understøttede disse nye standarder...Linux fx blev dog hurtigt hack'et til at
benytte det ændrede kald.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
It takes a big man to cry, but it takes a bigger man to laugh at that man.