IP/ IPX
Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 10-08-02 17:02

Jeg har lige opdaget, at når man installerer win95-klienten til
Novell 5 er default at både IP og IPX installeres. Fra
hjælp-filen:

   IP and IPX (Default)

   Allows the client to run in both IP and IPX networks. The
   workstation uses the same protocol as the server it is
   communicating with.

Nu er mit spørgsmål så; hvis serveren kun kører IP, ligger
IPX-protokollen på klienterne så ubrugt hen, eller vil klienterne
også sende IPX-pakker ud på nettet? Belaster det ikke klienten på
nogen måder at man har to protekoller liggende/kørende, selvom
kun den ene er nødvendig?

Thomas L. Christensen, Svendborg
Fjern REM fra email-adresse

Fra : ibc

Dato : 27-08-02 10:59

Man får mulighed for at vælge i mellem IP og IPX , når man installere
client med CUSTOM option. Hvis du kom til at installere begge protokoler
og du kun ville bruge IP, så skal du vælge IP som standard i Novell
client Properties. På den måde kan du får Serveren og Klient til at
komuniker rent IP.

MVH

Ibrar
MCS,CNE,CNA,CNS,MCP
PROSA

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 28-08-02 20:10

"ibc" <ibc.news@kandu.dk> wrote:

>Man får mulighed for at vælge i mellem IP og IPX , når man installere
>client med CUSTOM option.

Ja, det er jeg klar over. Det der undrede mig at var, at default
er at installere begge protokoller. Og egentlig gik mit spørgsmål
på om det ikke brugte unødigt mange ressourcer og/eller skabte
ekstra trafik på nettet.

Da der ikke i første omgang kom et svar her i gruppen stillede
jeg det samme spørgsmål i comp.os.netware.connectivity, og til
min overraskelse fik jeg svaret, at det ikke skabte ekstra trafik
på nettet at køre med 2 protokoller.

I øvrigt, grunden til at jeg spurgte er, at på min nye
arbejdsplads kører man NW 5.0 og at klienterne bliver bare kørt
ind med default-indstillinger, dvs. med både IP og IPX. Jeg ville
lige høre om det ikke var lidt dumt. Men det viser sig, at det
slet ikke er så dumt - for serveren er opgraderet fra NW 4.11, og
derfor kører den stadig IPX...

Thomas L. Christensen, Svendborg