| KRISTENDOM  (del 1)
 
 En gennemgang af den moderne, institutionaliserede kristendom.
 
 Dette indläg vil påvise, hvordan den traditionelle fortolkning af
 lären om Kristus, som i almindelighed godtages af kristne, ikke hviler
 på sikker historisk grund. Den moderne kirkes dogmer er for en stor
 dels vedkommende opstået af ren spekulation og er igennem
 århundrederne blevet genstand for meget gennemgribende ändringer.
 
 En vanskelighed ved at etablere bibelsk trovärdighed er, at der ikke
 findes et ord i Bibelen som direkte kan föres tilbage til Jesu hånd.
 Alle beretninger om Jesu liv og läre er blevet nedtegnet af to af hans
 tolv elever, Mattäus og Johannes, samt af to andre hellige mänd,
 Markus og Lukas, som ikke fandtes blandt de oprindelige tolv, der
 modtog Kristi personlige undervisning.
 
 De mest betydningsfulde dogmatiske afhandlinger om Ny Testamente,
 hvorpå den kristne kirkes autoritet formodes at hvile, tilskrives
 Paulus som heller ikke var direkte elev af Kristus. Et andet problem
 er, at de oprindelige evangelier på det aramäiske sprog, ikke mere
 findes bevaret i deres helhed. Moderne fortolkninger af Ny Testamente
 er i stor udsträkning baseret på gamle gräske oversättelser fra äldre
 aramäiske skrifter.
 
 En tredie vanskelighed er, at indholdet i den moderne bibel ikke
 stemmer overens med Guds ord, som det blev antaget af den kristne läre
 i dens äldste för-romersk/katolske form. De äldre kristne som boede
 omkring Middelhavet, i närorienten samt i det jödiske samfund i det
 förste og andet århundrede efter Kristus, kendte en omfattende
 mangfoldighed af mundtlige og nedskrevne hellige skrifter, hvoraf
 nogle endog dukker op i vore dage, f.eks. Dödehavsrullerne og "De tolv
 helliges Evangelium".
 
 Grundlaget for det som i dag er kendt som den kristne bibel, er
 imidlertid resultatet af en speciel romersk formulering af teologien,
 som fandt sted imellem det andet og det fjerde århundrede efter
 Kristus. Den moderne bibel var et resultat af en gradvist löbende
 kanonisering (officiel kirkebekräftigelse) af visse skrifter.
 
 Historien om denne kanonisering af Bibelen er beskrevet kortfattet i
 den ny katolske encyklopädi. Bemärk den tidlige forskel ved de
 vestlige kanoniske böger. I öst var de kanoniske böger mere flydende
 og omfattede mange böger, som nu ikke anerkendes som kanoniske (d.v.s.
 anerkendt af den katolske kirke). Justinus anerkendte f.eks. ethvert
 skrift som forkyndte de gode nyheder - og mange kunne opfylde denne
 definition.
 
 I vest var de kanoniske böger mere juridiske og regelrette, med en
 sträben efter snarere at udelukke end at medtage hellige böger. Ikke
 för end i det fjerde århundrede opnåede kirken en stabilisering af de
 kanoniske böger, og först ved kirkemödet i Trent i 1546 opnåede de
 kanoniske böger deres dogmatiske udformning.
 
 'De romerske kristne tilsidesatte således en stor del af de äldre
 kristne skrifter, som var anerkendt i almindelighed andre steder.
 Dette kunne måske bero på deres manglende evner til at forstå og fölge
 undervisningen deri. Politiske interesser kan heller ikke
 tilsidesättes som en årsag til den romerske sekterisme. Moderne
 kritikere af den katolske läre anklager de gamle kirkefädre for at
 have udnävnt visse läremestre, kendt som censorer, til at ändre den
 gamle kristne läres original-erkendelser gennem udeladelser,
 justeringer og fortolkninger for at skrifterne kunne tilfredsstille
 kejser Konstantin af Rom, som kort forinden havde omvendt sig til den
 kristne läre og som var vant til den hedenske livsstil i den datidige
 dekadente kultur.
 
 Biskopperne i Rom var opsatte på at deres samfunds trossatser, såsom
 den kejserlige trosbekendelse, skulle indföres i det romerske rige og
 til dette formål behövede de Konstantins stötte. Det er en
 kendsgerning at Konstantin, efter indstilling fra den romerske kirkes
 ledere, sammenkaldte til kirkemödet i Nikea i år 325 e.Kr., af
 sekteriske årsager (d.v.s. for at fastlägge den ariske kristendom).
 
 Kirkemödet i Nikea indstiftede den romerske kirke som den kristne
 verdens centrum, og den romerske kirkes tolkning som overordnet. På
 kirkemödet i Karthago 397 e.Kr., forböd den romerske kirke officielt
 läsning af sådanne kristne skrfter, som ikke var godkendte af den
 romerske hieraki (d.v.s. prästevälde). Bibelen blev således for altid
 berövet visse afsnit i Ny Testamente, da de blev anset for at väre
 apokryfiske (d.v.s. af tvivlsom oprindelse).
 
 Ligeledes bör det bemärkes at der findes afsnit i den romersk-katolske
 udgave af Det Gamle Testamente, godkendt i Karthago, som anses for at
 väre apokryfiske af jöderne, som gör gäldende at Det Gamle Testamente
 er et af deres egne hellige skrifter - Toraen.
 
 Kirkefädrenes räsonnementer ang. hvad der var apokryfisk og hvad ikke,
 har i forgangne tider väret et stort kontroversielt anliggende blandt
 teologer, i särdeleshed fordi påvirkningerne fra apokryfiske böger er
 levet videre fra den gamle tid i traditionel kristen lärdom.
 
 Der findes brudstykker af Ny Testamente, som tilskrives Leuceus
 Carinus, en af Johannes' fölgesvende - på samme måde som Lukas var det
 til Paulus. Hans frembringelser daterer sig i et tidsrum indenfor
 hundrede år omkring korsfästelsen og blev forkastet af den romerske
 kirke, som värende gnostisk fejlläre (gnusis er et gräsk ord som
 etymologisk, d.v.s. ordbilledmässigt, er forbundet med sanskrit-ordet
 gyana; begge ord betyder viden eller kundskab).
 
 Den europäiske kristendom har i lang tid betragtet gnosticismen som
 ikke-kristen, eller i bedste fald som kristendom med kompromisser. Den
 äldre katolske filosof Origenes var blandt de förste kirkelige
 talsmänd der forsögte at adskille kristi läre fra österlandsk mystik.
 Og siden den tid har man forkyndt gnosticismen som en fremmed
 indflydelse på kristendommen. Alligevel er det ikke så ligetil at
 afvise den gamle gnostiske evangelier, som om de ikke hörte til den
 ägte kristne tradition.
 
 Otto Pfleiderer, fhv. professor i praktisk teologi ved universitet i
 Berlin, har skildret Leucius' produkt som "tidlig kristen litteratur"
 og af stor betydning for forståelsen af den periode. Med henvisning
 til Jesu dom foran Pontius Pilatus, genfunden i en anden för-katolsk
 gnostisk tekst - Petri Evangeliet - forklarer dr. Pfleiderer at det er
 en tolkning af historien som er enklere og derfor uden tvivl äldre end
 den "ejendommelige beretning", nemlig den moderne tolkning i Mattäus.
 Trods det, er den gnostiske beskrivning af Jesu Kristi liv praktisk
 taget ukendt i dag.
 
 Lären om ordet, sådan som det gives i det moderne Johannes Evangelium,
 er et centralt mysterium i kristen teologi, som giver en antydning af
 den virkelige identitet af personen Kristus. Der foreligger dog bevis
 på, at lären om ordet undervistes af de gnostiske skoler i det gamle
 när-orienten - endog för Kristi födsel. Hvis gnosticismen er kättersk,
 hvordan kan da et så vigtigt teologisk spörgsmål som Jesu Kristi
 identitet forklares i den moderne bibel med anvendelse af äldre
 gnostisk terminologi?
 
 Envidere afslörer "Johannes' gerninger" af Leucius Carinus en
 forklaring til det kristne ord, som langt overgår den udvandede og
 svärt fattelige version i det moderne Ny Testamente. I den gnostiske
 tekst finder vi at ordet, den guddommelige läre eller kraft, adskiller
 den lavere naturs verden, materien, fra fra den höjere naturs verden,
 den åndelige verden.
 
 Menneskeheden er fuldständig opslugt af sanselig materie, men Kristus
 (d.v.s. "ordet som blev köd") steg ned fra faderens, Guds åndelige
 rige, for at frelse menneskeheden ved at åbenbare sig i en menneskelig
 skikkelse - dog uden at miste sin kontakt med det åndelige rige. Med
 andre ord: Kristus er et åndeligt väsen, som altid er transcendental
 til (d.v.s. hävet over) den materielle verden, skönt han udadtil antog
 en materiel skikkelse for at kunne forkynde. Hans formål var at häve
 menneskeheden til det transcendentale (åndelige) niveau.
 "Om du lytter til mig, skal du blive som jeg er", sagde han.
 
 Menneskene besidder den åndelige mulighed for at ophöje sig til Kristi
 niveau. Da det imidlertid er faldet, kom Kristus for at vise vejen.
 Eftersom Kristus aldrig var falden, men altid befandt sig i en åndelig
 position som Guds evige tjener, er han intimt forbundet med Gud, som
 hans sön. Men derfor er Guds faderskab på ingen måde udelukkende
 begränset til Kristus. Blandt de uvidende väsener i denne verden, var
 Jesus Guds eneste gode sön, som kom for at tilbyde hver og en at träde
 ind i Guds åndelige rige. Hver og en som ville göre Guds vilje.
 
 Det finder vi beskrevet i Mattäus (evangeliet). Kristi transcendentale
 läre symboliseredes af lysets kors, som han åbenbarede for Johannes
 under korsfästelsen. Ifölge Leuceus åbenbarede Jesus Kristus sig for
 Johannes i sin åndelige skikkelse på Oliebjerget, hvor Johannes
 grädende havde gemt sig i en grotte, efter at han havde set Jesus på
 korset på Golgata. Kristus forklarede for Johannes, at hans
 korsfästelse kun var et synsbedrag for at forvirre dem, som troede at
 han var et almindeligt menneske: "Jeg er ikke ham som er på
 träkorset", og at han faktisk ikke led nogen dödssmerte.
 
 Lysets kors, Kristi virkelige symbol, omslutter himlene og skiller
 materiens lavere verden fra det höjere åndelige transcendentale rige.
 Kristus beretter for Johannes, at dette kors undertiden var som en
 dör, undertiden en vej, undertiden tro, undertiden en mystisk vision
 om vejen til åndelig befrielse fra den smertefulde materielle verden
 af gentagen födsel og död.
 
 "Thomas' gerninger iflg. Leuceus" giver et mere detailleret billede af
 själens frelse fra illusionen, som fremstilles igennem en lignelse om
 ’gyptens drageperle. Deri sammenlignes själen med et kongeligt barn
 fra lysets himmelske rige, som afförer sig sin oprindelige himmelske
 klädning (åndelige krop) og forlader sit hjem for at drage til ’gypten
 (de materielle sansers verden).
 
 Der iförer själen sig ägypternes snavsede klädedragt, en klädedragt af
 skam (den materielle krop). Mens själen bor i ’gypten er den tvunget
 til at tjene de magter, som styrer den lavere verden (de fysiske
 love). Denne tjeneste er så hård at dens bevidsthed bliver omtåget af
 träthed og sövn. Själen väkkes af sin slummer af et brev fra sin far,
 kongen selv (det åbenbarede ord - Kristus). Kongens sön får i dette
 brev anvisninger på at redde en kostbar perle fra en forfärdelig
 drage: befrie den og före den til lysets himmelske rige.
 
 Perlen repräsenterer lysets guddommelige gnist, den åndelige del af
 ens väsen, som må befries fra påvirkning af mörkets magter, der
 repräsenteres af dragen. Dragen bliver dysset i sövn af kongens sön,
 som uophörligt synger kongens navn i dens öre. Da sönnen vender
 tilbage til lysets rige med perlen, efterlader han den materielle krop
 og iförer sig en krop af lys, en åndelig krop, fra hvilken kongens
 billede strålede i alle farver. I lysets rige hilses själen af sin far
 og andre prinser, som på tilsvarende vis er prydet af åndelige kroppe.
 Sammen går de for at möde kongernes konge, som er den störste af dem
 alle.
 
 Foruden dokumenterne til apostelgerningerne af Leucius Carinus, findes
 der en bog om det äldre og nye testamente som hedder "’gypternes
 Evangelium", hvori Kristus angives at sammenligne den materielle krop
 med en klädedragt af skam. Vi erfarer også her at födsel og död har
 sine rödder i seksuelle begär. Dette evangelium var alment värdsat i
 äldre tider - ja selv af Clement af Alexandria, som i år 170 e.Kr.,
 citerede det i sin anden epistel. Clement er af den moderne katolske
 kirke anerkendt som kirkelig korrekt. Det er derfor besynderligt at
 "’gypternes Evangelium" i dag anses for kättersk.
 
 "Paulus' gnostiske gerninger" var iflg. Pfleiderer meget värdsatte i
 den gamle kirke, men det forstår sig at de i dag er ukendte. Her
 finder man, at de restriktioner som blev foreskrevet af apostelen
 Paulus til hans tilhängere, var nogle helt andre end dem som genfindes
 i Ny Testamente. Han lärte dem at väre absolut afholdende, at afstå
 fra at spise köd, at drikke vin og iövrigt ophöre med synd af al
 slags. "I skal ej genopstå fra de döde om i ikke forbliver kyske og
 holder jeres kroppe ubesmittede" sagde Paulus.
 
 "De tolv apostles gerninger ifölge Mattäus", en anden gammel bog i Ny
 Testamente som blev forbudt af den romersk-katolske kirke, nävner at
 Johannes Döberen - som döbte Jesus - udelukkende ernärede sig af
 oliekager. Ifölge den moderne bibel, skal Johannes Döberen vistnok
 have ernäret sig af gräshopper. För det sidste måltid siger Jesus,
 iflg. den gnostiske beretning, til sine disciple:
 
 "Det er ikke mit önske at spise köd sammen med jer ved denne
 påskehöjtid". Ang. den jödiske sädvane med at slagte offerdyr, siger
 Jesus: "Jeg er kommet for at göre en ende på ofringen" og "om i ikke
 ophörer med at ofre, vil Guds vrede aldrig vige fra jer".
 
 Modstandere af katolicismen gör gäldende, at de tidlige romerske
 censorer udrensede de kristne skriftelige forkyndelser, som kunne
 betragtes som kontroversielle for den materialistiske kejser
 Konstantin, for at konsolidere den romerske kirkes magt og for at
 indstifte den som statsreligion i det romerske kejserdömme. Som en
 kommentar til denne forsätlige ändring af sandheden, udtaler G.J.
 Huxley i sit evangelium om de tolv hellige:
 
 "Hvad disse gjorde, var minutiöst at stryge visse forkyndelser af
 Vorherre i evangelierne, som de (eller Konstantin) ikke havde til
 hensigt at fölge, nemlig dem som indebar forbud mod ködspisning og
 indtagelse af stärke drikke." Imidlertid fordömte de romersk-katolske
 apologeter gnostikerne, som på alle områder strengt fulgte disse
 principper, som kätterske kultdyrkere.
 
 På denne måde faldt den höjt udviklede gnostiske filosofi i unåde hos
 flertallet af de kristne. Hvad der end er tilbage af åndelighed i det
 moderne Ny Testamente, har i alle tilfälde uden tvivl sin oprindelse
 at takke de gnostiske skrifter for, som var rige på isoteriske
 lärdomme om Jesus Kristus. Som Pfleiderer skriver: "Det var ikke
 rigtigt at fordömme gnosticismen som helt modstridende og ödeläggende
 i sin indflydelse på kristendommen.
 
 Tvärtimod havde den den mest livskraftige indvirkning på
 kristendommens udvikling." Men efter kirkemödet i Nikea, antog
 kristendommen en fast, agnostisk (d.v.s. det helt enkle, uden
 kundskab) kurs. Moderne kristne har ingen kundskab om, hvem Kristus
 virkelig var, og hvad han i virkeligheden lärte. I dag anser kristne
 f.eks. den anskuelse, at Jesus hverken led eller döde på korset, for
 at väre Gudsbespottelig.
 
 De fastholder at korsfästelsen er den vigtigste side af Guds
 barmhjertighed mod menneskeheden. At Kristus led fysisk for vore
 synder, så at vi nu kan fortsätte med at synde i hans navn. Det
 underliggende motiv for denne tro er åbenbar. Kristne er utilböjelige
 til at ville fölge regulerende principper som begränser sansenydelse.
 
 Derfor önsker de frelse på den enklest mulige måde, på bekostning af
 Jesu lidelse på korset. Den kristne forestilling om opstandelsen er i
 virkeligheden en forherligelse af den fysiske krop, i mangel på al
 åndelig viden: viden om den evige själ, som den åbenbaredes i "Thomas'
 gerninger" af Leucius eller i "Bhagavad gita", hvor det står
 beskrevet, at for själen findes der hverken födsel eller död. I stedet
 identificerer moderne kristne udelukkende livet med den materielle
 krop.
 
 Deres forståelse af Kristus er derfor begränset til de mest elementäre
 og håndgribelige sansefornemmelser. De tror at Kristi legeme var en
 almindelig säk af kemikalier, präcis som en hvilket som helst andet
 menneske, og at han blev helbredt og evig tre dage efter sin död. Med
 hans nåde kommer hver sand kristen til på lignende måde at blive
 belönnet med en evig fysisk tilvärelse i sin egen opstandne materielle
 krop, med hvilken han vil komme til at opleve sansenydelse i himlen
 med sine opstandne familiemedlemmer og venner. Kilden til denne tro er
 klar.
 
 'Oprindelig skelnede den gnostiske läre om ordet logos, klart imellem
 materie og evig ånd, og identificerede Kristus som en budbringer fra
 det evige åndelige rige, men agnosticismen i kirken har fordunklet
 dette fortidige begreb, så at dagens kristne nu er ude af stand til at
 forstå ånd (d.v.s. liv) og materie hver for sig. Evigt liv betyder nu,
 iflg. moderne kristen logik, en evig fysisk krop. Denne tåbelighed har
 kulmineret i den groteske läresätning om adventismen, hvor visse
 kristne samfund tror, at sande kristnes grave vil åbne sig ved Kristi
 genkomst og de döde kroppe rejse sig og fölge Herren til himlen.
 
 De moderne kristne agnostikere bör således betragtes som modstandere
 af Kristus, eftersom de ikke vil ändre deres syndige vaner og stige op
 til den åndelige platform, ved at fölge deres herres instruktioner. I
 stedet vil de träkke Kristus ned på en materiel, fysisk platform og
 bruge hans död som en undskyldning for at fortsätte med at bryde hans
 bud. Sådanne materialistiske, ateistiske formasteligheder fordömmes i
 "Johannes' gerninger" af Leucius. Kristi fremträden i materiel
 skikkelse var blot en lila, en guddommelig leg, som han selv udtrykte
 det.
 
 "Engang legede jeg med alting, og kunne alligevel aldrig tage
 skade......" Dette som jeg nu åbenbarer mig i, er ikke hvad jeg er.
 Det som jeg er, vil du få at se, når du er kommet til mig."
 
 Til dem som troede at han virkelig var blevet naglet til korset for at
 blive dräbt, sagde Jesus: "Jeg blev anset for at väre det, jeg ikke
 er. Jeg var ikke det, som jeg var for mange andre. De siger andre ting
 om mig; lumpne ting, som jeg ikke har gjort mig fortjent til." I denne
 beretning af Leuceus om korsfästelsen, gik Johannes ned fra
 Oliebjerget efter at have fået disse oplysninger fra Jesus, i dennes
 åndelige skikkelse. Og han smilede til alle de andre som stod og
 kiggede på, og troede at Jesus var ved at dö.
 
 Den säregne romerske form for agnosticisme (d.v.s. uvidenhed), som
 forbigik den sande transcendens ved Kristus og hans läresätninger,
 resulterede i mange andre bedragerier i religionens navn. Alt eftersom
 kristendommen bredte sig fra Rom til landene i det nordlige Europa,
 opstod behovet for kristne tjenere som kunne oversätte Bibelen fra
 gräsk og latin, til de nye proselytters modersmål.
 
 Dette medförte en endnu större afvigelse fra Kristi oprindelige
 budskab, f.eks. findes der nu 19 henvisninger til Kristi og hans
 disciples påståede ködspisning, som genfindes i Karun Jacob's udgave
 af evangelierne, som engelsktalende kristne påberåber sig, når det
 gälder om at forsvare deres egen ködspisning.
 
 Trods det, betyder ikke  t af disse ord "köd" i den oprindelige gräske
 oversättelse:
 
 brome (anvendt 4 gange) betyder mad,
 brusimus (anvendt 1 gang) betyder det, som kan spises,
 brusis betyder mad eller spisningens handling (dette at spise),
 prosphagion betyder noget at spise,
 trophe (anvendt 6 gange) betyder näringsmiddel og
 phago (anvendt 3 gange) betyder at spise.
 Alle disse ord er oversat med "köd" eller sat i forbindelse med at
 spise köd.
 
 Den romersk-katolske kirke havde en stor interesse i at bibeholde de
 europäiske massers uvidenhed. Ved ikke at göre Jesu läre til andet,
 end et spörgsmål om blind tiltro til kirkelige läresätninger, blev
 kristendommen en nem religion at sprede. Naturligvis voksede kirkens
 välde, magt og indflydelse med stormskridt, eftersom den ikke
 modarbejdede de fundamentale syndige vaner med ködspisning og
 beruselse som de mest bemärkelsesvärdige, som var fremträdende i den
 europäiske såkaldte kultur.
 
 Den katolske bibel, forkortet og forvansket af kirkefädrene, var
 igennem århundrederne et let tilgängelig skrift for yderligere
 misfortolkninger for politiske og ökonomiske mål. Endnu i dag ved
 meget få mennesker, at der findes 40 hyldekilometer i Vatikanets
 arkiv, som er fuldt med urörte, uoversatte, gamle kristne og jödiske
 skrifter, som i århundreder har väret gemt väk fra almenhedens öjne -
 tilsyneladende for at forhindre problemfyldte, doktrinäre stridigheder
 i at komme for dagens lys.
 
 Ting som skulle kunne vende op og ned på traditionelle katolske teser
 fra århundredernes forlöb. Overalt hvor der i middelalderen fandtes
 gnostisk fejlläre, såsom troen på reinkarnation eller forsagelse af
 köd og vin i kosten, hvilket kunne väre en trussel mod de kirkelige
 dogmers suveränitet, blev de hensynslöst udryddet af inkvisitionen.
 Imens begyndte kirkens biskopper at tilbyde deres mägtige lägmänd
 verdens förste livsforsikringsbrev, garanteret velsignelse for frelse
 til fantasipris.
 
 Givetvis kunne en kirke, som var baseret på bedrageri, bluff og synd
 og undertrykkelse af sandheden med vold, ikke eksistere i lang tid,
 uden at sätte sig i alvorlige vanskeligheder, hvilket skete ved den
 protestantiske reformation i 1500-tallet. Hvor voldsom og forbitret
 denne fejde end var, formåede den dog på ingen måde at udvide
 menneskets forståelse af Bibelen. Den befriede blot Bibelen fra den
 katolske kirkes private tolkningsprivilegium og placerede det i
 händerne på jävne mänd.
 
 Men Bibelen forblev mere eller mindre som den altid havde väret siden
 den var blevet sanktioneret af de romerske katolikker. Der fandtes
 ingen blandt de protestantiske forkyndere, som kunne afslöre dens
 oprindelige betydning, som var gået tabt for mere end tusind år
 tilbage. Resultatet af reformationen var til syvende og sidst, at den
 bibelske tolkning blev endnu mere bizar end tidligere. Således er
 mange af vore dages kristne samfund opstået på den tid, og ikke et
 eneste af disse er komment til nogen väsentlig forståelse af Kristi
 sande transcendens og hans budskab til verden.
 
 
 SLUTKOMMENTAR.
 
 Vi skal fortsätte med denne analyse i endnu en tekst. Näste gang skal
 vi höre om Kristi forsvundne pagt, hvorledes den pagt han indgik med
 menneskene, fuldständig er forvansket og tilintetgjort af den moderne
 institutionaliserede kristendom.
 
 Disse indläg skal ikke ses som et angreb på anderledes tänkende eller
 andre religioner. Krishna-bevidsthed står ikke i modsätning til
 nogensomhelst anden religion, fordi al religion nödvendigvis må have
 samme kilde, nemlig Gud/Krishna/Allah.
 
 Så hvorfor vi "kritiserer" en anden religion på denne måde, er for at
 oplyse om en religion, der hävder at väre den eneste sandhed, som
 hävder at alle anderledes tänkende er hedninge; at alle som ikke
 fölger deres sekteriske, dogmatiske fortolkninger og anvisninger af
 deres skrift, faktisk er fordömte - der er endda nogle der tror, at de
 som ikke fölger denne vej, skal brände evigt i helvede.
 
 Det er selvfölgelig noget vrövl, fordi Gud hverken er kristen, hindu
 eller muhammedaner. Der er kun een Gud, og denne ene Gud tilbedes af
 forskellige folk fra forskellige kulturer, på forskellig vis. Men
 essensen er altid er den samme. Det vil man også se, hvis man
 foretager en religionshistorisk undersögelse - at de samme bud og
 formaninger går igennem i alle religioner. Og at de samme beskrivelser
 går igen i alle skrifter.
 
 Alle beretningerne i Det Gamle Testamente har utvivlsomt sin
 oprindelse i den vediske litteratur, hvor de samme beretninger findes
 beskrevet (den vediske litteratur er vel at märke flere tusinde år
 äldre end Bibelen). Det vi opponerer imod er, at en religion som har
 en lang tradition for tekstforvanskning - for at sige det mildt - i
 dag anser sig selv som värende den eneste sande religion.
 
 mvh
 jahnu
 
 
 |