| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Er news en gratis service eller en del af ~ Fra : Tony | 
  Dato :  15-08-02 20:56 |  
  |   
            Jeg har krævet kompensation fra min udbyder fordi adgangen til news er
 sporadisk og mangelfuld.
 De har svaret at de ikke kan yde godtgørelse da news er en gratis service?!
 Padre svarer på et af mine indlæg i dk.videnskab.jura og kalder det en
 branchestandard at en ISP tilbyder newsserver
 news:ajgvoj$g6v$1@tux.netsite.dk - Hvad siger du?
 
 Tony
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Kjær Nielsen (15-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Kjær Nielsen | 
  Dato :  15-08-02 21:08 |  
  |   
            On Thu, 15 Aug 2002 21:56:28 +0200, "Tony"
 <grundig@NOSPAMpost.tele.dk> wrote:
 
 >Jeg har krævet kompensation fra min udbyder fordi adgangen til news er
 >sporadisk og mangelfuld.
 
 Spørgsmålet er nok nærmere hvor meget news er en del af det produkt du
 køber, det er sandsynligvis ingen tvivl om at det hovedeprodukt du
 køber er net adgang, og så følger der nogle services med, alle med
 forskellig "værdi" og forventninger til slige.
 
 >De har svaret at de ikke kan yde godtgørelse da news er en gratis service?!
 
 Så må din udbyder taksere news til ikke i helheden af produkt til at
 udgøre nogen væsentlig værdi når de beskriver det på den måde.
 
 Er du explicit lovet noget mht. news - formodenligt nej.
 
 
 -- 
 Morten!
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Brodersen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Brodersen | 
  Dato :  16-08-02 06:35 |  
  |   
            On Thu, 15 Aug 2002 22:08:14 +0200, Morten Kjær Nielsen
 <nospam.5juni2002.dk@gummiand.dk> wrote:
 
 >>De har svaret at de ikke kan yde godtgørelse da news er en gratis service?!
 >Så må din udbyder taksere news til ikke i helheden af produkt til at
 >udgøre nogen væsentlig værdi når de beskriver det på den måde.
 
 Omvendt set må det så være et produkt, man kan få uden at skulle være
 kunde i øvrigt.
 
 -- 
 - Peter Brodersen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Thomas (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  16-08-02 07:43 |  
  |   
            Peter Brodersen wrote:
 > On Thu, 15 Aug 2002 22:08:14 +0200, Morten Kjær Nielsen
 ><nospam.5juni2002.dk@gummiand.dk> wrote:
 > 
 >>>De har svaret at de ikke kan yde godtgørelse da news er en gratis service?!
 >>Så må din udbyder taksere news til ikke i helheden af produkt til at
 >>udgøre nogen væsentlig værdi når de beskriver det på den måde.
 > 
 > Omvendt set må det så være et produkt, man kan få uden at skulle være
 > kunde i øvrigt.
 
 Det kan du da også, bare du kommer fra et TDC IP.
 
 Ligsom du kan MetroExpress gratis, hvis du er på en station i
 Storkøbehavn eller Århus. Hvis ikke du er på en sådan, må du betale
 "transport'en" til det sted du nu måtte befinde dig.
 
 Eller du mener måske ikke MetroExpress er gratis ?
 
 -- 
 Don't waste space
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Peter Brodersen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Brodersen | 
  Dato :  16-08-02 09:27 |  
  |   
            On 16 Aug 2002 06:42:38 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:
 
 >>>Så må din udbyder taksere news til ikke i helheden af produkt til at
 >>>udgøre nogen væsentlig værdi når de beskriver det på den måde.
 >> Omvendt set må det så være et produkt, man kan få uden at skulle være
 >> kunde i øvrigt.
 >Det kan du da også, bare du kommer fra et TDC IP.
 
 Det holder blot ikke at nævne undervejs, at der ikke gives garanter
 for et produkt, fordi man mener at det er gratis. Som Padre skriver i
 dk.videnskab.jura, så tyder det på at de forpligter sig selv.
 
 >Ligsom du kan MetroExpress gratis, hvis du er på en station i
 >Storkøbehavn eller Århus. Hvis ikke du er på en sådan, må du betale
 >"transport'en" til det sted du nu måtte befinde dig.
 >
 >Eller du mener måske ikke MetroExpress er gratis ?
 
 Skal vi ikke holde op med de fjollede analogier? I ovennævnte tilfælde
 er det ikke MetroXPress, jeg betaler for at transportere mig til
 distributionsområdet. Det er en anden situation hvad angår adgang via
 en TDC IP.
 
 -- 
 - Peter Brodersen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Thomas (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  16-08-02 18:23 |  
  |   
            Peter Brodersen wrote:
 > 
 > Det holder blot ikke at nævne undervejs, at der ikke gives garanter
 > for et produkt, fordi man mener at det er gratis.
 
 Hvem har brugt det som argument (ikke jeg) ?
 
 Hvis man har et behov for en garanteret tilgængelighed til news, eller
 behov for en given completeness, så må man jo forhandle det på plads
 inden man indgår en aftale.
 
 At folk blindt trykker "accepter" til betingelserne kan jeg ikke føle
 noget for.
 
 > Som Padre skriver i dk.videnskab.jura, så tyder det på at de
 > forpligter sig selv.
 
 Det er så en anden diskution, hvis man sælger et produkt med
 formuleringen "med adgang til en newsserver af god kvalitet" kan jeg
 godt se pointen. Hvis der bare står "adgang til en newsserver" uden at
 skrive noget om kvaliteten, så man acceptere den som den til en hver tid
 er IMHO.
 
 P.S. beklager at jeg overså at den oprindelige post, var fra en Orange
 kunde. Men det har ingen betydning for den generelle diskusion.
 
 -- 
 Don't waste space
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Peter Brodersen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Brodersen | 
  Dato :  16-08-02 23:56 |  
  |   
            On 16 Aug 2002 17:23:03 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:
 
 >Hvis man har et behov for en garanteret tilgængelighed til news, eller
 >behov for en given completeness, så må man jo forhandle det på plads
 >inden man indgår en aftale.
 
 Du får det stadigvæk til at lyde, at såfremt man ikke har fået garant
 om en oppetid på fx mindst 5%, så kan man ikke forvente det.
 
 Serviceaftaler og lignende er selvfølgelig en cool ting, men det er
 ikke ansvarsfraskrivende, at der ikke er nærmere definderede aftaler
 på det punkt.
 
 >At folk blindt trykker "accepter" til betingelserne kan jeg ikke føle
 >noget for.
 
 Er du helt sikker på at du er interesseret i den verden, du
 fremstiller? At man ikke må forvente noget (selvom man køber et
 produkt), men skal udtrykkeligt og skriftligt have garanter på alting?
 
 Har du overvejet konsekvenserne af at firmaer konsekvensfrit skulle
 kunne indgå aftaler med kunder, og så ikke give dem noget brugbart
 produkt, fordi man blot internt definerer produktet anderledes?
 
 >Det er så en anden diskution, hvis man sælger et produkt med
 >formuleringen "med adgang til en newsserver af god kvalitet" kan jeg
 >godt se pointen. Hvis der bare står "adgang til en newsserver" uden at
 >skrive noget om kvaliteten, så man acceptere den som den til en hver tid
 >er IMHO.
 
 Den form for Anders And-blads-aftaler holder altså ikke ("vi har
 aldrig lovet, at den bil, du har leget, rent faktisk kan bruges til
 noget i praksis"). At du mener, at man kan besvare enhver kritik med
 "Jeg har ikke lovet at det virker særligt godt", skræmmer mig ærligt
 talt, men jeg kan selvfølgelig ikke forestille mig, at den holdning er
 repræsentativ (fra andre end et par tekniske personer, der utvivlsomt
 gør hvad, de kan med de budgetter og den mængde udstyr, de har).
 
 -- 
 - Peter Brodersen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Thomas (17-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  17-08-02 09:50 |  
  |   
            Peter Brodersen wrote:
 > On 16 Aug 2002 17:23:03 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:
 > 
 >>Hvis man har et behov for en garanteret tilgængelighed til news, eller
 >>behov for en given completeness, så må man jo forhandle det på plads
 >>inden man indgår en aftale.
 > 
 > Du får det stadigvæk til at lyde, at såfremt man ikke har fået garant
 > om en oppetid på fx mindst 5%, så kan man ikke forvente det.
 
 Det beklager jeg, hvis det lyder sådan.
 
 Jeg har selv en out-of-the-box opkobling, og det eneste jeg forventer er
 at de services der følger med drives efter bedste evne af min udbyder.
 Og det er hvad jeg mener man kan forlange uden en specifik SLA.
 
 Hvis omstændighederne ændrer sig (f.eks hvis news-feed pludselig
 eksploderer fra til 800 GB pr. døgn), og udbyderens valgte hardware ikke
 kan følge med.  Så må jeg jo gøre op med mig selv om det er så kritisk
 for mig at jeg må skifte udbyder, eller om jeg er villig til at vente og
 se hvad udbyderens "bedste evne" kan gøre ved situationen.
 
 Hvis min udbyder rammes af uforudselige hardware problemer, vil jeg
 (personligt) være overbærende og sige "skidt sker" og forvente de
 håndterer situationen efter bedste evne.
 
 Hvis det havde været kritisk for mig, måtte jeg enten tilrettelægge min
 opkobling (opkobling til flere udbydere) så jeg var mindre sårbar for
 situationer hvor "udbyderens bedste evne" ikke er godt nok til mit
 behov/krav. Eller betale en SLA hvor den økonomiske reduktion ved
 nedetid kunne betale en (stor) del af det det vil koste mig at sikre en
 redundans.
 
 > Serviceaftaler og lignende er selvfølgelig en cool ting, men det er
 > ikke ansvarsfraskrivende, at der ikke er nærmere definderede aftaler
 > på det punkt.
 
 Nej men udbyderens ansvar er veldefineret over for mig i en SLA. Eller
 rettere det er veldefineret hvad der skal ske, hvis garantierne ikke
 overholdes.
 
 >>At folk blindt trykker "accepter" til betingelserne kan jeg ikke føle
 >>noget for.
 > 
 > Er du helt sikker på at du er interesseret i den verden, du
 > fremstiller? At man ikke må forvente noget (selvom man køber et
 > produkt), men skal udtrykkeligt og skriftligt have garanter på alting?
 >
 > Har du overvejet konsekvenserne af at firmaer konsekvensfrit skulle
 > kunne indgå aftaler med kunder, og så ikke give dem noget brugbart
 > produkt, fordi man blot internt definerer produktet anderledes?
 
 Udbyderens/leverandørens incitament til at sikre at "bedste evne" er
 tilfredsstillende for kunderne, er at det påvirker udbyderens rygte og
 dermed deres good-/bad- will i markedet. I sidste ende hvor mange kunder
 de kan beholde/få.
 
 Eksempelvis vil en udbyder hvor en lovet tillægsservice kun virker 50%
 af tiden få meget svært ved at holde på kunderne, og indenfor meget kort
 tid få så meget bad-will at de vil få problemer med at få nye kunder
 (der vægter den givne service højt).
 
 >>Det er så en anden diskution, hvis man sælger et produkt med
 >>formuleringen "med adgang til en newsserver af god kvalitet" kan jeg
 >>godt se pointen. Hvis der bare står "adgang til en newsserver" uden at
 >>skrive noget om kvaliteten, så man acceptere den som den til en hver tid
 >>er IMHO.
 > 
 > Den form for Anders And-blads-aftaler holder altså ikke ("vi har
 > aldrig lovet, at den bil, du har leget, rent faktisk kan bruges til
 > noget i praksis").
 
 Hvem var det der bad om ikke at bruge analogier ?
 
 Udover det har du quotefuck'et d.o. Det jeg kommenterede var at hvis man
 markedsførte sit produkt som XXX, forpligtiger man sig indirekte. Og det
 kan jeg som sagt godt se en pointe i.
 
 > At du mener, at man kan besvare enhver kritik med
 > "Jeg har ikke lovet at det virker særligt godt", skræmmer mig ærligt
 > talt, men jeg kan selvfølgelig ikke forestille mig, at den holdning er
 > repræsentativ (fra andre end et par tekniske personer, der utvivlsomt
 > gør hvad, de kan med de budgetter og den mængde udstyr, de har).
 
 Diskutionen startede med "kan jeg få refusion, for at jeg ikke får hvad
 jeg forventer". Og til den del mener jeg at man ikke kan bruge ens
 forventninger, kun hvad udbyderen har forpligtiget sig til i den aftale
 man har indgået.
 
 Jeg er ikke i tvivl om at alle udbydere gør hvad de kan efter bedste
 evne, og det er hvad man kan forvente uden SLA. Hvis bedste evne ikke er
 godt nok, vil udbyderen blive straffet indirekte ved kundefrafald og
 manglende kundetilgang.
 
 Og som bruger må man enten betale for at få en tilfredsstillende SLA,
 eller løbende gøre op med sig selv om man fortsat vil bruge den valgte
 udbyder.
 
 ( her kunne indsættes passende bil/mekanikker analogi, men det har du
 frabedt dig ;) ).
 
 -- 
 Don't waste space
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Peter Brodersen (18-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Brodersen | 
  Dato :  18-08-02 12:12 |  
  |   
            On 17 Aug 2002 08:50:08 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:
 
 >Hvis min udbyder rammes af uforudselige hardware problemer, vil jeg
 >(personligt) være overbærende og sige "skidt sker" og forvente de
 >håndterer situationen efter bedste evne.
 
 Set fra kundens øjne vil servicen blot dale. Jeg er enig i at der ikke
 er nogen grund til umiddelbart at råbe op, hvis der pludselig sker et
 uheld - som du siger, så sker skidt - men hvis det går hen og
 forbliver en dårlig kvalitet, så er der tale om et reelt problem
 overfor kunden, der næppe kan undskyldes med "verden har ændret sig".
 
 >Eller betale en SLA hvor den økonomiske reduktion ved
 >nedetid kunne betale en (stor) del af det det vil koste mig at sikre en
 >redundans.
 
 SLA-problematikken er i specialtilfælde ikke meget anderledes end en
 forsikring. Man sparer en mængde penge op til sig selv, som man så kan
 få udbetalt. Ved nicheprodukter som news, tror jeg roligt, man kan
 regne med at udbyderen ikke vil tilbyde nogen SLA - eller evt. blot en
 SLA, der er dyr at investere i, i første omgang.
 
 >Udbyderens/leverandørens incitament til at sikre at "bedste evne" er
 >tilfredsstillende for kunderne, er at det påvirker udbyderens rygte og
 >dermed deres good-/bad- will i markedet. I sidste ende hvor mange kunder
 >de kan beholde/få.
 
 Det er en badwill, der skal ses i forhold til produktets udbredelse.
 News er sandsynligvis en større udgift end indtægt for en udbyder, set
 i forhold til hvor få, der bruger news.
 
 I praksis har det også vist sig, at udbyderne er ligeglade med små
 niche-produkter, og ikke har nogen skrubler i at afskrive features og
 funktionalitet (fx "Vores gæstebog har godt nok ikke virket i et halvt
 år, og det-og-det-perl-modul har ikke virket i 3 måneder, men du skal
 da være velkommen til at flytte dine webhoteller, bare på grund af
 det; som om du gider...")
 
 >Eksempelvis vil en udbyder hvor en lovet tillægsservice kun virker 50%
 >af tiden få meget svært ved at holde på kunderne, og indenfor meget kort
 >tid få så meget bad-will at de vil få problemer med at få nye kunder
 >(der vægter den givne service højt).
 
 Det er bare ikke noget, kunder af nicheprodukterne kan bruge til noget
 ("Juhu, min udbyder har badwill"). Det ville betyde noget, hvis
 udbyderne rent faktisk anså det som et problem, og man som følge heraf
 ville rette op på problemerne. Der er masser af tilfælde hvor udbydere
 ikke er bange for at have dårlig funktionalitet, idet man blot har
 prioriteret nicheprodukterne lavt.
 
 >> Den form for Anders And-blads-aftaler holder altså ikke ("vi har
 >> aldrig lovet, at den bil, du har leget, rent faktisk kan bruges til
 >> noget i praksis").
 >Hvem var det der bad om ikke at bruge analogier ?
 
 Det er da ikke en analogi i form af "X er som biler, biler virker på
 den måde, derfor virker X på den måde" - jeg håber så sandelig, du kan
 se forskellen.
 
 Jeg kunne også have sagt "krejler-aftaler" eller lignende. Det vil
 ikke ændre på at en instans, som en aftale er indgået, næppe kan være
 barnlig og henvise til at der ikke lige præcis står noget om nogen
 oppetid, og de derfor sagtens kan have en meget lav oppetid uden
 problemer.
 
 >Jeg er ikke i tvivl om at alle udbydere gør hvad de kan efter bedste
 >evne, og det er hvad man kan forvente uden SLA. Hvis bedste evne ikke er
 >godt nok, vil udbyderen blive straffet indirekte ved kundefrafald og
 >manglende kundetilgang.
 
 "Desværre" tror jeg ikke at denne straf opstår i praksis. Selvfølgelig
 vil den gøre det for diverse større basale produkter, men i mange
 tilfælde tror jeg ærligt talt, at der er en begyndende tendens til at
 nogle udbyder-ansatte har smidt faglig stolthed og integritet over
 bord, og blot gået over i apatisk "jeg arbejder her bare/SEP"-mode.
 
 >( her kunne indsættes passende bil/mekanikker analogi, men det har du
 >frabedt dig ;) ).
 
 Tak :)
 
 -- 
 - Peter Brodersen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Thomas (18-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  18-08-02 14:49 |  
  |   
            Peter Brodersen wrote:
 > On 17 Aug 2002 08:50:08 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:
 > 
 >>> Den form for Anders And-blads-aftaler holder altså ikke ("vi har
 >>> aldrig lovet, at den bil, du har leget, rent faktisk kan bruges til
 >>> noget i praksis").
 >>Hvem var det der bad om ikke at bruge analogier ?
 > 
 > Det er da ikke en analogi i form af "X er som biler, biler virker på
 > den måde, derfor virker X på den måde" - jeg håber så sandelig, du kan
 > se forskellen.
 > 
 > Jeg kunne også have sagt "krejler-aftaler" eller lignende.
 
 Må jeg anbefale en anden analogi, eller at du prøver at leje en bil ;)
 
 Der er det ekstremt veldefineret hvad du får og har krav på (ihvertfald
 de steder jeg har lejet bil). Faktisk er der så meget defineret, at man
 næsten skal have lup for at læse noget som helst i kontrakten.
 
 Men hvis vi så skal bruge den analogi..
 
 Hvis jeg lejer en bil og får at vide der er radio i, de 3 1'te gange er
 der så en velfungerende ting i med CD-afspiller.
 
 4'e gang er der så kun kasette+radio, det kan jeg ikke beklage mig over,
 det er bare ærgeligt for der står ikke noget om CD-afspiller i
 kontrakten.
 
 Hvis det er kritisk for mig at der er CD-afspiller, er det mig som
 billejer der skal kræve/sikre det inden aftalesn indgåelse.
 
 -- 
 Don't waste space
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jesper Dybdal (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Dybdal | 
  Dato :  16-08-02 10:23 |  
  |  
 
            Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:
 >Peter Brodersen wrote:
 >> On Thu, 15 Aug 2002 22:08:14 +0200, Morten Kjær Nielsen
 >><nospam.5juni2002.dk@gummiand.dk> wrote:
 >> 
 >>>>De har svaret at de ikke kan yde godtgørelse da news er en gratis service?!
 >>>Så må din udbyder taksere news til ikke i helheden af produkt til at
 >>>udgøre nogen væsentlig værdi når de beskriver det på den måde.
 >> 
 >> Omvendt set må det så være et produkt, man kan få uden at skulle være
 >> kunde i øvrigt.
 >
 >Det kan du da også, bare du kommer fra et TDC IP.
 Hvad har denne diskussion med TDC at gøre?
 TDC nævner eksplicit news i deres produktbeskrivelser, så jeg tvivler på
 at de ville påstå at det var gratis.
 Og den oprindelige poster postede sit indlæg - som ikke nævnte udbyderen -
 via
 >X-Trace: news.net.uni-c.dk 1029441185 21802 217.60.142.97 (15 Aug 2002 19:53:05 GMT)
 Så jeg tror egentlig ikke den newsserver som denne tråd handler om, er
 TDC's.
 -- 
 Jesper Dybdal, Denmark.
 http://www.dybdal.dk (in Danish).
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Ivar Madsen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivar Madsen | 
  Dato :  16-08-02 21:22 |  
  |   
            On 16 Aug 2002 06:42:38 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:
 
 
 >> Omvendt set må det så være et produkt, man kan få uden at skulle være
 >> kunde i øvrigt.
 >Det kan du da også, bare du kommer fra et TDC IP.
 
 For at de kan sige at det er gratis, så skal det også være gratis for
 dem der ikke er kunder hos ISP'en.
 
 >Ligsom du kan MetroExpress gratis, hvis du er på en station i
 >Storkøbehavn eller Århus. Hvis ikke du er på en sådan, må du betale
 >"transport'en" til det sted du nu måtte befinde dig.
 
 Hvad så  hvis jeg er i en HT bus? Hvem skal jeg så betale transporten
 fra stationen til bussen? Hvad hvis jeg er i en Aldi butik, eller er
 det kun Urban de har? (kommer så sjælent i en Aldi)
 
 Metro kan du få bragt hjem/til kontoret ved at betale for portoen til
 dig (ved ikke om det er morgen budet, eller om det er posten der
 kommer  med den) men det er en anden historei, den er stadig gratis.
 For at samligne den mulighed med en newsserver så skulle serveren være
 til rådighed for alverdens IP'er, men kunder der ikke er ISP'ens egne
 skulle så betale for dataudveklsning gennem ISP'ens net.
 
 >Eller du mener måske ikke MetroExpress er gratis ?
 
 Det er den, thivertifald for læserne.
 
 -- 
 news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
 kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bertel Lund Hansen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  16-08-02 08:26 |  
  |  
 
            Peter Brodersen skrev:
 >Omvendt set må det så være et produkt, man kan få uden at skulle være
 >kunde i øvrigt.
 Og restauranter skal udskænke postevand til enhver der jokker ind
 ad døren og beder om det?
 Nul, putte. Et firma bestemmer selv hvem de vil give gratis
 ydelser.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ivar Madsen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivar Madsen | 
  Dato :  16-08-02 21:28 |  
  |   
            On Fri, 16 Aug 2002 09:25:41 +0200, Bertel Lund Hansen
 <nospam@lundhansen.dk> wrote:
 
 >>Omvendt set må det så være et produkt, man kan få uden at skulle være
 >>kunde i øvrigt.
 >Og restauranter skal udskænke postevand til enhver der jokker ind
 >ad døren og beder om det?
 
 Nej de har lov til at tage sig betalt for postevand.
 
 >Nul, putte. Et firma bestemmer selv hvem de vil give gratis
 >ydelser.
 
 Ja, men hvis de kun giver det til sine kunder, og giver det til alle
 sine kunder, så kan de ikke sige at det er en gratis ydelse de får,
 det er noget kunderne betaler for. (det er det forøvigt også selvom
 det var gratis stillet til rådighed for alverdens internet bruger.)
 Det kan så være at ISP'en ikke vil yde kompentation ved nedetider på
 news udover hvad lovgivningen siger den er forpligtet til.
 
 -- 
 news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
 kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Rene Joergensen (15-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rene Joergensen | 
  Dato :  15-08-02 21:13 |  
  |   
            Tony <grundig@NOSPAMpost.tele.dk> wrote:
 
 > Jeg har krævet kompensation fra min udbyder fordi adgangen til news er
 > sporadisk og mangelfuld.
 
 Definer.
 
 -- 
 -René
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Tony (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tony | 
  Dato :  16-08-02 13:53 |  
  |   
            > > Jeg har krævet kompensation fra min udbyder fordi adgangen til news er
 > > sporadisk og mangelfuld.
 >
 > Definer.
 
 Helst ikke, for det er spørgsmålet uvedkommende.
 
 Tony
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bertel Lund Hansen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  16-08-02 16:37 |  
  |  
 
            Tony skrev:
 >> > Jeg har krævet kompensation fra min udbyder fordi adgangen til news er
 >> > sporadisk og mangelfuld.
 >> Definer.
 >Helst ikke, for det er spørgsmålet uvedkommende.
 Uvedkommende? Det er da i høj grad relevant hvad du mener med
 sporadisk og mangelfuld.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Tony (19-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tony | 
  Dato :  19-08-02 07:28 |  
  |   
            
 "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
 news:vu6qlu8mjpntdalk4t4puc7p1rlaiog9ou@news.telia.dk...
 
 > >> > Jeg har krævet kompensation fra min udbyder fordi adgangen til news
 er
 > >> > sporadisk og mangelfuld.
 >
 > >> Definer.
 >
 > >Helst ikke, for det er spørgsmålet uvedkommende.
 >
 > Uvedkommende? Det er da i høj grad relevant hvad du mener med
 > sporadisk og mangelfuld.
 >
 > --
 > Bertel
 
 Så må du nok fortælle mig hvordan kvaliteten af servicen har indflydelse på
 hvorvidt der betales for den eller den er gratis.
 
 Tony
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas (15-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  15-08-02 23:47 |  
  |   
            Tony wrote:
 > Jeg har krævet kompensation fra min udbyder fordi adgangen til news er
 > sporadisk og mangelfuld.
 
 Og hvad står der i den "kontrakt" du har indgået med dem, med hensyn til
 garanteret oppetid/completeness ?
 
 -- 
 Don't waste space
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian B. Christensen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian B. Christensen | 
  Dato :  16-08-02 08:28 |  
  |  
 
            On 15 Aug 2002 22:47:11 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:
 >Og hvad står der i den "kontrakt" du har indgået med dem, med hensyn til
 >garanteret oppetid/completeness ?
 Forhåbentlig ingenting. Der står heller ikke i din slutseddel på et
 bilkøb, hvor mange timer du skal regne med at kunne køre i bilen. Det
 skal bare virke!
 /Brian
 --
 Min private babeside.
 http://www.patricia-brinch.dk
(Ved e-mail, slet 2xBEDSTE)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Bertel Lund Hansen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  16-08-02 08:40 |  
  |  
 
            Brian B. Christensen skrev:
 >Forhåbentlig ingenting. Der står heller ikke i din slutseddel på et
 >bilkøb, hvor mange timer du skal regne med at kunne køre i bilen. Det
 >skal bare virke!
 Du mener altså at enhver udbyder helt automatisk garanterer 100 %
 oppetid?
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Brian B. Christensen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian B. Christensen | 
  Dato :  16-08-02 08:53 |  
  |  
 
            On Fri, 16 Aug 2002 09:40:13 +0200, Bertel Lund Hansen
 <nospam@lundhansen.dk> wrote:
 >Du mener altså at enhver udbyder helt automatisk garanterer 100 %
 >oppetid?
 Selfvølgelig mener jeg ikke det. Men man må da kunne forlange at det
 virker og den nedetid der vil være for et system, pga. service m.m.
 kan henlægges til nattetimerne.
 Når jeg tager ud og laver service på vores kunders systemer, er det da
 heller ikke midt på dagen, hvor det har indflydelse for mange
 personer. Dermed ikke sagt at udbyderne ikke laver service på ikke
 belastede tidspunkter, men oppetiden i dagtimerne bør være meget tæt
 på 100%
 /Brian
 --
 Min private babeside.
 http://www.patricia-brinch.dk
(Ved e-mail, slet 2xBEDSTE)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Thomas (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  16-08-02 08:55 |  
  |   
            Brian B Christensen wrote:
 > On Fri, 16 Aug 2002 09:40:13 +0200, Bertel Lund Hansen
 ><nospam@lundhansen.dk> wrote:
 > 
 >>Du mener altså at enhver udbyder helt automatisk garanterer 100 %
 >>oppetid?
 > 
 > Selfvølgelig mener jeg ikke det. Men man må da kunne forlange at det
 > virker og den nedetid der vil være for et system, pga. service m.m.
 > kan henlægges til nattetimerne.
 > 
 > Når jeg tager ud og laver service på vores kunders systemer, er det da
 > heller ikke midt på dagen, hvor det har indflydelse for mange
 > personer. Dermed ikke sagt at udbyderne ikke laver service på ikke
 > belastede tidspunkter, men oppetiden i dagtimerne bør være meget tæt
 > på 100%
 
 Kan du give mig en henvisning til hvor du køber denne vidunderlige
 hardware, med den egenskab at det kun går ned om natten ?
 
 Mig bekendt er de problemer i den sidste tid med TDC's newsserver
 relateret til ting der er gået i stykker. Altså ikke grundet planlagt
 service.
 
 -- 
 Don't waste space
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Brian B. Christensen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian B. Christensen | 
  Dato :  16-08-02 09:10 |  
  |  
 
            On 16 Aug 2002 07:55:27 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:
 >Brian B Christensen wrote:
 >> On Fri, 16 Aug 2002 09:40:13 +0200, Bertel Lund Hansen
 >><nospam@lundhansen.dk> wrote:
 >Kan du give mig en henvisning til hvor du køber denne vidunderlige
 >hardware, med den egenskab at det kun går ned om natten ?
 www.ibm.com
Søg efter Iseries (tidligere AS/400).
  
/Brian
 --
 Min private babeside.
 http://www.patricia-brinch.dk
(Ved e-mail, slet 2xBEDSTE)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Ivar Madsen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivar Madsen | 
  Dato :  16-08-02 21:31 |  
  |   
            On 16 Aug 2002 07:55:27 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:
 
 
 >Kan du give mig en henvisning til hvor du køber denne vidunderlige
 >hardware, med den egenskab at det kun går ned om natten ?
 
 Det findes ikke. Men det skulle jo helst ikke gå ned,,,
 
 >Mig bekendt er de problemer i den sidste tid med TDC's newsserver
 >relateret til ting der er gået i stykker. Altså ikke grundet planlagt
 >service.
 
 Hvad kommer TDC's newsserver denne tråd ved? Det er Orange's
 newsserver der klages over.
 
 -- 
 news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
 kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ivar Madsen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivar Madsen | 
  Dato :  16-08-02 21:43 |  
  |   
            On Fri, 16 Aug 2002 09:53:29 +0200, Brian B. Christensen
 <BEDSTEfar@BEDSTEpatricia-brinch.dk> wrote:
 
 
 >Selfvølgelig mener jeg ikke det. Men man må da kunne forlange at det
 >virker og den nedetid der vil være for et system, pga. service m.m.
 >kan henlægges til nattetimerne.
 
 Det kommer an på forholdene, hvis serveren køre af røven til når
 personalet møder om morgnen, så skal de forsøge at få den til at køre
 optimalt ASAP, hvis det medføre en nedetid, så kan det jo være at
 fortrække fram for at den køre af røven til hele dagen/aftnen, fordi
 man ikke må lægge den ned om dagen.
 
 >Når jeg tager ud og laver service på vores kunders systemer, er det da
 >heller ikke midt på dagen, 
 
 Men det gør dine kolegaer sikkert.
 
 >hvor det har indflydelse for mange
 >personer. Dermed ikke sagt at udbyderne ikke laver service på ikke
 >belastede tidspunkter, men oppetiden i dagtimerne bør være meget tæt
 >på 100%
 
 Oppetiden bør være så tæt på de 100%, i drifttiden, som det er muligt
 for de midler der er til rådighed.
 
 For år tilbage arbejde jeg selv i en edb-afdeling på et
 forskningsintitut, jeg havde lavet noget et program (SAS
 statestikpake) som jeg havde testet inden jeg gik hjem, kørte på alle
 data om natten, men den fejlede på en ræke record, så det var
 ubruligt, men forskerne SKULLE alså bruge det output, så da der kørte
 programmer på maskinen der ikke måtte afbrydes, så blev min maskine
 sat til priotet lige under systemmes, med det resultat at den kørsel
 der havde taget 3 timer om natten, blev klaret på et lille kvaters
 tid. Det var ikke at lukke maskinen ned, men det var i praktisk det
 samme som at afbryde alle andre maskiner på systemmet. (en IBM
 mainfream der kørte VM/CMS)
 
 -- 
 news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
 kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Klaus Ellegaard (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus Ellegaard | 
  Dato :  16-08-02 09:00 |  
  |   
            Brian B. Christensen <BEDSTEfar@BEDSTEpatricia-brinch.dk> writes:
 
 >On 15 Aug 2002 22:47:11 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:
 
 >>Og hvad står der i den "kontrakt" du har indgået med dem, med hensyn til
 >>garanteret oppetid/completeness ?
 
 >Forhåbentlig ingenting. Der står heller ikke i din slutseddel på et
 >bilkøb, hvor mange timer du skal regne med at kunne køre i bilen. Det
 >skal bare virke!
 
 Så lad news være cigarettænderen i bilen. Hvad står der så i
 din kontrakt med bilsælgeren om cigarettænderens oppetid? Bilen
 kører jo fint nok.
 
 Mvh.
    Klaus.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Brian B. Christensen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian B. Christensen | 
  Dato :  16-08-02 09:12 |  
  |  
 
            On Fri, 16 Aug 2002 08:00:25 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
 <klaus@ellegaard.dk> wrote:
 >Så lad news være cigarettænderen i bilen. Hvad står der så i
 >din kontrakt med bilsælgeren om cigarettænderens oppetid? Bilen
 >kører jo fint nok.
 Ingenting, for den skal da også virke hele tiden! Jeg forstår ikke
 hvor du vil hen, sorry!
 /Brian
 --
 Min private babeside.
 http://www.patricia-brinch.dk
(Ved e-mail, slet 2xBEDSTE)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Peter Brodersen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Brodersen | 
  Dato :  16-08-02 09:29 |  
  |   
            On Fri, 16 Aug 2002 08:00:25 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
 <klaus@ellegaard.dk> wrote:
 
 >Så lad news være cigarettænderen i bilen. Hvad står der så i
 >din kontrakt med bilsælgeren om cigarettænderens oppetid? Bilen
 >kører jo fint nok.
 
 Kan vi ikke forholde os til emnet, i stedet for mærkelige analogier?
 
 Spørgsmålet er, hvis andet ikke er specificeret, om newsadgang kan
 betragtes som en branchestandard. I så fald er der ikke mulighed for
 vilkårlig sjoflen.
 
 I disse SLA-glade tider forekommer det mig, at udbydere tror, de ingen
 forpligtelser har overfor kunder, der ikke har nogen SLA. Intet kunne
 være mere forkert.
 -- 
 - Peter Brodersen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Thomas Jensen - pil.~ (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Jensen - pil.~ | 
  Dato :  16-08-02 09:55 |  
  |  
 
            On Fri, 16 Aug 2002 10:29:19 +0200, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
 wrote:
 >I disse SLA-glade tider forekommer det mig, at udbydere tror, de ingen
 >forpligtelser har overfor kunder, der ikke har nogen SLA. Intet kunne
 >være mere forkert.
 Personligt forstår jeg ikke hvorfor alle de mange PU/PM'ere hos de
 store ISP'ere ikke for længst har omdefineret produktet "news".
 Et sjovt tankeeksperiment kunne være at sige "cost/benefit".
 -- 
 vh
 Thomas Jensen, pil.dk
 Bliv partner:  http://pil.dk/partner/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Allan Joergensen (17-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Joergensen | 
  Dato :  17-08-02 09:25 |  
  |   
            Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null> wrote:
 
 > Personligt forstår jeg ikke hvorfor alle de mange PU/PM'ere hos de
 > store ISP'ere ikke for længst har omdefineret produktet "news".
 > Et sjovt tankeeksperiment kunne være at sige "cost/benefit".
 
 For helvede Thomas, skal du absolut minde mig om min TODO i weekenden ;)
 
 -- 
 Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net
 
 "Bother," said Pooh, as he handed the cashier a forged check.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Klaus Ellegaard (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus Ellegaard | 
  Dato :  16-08-02 10:03 |  
  |   
            Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:
 
 >I disse SLA-glade tider forekommer det mig, at udbydere tror, de ingen
 >forpligtelser har overfor kunder, der ikke har nogen SLA. Intet kunne
 >være mere forkert.
 
 Spørgsmålet er, om folk ikke får det, de betaler for. News bliver
 til stadighed en dyrere ting at levere, og kvaliteten svarer vist
 meget godt til det, kunderne betaler til news.
 
 Spørgsmålet er så, om (1) kunderne over én kam vil betale en del
 mere i minut/måneds-afgift for internetadgang, (2) news skal skilles
 ud og adgang betales med en flok hundrede kroner pr. måned for dem
 interesse heri, eller (3) business as usual?
 
 Mvh.
    Klaus.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Peter T. (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter T. | 
  Dato :  16-08-02 10:13 |  
  |  
 
            Klaus Ellegaard wrote:
 > Spørgsmålet er så, om (1) kunderne over én kam vil betale en del
 > mere i minut/måneds-afgift for internetadgang, (2) news skal skilles
 > ud og adgang betales med en flok hundrede kroner pr. måned for dem
 > interesse heri, eller (3) business as usual?
 Det vil passe mig fint, hvis en god del af de binære alt.*-grupper blev 
 fjernet, for at holde news-adgang på et lavt omkostningsniveau.  Men der 
 bliver nok et ramaskrig i alt.dk.warez hvis det sker. :)
 -- 
 Mvh. Peter T.
 Korrekt citering -> < http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
"I love the smell of new hardware in the morning"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Thomas Jensen - pil.~ (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Jensen - pil.~ | 
  Dato :  16-08-02 10:23 |  
  |  
 
            On Fri, 16 Aug 2002 09:12:57 +0000 (UTC), "Peter T." <n@d.a> wrote:
 >Klaus Ellegaard wrote:
 > Men der 
 >bliver nok et ramaskrig i alt.dk.warez hvis det sker. :)
 og der ved vi jo at alle de pengestærke, attraktive kunder holder til.
 -- 
 vh
 Thomas Jensen, pil.dk
 Bliv partner:  http://pil.dk/partner/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Peter T. (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter T. | 
  Dato :  16-08-02 11:06 |  
  |  
 
            Thomas Jensen - pil.dk wrote:
 > On Fri, 16 Aug 2002 09:12:57 +0000 (UTC), "Peter T." <n@d.a> wrote:
 > 
 >>Klaus Ellegaard wrote:
 >> Men der 
 >>bliver nok et ramaskrig i alt.dk.warez hvis det sker. :)
 > 
 > og der ved vi jo at alle de pengestærke, attraktive kunder holder til.
 Ja, lommepenge rækker jo både til lightergas og adsl idag.
 -- 
 Mvh. Peter T.
 Korrekt citering -> < http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
"I love the smell of new hardware in the morning"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Peter Juhl (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Juhl | 
  Dato :  16-08-02 10:52 |  
  |   
            Klaus Ellegaard wrote:
 >
 > Spørgsmålet er, om folk ikke får det, de betaler for. News bliver
 > til stadighed en dyrere ting at levere, og kvaliteten svarer vist
 > meget godt til det, kunderne betaler til news.
 
 Jeg kan ikke se at det skal være min skyld, at en ISP ikke lader deres
 priser følge med deres omkostninger - jeg tror ikke der findes nogen
 ISP ansatte med indsigt, som ikke har gjort deres nærmeste ledelse
 bekendt med det forholde at f.eks. news, og især binære grupper herpå,
 er i vækst og har været det længe.
 
 > Spørgsmålet er så, om (1) kunderne over én kam vil betale en del
 > mere i minut/måneds-afgift for internetadgang, (2) news skal skilles
 > ud og adgang betales med en flok hundrede kroner pr. måned for dem
 > interesse heri, eller (3) business as usual?
 
 1) Bestemt - jeg har fået tudet ørerne fulde med at jeg har købt et
 "produkt i høj kvalitet" - hvis nogle af de inkluderede services ser ud
 til, ikke at leve op til den definition, har jeg enormt meget ret til at
 brokke mig i øst og vest.
 
 2) Ahh - jeg ved at nogle mennesker hos TDC ofte sagde at det ville
 være en rigtig god idé at differenciere produkter og services - således
 kunne man give kunderne muligheden for f.eks. at købe bedre QoS, mere
 plads etc. etc.
 
 Et firma som TDC er/var "access lidderlige" - "services" er kun et
 middel til at sælge access, så man har valgt at give hele slikbutikken
 væk hvis du køber et abonnement, sådan er det og jeg kan dermed
 forvente masser af gratis kundeservice, kvalitets webhotel, en stor og
 hurtig newsserver, en mailserver med masser af plads (og spamfilter) og
 interne game servere - altsammen til en (næsten) ufattelig lav pris.
 
 3) Nope - news er en af de services, som TDC (for mig) har forpligtet
 sig til at levere og så skal de levere den service i den "høje
 kvalitet", som de selv skriver.
 
 /Peter
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Peter Brodersen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Brodersen | 
  Dato :  16-08-02 11:33 |  
  |   
            On Fri, 16 Aug 2002 09:02:59 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
 <klaus@ellegaard.dk> wrote:
 
 >>I disse SLA-glade tider forekommer det mig, at udbydere tror, de ingen
 >>forpligtelser har overfor kunder, der ikke har nogen SLA. Intet kunne
 >>være mere forkert.
 >Spørgsmålet er, om folk ikke får det, de betaler for. News bliver
 >til stadighed en dyrere ting at levere, og kvaliteten svarer vist
 >meget godt til det, kunderne betaler til news.
 
 Det er jeg udmærket med på.
 
 Men: En Internetudbyders forretningsplan burde ikke være noget, den
 almindelige kunde skal bekymre sig om. Hvis produktet ændrer sig - fx
 bliver dyrere og dyrere - så ville det være oplagt at lade kundernes
 slutprodukt tilsvarende bevæge sig i samme spor. Alternativt at
 omdefinere produktet, eksempelvis skære binaries fra. Man kunne i den
 anden rille sige, at kunderne slet ikke får hvad de betaler for, hvis
 completeness i fx binaries-grupper er på fx 50%, hvilket giver 0%
 brugbarhed. Her får kunderne ikke noget af det, de betaler (måske for
 lidt) for.
 
 Det holder ikke at forklare nye kunder, at newskvaliteten er
 konsekvens af at newsafdelingen ikke internt har fået øget sit budget
 i forhold til 3-4 år siden, hvor kvaliteten måske var acceptabel
 
 >Spørgsmålet er så, om (1) kunderne over én kam vil betale en del
 >mere i minut/måneds-afgift for internetadgang, (2) news skal skilles
 >ud og adgang betales med en flok hundrede kroner pr. måned for dem
 >interesse heri, eller (3) business as usual?
 
 Det lyder snarere som et spørgsmål for et firmas økonomiafdeling, end
 som et spørgsmål, slutbrugere behøver at tage stilling til.
 
 -- 
 - Peter Brodersen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Rudi Stegen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rudi Stegen | 
  Dato :  16-08-02 11:52 |  
  |   
            Hej Klaus Ellegaard, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:
 
 > News bliver til stadighed en dyrere ting at levere 
 
 Jeg har længe funderet over, om udgifterne kunne sænkes mærkbart (dvs. 
 noget der i praksis har temmelig stor betydning), hvis man skippede de 
 binære grupper udenfor dk-hierarkiet?
 
 På den led kunne man jo henvise binærjunkies til at købe sig ind på US-
 newsservicer. (som måske ikke lige har dk-hierarkiet inde), mens man 
 stadig kunne tilbyde en fin newsservice "gratis", hvad angår 
 tekstgrupper.
 
 -- 
 Hygge fra Århus - Rudi
 Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Klaus Ellegaard (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus Ellegaard | 
  Dato :  16-08-02 14:44 |  
  |  
 
            Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> writes:
 >> News bliver til stadighed en dyrere ting at levere 
 >Jeg har længe funderet over, om udgifterne kunne sænkes mærkbart (dvs. 
 >noget der i praksis har temmelig stor betydning), hvis man skippede de 
 >binære grupper udenfor dk-hierarkiet?
 Det ville unægteligt gøre det hele meget billigere, ja.
 >På den led kunne man jo henvise binærjunkies til at købe sig ind på US-
 >newsservicer. (som måske ikke lige har dk-hierarkiet inde), mens man 
 >stadig kunne tilbyde en fin newsservice "gratis", hvad angår 
 >tekstgrupper.
 Du har min helt personlige stemme for forslaget   
Mvh.
    Klaus.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Rudi Stegen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rudi Stegen | 
  Dato :  16-08-02 19:15 |  
  |  
 
            Hej Klaus Ellegaard, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:
 >> Jeg har længe funderet over, om udgifterne kunne sænkes mærkbart
 >> (dvs. noget der i praksis har temmelig stor betydning), hvis man
 >> skippede de binære grupper udenfor dk-hierarkiet?
 > 
 > Det ville unægteligt gøre det hele meget billigere, ja.
 Tak for bekræftelsen. Jeg har som antydet hele tiden formodet det, men 
 da i praksis ikke aner det fjerneste om at drive en stor newsserver - 
 for slet ikke at tale om priserne på dit og dat - er det rart at få de 
 tågede formodninger bekræftet.
 >> På den led kunne man jo henvise binærjunkies til at købe sig ind
 >> på US- newsservicer. (som måske ikke lige har dk-hierarkiet inde),
 >> mens man stadig kunne tilbyde en fin newsservice "gratis", hvad
 >> angår tekstgrupper.
 > 
 > Du har min helt personlige stemme for forslaget   
Jeg tror, der er relativt mange.
 Man kunne da tage det op i en intern (i.e. <news:worldonline.dk.admin>) 
 diskussion ved lejlighed (?)
 Så kunne administrationen samtidigt få forelagt en omend ikke 
 repræsentativ brugerudsnitsmening så dog noget, der lugter lidt af 
 fugl.
 Dvs. ovennævnte kunne fungere som en tilføjelse til den ren interne 
 (Tiscaliansatte) strategi, der nødvendigvis dukker op:
 1. Vi har i alt X netopkoblede kunder, som ren faktisk anvender 
 opkoblingen.
 2. News på den nuværende måde koster så og så meget at drive, og prisen 
 stiger mærkbart for hvert år. Skiftes til den skitserede ændring, kunne 
 der efter disse og disse estimater spares så og så meget.
 3. Iflg. diverse tekniske målinger, logfiler etc. anvender ca. Y% af 
 samtlige kunder news fast. Ca. Z% anvender fast binære grupper udenfor 
 dk-hierarkiet.
 Derudover har der været en debat et par måneder i den interne admin-
 gruppe, hvor brugerne er kommet med disse og hine synspunkter.
 Skal vi sætte priserne op og på hvilke produkter, så de Z% stadig kan 
 suge løs vederlagsfrit, eller skal vi glemme alt om de Z%, da de 
 alligevel ikke giver nogen synderlig indtægt i helhedsregnskabet. (Og 
 størstedelen af disse Z% vil formentlig alligevel blive hængende).
 Derudover er der ikke andet end ævl og kævl fra en del af netop disse 
 Z%, fordi man nu engang ikke i praksis kan holde stort set fuld 
 completeness i samtlige binærgrupper gennem dagevis.
 -- 
 Hygge fra Århus - Rudi
 Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Klaus Ellegaard (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus Ellegaard | 
  Dato :  16-08-02 19:36 |  
  |  
 
            Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> writes:
 >Tak for bekræftelsen. Jeg har som antydet hele tiden formodet det, men 
 >da i praksis ikke aner det fjerneste om at drive en stor newsserver - 
 >for slet ikke at tale om priserne på dit og dat - er det rart at få de 
 >tågede formodninger bekræftet.
 Læs <ajjga0$g4a$1@katie.ellegaard.dk> og den artikel jeg svarer på.
 Der er ingen tvivl om, at Barry har et større kendskab til news end
 mig, men der er væsentlige forskelle på trafikmønster og priser i
 Danmark og USA (for ikke at sige resten af verden). Hvilket især
 skyldes den rekordstore udbredelse af ADSL i Danmark.
 >Man kunne da tage det op i en intern (i.e. <news:worldonline.dk.admin>) 
 >diskussion ved lejlighed (?)
 Jeg vil i hvert fald bringe forslaget videre i hytten   
Mvh.
    Klaus.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Rudi Stegen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rudi Stegen | 
  Dato :  16-08-02 23:16 |  
  |  
 
            Hej Klaus Ellegaard, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:
 >> Tak for bekræftelsen.
 ....
 > Læs <ajjga0$g4a$1@katie.ellegaard.dk>
 Noget af den havde jeg allerede taget højde for, inden jeg skrev. Ikke 
 fordi jeg har clairvoyante evner   , men du har tidligere omtalt en 
 del af forholdede diverse steder - specielt det med trafikpriser mv. i 
 forhold til serverkapacitetspriser (med hvad dertil hører).
 Især har jeg den senere tid hæftet mig ved, at førstnævnte 
 (trafikpriser mv. for danske ISP'er) tilsyneladende har en mærkbar 
 faldende tendens, mens sidstnævnte (newsserverkapacitet alt inkl.) i 
 bedste fald ikke bliver synderlig billigere.
 > og den artikel jeg svarer på.  
 Barrys læste jeg, inden jeg postede.
 Og uden at vide ret meget konkret om brugergruppe BIN [1] vil jeg tro, 
 den er *meget* lille i forhold til antallet af en ISP's samlede 
 kundeskare.
 [1] De der både suger en masse binært fra udenlanske nyhedsgrupper, og 
 som er villige til at købe sig ind på en ren newsservice for at kunne 
 fortsætte. Og jo mindre denne brugergruppe er, jo mindre vil man jo 
 mærke stigningen i transatlantisk trafik, hvis de individuelt skal 
 hente det binære materiale.
 Der til kommer, at det ikke engang er det relative antal BIN-brugere, 
 men det absolutte, der tæller. Selv TDC har næppe så mange af slagsen, 
 at det økonomisk _i_sig_selv_ kan betale sig at hente hele dynen for at 
 spare transatlantisk trafik vs. udgifterne til den lokale newsservice.
 >> Man kunne da tage det op i en intern (i.e.
 >> <news:worldonline.dk.admin>) diskussion ved lejlighed (?)
 > 
 > Jeg vil i hvert fald bringe forslaget videre i hytten   
Tak. Også selvom det ulykkeligvis skulle ende med at blive bragt så 
 langt videre, at det ender i havnen   
-- 
 Hygge fra Århus - Rudi
 Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Ivar Madsen (17-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivar Madsen | 
  Dato :  17-08-02 18:54 |  
  |   
            On Fri, 16 Aug 2002 12:52:20 +0200, Rudi Stegen
 <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote:
 
 >Jeg har længe funderet over, om udgifterne kunne sænkes mærkbart (dvs. 
 >noget der i praksis har temmelig stor betydning), hvis man skippede de 
 >binære grupper udenfor dk-hierarkiet?
 
 Hvis man lavede et WEBinterface som kunne til/fra melde feed på
 newsserveren, og så sagde vi gemmer txt artikler, og intet andet i non
 dk.*. Vil ADSL kunderne (og andre kunder med 24H forbindelse) have
 binært snask i andre grupper, så må de sætte en newsserver  op på
 deres forbindelse [1] og benytte sig af en dynDNS (hvis ikke de har
 fastIP).
 Derved vil man spare på udlandsbåndbreden, da det binære snask kun
 hentes hjem en gang over de dyre transalantiske forbindelser, og man
 skal ikke bruge HW (og arbejdstimer) på at gemme det binære snask.
 Sendning kunne man så vælge om man vil bruge NNTPpost eller NNTPihave.
 
 [1] Ti minutters tid med Hamster, og så er det kørende, ikke noget der
 vil afføre problemmer for kundeservice, det er så simpelt så man kunne
 lave et scripts der sætter den op.
 
 -- 
 news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
 kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Martin Højriis Krist~ (18-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ | 
  Dato :  18-08-02 11:17 |  
  |  
 
            "Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
 news:4q2tlu4difdkh97roji1v4hfq417j1g8bu@4ax.com...
 > [1] Ti minutters tid med Hamster, og så er det kørende, ikke noget der
 > vil afføre problemmer for kundeservice
 Du drømmer vist   
--
 Martin Højriis Kristensen  -   http://www.makr.dk/?usenet
Usenetstatistik -  http://www.makr.dk/?usenetstats
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Ivar Madsen (18-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivar Madsen | 
  Dato :  18-08-02 15:47 |  
  |  
 
            On Sun, 18 Aug 2002 12:16:57 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
 <usenet@makr.dk> wrote:
 >> [1] Ti minutters tid med Hamster, og så er det kørende, ikke noget der
 >> vil afføre problemmer for kundeservice
 >Du drømmer vist   
Hvis man gør noget udaf lette opsætningen for de der ikke forstår den
 forklaring der allerede findes, så er det alså ikke så svært.
 -- 
 news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
 kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Martin Højriis Krist~ (18-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ | 
  Dato :  18-08-02 19:46 |  
  |  
 
            "Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
 news:rpcvluomit00580io2as7ukqbuh0cp3lvn@4ax.com...
 > Hvis man gør noget udaf lette opsætningen for de der ikke forstår den
 > forklaring der allerede findes, så er det alså ikke så svært.
 Det er heller ikke svært at sætte en dialer op, alligevel laver
 kundeservice tusindvis af den slags opsætninger hver uge.
 Lad være med at ekstrapolere dine egne evner til den gennemsnitlige
 kunde.
 --
 Martin Højriis Kristensen  -   http://www.makr.dk/?usenet
Usenetstatistik -  http://www.makr.dk/?usenetstats
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               BOUWSMA Beery (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : BOUWSMA Beery | 
  Dato :  16-08-02 17:52 |  
  |  
 
            Hejsa %s !!!1!!~!1!@!1!!!
 %s wrote on %.3s, %lld Sep 1993
 > >Jeg har længe funderet over, om udgifterne kunne sænkes mærkbart (dvs. 
 > >noget der i praksis har temmelig stor betydning), hvis man skippede de 
 > >binære grupper udenfor dk-hierarkiet?
 > Det ville unægteligt gøre det hele meget billigere, ja.
 Yahbut, then the dk.binaer groups get filled with duplicate postings
 that have been made to alt.binaer-flaf which increases the volume
 of the dk.* hierarchy to a significant fraction of total usenet
 volume as a whole, which is bad for the rest of the Usenet sites
 that still try to carry a full feed, including the increased volume
 of dk.* ...
 > >På den led kunne man jo henvise binærjunkies til at købe sig ind på US-
 > >newsservicer. (som måske ikke lige har dk-hierarkiet inde), mens man 
 > >stadig kunne tilbyde en fin newsservice "gratis", hvad angår 
 > >tekstgrupper.
 > Du har min helt personlige stemme for forslaget   
Yahbut, for the EUR10 or so that J. Random End-User pays to a US-based
 pay news swerver per month, they can suck down far more bandwidth than
 that same EUR10 can pay for in danish bandwidth.  The US providers can
 offer bargain-basement rates, because they don't have to pay the same
 bandwidth costs that the rest of the world must pay.
 As soon as the amount of data that high-speed ADSL and Cabal Modem
 leeches are downloading over NNTP exceeds the ~400GB daily of a full
 newsfeed, then the ISP should consider setting up their own well-run
 news swerver to cache that bandwidth.  Below that (for smaller ISPs),
 it pays to outsource news or force customers to find an outside
 provider (my pathetic excuse for a so-called ISP carries zero groups
 matching *binaries*, including alt.binaries.news-server-comparison,
 a text group if there ever was one, so there).
 Actually, the break-even point is somewhat above the bandwidth costs,
 because of the real cost of setting up a news swerver and flailing
 around trying to find someone competent to mangle it.  Still, said
 provider can probably run a swerver carrying only still-picture pr0n
 (no multimedia) and get a savings, since when I looked more people
 wanted pink flesh and T and A, than wanted pirated software or films
 or music, even though the immediate bandwidth of the latter was much
 higher.
 mvh,
 BOUsWmA Barry, netscum
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Klaus Ellegaard (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus Ellegaard | 
  Dato :  16-08-02 19:29 |  
  |   
            BOUWSMA Beery <usenet-pedophile@news.netscum.dyndns.dk> writes:
 
 >> Det ville unægteligt gøre det hele meget billigere, ja.
 
 >Yahbut, then the dk.binaer groups get filled with duplicate postings
 >that have been made to alt.binaer-flaf which increases the volume
 >of the dk.* hierarchy to a significant fraction of total usenet
 >volume as a whole, which is bad for the rest of the Usenet sites
 >that still try to carry a full feed, including the increased volume
 >of dk.* ...
 
 Danish newsgroups carry two types of content: Danish content such as
 audio books posted in dk.binaer.kultur and Danish versions of (.us)
 movies in dbf. These types of content are unique to Danish groups.
 
 The other type is international stuff. Most of it being pr0n, music
 and .us versions of movies.
 
 The second type of traffic could (and indeed should) be downloaded
 from international newsgroups if it is even carried there. I would
 suspect that a lot of what is posted in d.b.* comes from non-usenet
 sources such as p2p networks.
 
 These factors indicate that only a fraction of the Danish binaries
 are reposts. Some traffic probably shouldn't be carried in a local 
 hierarchy because it is useful to the international users as well 
 (music, movies without subtitles). The problem with this is trying 
 to educate users on where to post the different types of stuff.  If
 a user discovers dbf, he is likely to post all his movies to that 
 group.
 
 The real questions are: how much is actually reposted from the alt
 hierarchy, and with the the ultra fast expiry at most ISPs, how much
 of the content in d.b.* is even known to the poster to be a repost?
 
 If we really want to do something about the size of the dk hierarchy,
 shutting down d.b.* would be the best way (note: dk.binaer is a Good
 Thing(tm) in my opinion and should never be shut down).
 
 >Yahbut, for the EUR10 or so that J. Random End-User pays to a US-based
 >pay news swerver per month, they can suck down far more bandwidth than
 >that same EUR10 can pay for in danish bandwidth.  The US providers can
 >offer bargain-basement rates, because they don't have to pay the same
 >bandwidth costs that the rest of the world must pay.
 
 This was true some time ago when satellite feeds were available and
 completion on the various locally available feeds was good. Not so 
 anymore. One needs an increasing number of feeds (just like the .us 
 sites have had for years). With an increasing number of feeds comes 
 more admining, perhaps some traffic charges unless the peerings are 
 bilateral, and the usual stuff such as disks and cpu power.
 
 Considering that the feed keeps growing (although the growth rate 
 seems to have slowed down a tad lately) and the general state of world
 economics, getting funds for old-fashioned services is pretty hard.
 Especially when the p2p traffic keeps growing and tends to use up
 a lot of international bandwidth no matter how great a news service
 you come up with.
 
 Also, bandwidth in Europe really isn't all that expensive anymore.
 
 >Actually, the break-even point is somewhat above the bandwidth costs,
 >because of the real cost of setting up a news swerver and flailing
 >around trying to find someone competent to mangle it.  Still, said
 >provider can probably run a swerver carrying only still-picture pr0n
 >(no multimedia) and get a savings, since when I looked more people
 >wanted pink flesh and T and A, than wanted pirated software or films
 >or music, even though the immediate bandwidth of the latter was much
 >higher.
 
 I doubt that you will be able to make a business case like that in
 Denmark. I agree with you on priciple, of course - but the cost of
 maintaining a news server for a fairly small number of users is 
 very high when calculated on a per-active-user basis.
 
 Mvh.
    Klaus.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Peter Brodersen (17-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Brodersen | 
  Dato :  17-08-02 00:04 |  
  |   
            On Fri, 16 Aug 2002 16:52:19 +0200 (CEST), BOUWSMA Beery
 <usenet-pedophile@news.netscum.dyndns.dk> wrote:
 
 >Yahbut, for the EUR10 or so that J. Random End-User pays to a US-based
 >pay news swerver per month, they can suck down far more bandwidth than
 >that same EUR10 can pay for in danish bandwidth.  
 
 One might consider that bandwidth access could be more scalable than a
 news setup. The cost of doubling the capacity regarding access could
 be a lower factor than the cost of doubling the capacity on a
 newsserver (posts, users).
 
 At least Klaus would get part of the problem moved to another
 department.
 
 -- 
 - Peter Brodersen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               N/A (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  16-08-02 19:29 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Simon Skals (17-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Simon Skals | 
  Dato :  17-08-02 16:50 |  
  |   
            It seems Klaus Ellegaard wrote:
 > Spørgsmålet er, om folk ikke får det, de betaler for. News bliver
 > til stadighed en dyrere ting at levere, og kvaliteten svarer vist
 > meget godt til det, kunderne betaler til news.
 
 Det vil sige, at såfremt ISP'en ligefrem taber penge på en
 bestemt kundegruppe, så er det i orden slet ikke at levere nogen
 service til dem?
 
 Du kan altså ikke forvente, at kunderne har en bevidsthed omkring
 udgifterne til drift af news sammenhold med dækningsbidraget!
 Hvis de har købt et abonnement, som inkluderer newsservice, så
 skal der være newsservice. Længere er den bare ikke.
 
 Ja, dvs. næste skridt er selvfølgelig at finde en definition på
 newsservice kontra ikke-newsservice, men i Oranges tilfælde har
 jeg efterhånden hørt ret mange historier om elendigheden af deres.
 
 > Spørgsmålet er så, om (1) kunderne over én kam vil betale en del
 > mere i minut/måneds-afgift for internetadgang, (2) news skal skilles
 > ud og adgang betales med en flok hundrede kroner pr. måned for dem
 > interesse heri, eller (3) business as usual?
 
 Eller (4) at ISP'erne sørger for, at deres ambition inden for
 newsservice står mål med de midler, der faktisk er til rådighed.
 
 Hvis en ISP sørger for at levere god og stabil adgang til tekst-
 grupperne, tror jeg ikke, nogen kunde ville få held med at kræve
 erstatning, fordi han ikke kunne få adgang til porngrupperne.
 
 -- 
 Simon Skals <spam@gid.dk>
 "Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Klaus Ellegaard (17-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus Ellegaard | 
  Dato :  17-08-02 16:57 |  
  |   
            Simon Skals <spam@gid.dk> writes:
 
 >Det vil sige, at såfremt ISP'en ligefrem taber penge på en
 >bestemt kundegruppe, så er det i orden slet ikke at levere nogen
 >service til dem?
 
 Nejda. Min pointe er (som din), at kvaliteten vil være derefter.
 
 Hvis kravet derimod er, at news skal være lige så komplet, som det
 var for et års tid siden (hvor man kunne hente praktisk talt alle
 multiparts hos de danske ISPer) vil det i dag komme til at koste 
 mange ekstra penge.
 
 >Hvis en ISP sørger for at levere god og stabil adgang til tekst-
 >grupperne, tror jeg ikke, nogen kunde ville få held med at kræve
 >erstatning, fordi han ikke kunne få adgang til porngrupperne.
 
 Indeed. Nu kender jeg ikke til Orange, men der er vist ikke bøvl
 med tekstgrupperne hos de andre ISPer? (udover lidt ustabilitet i
 ny og næ, men det er jo, hvad der sker)
 
 Mvh.
    Klaus.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Søren C. Fischer (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren C. Fischer | 
  Dato :  16-08-02 10:28 |  
  |  
 
            Tony (grundig@NOSPAMpost.tele.dk) skrev :
 > Jeg har krævet kompensation fra min udbyder fordi adgangen til news er
 > sporadisk og mangelfuld.
 > De har svaret at de ikke kan yde godtgørelse da news er en gratis
 > service?! Padre svarer på et af mine indlæg i dk.videnskab.jura og
 > kalder det en branchestandard at en ISP tilbyder newsserver
 > news:ajgvoj$g6v$1@tux.netsite.dk - Hvad siger du?
 TDC har udtalt følgende:
 "Kundedirektør Ewald Schou Jensen, Opasia, beklager fejlene og oplyser,
 at TDC nu arbejder på at få den rettet hurtigst muligt.
 - Det er klart, at newsserveren er del af den service, kunderne køber
 med internetabonnementet. Vores kunder har selvfølgelig krav på, at
 servicen kører. Vi kan dog ikke gardere os mod tekniske problemer, siger
 han."
 http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=15546
søndag 4. aug. 2002, kl. 20:46
 -- 
 Mvh. Søren C. Fischer
 http://www.fischer-streton.dk
Anonyme usenet brugere opfattes useriøst, indtil det modsatte er bevist
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Brian B. Christensen (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian B. Christensen | 
  Dato :  16-08-02 13:45 |  
  |  
 
            On Fri, 16 Aug 2002 11:27:58 +0200, "Søren C. Fischer" <scf@image.dk>
 wrote:
 >- Det er klart, at newsserveren er del af den service, kunderne køber
 >med internetabonnementet. Vores kunder har selvfølgelig krav på, at
 >servicen kører. Vi kan dog ikke gardere os mod tekniske problemer, siger
 >han."
 Det vil han blive hængt op på, igen og igen   
Mvh. Brian
 --
 Min private babeside.
 http://www.patricia-brinch.dk
(Ved e-mail, slet 2xBEDSTE)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Tony (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tony | 
  Dato :  16-08-02 16:31 |  
  |  
 
            Hej Søren
 > TDC har udtalt følgende:
 > "Kundedirektør Ewald Schou Jensen, Opasia, beklager fejlene og oplyser,
 > at TDC nu arbejder på at få den rettet hurtigst muligt.
 >
 > - Det er klart, at newsserveren er del af den service, kunderne køber
 > med internetabonnementet. Vores kunder har selvfølgelig krav på, at
 > servicen kører. Vi kan dog ikke gardere os mod tekniske problemer, siger
 > han."
 >
 >  http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=15546
> søndag 4. aug. 2002, kl. 20:46
 Tak for det. Det vil jeg vedlægge når jeg igen skriver til min udbyder (som
 i øvrigt er Orange)
 Tony
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Kåre Tyroll (16-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kåre Tyroll | 
  Dato :  16-08-02 23:54 |  
  |   
            "Tony" <grundig@SLETMIGpost6.tele.dk> wrote in message
 news:xK879.9$sv7.55731310@news.orangenet.dk...
 > Tak for det. Det vil jeg vedlægge når jeg igen skriver til min udbyder
 (som
 > i øvrigt er Orange)
 
 Jeg tvivler på at du får meget ud af at nævne hvad en TDC mand siger, når
 det er Orange det drejer sig om.
 
 Der er ingen tvivl om at det er din internet forbindelse. Kig allerede på
 prislisten. Du får en (for eksemplets skyld) 512kbit download og 256 kbit
 upload internet forbindelse for kun = 495 kr pr måned. Allerede her kan du
 se at der intet står om hverken mail eller news eller lignende. Du har denne
 linie til omverdenen.
 Der kan så et andet sted stå at du med din internet forbindelse får adgang
 til x antal mail konti og en newsserver. Disse ting er altså services du får
 lov til at benytte sammen med din forbindelse. Det er selvfølgelig for at
 forbindelsen skal virke mere attraktiv. Fordi at tre firmaer har feks 5
 mailkonti, betyder det jo ikke at det er en standard. Men det er med til at
 gøre det mere attraktivt.
 
 Hvis du skulle kunne stille krav til det, skulle du feks betale 10 kr om
 måneden for at kunne bruge deres newsserver, eller lignende. Sådan er det
 dog ikke.
 
 Din Newsserver var en service, og dermed kan du ikke kræve godtgørelse for
 det. Det er kun hvis din forbindelse svigter betydeligt (altså din
 internetforbindelse).
 
 Hvis man ved at newsserveren ikke virker hos den bestemte kunde, vil man
 derfor måske ikke vælge det firma. Det må firmaet jo så tage højde for. Men
 du får i hvert fald ikke penge tilbage...
 
 .... og jeg mener heller ikke at du har ret til det.
 
 Med venlig hilsen,
 Kåre Tyroll
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Peter Larsen (17-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Larsen | 
  Dato :  17-08-02 21:31 |  
  |   
            > Din Newsserver var en service, og dermed kan du ikke kræve godtgørelse for
 > det. Det er kun hvis din forbindelse svigter betydeligt (altså din
 > internetforbindelse).
 
 > Hvis du skulle kunne stille krav til det, skulle du feks betale 10 kr om
 > måneden for at kunne bruge deres newsserver, eller lignende. Sådan er det
 > dog ikke.
 
 Tillad mig at kvæulere..
 
 Du siger man køber forbindelsen, dvs. du kan få hul til nettet..
 
 Lad os sige det ikke var news serveren, men udbyderens dns server.. der står
 intet nævnt om du skal have adgang til dns serveren, kun at du skal have
 hul, hvilket du har.. Der står intet på regningen om "10,- for adgang til
 dns server"..
 
 ... skal jeg fortsætte? Keder jeg dig? :D
 
 Hvis de ikke kan få l*rtet til at køre (læs: ikke forsøger.. TDC forsøger,
 selvom jeg mener personligt, at de bruger for lidt penge på den del af deres
 service), så kræv afslag i prisen, siger de nej, så klag!!
 
 --
 Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ivar Madsen (17-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivar Madsen | 
  Dato :  17-08-02 22:41 |  
  |   
            On Sat, 17 Aug 2002 22:31:12 +0200, "Peter Larsen" <mail@czar.dk>
 wrote:
 
 >Lad os sige det ikke var news serveren, men udbyderens dns server.. der står
 >intet nævnt om du skal have adgang til dns serveren, kun at du skal have
 >hul, hvilket du har.. Der står intet på regningen om "10,- for adgang til
 >dns server"..
 
 Der er lige den forskæld på news og DNS, at din forbindelse virker
 udmærket uden newsserver, men det virker ikke regtigt uden DNS.
 
 -- 
 news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
 kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jesper Dybdal (18-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Dybdal | 
  Dato :  18-08-02 10:11 |  
  |  
 
            Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote:
 >On Sat, 17 Aug 2002 22:31:12 +0200, "Peter Larsen" <mail@czar.dk>
 >wrote:
 >
 >>Lad os sige det ikke var news serveren, men udbyderens dns server.. der står
 >>intet nævnt om du skal have adgang til dns serveren, kun at du skal have
 >>hul, hvilket du har.. Der står intet på regningen om "10,- for adgang til
 >>dns server"..
 >
 >Der er lige den forskæld på news og DNS, at din forbindelse virker
 >udmærket uden newsserver, men det virker ikke regtigt uden DNS.
 Jo da:
 (a) En forbindelse uden DNS-server virker fint, man kan bare ikke slå
 navne op medmindre man selv kører eller har adgang til en DNS-server.
 (b) En forbindelse uden newsserver virker fint, man kan bare ikke læse
 newsartikler medmindre man selv kører eller har adgang til en newsserver.
 Der er kun en (temmelig stor, bevares) gradsforskel mellem de to: det er
 et spørgsmål om at kunne visse ting og ikke kunne andre ting.
 Hvis det man vil med sin internetforbindelse er at se på websider, så er
 (a) uhensigtsmæssig og (b) fin; men hvis det man vil med sin
 internetforbindelse er at læse news, så er (b) uhensigtsmæssig og (a) fin.
 Det er altsammen et spørgsmål om hvorvidt udbydere leverer de stumper
 funktionalitet der skal til for at man kan bruge sin forbindelse til noget
 nyttigt - og det afhænger jo af hvad der er nyttigt for én.
 -- 
 Jesper Dybdal, Denmark.
 http://www.dybdal.dk (in Danish).
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                BOUWSMA Beery (20-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : BOUWSMA Beery | 
  Dato :  20-08-02 16:19 |  
  |   
            Servus!
 %s wrote on %.3s, %lld Sep 1993
 
 > >>hul, hvilket du har.. Der står intet på regningen om "10,- for adgang til
 > >>dns server"..
 > >
 > >Der er lige den forskæld på news og DNS, at din forbindelse virker
 > >udmærket uden newsserver, men det virker ikke regtigt uden DNS.
 
 > (a) En forbindelse uden DNS-server virker fint, man kan bare ikke slå
 > navne op medmindre man selv kører eller har adgang til en DNS-server.
 
 The `DNS swerver' that your ISP offers you is more of a convenience,
 both for you, and for the top-level swervers.  In these days of brane-
 damaged OSen, what is configured as a `nameswerver' is more of a caching
 nameswerver, because these OSen aren't so readily able to run their own
 nameservers themselves.  (you can't *get* answers from the top-level
 nameservers...)  If you have a Real OS, you can completely work around
 a lack of ISP's forwarder, so long as they don't block port 53 access,
 but that's not being a good net-neighbour.
 
 The reason why some ISPs attempt to restrict access to their DNS boxen
 is probably to keep them from being overloaded.  At least, that is the
 case with TDC (whose customer-facing caching DNS boxen I can still see
 from outside).  But note that unlike a news machine, it really takes
 very little to run a DNS machine -- that which has been in use at TDC
 for many years is something which nowadays is good for little more
 than scrap metal and plastic (or a news box that I'd set up).  It's
 only getting a heavy load because of the increasing number of customers
 who don't run local caches.
 
 Secondly, ideally either DNS works or it doesn't.  Ignoring for a moment
 known b0rken AAAA-query boxen, and the fact that the above-mentioned TDC
 box is apparently running a software version that occasionally fails to
 lookup an address (one of mine), caches the negative reply, and after
 that expires, *then* is able to resolve my machine -- no matter what
 nameswerver you use, you should always get the same answers.
 
 This is quite different from news.  Sure, ten years ago, many more
 news machines were open to the world, while today, you can still find
 them, but it's not as common.  Today there will be a big difference
 between providers, with different levels of spam filtering, different
 groups carried, and different retention.  Almost no binariez news boxen
 will be open to the world, because of the expense of providing such a
 service, while it's trivial to provide a text news service.  DNS should
 be globally the same (though perhaps some providers hide certain spam
 domains as a feature), while news has devolved into varying widely
 between providers.
 
 As DNS is a distributed database, but with defined top-level servers,
 it works best by design when you query a local machine, which may very
 well have the data you want already cached, instead of always hitting
 the already-loaded top-level machines.  It also helps if you set up a
 local caching server for repeated queries, to make less work for your
 configured nameservers.  News isn't like this.  It's even more
 distributed, for better or worse.
 
 As my ISP of the moment has blocked outside DNS queries to their boxen,
 while TDC-CH has not last I checked (and I had to use them when my ISP
 of the moment was returning severely b0rken AAAA query responses), I'd
 be willing to guess it's because of paranoia as they run b0rken-by-design
 OSen for all their services, and they've firewalled them into oblivion
 so that normal network monitoring tools fail.  Who knows, maybe an
 outsider could send a buffer overflow exploit which could not be traced
 to a customer who could be slapped on the wrist.
 
 As long as your ISP's nameswervers *work*, you have no real need for
 any others.  If your ISP has `issues', then it helps to configure a
 handful of well-run nearby forwarders if you're able to run your own
 instance of BIND.  This will be transparent to you, the end user.
 The case of some ISPs blocking queries from competitors' customers
 is more likely because they hop from provider to provider without
 making the effort to reconfigure their machines to match.  Otherwise
 I see no reason for an ISP to deny the occasional use of their own
 nameswervers to outsiders.
 
 
 barry bouwsma, paedofil
 will write meaningless prose, repeating myself repeatedly, for beer
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Aarfeldt (17-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt | 
  Dato :  17-08-02 14:31 |  
  |   
            "Tony" <grundig@NOSPAMpost.tele.dk> wrote
 >
 > Jeg har krævet kompensation fra min udbyder fordi adgangen til news er
 > sporadisk og mangelfuld.
 > De har svaret at de ikke kan yde godtgørelse da news er en gratis
 service?!
 > Padre svarer på et af mine indlæg i dk.videnskab.jura og kalder det en
 > branchestandard at en ISP tilbyder newsserver
 > news:ajgvoj$g6v$1@tux.netsite.dk - Hvad siger du?
 
 Du må henholde dig til hvad der står i din kontrakt/vilkår med ISP'en, på
 det produkt du abbonerer på.
 
 Hvis det fremgår af vilkårene for det konkrete produkt, at news-servicen er
 en del af dit abbonement, så har du sandsynligvis mulighed for at få
 kompensation.
 
 Et lille udklip fra vilkårene på Orange's internet-abbo til private:
 '28. Kompensation
 I tilfælde af fejl og mangler ved tjenesten/servicen har Orange mulighed for
 at yde kompensation til kunden.
 Eventuelle klager skal rettes til Orange Kundeservice.'
 
 --
 Mvh Henrik.
 ansat hos Orange [ eller hvad de nu hedder når man kommer tilbage fra ferie
 :) ]
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |